بیماریها و راه درمان

علائم عفونت کلیه | درمان بیماری پیلونفریت

کلیه به عنوان دو عضو مهم و پر کار در بدن ما متاسفانه همیشه نادیده گرفته میشود . در حالی که اگر این دو عضو خوب کار نکنند ممکن است دچار اختلال جدی در زندگی شویم. یکی از بیماریها ، عفونت کلیه است که اگر جدی گرفته نشود ممکن است سلامت جسمی مارا تا مرگ به خطر بی اندازد. در ادامه بیشتر با این بیماری آشنا میشویم.

 

 

برای عفونت کلیه چه بخوریم

انتی بیوتیک برای عفونت کلیه , عفونت کلیه

 

پیلونفریت چیست؟

عفونت کلیه در اثر هجوم باکتری به کلیه اتفاق افتاده و به نام پیلونفریت معروف است و شامل انواع پیلونفریت حاد و مزمن و پیلونفریت آمفیزماتو می‌باشد. بعضی اوقات عفونت کلیه به شکل آبسه کلیه می‌باشد.

پیلونفریت یک عفونت باکتریایی است که به علت عملکرد مهم کلیه ها می تواند وخیم باشد. همچنین عفونت می تواند وارد خون شود. مشکل دیگر این است که می تواند سبب درد زودرس برای زنان حامله شود . عفونت های کلیوی در زنان بیشتر از مردان است.

 

را ه‌های انتقال عفونت به کلیه

میکروب‌های عفونت‌زا معمولا از قسمت‌های پایینی دستگاه ادراری به کلیه رفته و ایجاد عفونت می‌کنند. البته این حالت در صورت وجود انسداد در مسیر ادراری بر اثر سنگ یا اختلال ساختمانی یا اختلال عملکرد دستگاه ادراری و برگشت ادراری بیشتر اتفاق می‌افتد.

البته انتشار عفونت از طریق خون در نوزادان در بروز عفونت کلیه نقش مهمی دارد. انتشار از طریق کانال لنفاوی نیز ممکن، اما نادر است.

از سوی دیگر، انتشار مستقیم عفونت از اعضای مجاور مثلا در آبسه داخل شکمی یا بیماری التهابی لگنی ممکن است در مواردی اتفاق بیفتد.

 

نشانه‌های عفونت حاد کلیه

اگر به طور ناگهانی دچار تب و لرز، درد یک طرفه یا دو طرفه پهلو و علائمی چون سردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی و بی‌حالی گشتید، باید برای بررسی علت بروز این عوارض به متخصص کلیه مراجعه کنید.

همچنین سوزش و تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن، ادرار کدر و خونی و بدبو در کنار تهوع و استفراغ باید جدی گرفته شود.

در بچه ها و نوزادان علاوه بر علائم فوق، بی حالی و عدم شیرخوردن و عدم مکیدن پستان مادر می تواند از علائم عفونت کلیه باشد.

در سنین پایین و در بچه ها کاهش وزن و عدم رشد بچه ها می تواند نشانه عفونت کلیه باشد.

البته تشخیص عفونت کلیه با انجام آزمایش خون و کشت ادرار ممکن است و در موارد مشکوک یا عارضه‌دار نیز از سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی برای تشخیص قطعی عفونت استفاده می‌شود.

 

عواملی که خطر ابتلا به عفونت کلیه را زیاد می کنند

– کاهش قدرت ایمنی بدن در سرطان ها، ایدز و بیماری های مزمن

– برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها مخصوصا در کودکان

– انسداد در مسیر خروجی ادرار از کلیه ها، به عنوان مثال در بزرگی پروستات در مردان، تنگی مجرای ادرار، تنگی لوله حالب (میزنای) در محل اتصال آن به کلیه و مثانه

– مثانه عصبی (نوروژنیک) که در آن، ادرار فرد کامل خارج نمی شود و در مثانه باقی می ماند.

– حاملگی در خانم ها نیز از عوامل مستعد کننده عفونت کلیه ها می باشد.

 

درمان آنتی‌بیوتیکی عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه با آنتی بیوتیک صورت می‌گیرد و پس از انجام آزمون‌های حساسیت میکروب به این داروها، در صورت لزوم دارو عوض شده و درمان طی ده تا چهارده روز ادامه می‌یابد.

در صورتی که بیمار، بدحال باشد، در بیمارستان بستری شده و تزریق آنتی‌بیوتیک برای وی انجام می‌شود. البته بعد از سه تا پنج روز نیز آنتی‌بیوتیک خوراکی داده می‌شود و تا ۱۴ روز ادامه پیدا می‌کند. اگر کشت خون بیمار مثبت باشد نیز دوره درمان طولانی‌تر خواهد بود.

در صورت وجود آبسه کلیه، انسداد مسیر ادراری یا اختلال دستگاه ادراری این عوامل باید برای درمان موثر برطرف شود.

معمولا پیلونفریت حاد در بالغین، اسکار (اثر جوش‌خوردگی و ترمیم) کلیوی یا آسیب پایدار بر جای نمی‌گذارد، ولی در کودکان به علت کامل نشدن رشد کلیه، عفونت کلیه می‌تواند اسکار ایجاد کند و به طور دائم عملکرد کلیه را مختل نماید.

 

قرص کلیه

سرماخوردگی کلیه , علائم عفونت کلیه

 

علایم

  • شروع ناگهانی تب و لرز
  • درد یک طرفه یا دو طرفه پهلو
  • علائم عمومی (سردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی و بیحالی)
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار و فوریت در ادرار کردن
  • ادرار کدر یا خونی بدبو
  • تهوع و استفراغ درد شکمی (کودکان معمولا درد پهلو ندارند و از درد شکمی شکایت دارند)

 

پیلونفریت حاد

عفونت حاد کلیه نوعی عفونت باکتریال کلیه است که سبب التهاب بافت و لگنچه کلیه می‌شود. شایعترین علت ایجاد پیلونفریت حاد باکتری اشیرشیاکلی E.Coli می‌باشد (در ۸۰% موارد) از دیگر ارگانیسمهای عامل می‌توان به میکروبهای کلبسیلا،  پروتئوس، سودومونا، انتروباکتر و … اشاره کرد.

معمولا عامل عفونت‌زا از بخشهای پایینی دستگاه ادراری به بالا صعود می‌کند و سبب درگیری کلیه می‌شود. وجود ریفلاکس (برگشت ادراری به کلیه) موجب افزایش ریسک پیلونفریت حاد می‌شود. گسترش خونی عفونت معمولا به دنبال عفونت خون با استافیلوکوک (سپتی سمی) روی می‌دهد در این حالت بیشتر احتمال دارد که آبسه کلیه ایجاد شود.

 

پیلونفریت مزمن

پیلونفریت مزمن با ایجاد اسکار و آتروفی (کوچک شدن) کلیه که به نارسایی کلیه می‌انجامد، مشخص می‌شود. و در صورتی که عفونت حاد وجود نداشته باشد بیمار بدون علامت خواهد بود. و بعد از ایجاد نارسایی کلیه، علایم مربوط به آن و افزایش فشار خون ظاهر خواهد شد.

اختلال زمینه‌ای (در ساختمان یا عملکرد) دستگاه ادراری باضافه عفونتهای مکرر مسئول ایجاد پیلونفریت مزمن هستند و عواملی مانند دیابت، سنگ کلیه، آسیب کلیه ناشی از داروها نیز گاهی دخالت دارند.

 

پیلونفریت آمفیزماتو

یک عفونت تخریب کننده کلیه بوده و از خصوصیات آن وجود گاز در داخل و اطراف کلیه است این نوع عفونت بیشتر در دیابتی‌ها شایع است (۹۰-۸۰ درصد این بیماران دیابت دارند). و درصدی هم بدنبال انسداد سیستم ادراری ناشی از سنگ یا نکروز پاپیلری دچار این عفونت می‌شوند.

برای درمان، این بیماران باید آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت نمایند و قند خون این افراد سریعا باید کنترل شود و در صورت وجود انسداد باید برطرف گردد.

 

آبسه کلیوی

آبسه کلیوی زمانی ایجاد می‌شود که عامل میکروبی به همراه سلولهای التهابی بدن فرد و چرک حاصل از آنها، تجمع پیدا کرده و توده‌ای را تشکیل می‌دهد که اطرافش پوشش خاصی دارد و این عفونت به بیرون راه ندارد. علایم آن مثل پیلونفریت حاد است و تشخیص قطعی با سی‌تی‌اسکن داده می‌شود.

 

علت پیلونفریت

– میکروب عفونت‌زا از قسمتهای پایینی دستگاه ادراری به کلیه رفته و ایجاد عفونت می‌کند. این حالت در صورت وجود انسداد در مسیر ادراری (ناشی از سنگ و اختلال ساختمانی) و یا اختلال عملکرد دستگاه ادراری و ریفلاکس (برگشت ادراری) بیشتر اتفاق می‌افتد.

– انتشار از طریق خون: که در نوزادان نقش مهمی دارد و در بزرگسالان به ندرت این راه نقش دارد. و در این حالت معمولا آبسه کلیه ایجاد می‌شود. انتشار از طریق کانال لنفاوی، نادر است و شواهد اندکی در این رابطه وجود دارد

– انتشار مستقیم عفونت از اعضاء مجاور : مثلا در آبسه داخل شکمی یا بیماری التهابی لگنی، عفونت ممکن است به کلیه منتقل شود.

 

تشخیص پیلونفریت

*آزمایش خون: در آزمایش خون افزایش گلبولهای سفید وجود دارد.

*آزمایش ادرار: در آزمایش ادرار، گلبولهای سفید و باکتری و گلبولهای قرمز و کست گلبولهای سفید و نوتروفیلهای درشت دیده می‌شود (زیر میکروسکوپ) کشت ادرار همواره مثبت است و معمولا رشد قابل توجه عامل بیماری را (در محیط کشت) نشان می‌دهد. کشت خون در ۳/۱ بیماران مثبت است.

*سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی: در موارد مشکوک یا عارضه دار از سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی استفاده می‌شود. در این بیماران بیشترین توجه به تشخیص انسداد سیستم ادراری بوسیله سنگ و … است و سونوگرافی برای این منظور مفید است.

 

چگونه درمان می شود؟

ο آنتی بیوتیک ها درمان اصلی عفونت کلیه است. اگر علایم شما ۲۴ ساعت بعد ازدریافت آتی بیوتیک بهبود یافت، ادامه ی درمان شما در منزل خواهد بود. اگر وضعیت شما بدتر شود یا دهیدراته شدید یا دوز دارویی خوب بنظر نرسد، باید درمان را در بیمارستان ادامه دهید. در بیمارستان شما می توانید مایعات و دارو بشکل وریدی دریافت کنید.

ο معمولا نیاز است که تا ۷ روز آنتی بیوتیک بگیرید. برای جلوگیری از آسیب کلیه و برگشت عفونت، تمام باکتری ها باید کشته شوند. اگر تست های آزمایشگاهی از باکتری موجود در ادرار شما نشان دهد که آنتی بیوتیک بهتری می تواند موثر واقع شود، نوع آنتی بیوتیک در روز اول یا دوم درمان، تغییر خواهد کرد.

 

پیشگیری از ابتلا به پیلونفریت

اغلب موارد عفونت های کلیوی در زنان ناشی از عفونت مثانه است. بهترین راه برای پیشگیری از عفونت های کلیوی، تلاش برای پیشگیری از عفونت مثانه است.

 

روش هایی که زنان می توانند برای پیشگیری از این عفونت ها بکار گیرند:

آب بسیار بنوشید. بهداشت صحیح را هنگامی که از توالت استفاده می کنید، رعایت نمایند. برای مثال از جلو به عقب شست و شو دهید. از استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی محرک در اطراف واژن و پیش آبره خودداری کنید (مثل صابون و دستمال معطر ) برای خالی کردن مثانه بعد ار رابطه ی جنسی، ادرار کنید.

 

برای مردان روش های پیشگیری عبارت است از:

نوشیدن مایعات فراوان و رعایت بهداشت مناسب ژنیتال . اگر شما مردی هستید که ختنه نشده اید، بهداشت مناسب شامل به آرامی کنار کشیدن پوست حشفه برای شستنن نوک پنیس است هر زمانی که حمام می روید یا دوش می گیرید.

 

 

 مسکن برای درد کلیه

درمان عفونت کلیه

عفونت کلیه | درمان بیماری پیلونفریت

منابع:

جام جم – دکتر عباس بصیری، متخصص کلیه و مجاری ادراری  – بیتوته

عصر خبر – دکتر حسین کرمی ، متخصص کلیه و مجاری ادراری

:nursingconsult.co

forum.niksalehi.com

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا