ازدواج و همسرداری

فاصله سنی در ازدواج | با همسر خود چند سال فاصله سنی داشته باشیم؟

ازدواج چند است ؟ در اینجا با مقاله ای درباره اختلاف سنی مناسب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

اختلاف سنی در ازدواج از نظر اسلام

اختلاف سنی ۸ سال در ازدواج , فاصله سنی در ازدواج

 

تناسب سنی در ازدواج چقدر اهمیت دارد

حدود دو سال است با پسری آشنا شدم. از او راضی هستم اما تنها نگرانی من، سن مان است که حدود چهار سال اختلاف سن داریم و من بزرگ تر هستم. می ترسم بعد از ازدواج شکسته شوم. این مسئله را نمی دانم چطور حل کنم؟ من ۳۱ ساله و او ۲۸ ساله است.

مخاطب گرامی، ظاهرا تصمیم دارید با آقایی ازدواج کنید که از شما کوچک تر است و این فاصله سنی شما را نگران کرده است و می ترسید بعد از ازدواج تان شما شکسته شوید اما نقش و تاثیر بیشتر بودن سن خانم از آقا، در زندگی مشترک چیست؟

 

مسئله سن موضوع مهمی است اما …

اگرچه نمی توان درباره عدد دقیق فاصله سنی زوج ها و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی مشترک، قانون یکسانی برای همه افراد صادر کرد اما به یقین تناسب سنی از جمله موازین زیربنایی و اساسی در ازدواج است که بی توجهی به آن پیامدهای خودش را خواهد داشت. ازدواج، پیوند بین دو انسان و دو خانواده است که اجزای اصلی و اساسی آن، زن و مرد هستند. هر قدر بین این اجزا و عناصر، هماهنگی، تناسب و سنخیت بیشتری باشد، آن پیوند استوارتر، مستحکم تر، پرثمرتر و لذت بخش تر خواهد بود. علت اساسی بیشتر مشکلات، اختلاف نظرها و ناسازگاری های زندگی مشترک، نبود تناسب و هماهنگی بین زن و شوهر است. بنابراین، شناخت اموری که موجب هماهنگی و تناسب بین زوج ها می شود، ضروری و لازم است. یکی از این امور، مسئله تناسب و هماهنگی در سن زوج هاست.

 

نظر طرف مقابل در این باره چیست؟

همان طور که در دنیای امروز خیلی از ارزش ها تغییر کرده، در بحث ازدواج نیز ارزش ها دست خوش تغییراتی بوده و هم اکنون پذیرش در این باره برای افراد و خانواده ها خیلی بیشتر شده است. اگر ازدواج سنجیده و آگاهانه باشد و تناسب در مولفه های دیگری مانند سطح تحصیلات، شغل، موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، تناسب ظاهری و … وجود داشته باشد، سن می تواند به عنوان یک عامل چالش برانگیز در نظر گرفته شود و مطرح باشد. نکته حائز اهمیت این است که کدام یک از مولفه ها برای شما و طرف مقابل تان مهم تر است؟ به طور مثال اگر شما در سال های آینده شکسته تر به نظر برسید، نظر طرف مقابل تان درباره شما چقدر تغییر می کند و این موضوع برای او چقدر مهم است؟ احساسی که در این باره دارید، مهم است، احساس خود را با این آقا در میان بگذارید و صحبت کنید، این کار به شما کمک می کند این حس شما در جایگاه درست بنشیند.

 

شرایط فیزیولوژی شما و طرف مقابل مهم است

در نظر داشته باشید فاصله سنی ۲ یا ۳ سال و بزرگ تر بودن دختر از پسر مشکل چندانی پیش نمی آورد. توجه داشته باشید که همیشه تناسب کامل اتفاق نمی افتد و طبیعی است که ناهماهنگی هایی بین شرایط زوج ها وجود داشته باشد ولی تعداد و میزان آن مهم است. همچنین شرایط فیزیکی و فیزیولوژی مرد و زن باید در نظر گرفته شود که در افراد مختلف، متفاوت است و به کمک مشاور می توانید به شناخت بهتری درباره آن برسید. ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه زندگی مشترک، بسیار حائز اهمیت است و بالطبع اگر تمامی جوانب آن تا حد امکان به طور صحیح در نظر گرفته شود، مدیریت این زندگی راحت تر خواهد بود.

 

 

هم سن بودن در ازدواج

اختلاف سنی ۹ سال برای ازدواج

 

بهترین فاصله سنی در ازدواج

فاصله سنی مناسب میان زن و شوهر را می توان ۲تا ۴سال و در برخی مواقع ۲ تا ۷سال یا ۴تا ۷ سال در نظر گرفت. البته این به آن معنا نیست که اگر یکی دو سال به این سنین افزوده یا از آن کاسته شود، نباید ازدواجی انجام گیرد. شاید بتوان گفت که اگر تمام زمینه ها بررسی شده باشد و مشکل خاصی دیده نشود، می توان فاصله سنی را به دیده اغماض نگریست ولی در عین حال بهترین و مناسب ترین فاصله سنی ۲ تا۴ سال است. طبیعی است که اگر سایر شرایط، مناسب نباشد، باز هم ازدواج نمی تواند موفق باشد.

فلسفه وجود چنین تفاوت سنی در این است که:اولا خانم ها زودتر به بلوغ عقلی و جسمی می رسند و در نتیجه پختگی روانی لازم را زودتر پیدا می کنند.ثانیا خانم ها زودتر به بلوغ جنسی می رسند و بهتر است به نیازهای آنها زودتر پاسخ داده شود. از طرف دیگر نیازهای جنسی خانم ها نیز زودتر فروکش می کند، بنابراین به علت آمادگی زودتر زنان برای ازدواج و بلوغ اجتماعی است که این تفاوت سنی طرح می شود. از دیدگاه دینی و در روایات اسلامی تناسب های مختلف در ازدواج تحت عنوان کلی، هم کفو بودن مطرح شده است که یک جنبه آن تناسب سنی است.

 

در ادامه راهکارهایی برای زوجین که مرد اختلاف سنی زیادی با همسرش دارد، ارائه می شود:

۱ – مراقب باشید به همسری کنترل گر تبدیل نشوید: از آنجا که تفاوت سنی میان زوجین خصوصا زمانی که مرد بزرگ تر است و دختر هم در سنین بسیار پایین به سر می برد می تواند زمینه ناهمسانی در اندیشه و افکار فردی و اجتماعی را میان همسران فراهم آورد، این احتمال وجود دارد که چنین ازدواج هایی در دام ارتباط والد – کودکی بیفتد در این دسته از ازدواج ها فرد کوچک تر هنوز در دوران نوجوانی به سر می برد و فرد بزرگتر مرحله جوانی خود را سپری می کند، با تجربه تر است و خود را در قبال ناپختگی ها، ناآگاهی ها و خودسری های فرد کوچک تر مسئول می داند؛ مسئولیتی از جنس مسئولیت پدرانه.

در واقع بسیاری از افراد بزرگ تر در ازدواج های بافاصله سنی زیاد معتقدند مسئولیت «تربیت» همسر نوجوان شان به عهده آنها واگذار شده است در نتیجه ممکن است ناخواسته در مقام یک والد شروع به سخت گیری و کنترل خارج از عرف همسر نوجوان شان کنند.

 

۲ – در کنارش باشید نه در مقابلش: مسلما در ازدواج هایی با شکاف سنی بالا خصوصا زمانی که زوجین کم سن و سال هستند، فرد کوچک تر ممکن است به تفریحات، سرگرمی ها و رفتارهایی علاقه مند باشد که شاد و پرهیجان است اما از نگاه فرد بزرگ تر چندان پسندیده و مقتضی مقام و شان فرد متاهل نیست.

در چنین ازدواج هایی حتی ممکن است «خنده های کودکانه» همسر زمینه ایجاد ناراحتی و کج خلقی زوج بزرگ تر را فراهم کند! حال چنانچه فرد بزرگ تر همسرش را به گونه ای «منطقی» همراهی نکند بلکه مشغول سرزنش کردن و ایرادگیری از رفتارهای ناپخته او باشد و نحوه برخورد همسرش را مایه شرمساری و خجالت خود ببیند و یا کلا تصمیم بگیرد او را به حال خود بگذارد و در هیچ کدام از علایق همسرش مشارکت نکند، رفته رفته دلسردی و پشیمانی بر زندگی هر دو طرف سایه می گستراند و آن ها را به سمت فاصله گرفتن از یکدیگر و پناه بردن به عالم تنهایی یا جایگزین کردن جمع دوستان و اقوام به جای همسر سوق می دهد.

 

۳ – با خطاهای همسرتان منطقی برخورد کنید: بسیاری از خانم هایی که در سنین پایین و در اوج نوجوانی زندگی مشترک را آغاز کرده اند ممکن است بعد از گذشت سال ها از زندگی شان به دنبال شکوفایی استعدادهایشان باشند.

در چنین شرایطی مرد ممکن است شاهد آزمون و خطاهای زن برای به دست آوردن شغل، جایگاه اجتماعی، حل مشکلات شخصی و ارتباطی اش باشد. در واقع فرد کوچک تر با حرکت به سمت سنین رشد و پختگی، رفتارهایی را نشان می دهد که در واقع مقتضی سن اوست و بخشی از فرآیند طبیعی رشد محسوب می شود.

در چنین شرایطی شوهر (همسر بزرگ تر) که تاکنون همسرش را فردی صرفاً «تابع» می شناخته، ممکن است با ایجاد چنین تغییراتی به اشتباه بیندیشد که او مشغول سرکشی و طغیان است و باید در مقابل چنین تغییراتی ایستادگی کرد. در شرایط مذکور چنانچه زوجین از قدرت گفت وگوی منطقی و انعطاف بر سر تغییرات به وجود آمده برخوردار نباشند دیر یا زود شاهد جدایی عاطفی و روحی از یکدیگر خواهند بود.

 

 

اختلاف سنی مناسب در ازدواج

اختلاف سنی مناسب در ازدواج

فاصله سنی در ازدواج | با همسر خود چند سال فاصله سنی داشته باشیم؟

 برگرفته از خراسان- روزنامه سلامت – تبیان -بیتوته – نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا