درمان

بیماری لژیونر چیست ؟ | درمان بیماری ریوی لژیونر چگونه است

درمان در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

تب پونتیاک

لژیونلا چیست

 

بیماری لژیونر خطری جدی برای زنان خانه دار

زنان خانه دار مراقب بیماری لژیونر باشند

بیماری لژیونریکی از بیماری های فوق العاده خطرناک که در محیط های مرطوب و گرم مانند آشپزخانه به وجود می آید پس خانم های خانه دار باید مراقب این بیماری باشند بنابراین خانم ها باید در نظافت و شستشوی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام بکوشند تا از رشد عامل های بیماری زا جلوگیری کنند .در این مقاله با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

 

درباره بیماری لژیونر چه می دانید

برای اینکه آشپزخانه خود را از باکتری های خطرناک پاک کنید می توانید از اسپری و دستمال ضد باکتری استفاده کنید اما این روش برای مدت زمان کوتاهی مفید است .

کارشناسان ، در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند اسپری و دستمال های ضد باکتری مخصوص از بین بردن موارد آلوده زا برای بازه زمانی کوتاهی قابلیت از بین بردن مواد سمی را در فضای آشپزخانه دارند و تنها با گذشت چند ساعت دوباره میزان زیادی باکتری در محیط آشپزخانه رشد می کنند .

محققان اعتقاد دارند محیط آشپزخانه به دلیل گرمای بیشتر نسبت حمام، دارای سطح بیشتری از پاتوژن است که سبب می شود محیط مناسبی برای رشد سالمونلا و ای کولای باشد .

این باکتری های بسیار خطرناک که از جمله عامل های اصلی مسمومیت غذایی در افراد هستند به میزان ۷۲ درصد در اسفنج ها، ۴۵ درصد از سینک های ظرفشویی و ۳۲ درصد از آبگیر ظرف ها و جای چنگال و قاشق ها وجود دارند .

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از مواد آنتی باکتریال برای تمیز و ضدعفونی کردن وسایل خانه می تواند سبب از بین بردن باکتری های مفید، بی ضرر و نیز خطرزا برای افراد شود و به این ترتیب میزان ابتلای کودکان به آلرژی و حساسیت تنفسی و پوستی را افزایش دهد .

محققان برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری های عفونی، آسم و آلرژی توصیه می کنند افراد از مواد تمیز کننده طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده کنند، همچنین ظرف ها را پس از شستشو خشک کنند و هفته ای یک بار اسفنج شست و شوی ظرف ها را با ماده ضدعفونی کننده پاک و تمیز کنند .

از جمله آلوده ترین کانون های خطر در آشپزخانه که می تواند سبب ابتلای افراد به بیماری های مختلف شود می توان دستگیره یخچال، دستگاه قهوه ساز و سایر وسایل برقی غذا ساز، اسفنج ظرفشویی، دستمال خشک کن دست، اجاق گاز و دکمه های دستگاه تهویه هوای آشپزخانه را نام برد .

مطالعه های پیشین دانشگاه آریزونا نشان داده است در آشپزخانه ها تا ۲۰۰ هزار برابر بیشتر از سرویس بهداشتی باکتری وجود دارد که می توانند تهدیدی برای سلامت انسان ها باشند .

 

+ بیماری لژیونر چیست؟

یکی از بیماری های فوق العاده خطرناک که به دلیل تجمع باکتری ها در پشت سینک های آشپزخانه، سرویش بهداشتی و حمام، شیر آلات بهداشتی و به طورکلی محیط های مرطوب به وجود آید بیماری لژیونر است .

این بیماری نوعی ذات الریه مقاوم به درمان است که می تواند فرد را تا آخر عمر درگیر عفونت های تنفسی کند، مرگ و میر سالمندان به دلیل بیماری لژیونر در سال های اخیر در دنیا افزایش یافته است و تمیز و ضدعفونی کردن محیط های مرطوب اصلی ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است .

تعویض شیرآلات کهنه و قدیمی، جلوگیری از بروز مشکل رشد قارچ و جلبک پشت شیر آلات بهداشتی همگی می تواند از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند .

کارشناسان همچنین توصیه می کنند افراد برای نظافت و شستشوی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام از آب گرم بین ۵۰ الی ۶۰ درجه سلسیوس استفاده کنند و همیشه با دستمال خشک یک بار مصرف سطح های مرطوب را خشک کنند تا از رشد عامل های بیماری زا جلوگیری کنند .

از جمله علامت های بیماری لژیونر می توان سردرد، درد های عضلانی، تب و کاهش تمرکز را نام برد که هر سال سبب ابتلای بیش از ۷۰۰۰ نفر به این بیماری در کشور آمریکا و از دسته بیماری های سخت درمان محسوب می شود .

 

 

باکتری لژیونلا پنوموفیلا

لژیونر یعنی چه

 

عوارض ناشی از بیماری لژیونر

بیماری لژیونر می توانید به عوارض کشنده بسیاری از جمله موارد زیر منجر شود :

نارسایی تنفسی : این اتفاق زمانی رخ می دهد که ریه ها دیگر قادر به ارائه اکسیژن کافی و یا دفع دی اکسید کربن از خون نیستند .

شوک سپتیک : این اتفاق زمانی زمانی رخ می دهد که افت ناگهانی و شدید در فشار خون ایجاد شده و عرضه جریان خون به اندام های حیاتی، به ویژه کلیه ها و مغز کاهش می یابد. در این حالت قلب تلاش می کند تا از طریق افزایش حجم خون پمپ شده، این افت را جبران کند. اما حجم کار اضافی در نهایت باعث ضعیف شدن قلب و حتی کاهش بیشتر جریان خون می شود .

نارسایی حاد کلیه : فیلتر مواد زائد از خون وظیفه اصلی کلیه است. کاهش ناگهانی توانایی کلیه ها برای انجام عملکرد اصلی خود، نارسایی حاد کلیه نام دارد. زمانی که کلیه دچار نارسایی می شود، در مایعات بدن سطوح خطرناک از مواد زائد تجمع می یابد .

 

تکنیک تنفس کامل

تکنیک تنفس بدین صورت است که در وضعیتی راحت بنشینید، ستون فقرات را تا حد ممکن راست نگه دارید، بدن خود را وانهاده کنید. به آهستگی و به طور عمیق از طریق بینی نفس بکشید. ریه ها را از هوا پر کنید (شکمی ) و بگذارید پرده ی دیافراگم به معده فشار وارد کند، امعاء و احشاء شکم را به طرف پایین و به طرف خارج منبسط کنید. ریه های خود را از پایین به بالا پر کنید و همین که دنده های شما منبسط شده و بالا آمدند در ناحیه کمر خود قوسی ایجاد نمایید. هوا را تا جایی که ممکن است فرو ببرید و ریه ها را تاحدی که امکان دارد پرکنید. لیکن فشار وارد نکنید.

نفس خود را لحظه ای نگه دارید، به محض این که احساس ناراحتی کردید، استنشاق کوتاهی انجام داده و سپس به آرامی ریه ها را تا حد ممکن تخلیه نمایید. پرده ی دیافراگم به وضعیت عادی خود بر می گردد. معده پهن می شود و قفسه ی سینه به طرف داخل و پایین حرکت می کند. استنشاق کوتاه کمکی است جهت آزاد سازی کنترل شده که حائز اهمیت فراوان است.

 

 نکته احتیاطی در تکنیک تنفس

ریه های خود را در آغاز تمرین، بیش از حد پر نکنید، هرگاه سالیان درازی به طور سطحی تنفس کرده باشید، مناطقی در ریه های شما وجود دارند که در طی سال ها پر نشده و مورد استفاده قرار نگرفته اند، هرگاه این قسمت ها را ناگهان از اکسیژن پرکنید، ممکن است کمی ناراحت شوید، بنابراین به آرامی تنفسی کنید، اگر چنانچه فشار خون داشته باشید، این فرایند را بدون نگه داشتن تنفس انجام دهید. مرحله نگهداشتن نفس را حذف کنید.

 

نکاتی دیگر از تکنیک تنفس

تکنیک تنفس را حداقل شش مرتبه در هر روز صبح یا زمانی که انرژی شما در سطح پایین است، انجام دهید.  تکنیک تنفس جهت کنترل عواطف و احساسات نیز مفید می باشد. هرگاه وحشت زده، عصبانی و یا غمگین هستید، چند دقیقه ای را صرف انجام این تکنیک بکنید. کمبود اکسیژن به دو دلیل در ماهیچه ها ایجاد درد می کند. اسپاسم ماهیچه به دلیل فقر اکسیژن، اولین و مهمترین دلیل برای درد داست. اسپاسم مسبب درد شدید و غیر قابل تحمل می باشد که افراد در حملات حاد تجربه می کنند. دومین مکانیسم را دکتر هولمز و دکتر ولف در مقالهای که درسال ۱۹۵۲ به نام موقعیت های زندگی، احساسات و کمردرد در مجله ی طب روان تنی توضیح داده اند، به دلیل ایجاد تغییرات شیمیایی در ماهیچه  زمانی که مواد زاید شیمیایی بر اثر متابولیسم اسید لاکتیک در بافت ماهیچه ساخته می شوند، بیمار احساس درد خواهد کرد، جالب این حب که هم اسپاسم ماهیچه و هم ساخته شدن مواد شیمیایی را میتوان در دونده ها پس از پیمودن مسافت های طولانی مشاهده نمود، زیرا ماهیچه های این دوندگان نیز در چنین موقعیتی دچار فقر اکسیژن می شوند. تکنیک تنفس برای این نوع درد ها نیز مفید است.

 

بیماری لژیونلا چیست

درمان خانگی بیماریها

بیماری لژیونر چیست ؟ | درمان بیماری ریوی لژیونر چگونه است

 

برگرفته از باشگاه خبر نگاران ، پیام سلامت – طب فارسی- نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا