گل و گیاه

آشنایی با گیاهان هوازی | مراقبت از گیاهان هوازی

گل و گیاه شرایط خاص خود را میطلبد. پرورش گیاهان هوازی مناسب برای کسانی است که به خاک حساسیت دارند. این گیاهان زینتی و زیبا نقش مهمی در زیبایی ساختمان خواهند داشت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 بذر گیاهان هوازی

انواع گیاهان هوازی , گیاهان هوازی

 

آشنایی با گیاهان هوازی

گیاهان هوازی برای افرادی که به خاک حساسیت دارند، این گیاهان نیازی به خاک ندارند و هفته ای دو تا سه بار آبیاری و آبپاشی روزانه نیاز دارند عاشق آفتاب هستند ولی آفتاب شدید آن ها را می سوزاند.

گیاهان هوازی گیاهانی جالب و کم توقع هستند که برای رشد تنها به هوا احتیاج دارند یعنی نه در خاک قرار می گیرند و نه در آب!

این گیاهان در طبیعت معمولا از درخت آویز می شوند یا روی تنه درخت زندگی می کنند. می توانید در صدف، ظروف شیشه ای، چوب و … به عنوان دکوری استفاده کنید.

آبیاری: به دو صورت می شود آب مورد نیاز گیاه هوازی را تامین کرد یکی به صورت غبارپاشی چند روز یک بار و یکی هم قرار دادن گیاه در ظرف آب به مدت یک ربع، معمولا هفته ای یک بار کافی است.

بعد از اینکه از آب خارج کردید به صورت وارونه نگه دارید تا آب باقی نماند و باعث پوسیدگی نشود.

گیاهان هوازی بسیار رطوبت دوست است و هرچه محیط مرطوب تر باشد رشد بهتری دارد.

دما: دمای اتاق برای نگهداری آن مناسب است، دمای ۱۵-۳۰ درجه را تحمل می کند و نباید در دمای کمتر از ۷ درجه قرار بگیرد.

تکثیر: گیاهان هوازی به مرور زمان پاجوش هایی تولید می کنند که با جدا کردن آن ها می توانید آن را تکثیر کنید.

در فصل بهار و تابستان می توانید کود مخصوص گیاهان زینتی را اما با دوز کم روی گیاه اسپری کنید.

این گیاهان رشد کمی دارند برای افزایش سرعت رشد کود دهی را افزایش ندهید چون نتیجه ی عکس دارد و به گیاهتان آسیب وارد می شود.

برای افرادی که به خاک حساسیت دارند

این گیاهان نیازی به خاک ندارند و هفته ای دو تا سه بار آبیاری و آبپاشی روزانه نیاز دارند.

عاشق آفتاب هستند ولی آفتاب شدید آن ها را می سوزاند.

 

مراقبت از گیاهان هوازی

این گیاهان به خصوص برای افرادی که از پرورش گیاهان وحشت دارند مناسب هستند چرا که نگهداری بسیار آسانی دارند! بیشتر از ۶۵۰ نوع گیاه هوازی وجود دارد که می‌توانند بدون خاک رشد کنند و پرورش یابند. چرا نگهداری از گیاهان هوازی انقدر آسان است؟ آنها تمام مواد مغذی و آبی که نیاز دارند را از طریق برگ های تخصص یافته‌شان دریافت می‌کنند و از ریشه‌هایشان تنها برای چسبیدن به سنگ، تنه درخت، بوته ها و زمین استفاده می‌کنند. این گیاهان بومی مرکز و جنوب آمریکا و مکزیک، عاشق هوای گرم هستند و علی رغم بی‌توجهی شما هم به رشد خود ادامه می‌دهند.

بسیاری از گیاهان هوازی برگ‌های زیبای تسمه مانند، بلند و باریک و مثلثی شکل دارند و گل های جذاب قیفی و لوله‌ای شکل تولید می‌کنند.

چه طور گیاهان هوازی پرورش دهیم؟ هر چند که نگهداری از آنها به طرز شگفتی آوری آسان است، اما چند نکته در پرورش آنها لازم است که حتما باید رعایت کنید.

 

 

گیاه هوازی خزه اسپانیایی

کاکتوس هوازی

 

 

– گردش هوای همیشگی. این مورد مهمترین فاکتور برای داشتن گیاهان هوازی شاداب و سالم است.

– گیاهان هوازی به رطوبت احتیاج دارند. از اواخر بهار تا نیمه پاییز هر روز گیاهان هوازی را غبار پاشی کنید. در فصل زمستان ۱ یا ۲ بار در هفته رطوبت دهی را انجام دهید.

– در بهار و تابستان ماهی ۱ بار به گیاهان هوازی‌تان کود بدهید. از یک کود نیتروژن دار استفاده کنید و با استفاده از آن محلولی با یک چهارم غلظت نوشته شده روی بسته کود درست کنید و روی گیاهان هوازی‌تان اسپری کنید. در کل این گیاهان به کود دهی زیادی نیاز ندارند پس محلول کودی رقیقی برای آنها درست کنید.

– این گیاهان هوای گرم را دوست دارند. بیشتر گیاهان هوازی نباید در آفتاب کامل و شدید قرار گیرند. اگر گیاه هوازی که از آن نگهداری می‌کنید به طور طبیعی بر روی درختان رشد می‌کند، آن را مرطوب نگه دارید و در مکانی سایه دار قرار دهید. اگر گیاه هوازی‌تان از انواعی هستند که در طبیعت بر روی زمین رشد می‌کند مثل تیلاندسیا سایانیا یا تیلاندسیا لیندینایا، این نوع را در درون خانه در آفتاب غیر مستقیم و در بیرون از خانه در مکانی سایه دار قرار دهید.

– هیچ وقت اجازه ندهید گیاهان هوازی تان در هوای سرد قرار بگیرند در غیر این صورت به سرعت از بین می‌روند آنها را همیشه در هوای گرم نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید می‌توانید در تمام طول سال آنها را در بیرون از خانه هم پرورش دهید البته به شرطی که در زمستان‌ها از خیس شدن آنها جلوگیری کنید.

 

در کجا از گیاهان هوازی استفاده کنیم

گیاهان هوازی به تنهایی به عنوان یک دکور عالی قابل استفاده هستند. هم چنین می‌توان از آنها برای درست کردن تراریوم هم استفاده کرد! می‌توانید چند گونه از آنها را در یک گلدان قرار دهید. رنگ گلدان را جوری انتخاب کنید که با رنگ صورتی گل‌های گیاهان هوازی در تضاد باشد. این گیاهان به طور طبیعی برای رشد بر روی تنه درختان آدابته شده اند پس می‌توانید تعدادی از آنها را روی یک تکه چوب قرار دهید و با خزه تزیینش کنید تا هم حالتی طبیعی تر داشته باشد و هم رطوبتش تامین شود.

گونه‌های تیلاندسیا همراهان خوبی برای ارکیده‌ها هستند چرا که آنها هم به همان شرایط رشدی که ارکیده نیاز دارد، نیازمند هستند. گیاهان هوازی گزینه های بسیار محبوبی برای طراحی دکوراسیون هستند. از آنها برای تغییر حال و هوای خانه‌تان و اضافه کردن طعمی مدرن استفاده کنید!

 

 

 فروش گیاه هوازی در تهران

نگهداری از گیاهان هوازی

آشنایی با گیاهان هوازی | مراقبت از گیاهان هوازی

منبع : بیتوته – اگرونیک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا