بدانیم تا سالم بمانیم

عوامل آلودگی هوا | چه موادی آلودگی هوا را بیشتر میکند؟

سلامت عمومی بدن را تهدید میکند. اما چه عواملی این آلودگی هوا را بیشتر میکنند؟ در اینجا با مقاله ای درباره عوامل مهم در آلودگی هوا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

در آلودگی هوا چه باید کرد

مقابله با آلودگی هوا در منزل , عوامل آلودگی هوا

 

تاثیر محصولات خانگی بر آلودگی هوا

محققان آمریکایی دریافته اند مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی روزمره وجود دارند،‌ در آلوده سازی هوای شهرها نقشی کلیدی دارند درحدی که با برخی از آلاینده های رایج شهری،‌ مانند آلودگی های ناشی از خودروها برابری می کنند.

محققان دانشگاه کلرادو در این مطالعه روی ترکیبات ارگانیک معطر یا VOCها متمرکز شدند. این ترکیبات در محصولات پایه نفتی مانند محلول های تمیز‌کننده و رنگ ها به کار گرفته می شوند و زمانی که در معرض هوا قرار می گیرند، ذراتی ایجاد می کنند که بر سلامت اثر گذارند.

محققان می گویند تاثیر این آلاینده های غیر مرتبط با خودروها دست کم گرفته شده اند که این نتیجه گیری به نظر شگفت آور می آید زیرا انسان ها بیش از مواد بهداشتی و شیمیایی از سوخت استفاده می کنند.

در حدود ۹۵ درصد از نفت خام در تولید سوخت مورد استفاده قرار می گیرد، در حالیکه پنج درصد از آن برای تولید مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند که در موادی مانند خوشبو‌کننده ها، آفت ها، مواد چسبنده، اسپری مو و انواع شوینده های خانگی کاربرد دارند. به گفته محققان امکان حذف این ترکیبات شیمیایی وجود ندارد زیرا تنها جایگزین آنها آب است و آب به تنهایی از پس بسیاری از آلاینده ها و لکه ها بر نمی آید.

 

محققان با گرد‌آوری اطلاعات درباره آنچه تولید‌کنندگان در محصولات خانگی به کار می برند، ترکیب شیمیایی اتمسفر، و کیفیت هوای خانه و بیرون از خانه به این نتیجه رسیدند که میزان آلایندگی این ترکیبات دو تا سه برابر بیشتر از تخمین هایی است که از شدت آلوده سازی آنها وجود داشته است. در مقابل شدت آلایندگی ترکیبات منتشر شده از موتور خودروها بیش از حد واقعی تخمین زده شده اند.

به گفته محققان دانشگاه کلرادو،‌نتایج جدید نشان می دهند میزان انتشار ترکیبات VOC از محصولات خانگی با میزان انتشار آلاینده ها از موتور خودروهای شهری در آمریکا رقابتی نزدیک دارند. این نتایج را می توان به شکلی گسترده با دیگر کشورهای صنعتی به ویژه در اروپا نیز تطبیق داد.

 

 

جملات بهداشتی کوتاه

تحقیق درباره آلودگی هوا

 

 

در مطالعه ای دیگر، دانشمندان دریافته اند که قرار گرفتن در معرض محصولات تمیزکننده در طول سال های متمادی به طور قابل ملاحظه ای بر کارکرد ریه انسان تاثیر می گذارد.

محققان دانشگاه برگن در نروژ با تحقیق روی ۶ هزار نفر نتیجه گرفتند تاثیر این محصولات معمولا غیرضروری در زنان بیشتر از مردان است. برای کاهش تاثیرگذاری ترکیبات شیمیایی مواد شوینده بر ریه افراد، محققان توصیه می کنند که خانه ها از جریان هوای مناسب برخوردار باشند و به جای استفاده از اسپری های پاک کننده از مایعات استفاده شود.

 

نکاتی که باید در زمان آلودگی هوا رعایت شود

دکتر خسرو صادق نیت در گفت و گویی با بیان اینکه چندین شاخص در مورد آلودگی هوا مورد بررسی قرار می گیرد خاطر نشان کرد: هم اکنون فقط ۱ شاخص که ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون هستند در شرایط مناسبی قرار ندارد و به دلیل اینکه این ذرات می تواند وارد ریه شده و جذب شوند  لذا توصیه می شود که تا حد امکان افراد در معرض هوای آزاد قرار نگیرند.

 

توصیه های وزارت بهداشت در زمان آلودگی هوا

وی در پاسخ به پرششی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه  هوای آلوده ای که در محیط  بیرون قرار دارد  در داخل منازل نیز  وارد می شود و لذا همان آلودگی ممکن است در مراکز در بسته نیز حضور داشته باشد گفت: هوای داخل منازل و محیط های در بسته با هوای بیرون تفاوت دارد بیشتر آلاینده ها حاصل سوخت مواد محترقه وسایل نقلیه است  که در محیط بیرون اتفاق می افتد  پس محیط داخل منزل به دلیل ساکن بودن هوا  و جذب برخی از آلاینده توسط جداره ها میزان کمتری آلایندگی وجود دارد.

دکتر صادق نیت در مورد مصرف لبنیات و سبزیجات تازه در زمان آلودگی هوا که تاکید زیادی در مورد آن می شود گفت: مواد خوراکی به تنهایی نمی توانند عامل موثری برای جلوگیری از جذب آلودگی باشند . استفاده از لبنیات، سبزیجات و میوه های تازه باعث بالا رفتن مقاومت بدن می شود پس مصرف اینگونه موادخوراکی را نباید فقط منحصر به زمان های آلودگی هوا دانست.

وی به شهروندان توصیه کرد تا در زمان  آلودگی هوا  به هیچ عنوان فعالیت های ورزشی و بدنی نداشته و تا حد امکان در فضای باز نیز قرار نگیرند.

این مقام بهداشتی کشور با بیان اینکه هم اکنون آلودگی هوا در وضعیت خطرناک نیست و با این شاخص نیز فاصله زیادی دارد خاطر نشان کرد: در وضعیت کنونی با رعایت همین اقدامات ذکر شده می توان تا حد زیادی از بروز آسیب مصون ماند.

 

آلودگی هوای تهران

مواد موثر در آلودگی هوا

عوامل آلودگی هوا | چه موادی آلودگی هوا را بیشتر میکند؟

منبع : hamshahrionline.ir – عصر ایران – روزپلاس- بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا