موفقیت

مدیریت روابط با همکاران | چگونه با همکاران خود رفتار کنیم

رابطه با همکاران بسیار مهم و در آینده کاری افراد خیلی موثر است. روابط اجتماعی و روابط کاری میتواند منجر به پیشرفت یا پسرفت های بسیاری شود. در این مقاله با نکات مهم رابطه صحیح و صمیمی با همکاران در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 چگونه با همکاران خود رفتار کنیم

نحوه برخورد با همکاران در محیط کار , مدیریت روابط با همکاران

 

رابطه‌مان با همکاران‌مان چطور باشد؟

ارتقای مهارت ها

خودتان را چطور معرفی می کنید؟ کارآموزی که قرار است شاگردی کند یا فردی که با مهارت های متعدد تصمیم دارد با گروهی همکاری را آغاز کند؟ در هر کدام از این جایگاه های که قرار داشته باشید، باید «مهارت بودن در مکان مناسب» را آموخته باشید. به این مثال دقت کنید: اگر قرار است به عنوان کارورز در یک آهنگری مشغول به کار شوید باید اطلاعات کاملی درباره نحوه کار، مشکلات احتمالی و تئوری کار با دستگاه ها را بدانید. این به شما کمک می کند که اولا بتوانید در مواقع لازم اطلاعات تان را به رخ بکشید و در ثانی با سرعت بیشتری کار را به طور عملی یاد بگیرید. بنابراین حتی در جایگاه یک کارورز نباید به قول معروف صفر کیلومتر باشید!

 

مشخص کنید

پیش از شروع هر کاری، دقیقا خواسته هایتان از خودتان و گروهی را که با آنها همکاری می کنید، مشخص کنید. درباره مدت زمان کار، حقوق دریافتی، مزایا، پاداش، اضافه کاری تا شیوه لباس پوشیدن تان در محل کار سوال کرده و براساس پاسخ روشنی که دریافت می کنید، برای شروع همکاری یا ادامه آن تصمیم بگیرید. درباره خواسته های همکارانتان از شما نیز کاملا اطلاعات کسب کنید. واضح و مشخص بودن مسیر همیشه کمک می کند تا رابطه، درست، محکم و قانونمندی با کارفرما و همکاران تان داشته باشید.

 

زمان بدهید

به هیچ وجه در بدو ورود به محل کار، سفره دل تان را باز نکنید. لازم نیست بسته و مشکوک رفتار کنید؛ فقط کافی است کمی به خودتان و اطرافیان تان فرصت بدهید تا آشنایی قدم به قدم اتفاق بیفتد. آشنایی های تدریجی، دوستی ها و روابط کاری محکم تری را شکل می دهد.

 

هوش اجتماعی را افزایش دهید

حتما اسم هوش اجتماعی و هوش هیجانی به گوش تان خورده است. بنابراین درباره هوش اجتماعی و هیجانی مطالعه کنید تا بتوانید این مهارت را بالا ببرید. افراد موفق الزاما هوش بالایی ندارند؛ بلکه اغلب آنها از هوش هیجانی بالایی برخوردارند. نکته ای که باید به آن دقت کنید، بالا بودن هوش هیجانی است. با آگاهی از جنس این نوع هوش و تقویت آن، می توانید با دیگران ارتباط بهتری داشته باشید. به این دلیل که با تشخیص حسی درست تان می توانید ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید.

 

قدردانی کنید

دیگران هیچ وظیفه ای در قابل شما ندارند! در محیط کار و درست در شرایطی که گفته و ناگفته هر کس به فکر ارتقای جایگاه شغلی خودش بوده و تلاش می کند فرد لایق تر، کارآمدتر و باهوش تر به نظر برسد، کمک کردن به دیگران، لطف بزرگی است. بنابراین اگر می خواهید فرد مودب با روابط عمومی مناسب و بالا باشید، حتما از کوچک ترین کمک و محبت دیگران به درستی و به شکل مناسب قدردانی کنید. دیگران برای کمک به شما وظیفه ندارند.

 

مثبت نگر باشید

این اصلا به معنی نادیده گرفتن شرایط نامناسب احتمالی و برخورد ساده لوحانه با شرایط کاری نیست؛ بلکه به معنی بررسی همه جانبه شرایط و یافتن بهترین راه برای رسیدن به بهترین نتیجه است، علاوه بر این که مثبت اندیشی یکی از راهکارهای روانی ایجاد انگیزه در خود و دیگران است. بنابراین سعی کنید حتی نقاط ضعف را با نگاه مثبت بررسی کرده و راه چاره درستی برای رفع آنها پیدا کنید.

 

مدیریت زمان

دقیقا این شما هستید که می توانید زمان تان را مدیریت کنید. به این معنی که نگذارید دیگران زیر پرچم دوستی، از وقت و فرصتی که می توانید برای خودتان هزینه کرده و هزار و یک کار مورد علاقه تان را انجام دهید، دزدیده و از شما سوءاستفاده کنند. بنابراین اگر در هر لحظه از روابط کاری تان این مساله را حس کردید، بدون رودربایستی برای فرد مورد نظر توضیح بدهید که الان فرصت صحبت نداشته و باید به مکالمه پایان دهید. مشخص کردن این مساله نیز از دیگر خط قرمزهایی است که باید به آن پای بند باشید.

 

خاتمه حرف های درگوشی

این مساله بیشتر مخصوص به محیط های کاری کشور ماست. کافی است کمی بیشتر با تلفن صحبت کنید، کمی زود سر کار بیایید، کمی دیرتر محل کار را ترک کنید، خوشحال یا غمگین باشید و کم یا زیاد غذا بخورید همگی فرصتی برای تولد شایعات و حرف های درگوشی افراد بیکار است! در مقابل این حرف ها اصلا سکوت نکنید. به محض شنیدن چنین حرف هایی، مستقیما سراغ فرد مورد نظر بروید و حرفی را که شنیده اید، بیان کنید و از او توضیح بخواهید.

اما اگر منبع خبر برای شما مشخص نیست، بدون این که عصبی شوید چون قصد آنها دقیقا همین موضوع است در شرایط مناسب که همه همکارها وجود دارند، موضوع را مطرح کرده و به واکنش و حرف های دیگران توجه کنید. سپس درباره موضوع مطرح شده بدون این که به عنوان مقصر توضیح بدهید، در چند عبارت توضیحاتی ارایه کنید که دیگران را از اشتباه دربیاورید. محدوده روابط تان با دیگران را تعریف می کنید و توضیح می دهید که رفتار و کارهای شما هیچ ارتباطی به دیگران نداشته و نباید به کسی توضیحی بدهید. این خطر قرمز را برای خود و دیگران به خوبی و پررنگ مشخص کنید.

 

شنونده خوبی باشید

اگرچه در چند نکته قبل اشاره شد که زمان بندی را فراموش نکنید و نگذارید وقت تان را بگیرند، اما گاهی برای دوستانی که برای آنها ارزش قائل هستید، وقت بگذارید و حرف و درد دل های  آنها را بشنوید. بخشی از برقراری ارتباط موثر با دیگران، شنیدن حرف های آنها، حتی بدون ارایه راهکار یا اظهارنظر است. گاهی افراد فقط دوست دارند با کسی صحبت کنند تا سبک شوند.

 

همراه باشید

گاهی همکاران تصمیم جمعی برای یک موضوع می گیرند، برای مثال نسبت به رفتار نادرست مدیر، حجم کاری بالا و عدم تناسب آن با حقوق دریافتی، تغییر ساعت کار و کیفیت غذای ارائه شده اعتراض هایی دارند. ممکن است شما دوست نداشته باشید در  جمع های اعتراضی شرکت کنید، اما کنار کشیدن شما از یک تصمیم جمعی، اولین نقطه جدا شدن شما از جمع و آسیب دیدن رابطه شما و دیگر همکاران است. بنابراین اگر اهل جار و جنجال و شورش هم نیستید، اما به شکلی هوشمندانه با دیگران همراه شوید، برای مثال شما هم حاضر شوید و به قدری که به جایگاه و شرایط کاری خودتان ضرری وارد نمی شود، صحبت کنید.

 

با دیگران مرتبط باشیم

براساس آمار مرکز تحقیقات کار و روان شناسی «گالوپ» افرادی که از کار در محیط کاری شان لذت برده و با همکاران شان ارتباط مناسبی دارند، راندمان کاری شان نسبت به افرادی که در این شرایط نیستند، تا هفت برابر بیشتر است. بنابراین روابط بین فردی در اجتماعی که حضور داریم، بیش از آنچه تصور می کنید روی ساختار ذهنی، نحوه عملکرد، موفقیت یا شکست و در نتیجه بازده کاری ما تاثیر دارد. به نظرتان باز هم می توانیم به تنهایی زندگی کنیم؟ اصلا آمار و ارقام را کنار بگذاریم و به مساله روابط بین افراد از بعد احساسی- عاطفی نگاه کنیم.

به این سوال صادقانه جواب دهید: اگر مساله ای غمگین تان کرده باشد، تا چه مدت می توانید به تنهایی بار آن را به دوش کشیده و با کسی حرف نزنید؟ اگر صادقانه به سوال جواب داده باشید، پاسخ تان منفی است. پس ما، موجوداتی اجتماعی هستیم. شاید به همین دلیل افرادی که روابط اجتماعی بیشتر و مناسب تری با دیگران دارند از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند.

 

نکاتی جهت ایجاد رابطه خوب و صحیح با همکاران

وجود روابط دوستانه بین افراد می تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت کاری که انجام می شود داشته باشد. اعتماد متقابل بین مدیران و کارکنان از موارد دیگر در این زمینه است. بسیاری از افراد انتظار دارند در محیط کار خود پیشرفت کنند و دوست دارند محیط کار آنها این امکان را در اختیارشان بگذارد.

 

 

آداب معاشرت در محیط اداری

ارتباط با همکاران هنگام تذکر دادن اشتباه یا ایجاد ناراحتی

 

 

شما آغازکننده رابطه خوب هستید

در گذشته ارتباط کاری اینگونه بود که در اولین ارتباطتتان هرگز در مورد احساساتتان چیزی بروز ندهید علایقتان به موسیقی، تکنولوژی، ورزش و مد نباید در محیط کار در وهله اول بازگو شود. مخصوصا اگر یک کارآفرین جوان هستید بهتر است که از علایقتان چیزی نگویید زیرا این کار شما را غیر حرفه ای جلوه می دهد و ممکن است از ارزشتان کم کند. (ایران استخدام) اما در سال های اخیر تغییراتی در این باره به وجود آمده که گفته شده بهتر است کمی در مورد زندگی شخصیتان صحبت کنید مثل حستان نسبت به نوشتن یا تولید یک قطعه موسیقی. با سهیم کردن دیگران در مورد احساستان نه تنها با کارمندانتان ارتباط بهتری برقرار می کنید بلکه باعث می شوید آنها هم با شما درد و دل کنند و احساسشان را در مورد مسائل مختلف با شما در میان بگذارند.

در نتیجه ما محیطی را به وجود می آوریم که افراد بسیار آزادانه با یکدیگر گفت و گو می کنند و تفاوتی میان “کارشان” و “منزلشان” قائل نمی شوند. بنابراین ما به کارمندان اجازه می دهیم نظرات خود را آزادانه و راحت بیان کنند. این نظرات که توسط کارمندان بیان می شود باعث ایجاد ایده های بزرگ برای مشتریان شده و همچنین منجر به پیشرفت خودمان هم می شود.

 

با همکارانتان سرگرمی درست کنید

تصمیم به استفاده از اطلاعات جدید در مورد علایق اعضای گروه باعث ایجاد فرصتی برای ارتباط برقرار کردن میان کارمندان می شود. وقتی که بدانید علایق اعضای گروهتان چیست می توانید از این علایقشان برای ایجاد سرگرمی استفاده کنید.(ایران استخدام) این نوع از ارتباط باعث می شود که اعضای گروهتان هم زمان حرفه و احساسات شخصی شان را به کار ببندند. بنابراین با اعضای گروهتان هر سه ماه یکبار برنامه ریزی در مورد علایقشان داشته باشید. این مسئله میزان و مقدار پول و سرمایه تان نیست بلکه خصیصه و کیفیت  زمانی را می رساند که شما صرف گفتگو در مورد مسائل مختلف با همکارانتان کردید.

 

*******

بدانید که چه وقت باید چندین کار را همزمان با هم انجام دهید

اخیرا افراد در جلساتشان با لپ تاپ شخصی خود که روبه رویشان است شرکت می کنند. و به جای تمرکز بر روی جلسه به چک کردن ایمیل هایشان می پردازند این کار باعث می شود که ارتباط بین کارمندان سخت تر شود و نتوانند به سخنان دیگران گوش داده و نظراتشان را در جلسه بیان کنند این عدم توجه باعث بی میلی و مانع ارتباط صحیح می شود.(ایران استخدام) اگر ما درحالی که کارهای خودمان را انجام دهیم همزمان به کسانی هم که در جلسه هستند و روبه روی ما قرار دارند کاملا توجه کنیم در نتیجه ما چند کار را باهم انجام میدهیم در این صورت مشکلی به وجود نخواهد آمد و ارتباط بهتر و ارزشمند تری بین ما و اعضای گروه شکل می گیرد.

 

*******

برای انجام امور آماده باشید اما انتظاراتتان را هم بدانید

گاهی اوقات انسان مشتاق است که ایده های جدیدی را به وجود آورد اما این اشتیاق و هیجان اغلب باعث نگرانی هایی هم میشود زیرا که همیشه نمیتوانیم زمان کافی برای نوآوری های جدید داشته باشیم. این نکته بسیار مهم است که اندازه ی انتظاراتی که از خود دارید را تعیین کنید.

رویکردتان را تغییر دهید. به جای اینکه تلاش کنید تا در سرتاسر یک طرح نوآورانه حضور داشته باشید تلاش کنید تا در تنظیم و برقراری آن طرح با دیگران همکاری کنید و در واقع سهمی از آن را به عهده بگیرید. آری این سطح از انتظارات برای اعضای گروه بسیار مهم است همیشه باید به خودتان یادآوری کنید که زمانتان را در کجا سپری میکنید.(ایران استخدام) اعضای گروه میخواهند میزان همکاریتان را ببینند اما شما باید برای همکاری سطح میل و علاقه و همچنین برنامه کاری‌تان را در نظر بگیرید. گفتن “نه” گاهی اوقات به مراتب بهتر از گفتن “بله” است که باعث شود شما در مقابل دیگران شرمنده شوید.

 

*******

بدون در نظر گرفتن خلق و خوی شخصی همیشه در کار رفتار ثابتی داشته باشید

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که حالات کلی رفتار ما در سرتاسر یک جلسه ی کاری تاثیر خواهد گذاشت. اگر احساس خستگی یا انرژی منفی داشته باشید نباید آن را به افراد گروهتان که در کسب موفقیت تلاش می کنند منتقل کنید. زیرا که با این کار ما روابطمان را با همکاران مان دشوارتر می کنیم و دچار سردرگمی میشویم در نتیجه جریان ارتباطات با دیگر افراد قطع خواهد شد.

همکارانتان نباید تا قبل از اینکه به شما نزدیک شوند خلق و خوی شخصی تان را پیش بینی کنند. آنها از شما انتظاراتی دارند سعی کنید در ابتدای هر جلسه کاری رفتار خود را از نو برقرار سازید تا آرامش یابید و نگذارید خلق و خوی بد شما در آن روز روی افرادی که در جلسه هستند تاثیر بگذارد. گوش دادن به یک موسیقی می تواند کمکتان کند تا خلق و خوی آن روزتان را بهتر کنید.(ایران استخدام) اعضای گروهتان را در مسیری مثبت حمایت کنید طوری که آنان باور کنند که شما به خاطر آنها در جلسه حضور دارید. به همکارانتان نشان دهید که قادرید تا انرژی منفی را از محیط اطراف دور کنید.

 

اینها بهترین روش هایی است که شما با استفاده از آن می توانید روابطی صمیمانه را با همکارانتان ایجاد کنید. حالا نوبت شماست تا این تغییرات را ایجاد کنید و ببینید که چه اتفاقی می افتد وقتی که یک رابطه دوستانه و صمیمانه با همکارانتان در محل کار ایجاد کردید.

 

 

ارتباط با مقام مافوق در هنگام داشتن درخواست

رابطه صمیمی با همکاران

مدیریت روابط با همکاران | چگونه با همکاران خود رفتار کنیم

منبع : همشهری تندرستی – ایران استخدام – برترین ها

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا