کودک

چاقی نوزاد شیرخوار و کودکان | نکات مهم رفتاری در تغذیه ی کودک

:تعذیه کودکان و نوزادان یکی از مسائل مهم در رشد آنها است. داشتن رژیم غذایی مناسب برای نوزادان از اضافه وزن و عوارض احتمالی آن جلوگیری میکند. در اینجا با مقاله ای درباره رژیم غذایی کودکان و نوزادان در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

غذای کمکی نوزاد 5 ماهه

طرز تهیه غذای کودک ۶ ماهه , چاقی نوزاد شیرخوار

 

چاقی نوزاد شیرخوار و کودکان :

اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات بهداشتی – تغذیه ای در جهان است که گریبانگیر کودکان وشیر خواران نیز شده است . در این مطلب درباره اضافه وزن کودکان توضیحاتی ارائه کرده ایم لطفا با ما همراه شوید.

 

پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان

یک متخصص کودکان و نوجوانان و فوق تخصص نوزادان درباره اضافه وزن در دو گروه شیرخوار و کودکتان توضیحاتی کاربردی دارد که به طور حتم خواندن آن می تواند مفید باشد .

 

ریشه چاقی را بخشکانید

در حال حاضر در کشور آمریکا بین ۲۱ تا ۲۵ درصد کودکان اضافه وزن دارند و از این تعداد ۱۶ تا ۱۸ درصد آنان چاق هستند. بی شک در کشور ما نیز چاقی یکی از مشکلات کنونی بیشتر کودکان و نوجوانان ده تا ۱۸ ساله است. گویی با افزایش تک فرزندی، والدین تمایل بیشتری برای تغذیه بیش از اندازه فرزندشان دارند . هنوز هم بسیاری از والدین تپل بودن را مساوی با زیبایی و سلامت کودکان می دانند که باید به آنان گفت:مادر و پدر های عزیز کودکان تپل! حتی اگر فرزندتان در بزرگسالی به ضرب و زور انواع رژیم های مختلف و ورزش های سنگین از شر چاقی و اضافه وزن رها شود، اما همه سلول های چربی آماده و مستعد در بدن جاخوش کرده اند و با کوچک ترین ناپرهیزی درست مثل بادکنکی بزرگ می شوند و به همان حالت اولیه باز می گردند. از طرفی افرادی که در سنین طفولیت و شیرخوارگی چاق هستند آمادگی بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع دو (غیروابسته با انسولین)، بیماری فشار و افزایش چربی خون در سنین بالاتر دارند . اختلالات کبدی و کلیوی نیز به میزان قابل توجه بیشتری در آنان بروز می کند و حتی ممکن است با مشکلاتی در تولید مثل نیز مواجه شوند .

به همین دلایل، سنجش وزن کودکان و تلاش برای متعادل کردن وزن آن ها بسیار مهم است. چاقی یا اضافه وزن را می توان بسادگی با سنجش توده بدنی (B.M.I) سنجید. در کودکان زیر دو سال نمودار کارت های سلامت، خط و مشی را تعیین کرده است، اما این معیار تنها در صورت تایید تیم پزشک معالج و با در نظر گرفتن شرایط ارثی و استخوان بندی کودک بررسی می شود. مثلا کودک هشت ماهه ای که ۱۲ کیلوگرم وزن دارد، از روی اعداد و ارقام چاق به حساب آید، اما با در نظر گرفتن نژاد ارثی، توده قدی و استخوانی ممکن است به عنوان کودک سالم درشت در نظر گرفته شود .

 

چرا کودکم چاق شده؟

کودکانی که اضافه وزن دارند، سنگین ترند و تحرک کمتری نسبت به هم سن و سالانشان دارند. دوستان شان بسادگی اجازه همکاری در بازی های گروهی را به آن ها نمی دهند. در واقع چاقی روی چهره و ظاهر اثر می گذارد، آن ها را متفاوت از بقیه می کند و حس سرخوردگی به آنان می دهد. رانده شدن از برنامه های گروهی، تفریحات و فعالیت های دوستانه می تواند مشکلاتی در اعتماد به نفس و ارتباطات کودکان پیش آورد. محدود کردن تحرک هم بیماری هایی برای سلامت در پی خواهد داشت . اگر کودکتان چاق است، علاوه بر نگرش به شیوه زندگی، به دنبال علت آن نیز باشید و آزمایش هایی مانند تیروئید و مشکلات متابولیسمی را با نظر پزشک انجام دهید. والدین نقش مهمی در میزان وزن کودک دارند. گاه آنان اندازه معده کودک را در نظر نمی گیرند و به زور به او غذای بیش از نیاز می خورانند .

در نظر داشته باشید معده کودک کوچک و متناسب با سن و جثه اوست و نیازی نیست با خوراندن اجباری غذا به او آن را بزرگ کنید! غذا باید با اصول دقیق به کودک خورانیده شود، تغذیه در مقابل تلویزیون و در حین بازی رایانه ای آگاهی کودک را نسبت به میزان غذای مصرفی اش کاهش می هد و باعث می شود بدون توجه به پیام حس سیری مدام با توجه به هیجانش غذا بخورد. با کمی افزایش فعالیت می توان به میزان زیادی مشکل چاقی را حل کرد، اگر کودک دبستانی دارید، بهتر است شرایطی فراهم کنید تا پیاده به مدرسه برود و بتواند تحرک مناسبی داشته باشد. اگر فرزندتان تقاضای غذای زیادی دارد، داد و قال نکنید و تنها نیم ساعت قبل از آماده کردن غذای اصلی به او میوه بدهید تا پیام سیری زودتر به مغز برسد و غذای کمتری میل کند .

سالاد های حجیم متنوع با سس های مناسب مانند آبلیمو، سرکه ولع او را برای مصرف غذای زیاد کاهش می دهد. غذا های چرب و سرخ کردنی را کاهش دهید. دانه ها و آجیل با وجود فواید بسیار خطرناکند و نباید زیاد مصرف شوند، این نوع خوراکی ها کودک را سیر نمی کنند، اما کالری زیادی دارند .

در مورد کودکان شیرخوار باید هرگاه کودک طلب کرد، مادر به او شیر بدهد و به هیچ عنوان نباید شیر را از کودک دریغ کرد. در مورد کودکانی که تغذیه کمکی را شروع کرده و چاق هستند، نباید بعد از سیر شدن غذای اضافی به او داد تا از افزایش وزن او پیشگیری شود. گاه والدین برای کاهش وزن شیرخوار خود به دنبال شیرخشک های کم چرب هستند که باید بگوییم، ما شیر خشک کم چرب نداریم و کودک باید با توجه به رشد ش به درستی تغذیه شود. گاه نیز خانواده هایی برای افزایش وزن کودک یا رشد بهتر او از شیرخشک های مخصوص کودکان نارس استفاده می کنند.

این شیرخشک ها املاح و کالری بالاتر از نیاز دارند که برای کودکان طبیعی به هیچ عنوان مناسب نیست. این شیر ها برای کودکان تا رسیدن به وزن حدود دو و نیم یا سه کیلوگرم و نه بیشتر توصیه می شود. شیرخشک هایی با عنوان پلاس نیز در میزان کالری فرق زیادی با شیرخشک های دیگر ندارد و مواد معدنی آن ها بیشتر است .

شیر های پلاس و شیرخشک های مخصوص کودکان نارس ممکن است عوارضی مانند یبوست داشته باشد. سن شروع غذای کمکی نیز در سلامت و تعیین میزان چاقی بسیار مهم است، تحقیقات نشان داده کودکانی که در چهارماهگی یا زودتر غذای کمکی شروع می کنند، بیشتر مستعد چاقی هستند. در کل شروع زود هنگام غذای کمکی معمولا توصیه نمی شود و خطر آلرژی را نیز بسیار افزایش می دهد .

 

 

دادن موز به نوزاد 5 ماهه

تغذیه نوزاد ۶ ماهه

 

 

دارو لازم است؟     

حتی اگر کودک چاق بود با در نظر گرفتن سن تکامل و رشد سیستم عصبی و مغزی او نباید رژیم های سنگین بگیرد و بیشتر باید تلاش کرد با تغییر شیوه زندگی و افزایش تحرک، وزن را کاهش داد، اما در مواردی که سطح چربی بالاست باید آزمایش های دقیق پایه ای انجام داد. گاهی لازم است کودک تحت نظر پزشک و با تشخیص او دارو های کاهنده چربی یا استاتین مصرف کند تا بتواند سلامتش را به دست بیاورد. حتی در این شرایط و همزمان با مصرف دارو نیز آموزش درست تغذیه و اصلاح آن بسیار مهم است .

 

منحنی وزن کودک در سنین مختلف

کودک سالم به طور طبیعی در وقت تولد وزنی معادل ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ گرم خواهد داشت. وزن نوزاد دختر اندکی کمتر از نوزاد پسر است. در هفته نخست تولد، کودک از ۸۰ تا ۲۰۰ گرم وزن خود را از دست خواهد داد. از آن پس به مرور بر وزنش افزوده می شود. در روز دهم وزن او برابر با لحظه تولد خواهد بود. پس از آن تا ۴ ماهگی روزانه ۲۵ گرم و از ۹ ماهگی تا یک سالگی روزانه ده گرم و از یک سالگی تا دو سالگی روزانه ۵ گرم اضافه وزن خواهد داشت .

در این صورت، وزن کودک در اواسط ماه پنجم تولد، دو برابر موقع تولد ” ۶ کیلو” و در آخر سال اول سه برابر ” ۹ کیلو” و در اخر سال دوم چهار برابر ” ۱۲ کیلو” خواهد شد. از دو سالگی تا هفت سالگی ، هر ساله یک کیلو بر وزن کودک افزوده می شود، و از هفت سالگی تا مرحله بلوغ، هر ساله دو کیلو اضافه وزن خواهد داشت. به اینگونه ای که وزن کودک در پنج سالگی ۱۵ کیلو، در ده سالگی ۲۵ کیلو و در پانزده سالگی ۴۵ کیلو خواهد شد .

از دو سال پیش از بلوغ تا مرحله بلوغ، به گونه سریعی به وزن کودک افزوده می شود. میزان این رشد به ۵ تا ۶ کیلو در سال می رسد و دختر که زودتر از پسر به مرحله بلوغ پا می نهد، از پسران همسال خود وزن بیشتر خواهد داشت. پس از بلوغ، رشد پسران افزون شده و تا ۲۵ سالگی ادامه می یابد، در حالی که رشد دختران در بیست سالگی متوقف می شود .

 

نکات مهم رفتاری در تغذیه ی کودک

در هنگام غذا دادن به کودک بایستی مواردی را رعایت کرد که کودک با اشتها و علاقه بیشتری غذا بخورد. حال ما به ذکر این نکات می پردازیم :

۱- کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتواند به راحتی بدون این که تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. این کار موجب می شود ریخت و پاش کودک کمتر شود.

۲- بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشکن باشد. در صورت شکستن ظرف ممکن است کودک احساس ناامیدی کند و یا والدین عصبانی شوند.

۳- قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد.

۴- خوردن سوپ برای کودک سخت است ولی اگر کمی قوام آن غلیظ باشد کودک می تواند آن را با قاشق بخورد.

۵- رنگ مواد غذایی می تواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای آن ها جالب است. برای این کار می توان از سبزیجات برگ سبز، هویج و… استفاده کرد.

۶- آب میوه ی طبیعی بهتر از نوع صنعتی آن است چرا که به نوع صنعتی آن ماده ی قندی، رنگ و ماده ی معطر اضافه شده است.

۷- دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از شتاب و عجله درهنگام غذاخوردن پرهیز کرد.

۸- باید بی علاقگی کودک را نسبت به یک ماده ی غذایی پذیرفت و یک ماده ی خوراکی دیگر را جایگزین کرد.

۹- غذا خوردن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک شود.

۱۰- خستگی کودک مهم ترین عامل از بین بردن اشتهای اوست. بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود.

۱۱- کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون، وهمچنین رفت و آمد زیاد حواس کودک را پرت می کند و تمایل  او به غذا خوردن کم می شود.

۱۲- دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می شود. حتی اگر غذایی که مورد علاقه ی کودک است، پشت سرهم و تکراری به کودک داده شود، از خوردن آن امتناع خواهد کرد.

۱۳- هنگامی که رفتار کودک غلط است باید عکس العمل ثابتی نشان داد، مثلاً اگر بشقاب یا قاشق یا غذا را پرت کرد، نباید گاهی اوقات خندید و گاهی تنبیه کرد، بلکه باید رفتاری را در پیش گرفت که کودک احساس کند، کارخوبی انجام نداده است.

۱۴- نخوردن برخی از غذاها ممکن است به علت تقلید کودک از اطرافیانش باشد.

 

 

دادن نشاسته به نوزاد

رژیم غذایی در نوزادان

چاقی نوزاد شیرخوار و کودکان | نکات مهم رفتاری در تغذیه ی کودک

برگرفته از جام جم ، تبیان – نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا