ورزش

یوگا ورزشی موثر بر سندروم متابولیک | ورزش درمانی سندروم متابولیک

ورزش درمانی یکی از شیوه های صحیح درمان بیماری هاست که البته باید زیر نظر پزشک باشد. در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر ورزش یوگا بر بیماری سندروم متابولیک و همچنین ورزش های موثر بر این بیماری در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

سندرم متابولیک در کودکان

سندرم متابولیک pdf , یوگا موثر بر سندروم متابولیک

 

یوگا برای بیماران سندرم متابولیک مفید است

مطالعات جدید نشان داده است که انجام سه ساعت یوگا در هفته باعث کاهش تورم در بیماران سندرم متابولیگ می‌شود.

انجام سه ساعت ورزش یوگا در هفته باعث افزایش میزان آدیپوکین در بدن می‌شود که در نهایت منجر به کاهش تورم در بیماران سندرم متابولیک می‌شود.

انجام یوگا باعث کاهش فشار خون می‌شود و برای بیماران سندرم متابولیک مفید است.

سندرم متابولیک شامل افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش تری گلیسرید می‌شود.

سندرم متابولیک یکی از بیماری‌های جدی و فراگیر است. این سندرم با بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته قلبی و مشکلات قلبی –  عروقی دیگر همراه است.

 

نکاتی که اگر رعایت نکنید، دچار سندرم متابولیک می‌شوید

یک کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه گفت: پیروی از برنامه‌های غذایی نامتعادل و نامناسب که فرد را دچار چاقی در قسمت فوقانی بدن بخصوص در ناحیه شکم می‌کند، می‌تواند عامل خطر مهمی نیز برای ابتلا به سندرم متابولیک باشد.

 

سندرم متابولیک چیست

سندرم متابولیک در نوزادان

 

سیده زهرا حسینی، در گفت‌وگواظهار کرد: سندرم متابولیک به مجموعه ای از اختلالات سوخت‌وساز بدن گفته می‌شود که شامل مقاومت به انسولین و افزایش قند ناشتا، پرفشاری خون، چاقی شکمی، افزایش تری گلیسیرید خون، کاهش HDL (کلسترول خوب) و افزایش بیش از حد شاخص التهابی CRP-hs خون استت و افراد را مستعد ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی می کند.

به گفته وی، در صورتی که کسی به ۳ مورد و یا به تعداد بیشتری از این علائم دچار شده باشد به سندرم متابولیک مبتلا شده است.

حسینی با اشاره به اینکه چاقی، عامل خطر مهمی برای ابتلای افراد به این بیماری به شمار می رود افزود: چاقی قسمت فوقانی بدن، بخصوص در ناحیه شکم می تواند نشانه عوامل خطر مهمتری از چاقی کل بدن باشد. اگر دور کمر آقایان بیش از ۱۰۲ سانتی متر و در خانم ها بیش از ۸۸ سانتی متر باشد و نسبت دور کمر به دور باسن بیشتر از ۹ در مردان و بیشتر از ۵/۸ در زنان باشد از فاکتورهای خطر این بیماری محسوب می شود.

 

به توصیه او، بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این سندرم، اصلاح شیوه زندگی است. یعنی فرد باید سعی کند تا از یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و متناسب با بدن خود پیروی نماید و در کنار آن فعالیت بدنی لازم را داشته باشد تا تناسب اندام حفظ شود ضمن اینکه به خواب کافی و به موقع اهمیت دهد. چرا که اختلال خواب و تغییر ریتم آن نیز با سندرم متابولیک مرتبط است.

حسینی اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده کمبود برخی ریزمغذی ها می تواند استعداد ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهد. به عنوان نمونه، در خانم هایی که به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستند، کمبود ویتامین D  می تواند آن ها را مستعد ابتلا به سندرم متابولیک کند. همین طور، کمبود منیزیم نیز می تواند شانس افراد را برای ابتلا به این بیماری بیشتر کند. در نتیجه بهتر است در برنامه غذایی خود از منابع حاوی منیزیم یعنی سبزیجات برگ سبز به مقدار کافی استفاده کنیم و جهت سنتز ویتامین D در بدن، مجاورت با نور آفتاب توصیه می شود.

 

تعریف سندرم متابولیک

درمان سندروم متابولیک با ورزش

یوگا ورزشی موثر بر سندروم متابولیک | ورزش درمانی سندروم متابولیک

منبع: ایسنا – سلامت آنلاین – بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا