درمان

چگونه شادی را محقق کنیم | احساس خوشبختی

احساس خوشبختی موجب روان شاد و سلامتی روحی می شود. در اینجا با مقاله ای بسیار جالب از راه های ساده لذت بردن از زندگی و احساس خوشبختی در خدمت شما هستیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

جملات خوشبختی

خوشبختی شعر , چگونه شادی را محقق کنیم

 

۵ تمرین ساده برای رضایت از زندگی

در ادامه با چند تا از تمرین‌ها پروفسور سانتوس آشنا شوید:

 

۱. فهرست قدردانستنی‌ها

سانتون از دانشجویانش می‌خواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند تهیه کنند.

او می‌گوید: شاید به نظر کار ساده‌ای باشد اما ما می‌بینیم دانشجوهایی که به طور مرتب این تمرین را انجام می‌دهند، راضی‌تر هستند.

 

۲. خواب بیشتر و بهتر

به گفته سانتوس، ممکن است به نظر تمرین ساده‌ای باشد اما خیلی‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند. هشت ساعت خواب شبانه برای تمام هفته.

سانتوس می‌گوید: شاید به نظر خیلی پیش پا افتاده باشد اما می‌دانیم که خوابیدن بیشتر و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش می‌دهد.

 

۳. تمرکز ذهن

باید هر روز ۱۰ دقیقه تمرین تمرکز کنید. سانتوس می‌گوید از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث می‌شده که حس بهتری داشته باشد.

حالا که استاد دانشگاه شده است به دانشجویانش توصیه می‌کند: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مدیتیشن و سایر تمرین‌هایی که توجه کامل ذهن را به خود جلب کند، می‌تواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.

 

۴. وقت بیشتری را با خانواده و دوستان بگذرانید

سانتوس می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده به شما احساس رضایت از زندگی خواهد داد.

روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رو در رو به طور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان می‌شود.

سانتوس می‌گوید: در لحظه زندگی کنید، حتما زمانی را برای دور هم بودن اختصاص دهید و آگاهانه مراقب باشید که این زمان را چگونه سپری می‌کنید.

 

 

خوشبختی یعنی با تو بودن

معنی خوشبختی

 

مفهوم زمان نقش بسیار مهمی در رضایت شما از زندگی دارد.

سانتوس می‌گوید: اغلب ما وقتی از ثروت صحبت می‌کنیم به این فکر می‌کنیم که چقدر پول داریم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ثروت در واقع رابطه مستقیم با زمان دارد. از قدیم گفته‌اند وقت طلاست.

 

۵. حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی کم کنید و معاشرت واقعی را بیشتر کنید

به نظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی و آنلاین ایجاد می‌کنند، دوری کنید.

سانتوس می‌گوید: تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی مثلا اینستاگرام استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که وقت کمتری در این شبکه‌ها می‌گذرانند، احساس رضایت کمتری می‌کنند.

پس به این ترتیب اگر می‌خواهید در زندگی شادتر باشید، از حالا شروع کنید: قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.

اگر این توصیه‌ها برای دانشجویان دانشگاه ییل کارساز بوده است برای شما هم خواهد بود.

 

۱۰ راهکار برای ایجاد حس خوشبختی

با استناد به  گزارش “سی‌ان‌ان،” ۱۰ راهکار رسیدن به خوشبختی از این قرار است:

  1. مهربانی را تمرین کنید. کار خوبی برای دیگران انجام دهید — خواه آن فرد غریبه باشد خواه آشنا. این کار می‌تواند از پیش برنامه‌ریزی شده یا بدون برنامه‌ریزی قبلی باشد. می‌توانید این کار را به شکل ناشناس یا با قید اشاره به نامتان انجام دهید.
  2. لیستی از اتفاقات یا مسائلی که خوشحالتان می‌کند تهیه کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که این عمل را دست‌کم ۱ بار در هفته انجام می‌دهند بیشتر ورزش می‌کنند، مشکلات جسمانی کمتری دارند و درباره هفته آتی خوشبینترند.
  3. به روحتان برسید. پژوهش‌های زیادی از مزایای حضور منظم در مسجد و کلیسا پرده برمی‌دارد. افراد مذهبی حس خوشبختی بیشتر و بادوامتری دارند. حتی خواندن متون مذهبی هم حس خوشبختی را تقویت می‌کند.
  4. به جای وسیله، تجربه بخرید. رفتن به تعطیلات با نزدیکان یا خرید بلیت سینما و کنسرت در مقایسه با خرید لوازم الکترونیک شما را خوشبخت‌تر می‌کند.
  5. چیزهایی بخرید که برایتان تجربه تولید کند. اگر هنوز هم به خرید لوازم و دستگاه‌های مختلف اصرار دارید، چرا سراغ لوازم ورزشی نروید؟ این لوازم علاوه بر جذابیت ذاتی خودشان، تجربه حضور در محیط خارج را برایتان ایجاد می‌کند. می‌توانید دستگاه‌های پخش موسیقی هم بخرید تا زمان ورزش و پیاده‌روی از تجربه موسیقی لذت ببرید.
  6. وقتتان را در شبکه‌های اجتماعی تلف نکنید. بر اساس پژوهشهای جدید، افرادی که زمان زیادی را برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند عزت نفس کمتری دارند، با دیگران تماس کمتری برقرار می‌کنند، عواطف مثبت کمتری را تجربه می‌کنند و — اگر از شهرشان دور باشند — دلشان بیشتر برای شهر و دیارشان تنگ می‌شود.
  7. رایانامه (ایمیل) خودتان را زیاد چک نکنید. افرادی که از هر زمانی برای دریافت و خواندن رایانامه‌هایشان استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که این کار را فقط ۳ بار در روز انجام می‌دهند استرس بیشتری دارند.
  8. به جای پول، روی زمان متمرکز باشید. زمان — بر خلاف تصور بیشتر افراد — منبعی بسیار ارزشمند است. افرادی که این حقیقت را درک می‌کنند، از زمان برای ایجاد تجربه‌های گرانبها بهره می‌برند.
  9. خودتان را در فعالیت‌هایتان غرق کنید. آیا زمانی را به یاد می‌آورید که آخرین بار خودتان را در فعالیتی جالب مثل بازی تنیس، ساز زدن، باغبانی، قایقرانی، نجاری یا شیرینی‌پزی غرق کردید؟ برای خوشبختی بیشتر باید دفعات غرق شدن در فعالیتهای جالب را بالا ببرید.
  10. از ناکامی با آغوش باز استقبال کنید. ناکامی و شکست، فرصتی است برای یادگیری آنچه پیش از این یاد نگرفته‌ایم — یا دست‌کم به خوبی یاد نگرفته‌ایم. افراد موفق اغلب پیش از کسب موفقیت، شکست‌های زیادی را تجربه می‌کنند.

 

راه های لذت از زندگی

چگونه حس خوشبختی کنیم

چگونه شادی را محقق کنیم | احساس خوشبختی

منبع: سلامانه – بیتوته – yjc.ir

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا