بدانیم تا سالم بمانیم

چقدر طول میکشد تا غذا هضم شود ؟ | نکاتی برای هضم بهتر غذا

دانستنی های سلامتی با شما همراه باشیم.

 

داروی هضم غذا

چی بخورم غذام هضم بشه , چقدر طول میکشد تا غذا هضم شود

چقدر طول میکشد تا غذا هضم شود :

پروسه‌ی هضم از دهان شروع می شود؛ از همان زمانی که غذا جویده می شود و بزاق، تجزیه‌ی آنزیماتیک غذا را آغاز می کند. بعد از انتقال غذا از مری، عضله ای باز می شود که غذا بتواند وارد معده شود. اسید معده و جوش و خروش عضلات معده، غذا را به مولکول های کوچکی تجزیه می کند.

 

مدت زمان گوارش غذا بستگی به چیزی دارد که می خورید. مثلاً فیبر، چربی و پروتئین می‌توانند تخلیه‌ی معده را به تأخیر بیندازند. اما کربوهیدرات های ساده می توانند سریع تر معده را ترک کنند. وقتی غذا به مولکول های کوچکی تبدیل شد، عضله ای در انتهای معده باز می شود و ذرت غذا وارد روده‌ی کوچک می شوند. در روده‌ی کوچک، غذا می‌تواند جذب جریان خون شود. برآمدگی‌های ریز انگشت مانندی که در دیواره‌ی روده‌ی کوچک هستند، مواد مغذی را جذب می کنند.

 

هر آنچه که جذب نشده است وارد روده‌ی بزرگ می‌شود. در این قسمت هم آب و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است جذب شوند. هر چه که می‌ماند، از مقعد دفع خواهد شد. تمام این فرایندی که در سیستم گوارش‌ شما روی می‌دهد چیزی حدود ۴۰ ساعت است، اما می‌تواند متفاوت باشد.

 

چقدر طول می کشد تا غذا معده را ترک کند؟

مطالعاتی روی مدت زمان لازم جهت ترک غذا از معده صورت گرفته است، به طور متوسط حدود نیمی از محتویات معده در عرض سه ساعت تخلیه می‌شوند و تخلیه‌ی کامل معده ممکن است ۴ تا ۵ ساعت طول بکشد.

 

مسئولیت اصلی معده، تجزیه‌ی غذا به مولکول‌های ریزی است که بتوانند از طریق دیواره‌ی روده‌ی کوچک جذب شوند. بزاق دهان و جویدن غذا می‌تواند آغازکننده‌ی پروسه‌ی تجزیه باشد، اما این معده است که کار ِ اصلی تجزیه‌ی غذا را انجام می‌دهد زیرا اسید معده بسیار قوی است. چربی، فیبر و پروتئین باید زمان بیشتری در معده بمانند تا خوب تجزیه شوند. بنابراین وعده های غذایی که شامل این مواد مغذی هستند، مدت بیشتری در معده می‌‌مانند.

 

خوردن غذاهایی که فیبر، پروتئین و چربی های سالم دارند، سیرکننده تر تلقی می شوند زیرا مدت طولانی تری در معده باقی می‌مانند و می توانند به کاهش اشتها کمک کنند. خوردن وعده های ترکیبی به این معنی است که برخی از ذرات غذا ممکن است زودتر از بقیه معده را ترک کنند.

 

عبور غذا از روده‌ی کوچک چقدر طول می کشد؟

بعد از خوردن غذا، ممکن است تقریباً ۶ تا ۸ ساعت طول بکشد تا غذا از روده‌ی کوچک عبور کند. بعد از تجزیه‌ی غذا، عضله‌ی پیلوریک شل می‌شود تا غذا بتواند از معده وارد روده‌ی کوچک شود. با ورود محتوای اسیدی معده به روده‌ی کوچک، زرداب کبد و کیسه‌ی صفرا نیز در روده‌ی کوچک ترشح می‌شوند تا اسیدیته‌ی آن را خنثی کنند.

 

حدود ۹۰ درصد از مواد مغذی در روده‌ی کوچک جذب می‌شوند. قطر روده‌ی کوچک فقط به اندازه‌ی انگشت میانی است، اما ۵ یا ۶ متر طول دارد. روده‌ی کوچک حرکات چرخشی انجام می‌دهد تا سطح تماس با غذا جهت جذب بیشتر شود. مواد مغذی توسط دیواره‌ی روده جذب شده و وارد جریان خون می شوند.

 

چقدر طول می‌کشد تا غذا وارد روده‌ی بزرگ شود؟

هر چیزی که جذب جریان خون نشود، از روده‌ی کوچک وارد روده‌ی بزرگ می شود. روده‌ی بزرگ نسبت به روده‌ی کوچک، قطر بیشتری دارد اما طول آن کوتاه‌تر است. برخلاف روده‌ی کوچک، مواد مغذی زیادی از طریق روده‌ی بزرگ جذب نمی شوند. روده ی بزرگ می تواند آب را به بدن برگرداند و مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند. با باز جذب آب، مدفوع خشک تر و سفت تر می شود. بعد از اینکه مواد هضم نشده وارد مقعد شدند، می توانند دفع شوند.

 

مدت زمانی که غذا در روده‌ی بزرگ می‌ماند متنوع است؛ غذا می‌تواند ۲۴ ساعت در روده‌ی بزرگ بماند. روده‌ی بزرگ نیز خانه‌ی باکتری‌ها در سیستم گوارش است. باکتری‌های مفید، پروبیوتیک نام دارند و می‌توانند فیبری را که وارد روده‌ی بزرگ می‌شود، تخمیر یا گوارش کنند.

 

زمان کلی که غذا در سیستم گوارش سپری می کند؟

غذا به طور کلی چقدر در سیستم گوارش باقی می‌ماند؟ تخمین‌هایی که زده شده نشان می‌دهد گوارش غذا به طور کلی چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت طول می‌کشد. مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۰ انجام شد دریافت زمان انتقال غذا در مردها و زن‌ها متفاوت است. زمان انتقال غذا در طول روده‌ی بزرگ برای مردها حدود ۳۳ ساعت و برای زن‌ها حدود ۴۷ ساعت است.

 

عواملی که می توانند گوارش را تند یا کُند کنند؟

انتقال غذا در روده‌ی بزرگ بسته به ظرفیت فیبر آن می‌تواند تندتر شود. افرادی که بیشتر میوه و سبزی و غلات کامل می‌خورند، به طور کلی می‌توانند زمان گوارش کوتاهتری داشته باشند زیرا فیبر می تواند سرعت خروج غذا از روده‌ی بزرگ را بیشتر کند. از سوی دیگر، اگر کسی تحت رژیم غذایی کم فیبر باشد یا کم آب بنوشد، احتمال اینکه دچار یبوست شود بیشتر است و ذرات غذا مدت بیشتری در روده‌ی بزرگ باقی خواهند ماند. استرس هم فاکتور دیگری است که می‌تواند بر مدت زمان گوارش غذا تأثیر بگذارد. عصب‌ها و رگ‌های خونی زیادی در اطراف روده‌ی بزرگ و کوچک هستند. اگر فرد دچار استرس یا تحت فشار هیجانی باشد، می تواند روی سیستم گوارش او تأثیر بگذارد.

 

اگر در سیستم گوارش خود هرگونه اختلالی دارید، مثلاً سندرم روده‌ی تحریک پذیر، بیماری کرون و یا دیورتیکول، این بیماری ها می‌توانند تأثیر واقعاً جدی بر مدت زمان هضم غذا بگذارند. آلرژی های غذایی یا جراحی لاغری هم می‌تواند مدت زمان هضم غذا را تحت تأثیر قرار بدهد.

 

نکاتی برای هضم بهتر غذا

نکاتی برای هضم بهتر غذا – مخلوط کردن موادغذایی مختلف، سیستم گوارش بدن را سمی می کند. غذاهای ساده که از دو تا سه ماده غذایی مختلف درست شده باشد را امتحان کنید.

 

حتی اگر غذاهایی با بالاترین کیفیت روی کره زمین را هم بخورید، اگر گوارشتان ضعیف باشد و موادمغذی غذایتان را جذب نکنید، نمی توانید از فواید آن غذاها بهره مند شوید.

 

معنی هضم غذا

داروی گیاهی برای هضم سریع غذا

 

تقویت دستگاه گوارش از این جهت اهمیت بسزایی پیدا می کند و به همین دلیل ۱۰ راه ساده به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از طریق آنها بیشترین استفاده را از غذاهایی که می خورید، ببرید. این روش ها بسیار ساده و عملی هستند که از علم سنتی شرق و دانش جدید غرب بهره گرفته اند.

 

۱. به جای خوردن موادغذایی خام یا سرد، سعی کنید از غذاهای پخته استفاده کنید.همانطور که پزشکی سنتی شرق می گوید، غذاها باید در «آتش» گوارش «سوخته» شوند. غذاهای سرد یا خام باید بیشتر از غذاهای پخته و گرم، گرم شوند . افرادیکه گوارش ضعیفی دارند بهتر است از غذاها و نوشیدنی هایی سرد یا نپخته استفاده نکنند. این یعنی سبزیجات و میوه های پخته برای آنها بسیار بهتر از انواع خام آن است. همچنین بهتر است آتش گوارش خود را با خوردن نوشیدنی های سرد و آب یخ خاموش نکنند.

 

۲. غذاهایتان را خوب بجوید و با سرعت متوسط بخورید.در ایدآل ترین شرایط هر لقمه ای را که در دهانتان می گذارید باید ۳۰ مرتبه بجوید، غذا را به ریزترین قطعات تقسیم کرده و بگذارید آنزیم های بزاقی کارشان را برای هضم غذا شروع کنند. پیشنهاد ما این است که بعد از خوردن هر قاشق غذا، قاشق و چنگال را زمین بگذارید تا قبل از اینکه قاشق بعدی را در دهانتان بگذارید، فرصت کافی برای جویدن داشته باشید.

 

۳. غذایتان را در محیطی آرام و راحت صرف کنید.اگر یک آزمایش مقایسه ای کوچک انجام دهید، متوجه خواهید شد که وقتی در یک محیط آرام و راحت غذا می خورید، احساس بهتری پیدا کرده و گوارشتان نیز نرم تر عمل می کند. از تماشای تلویزیون، کتاب خواندن، کار کردن یا بحث کردن با دیگران موقع غذا خوردن پرهیز کنید. متوجه تفاوت آن خواهید شد.

 

۴. غذاهای ساده بخورید.مخلوط کردن موادغذایی مختلف، سیستم گوارش بدن را سمی می کند. غذاهای ساده که از دو تا سه ماده غذایی مختلف درست شده باشد را امتحان کنید.

 

۵. بین غذاها میوه بخورید نه همراه آن، و البته میوه های پخته بهتر هستند.میوه خام آتش گوارش ما را خاموش می کند، مخصوصاً در طول فصل زمستان که سردمان هم هست، به همین دلیل آنهایی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند، با خوردن میوه خام همراه با غذا دچار نفخ و گاز معده می شوند. میوه پخته می تواند دسری مناسب باشد و از میوه خام هم می توانید در میان وعده ها استفاده کنید.

 

۶.آب داغ و چای های گیاهی داغ بنوشید، مخصوصاً آنهایی که به تقویت گوارش کمک می کنند.آب داغ راهی فوق العاده برای سم زدایی از بدن و تقویت گوارش است. انداختن چند برش ریشه زنجبیل در آب جوش، یک چای زنجبیلی عالی درست می کند که گوارش را بسیار تقویت می کند. وجود زنجبیل در غذاها هم همین تاثیر را دارد. سایر گیاهانی که سیستم گوارش بدن را تقویت می کند و برای چای های گیاهی نیر عالی هستند عبارتند از: بابونه، نعناع کوهی و دارچین.

 

۷. غذاهای پخته تازه میل کنید.غذاهای تازه پخته شده مغذی ترین غذاها هستند و بسیار بهتر است که یک غذای ساده پخته شده را مصرف کنید تا غذای پیچیده ای که از باقیمانده های غذاهای قبل تشکیل شده باشد.

 

۸. از پرخوری خودداری کنید.مصرف زیاد غذا فشار بسیار زیادی به دستگاه گوارش وارد می کند. پزشکی قدیم مصرف مقداری از غذا را در هر وعده غذایی توصیه می کند که به اندازه دو مشتتان باشد. سعی کنید وقتی هنوز کمی گرسنه هستید، از سر میز غذا بلند شوید.

 

۹. چند دقیقه بعد از صرف غذا، آرام و ریلکس بنشینید.گوارش و هضم غذا فرایندی بسیار جالب است استیک را به خون و سلول های بافتی تبدیل می کند. استراحت کردن برای چند دقیقه بعد از خوردن شروعی عالی برای این فرایند بسیار پیچیده خواهد بود و به منابع بدنتان فرصت می دهد به طور کامل روی موتور هضم و گوارش تمرکز کند.

 

۱۰. اگر همه این روش ها با شکست مواجه شد، به دنبال کمک متخصص باشید تا منبع مشکلتان را پیدا کنید.اگر این روش های ساده و عملی مشکل گوارشی شما را حل نکرد، می بایست با یک دکتر متخصص گوارش یا تغذیه در این رابطه مشورت کنید و کمک بگیرید. متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند بفهمید پروبیوتیک ها و سایر کمک های گوارشی دیگر می تواند برایتان فایده داشته باشد یا خیر. همچنین تشخیص می دهد که آیا یک مشکل جسمی دیگر موجب این ضعف گوارش شده است یا خیر.

 

 درمان هضم نشدن غذا در معده

کمک به هضم غذا

چقدر طول میکشد تا غذا هضم شود ؟ | نکاتی برای هضم بهتر غذا

منبع : hamshahrionline.ir – بیتوته – pezeshketo.com

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا