بارداری

علائم ناباروری در زنان چیست | نشانه های ناباروری در زنان

عدم بارداری در خانم ها ممکن است بسیار زیاد باشد. در این مقاله قصد داریم دلایل مهم ناباروری در خانم ها را توضیح و بررسی کنیم همچنین بهترین راه حل برای درمان هر کدام را بیان کنیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 

علت عدم بارداری با وجود تخمک گذاری

علت عدم بارداری بعد از سقط , علائم ناباروری در زنان

 

دلایل باردار نشدن خانم ها

یک ماه دیگر هم از انتظارتان گذشت و این بار هم آزمایش‌ها نشان دادند که تا رسیدن به آرزوی مادر شدن، فاصله زیادی دارید. جواب منفی آزمایش خونتان، نگرانتان می‌کند. می‌ترسید هیچ وقت صدای گریه‌های نوزادی را در آغوشتان نشنوید و هیچ وقت کسی شما را «مامان» صدا نکند. حق دارید. وقتی تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌دانید که تصویر روشنی از آینده خانوادگی‌تان را در ذهن ساخته‌اید، جواب‌های منفی پی در پی آزمایش‌ها، نه تنها مضطرب که آرام آرام افسرده‌تان می‌کند.

 

بارداری، یکی از شیرین‌ترین زمان‌های زندگی هر زنی است. انتظار شیرینی که شما را برای برعهده گرفتن نقش مادری آماده می‌کند، می‌تواند زندگی‌تان را زیر و رو کند، اما بعید نیست که دوره انتظار شما، مثل بسیاری از زنان دیگر، طولانی‌تر از انتظارتان شود. برای اینکه نگرانی‌تان برطرف شود و این تاخیر در بارداری را «ناباروری» تلقی نکنید، ادامه این مطلب را بخوانید. شاید شما هم بتوانید دلایل باردار نشدنتان را در میان عوامل زیر پیدا کنید.

 

تاریخچه پزشکی

متخصصان می‌گویند کسانی که به بیماری‌های التهابی ناحیه لگن دچار هستند یا برخی دیگر از بیماری‌های مزمن حوزه زنان و زایمان مثل اندومتریوز آزارشان می‌دهد، برای مادر شدن، باید ابتدا بیماری‌هایی که دچارش هستند را درمان کنند. از نظر پزشکان، این دسته از زنان نابارور نیستند، بلکه عامل مزاحمی سد راه مادر شدنشان شده و با برطرف کردنش، می‌توانند به آرزویشان برسند.

 

مشکلات بهداشتی

اسپرم‌ها برای بارور کردن تخمک‌ها، باید از دهانه رحم عبور کنند و اگر هر مشکلی در این ناحیه وجود داشته و سلامت دهانه رحم را تهدید کند، تلاش اسپرم‌ها برای رسیدن به تخمک‌ها، ناکام می‌ماند. کسانی که به عفونت‌های تناسلی دچار هستند یا از مشکلات التهابی مربوط به دهانه رحم رنج می‌برند، نیازی به تلقیح مصنوعی یا IVF ندارند. اگر این زنان مشکلات مربوط به ناحیه دهانه رحم را برطرف کنند، زودتر از آنچه که انتظار دارند، بارداری را تجربه می‌کنند.

 

سبک زندگی

زنانی که سال‌های سال به اختلالات اضطرابی دچار بوده‌اند و کاری برای درمان این مشکل نکرده‌اند، اغلب در باردار شدن به مشکل برمی‌خورند و همین ناکامی، زمینه را برای بیشتر شدن اضطرابشان هم فراهم می‌کند. از نظر متخصصان، سبک زندگی و وضعیت روانی زنان می‌تواند احتمال باردار شدنشان را تعیین کند. زنانی که شمع ۳۰ سالگی را فوت کرده‌اند، آنهایی که استرس زیادی دارند و کسانی که تغذیه و شیوه زندگی ناسالم دارند، معمولا به سادگی باردار نمی‌شوند.

 

تعادل pH

شرایط واژن یک زن تاثیر بسزایی را بر بارداری او می‌گذارد. بالا یا پایین بودن غیرطبیعی PH، بر تخمک‌ها تاثیر گذاشته و توانشان برای بارور شدن را کاهش می‌دهد. استفاده مکرر از شوینده‌ها برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی و حتی استفاده از برخی آنتی بیوتیک‌ها، می‌تواند تعادل PH را در این ناحیه برهم بزند و روند باردار شدن فرد را به تاخیر بیندازد.

 

تخمدان پلی کیستیک

زنانی که به بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOD) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دچار هستند، نمی‌توانند به سادگی بارداری را تجربه کنند. این اختلال هورمونی که باعث افزایش کیست‌ها در ناحیه تخمدان می‌شود، مسیر باردار شدن را برای یک زن طولانی کرده و در چرخه طبیعی تخمک گذاری بدن او اختلال ایجاد می‌کند.

 

چاقی

زنان چاق نابارور نیستند، اما در برخی موارد تا زمانی که وزنشان را کاهش ندهند، نمی‌توانند بارداری را تجربه کنند. تراکم چربی‌ها در بدن زنان، می‌تواند روند باردار شدنشان را دچار اختلال کند. به همین دلیل متخصصان، علاوه بر تاکید بر تغذیه سالم در ماه‌های انتظار بارداری، رسیدن به وضعیت جسمی متناسب را هم توصیه می‌کنند.

 

 شرایط کاری، اقتصادی و زندگی خصوصی زوج‌هایی که قصد فرزند‌دار شدن دارند، باید معقول باشد.

سن ازدواج در کشور ما به ‌دلیل شرایط اجتماعی بالا رفته است و به دنبال آن، بارداری دیرهنگام باعث بروز مشکلاتی شده است. بیشتر خانم‌هایی که در سنین بالا ازدواج و اقدام به باردار شدن می‌کنند، با مشکلاتی مواجه هستند و در نهایت مجبور به استفاده از روش‌های کمک‌باروری می‌شوند که نه مقرون به صرفه است، نه به نفع آنها! اگرچه پزشکان با به تاخیر انداختن بارداری موافق نیستند اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که باید اقدام به بارداری را به تعویق انداخت تا شرایط بهتری مهیا شود. در این مطلب برخی از مهم‌ترین این شرایط را با هم مرور می‌کنیم.چه زمانی نباید برای بچه دار شدن عجله کرد؟

 

سن نامناسب

یکی از عوامل مهم در باروری، سن است. بهترین سنین برای بارداری خانم‌ها حوالی ۲۳ سالگی و حداکثر تا ۳۵ سالگی است. اولین بارداری بهتر است حوالی ۲۴-۲۳ سالگی و حداکثر تا ۳۰ سالگی باشد اما بارداری‌های بعدی می‌تواند در ۳۵ یا ۳۶ سالگی هم اتفاق بیفتد. ظرفیت تخمدان با افزایش سن به شدت کاهش می‌یابد و خانم‌های ۴۰-۳۸ساله قدرت باروری کمتری دارند و به همان میزان احتمال سقط و اختلال‌های کروموزومی در جنین آنها بیشتر است.

خانمی که در سن پایین ازدواج کرده، بهتر است بارداری را تا رسیدن به ۲۳ سالگی به تاخیر بیندازد و خانم‌هایی که به مرز ۴۰ می‌رسند، بهتر است از باردار شدن صرف‌نظر کنند یا تحت نظر متخصص زنان این کار را انجام دهند.

 

وزن غیرطبیعی

وضعیت جسمانی و سلامت زنان در بارور شدن و ادامه دادن طبیعی بارداری بسیار مهم است. خانم‌ها باید به تغذیه و وزن خود قبل از بارداری توجه داشته باشند. شاخص توده بدنی خانم‌ها (وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر) بهتر است در حد طبیعی (تقریبا بین ۱۸ تا ۲۵) باشد. خانم‌هایی که خیلی لاغر و ضعیف هستند و خانم‌هایی که اضافه‌وزن‌ زیاد دارند، بهتر است تا رسیدن به وزن طبیعی، بارداری را به تاخیر بیندازند.

 

عدم توافق همسران

شرایط کاری، اقتصادی و زندگی خصوصی زوج‌هایی که قصد فرزند‌دار شدن دارند، باید معقول باشد. اگر خانم از نظر جسمی یا روانی در شرایط نامناسبی باشد، بهتر است باردار نشود. خانم‌ها باید برنامه‌ریزی داشته باشند و زمان‌ها و فرصت‌هایی را برای خود در طول روز در نظر بگیرند تا بتوانند بارداری طبیعی را پشت سر بگذارند و در آینده فرصت کافی برای رسیدگی به فرزندشان داشته باشند.

تا زمانی که همسران به تصمیم مشترک برای فرزند‌دار شدن نرسیده‌اند، نباید برای این منظور اقدام کنند. هر دو همسر باید خواهان فرزند باشند. اگر خانمی شرایط مناسبی ندارد یا به این توافق با همسرش نرسیده، بهتر است بارداری را به تاخیر بیندازد.

 

درمان نازایی ثانویه

آمادگی اولیه برای بارداری , نشانه های ناباروری در زنان

 

 

اختلال اعصاب و روان

اگر یکی از طرفین از نظر اعصاب و روان دچار مشکل است یا روابط بین همسران نوسان زیادی دارد، بهتر است قبل از اقدام به بارداری، این بیماری‌ها درمان و مشکلات فرد حل شوند و زوج در شرایط مناسب، بدون استرس و اضطراب، برای فرزند‌دار شدن اقدام کنند.

 

بیماری‌های جسمی

قبل از اقدام به بارداری، مخصوصا برای خانم‌هایی که عادت ماهیانه نامنظم دارند یا سنشان بالاست، لازم است آزمایش‌هایی انجام شود و مسائلی مثل ابتلا به برخی عفونت‌ها یا اختلال‌های غده تیروئید و وضعیت تخمدان بررسی و درمان شود.

در خانواده‌هایی که سابقه دیابت یا چربی بالا یا اختلال‌هایی مثل سکته‌های زودرس قلبی و مغزی وجود دارد، بهتر است قبل از اقدام به بارداری مشاوره انجام بگیرد. خانمی که مشکلات عروقی داشته و اتفاقی یا در اثر جراحی متوجه این مسئله شده، حتما باید مشاوره قبل از بارداری داشته باشد. اعضای خانواده‌هایی که دچار اختلال‌های ژنتیکی یا بیماری‌های وابسته به جنس هستند نیز حتما به مشاوره ژنتیک نیاز دارند.

 

به طور کلی اگر خانم یا آقا بیماری دارند، باید قبل از اقدام به بچه‌دار شدن در مورد این بیماری با متخصص صحبت کنند و در مورد آثار آن بر بارداری و باروری بپرسند. اگر بیماری آنها بر روند باردار شدن یا در طول بارداری اثر منفی داشته باشد، باید حتما آن را درمان کنند.

حتی خانم‌ها و آقایان سیگاری بهتر است قبل از اقدام برای فرزند‌دار شدن سیگار را کنار بگذارند، زیرا حداقل باید ۲ سال بین ۲بارداری فاصله باشد. اگر خانمی دچار سقط مکرر شده هم به مشاوره ژنتیک نیاز دارد و باید حداقل بعد از سقط تا ۳ ماه باردار نشود.

 

۱۰ بارداری پرخطر

خانم‌های بالای ۴۰ سال و زیر ۱۸ سال

افرادی که مشکلات زناشویی شدید دارند.

همسرانی که هر دو تالاسمی مینور دارند.

زنان معتاد، پیش از ترک اعتیاد

خانم‌هایی که به دیابت مبتلا هستند و قندخونشان تحت کنترل نیست.

خانم‌هایی که واکسن سرخک و سرخجه زده‌اند حداقل تا ۳ ماه بعد از واکسیناسیون نباید باردار شوند.

خانم‌های خیلی چاق یا خیلی لاغر

خانم‌هایی که برای درمان جوش‏های صورت از داروی «ایزوترتینویین» یا «آکوتان» استفاده کرده‌اند، نباید تا ۳ ماه بعد از قطع مصرف آن باردار شوند.

 

خانم‌های مبتلا به پسوریازیس یا برخی از بدخیمی‏های پوستی که از دارویی مانند «نئوتیگازون» یا «تیگازون» استفاده کرده‌اند، نباید تا ۳-۲ سال پس از قطع مصرف این دارو باردار شوند.

خانم‌هایی که به هر علتی تحت درمان رادیواکتیو قرار گرفته‌اند، بهتر است تا یک سال از بچه‌دار شدن خودداری کنند.

 

چرا این ماه هم باردار نشدم

دلایل مهم ناباروری

علائم ناباروری در زنان چیست | نشانه های ناباروری در زنان

منبع: ninisite.com – نی نی بان – بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا