زیبایی

سلامت پوست در ورزش | بیماری پوستی در اثر عادت های نادرست ورزشی

پوست و زیبایی به خطر می افتد. در اینجا با مقاله ای درباره عادات نادرست که پوست را خراب میکند در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

راه های مراقبت از پوست بدن

برنامه مراقبت از پوست , سلامت پوست در ورزش

 

بیماری پوستی در اثر عادت های نادرست ورزشی

اگر ورزشکارها هنگام رفتن به باشگاه ها، بهداشت را به اندازه کافی رعایت نکنند به بیماری های پوستی سختی مبتلا می شوند که دلیل اصلی آن پوشیدن لباس های ارزان قیمت و عادات غلط بهداشتی افراد است . در این مطلب مفصلا درباره این موضوع توضیحاتی ارائه کرده ایم پس با ما همراه شوید.

 

درباره ارتباط ورزش ها و بیماری های پوستی چه می دانید

پوست بدن بسیار حساس است و به راحتی در معرض آسیب های مختلف قرار می گیرد پوست بدن بسیار حساس است و به راحتی در معرض آسیب های مختلف قرار می گیرد. یکی از این آسیب ها ناشی از ورزش است که در این مقاله به عادت های نادرست ورزشی اشاره می کنیم .

رفتن به باشگاه ورزشی بدون درنظر گرفتن مراقبت های لازم برای پوست می تواند منجر به بیماری های پوستی مختلفی در افراد شود . کارشناسان برای جلوگیری از بروز بیماری های پوستی توصیه می کنند افراد به سالن های ورزشی استاندارد مراجعه کنند و قبل از استفاده از وسایل، آن ها را با دستمال ضدعفونی کنند، همراه بردن کفش و زیر انداز ورزشی مناسب، استفاده از لباس های ورزشی استاندارد که بدن به راحتی بتواند تعریق داشته باشد، خودداری ازپوشیدن لباس های ورزشی تَنگ، استحمام، تعویض و شست و شوی لباس ها پس از اتمام ورزش، مرطوب کردن بدن با کِرِم، نوشیدن میزان کافی آب در زمان ورزش و داشتن استراحت پس از هریک ساعت ورزش می تواند مانع از بروز صدمه به پوست و بروز بیماری در این عضو حساس دربدن شود .

لباس های ورزشی از جنس مواد مصنوعی ساخته می شوند و فرد با پوشیدن آن ها قادر به تعریق نیست به همین دلیل پس ازمدتی فرد احساس گرمای شدید می کند که درصورتی که به این وضعیت بی توجه باشد امکان سکته قلبی وجود دارد .

یک نوع مخمر به نام مالاسیزا Malassezia که مخمری بی ضرر است برروی پوست ۹۰ درصد از بزرگسالان وجود دارد و سبب پوست پوسته شدن پوست یا دگرگون شدن رنگ پوست به قرمز یا صورتی می شود .

از جمله مناطقی که این مخمر رشد می کند می توان قفسه سینه، شکم، گردن، سینه و پشت کمر را نام برد. عامل های مختلفی می توانند سبب رشد این مخمر شوند که محیط گرم و مرطوب و تعریق بیش از حد از جمله آن ها است .

تشدید رشد این مخمر به دلیل پوشیدن لباس های تنگ ورزشی و ورزش در هوای گرم به مدت زیاد می تواند سبب خارش، سوزش و بروز مشکل های سلامتی درافراد شود .

 

کارشناسان به افرادی که سابقه عفونت پوستی دارند توصیه می کنند پس از اتمام ورزش لباس های خود را در آب با دمای بالا شست و شو دهند و درصورت مشاهده هرنوع قرمزی یا خارش پوستی به متخصص مراجعه کنند .

 

بدنسازان و آکنه

امروزه بیشتر افراد در باشگاههای ورزشی  برای داشتن اندامی متناسب بیشتر به کار با دستگاه‏های ورزشی روی می‏آورند اما ‏مالش و اصطکاک پشت بدن در اثر تماس با دستگاه های ورزشی ممکن است باعث بروز آکنه یا تشدید آن شود. در افراد مستعد آکنه یا کسانی که پوست چربی دارند، لرزش ناشی از این دستگاه‏ها و عرق، باعث ایجاد تاول های سطحی و جوش نیز می‏شود. نوعی آکنه یا جوش در اثر گرما و سایش در نواحی‏ای مانند شانه‏ها، پشت و سر به وجود می‏‏آید. درواقع ایجاد حرارت و سایش بین پوست و تجهیزات ورزشی مانند راکت تنیس، کفش، پدها، محافظ‏های بدن و… در بروز این عارضه نقش دارند که در نهایت افزوده شدن عرق نیز باعث تبدیل این سایش به تاول می‏شود .

توصیه ای به بدنسازان: هنگام استفاده از تجهیزات ورزشی، نیمکت و… یک حوله تمیز را مانعی برای تماس پوست با آنها قرار دهید. پس از استفاده از تجهیزات مشترک ورزشی هم حتما حوله شخصی و دستانتان را بشویید. برای پیشگیری و درمان آکنه هم بهتر است لباس‏های تمیز نخی بپوشید و بلافاصله بعد از فعالیت ورزشی ناحیه مبتلا را بشویید و از محلول کراتولیتیک روی ضایعه استفاده کنید. نتایج یک مطالعه نشان می‏دهد استفاده از ضدتعریق‏ها روی پاشنه پا قبل از فعالیت ورزشی باعث پیشگیری از ایجاد تاول می‏شود. مصرف پودر بچه و اسپری‏های ضدعرق نیز می‏تواند باعث کاهش رطوبت پا شود. پوشیدن دولایه جوراب نیز از سایش جلوگیری می‏کند .

 

هنگام ورزش مراقب پوست خود باشید

همه ما می دانیم که ورزش کردن برای بدن لازم است؛ اما اگر هنگام تمرین های ورزشی، مراقب پوست خود نباشیم، در اثر بسته شدن منافذ پوست با صورتی پر از جوش مواجه خواهیم شد. خوشبختانه کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید با انجام آن ها قبل، بعد و طی جلسه ورزشی خود از پوست خود مراقبت کنید.

 

آرایش خود را پاک کنید

به گفته دکتر دیوید بنک  (David E. Bank) داروساز و متخصص پوست امریکایی، ترکیب عرق با لوازم آرایشی می تواند موجب تولید چربی های اضافی بر روی پوست شوند. از آنجا که منافذ پوست هنگام عرق کردن باز هستند، نباید به وسیله پوشاندن سطح پوست با مواد آرایشی، قابلیت طبیعی تنفس پوست را مسدود کنیم.

این مواد موجب جوش های ناشی از مواد آرایشی (برجستگی های قرمز بدون التهاب) می شوند. دکتر بنک پیشنهاد می کند همیشه یک بسته دستمال مرطوب که جای کمی هم می گیرد، داخل کیف ورزشی همراه خود داشته باشید، زیرا یک راه حل ساده برای پاک کردن صورت می باشد.

حتی اگر آرایش نکرده اید باز هم صورت خود را پاک کنید. به گفته دکتر رونالد موی (Ronald Moy) داروساز و متخصص پوست در امریکا، درمان پوست مبتلا به آکنه با ازبین بردن باکتری های سطح پوست به وسیله یک آنتی بیوتیک موضعی یا بنزوئیل پراکسید موضعی، بهترین راه برای پیشگیری است. این درمان های ضد آکنه می توانند به عمق فولیکول های مو نفوذ کرده و تکثیربرخی از باکتری هایی که به هنگام عرق کردن فرد به وجود می آیند را متوقف کنند.

 

 

 مراقبت از پوست صورت چرب

مراقبت از پوست و مو

 

 

از ضد آفتاب های مناسب استفاده کنید

اگر در فضای آزاد ورزش می کنید، استفاده از کرم های ضد آفتاب الزامی است؛ اما باید توجه داشته باشید تا نوعی که فرمولاسیون مناسب دارد را انتخاب کنید. کرم های ضد آفتاب چرب با مسدود کردن منافذ پوست می توانند موجب جوش زدن شوند، اما استفاده از ضد آفتاب های با فرمولاسیون سبک تر و کم چرب تر به شما اطمینان می دهند که هم از پوست خود در مقابل اشعه فرا بنفش محافظت کنید و هم بعد از ورزش جوش نزنید. ضد آفتاب های فاقد چربی که از SPF 30 تا ۵۰ برخوردارند مناسب هستند.

 

از نرم کننده های مو کمتر استفاده کنید

افراد زیادی از نرم کننده و سایر محصولاتی که بسیار چرب هستند استفاده می کنند و این مواد زمانی که همراه با عرق بر روی پیشانی یا پشت شانه ها می ریزد، موجب بسته شدن منافذ پوست می شوند. به همین دلیل بیشتر وقت ها جوش روی پیشانی مشاهده می شود. سعی کنید در روزهای تمرین از این مواد استفاده نکنید، اما اگر برایتان امکان پذیر نیست می توانید به وسیله یک سربند از ریختن عرق به روی پوستتان جلوگیری کنید.

 

لوازم ورزشی را تمیز کنید 

وسایل ورزشی باشگاه ها آلوده اند و باکتری ها در سطح آن ها تکثیر می گردند. اگر یک بار در طی تمرین صورتتان را لمس کنید، تمام این آلودگی ها را به پوست خود منتقل خواهید کرد. سعی کنید تمام سطوح را قبل از تماس، با یک دستمال آنتی باکتریال پاک کنید.

 

صورت خود را بشویید

برای جلوگیری از رشد هرگونه باکتری در منافذ پوست، بعد از ورزش صورت خود را بلافاصله بشویید. دکتر موی استفاده از پاک کننده حاوی بنزوئیل اکساید که یک ضدآکنه بالقوه است را توصیه می کند.

 

التهابات را آرام کنید

تکثیر  باکتری ها می تواند  موجب التهاب نیز شود. با استفاده از کرم های مرطوب کننده ضد التهاب، رطوبت پوستتان را حفظ والتهاب ها را آرام کرده و از جوش زدن جلوگیری کنید.

 

دوش بگیرید

عوض نکردن لباس ها بعد از تعریق می تواند منجر به آکنه در سطح بدن شود. به گفته دکتر بنک اگر عرق روی سطح پوست باقی بماند، می تواند منافذ آن را مسدود و مانع تنفس پوست شود. برنامه ریزی کنید تا بلافاصله بعد از ورزش دوش بگیرید و اگر امکان پذیر نبود، سعی کنید نواحی اصلی تجمع عرق که منافذ را می بندند مانند سینه، پشت و شکم را با دستمال مرطوب پاک کنید.

 

مراقبت از پوست صورت مردان

مراقبت های پوست در ورزش

سلامت پوست در ورزش | بیماری پوستی در اثر عادت های نادرست ورزشی

برگرفته از باشگاه خبر نگاران ، آفتاب – نمناک – سلام سلامت

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا