درمان

راه های مقابله با ترس های مختلف در زندگی

روان افراد را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

راههای مقابله با ترس از رانندگی

مقابله با ترس , راههای مقابله با ترس و استرس

راه های مقابله با ترس :

فرزادی، روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با آنا درباره ترس از گربه‌سانان و سگ‌سانان در برخی از افراد، بیان کرد: ترس شدید از گربه‌سانان و سگ‌سانان از نظر علم روانشناسی جزو اختلالات اضطرابی و زیر مجموعه فوبیا مطرح می‌شود. به طور کلی ترس از مکان بسته، بلندی، خون، حیوانات سطح شهر، آسانسور، پله برقی و … جزو این دسته از اختلالات است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی چنین اضطراب‌هایی موجب اختلال در زندگی افراد می‌شود، افزود: در برخی موارد شاهد آن بودیم که فردی در ساختمان‌های بلند مرتبه زندگی می‌کند اما به دلیل ترس از آسانسور هر روز برای تردد پله‌های بسیاری را پیاده می‌رود که این مساله موجب بروز مشکلات جسمی و حتی اختلال در زندگی اجتماعی وی شده است و یا حتی مواردی نیز وجود دارد که فرد به دلیل ترس از گربه یا سگ شب‌ها نمی‌تواند به راحتی بخوابد و تمام طول شب با این اضطراب تا صبح بیدار می‌ماند که این امر علاوه بر مشکلات روحی می‌تواند به جسم وی نیز آسیب وارد کند.

 

درمان «فوبیا» ضروری است

این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه اگر افراد برای درمان اختلالات خود به روانشناس مراجعه نکنند در آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهند شد، تصریح کرد: برای مثال ممکن است فردی که به دلیل ترس از گربه و سگ شب‌ها نمی تواند به خوبی بخوابد در آینده به دلیل عدم کنترل ترس حتی نتواند از منزل خارج شود ،بنابراین درمان اینگونه اضطراب‌ها ضروری است.

فرزادی در خصوص روند درمان اختلالات اضطرابی یا فوبیاهای ساده، بیان کرد: این دسته از افراد نیاز به مداخلات رفتار درمانی و شناختی دارند، زیرا اگر شناخت این افراد از آنچه می‌ترسند اصلاح شود دیگر آنها دچار اضطراب نخواهند شد.

 

مقابله با فوبیا به کمک حساسیت‌زدایی

این روانشناس بالینی با بیان اینکه درمان این دسته از اختلالات باید به صورت مرحله‌ای انجام شود، خاطرنشان کرد: روانشناس با شناسایی شدت ترس فرد روش‌های مختلفی را برای درمان انتخاب می‌کنند، برای مثال در افرادی که دچار ترس از گربه یا سگ شده‌اند، ابتدا توصیه می‌شود فرد تصاویر این حیوانات را مشاهده کند و سپس ممکن است توصیه شود فرد عروسک این حیوانات را تهیه و با آنها ارتباط برقرار کنند و در نهایت فرد تحت نظر روانشناس در فاصله کوتاه از حیوانات در سطح شهر قرار می‌گیرد در واقع این درمان مرحله‌ای موجب حساسیت‌زدایی فرد می‌شود.

وی یادآور شد: حساسیت‌زدایی باید توسط یک روانشناس بالینی در یک فرآیند منظم و با همکاری یک روانپزشک انجام شود، زیرا گاهی بیماران علاوه بر مداخلات درمانی رفتار و شناخت نیاز به دارو درمانی پیدا می‌کنند.

 

فوبیا درمان می‌شود

فرزادی تصریح کرد: فوبیا ساده یا اختلالات اضطرابی از آنچه در زندگی وجود دارد قابل درمان است و مدت درمان آن طولانی نیست و فرد به راحتی و در مدت کوتاهی می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره افرادی که به دلیل فوبیا نمی‌توانند شب‌ها خواب آرامی داشته باشند، بیان کرد: برای درمان این مساله نیز روش‌های متعددی وجود دارد، برای مثال ممکن است برای برخی داروهای آرامبخش ساده تجویز شود و یا توصیه‌های روانشناسی انجام شود.

 

رفع اختلالات خواب

وی افزود: برای مثال در افرادی که دارو پاسخگو نباشد روانشناسان مطالعه یک کتاب رومان را توصیه می‌کنند. در واقع روانشناس توصیه می‌کند که فرد یک کتاب مشخص را انتخاب و فقط آن را شب‌ها قبل از خواب مطالعه کند و نام آن را «کتاب خواب» بگذارد که به این افراد توصیه می‌شود ضمن مطالعه، داستان کتاب را در ذهن تجسم و ذهن خود را درگیر داستان کنند تا شب حین خواب ذهنشان درگیر گربه، سگ، محبوس شدن در فضای بسته و … نشود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: و یا به افراد توصیه می‌شود حین خواب رادیو را با صدای بسیار ضعیف روشن نگه‌دارند زیرا این امر باعث می‌شود حین خواب به دلیل شنیدیدن داستان و یا واقعی دیگر ذهنشان درگیر فوبیا و ترس نشود.

فرزادی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا برای درمان باید به چه تخصصی مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: افراد ابتدا باید به روانشناس بالینی مراجعه کنند اما به طور کلی درمان با همکاری روانپزشک توامان انجام می‌شود که این همکاری تحت نظر روانشناس انجام می‌شود.

 

مقابله با ترس از مرگ

مقابله با ترس از جن

 

ترس از تصمیم‌گیری

یکی از بزرگترین هراس‌هایی که مانع حرکت ما به جلو می‌شود، تصمیم گرفتن است، گاهی می‌توان گفت در واقع  تصمیم نگرفتن هم خود نوعی تصمیم‌گیری است!

موضوع اینجاست که همیشه به ما گفته‌اند:«مراقب باش! ممکن است تصمیم اشتباه بگیری.» حتی شنیدن این عبارت هم می‌تواند ما را بترساند از اینکه تصمیم اشتباه بگیریم و از چیزی محروم شویم؛ پول، دوستان، مقام، موقعیت شغلی یا هر چیزی که با تصمیم‌گیری درست می‌توانیم آن را به دست آوریم.

چیزی که با این موضوع در ارتباط نزدیک است، ترس از اشتباه کردن است. ما به دلیلی فکر می‌کنیم باید عالی و بی‌کم‌و‌کاست باشیم اما فراموش می‌کنیم که با اشتباه کردن هم می‌توانیم مطالبی بیاموزیم.

نیاز ما به کامل بودن و در اختیار گرفتن حوادث دست به‌دست هم می‌دهند تا از روبه‌رو شدن با مشکلات زندگی بترسیم.

اگر هراس از تصمیم‌گیری شامل حال شما هم می‌شود، شما تنها کاری که برای تغییر زندگی‌تان باید بکنید این است که نگرش خود را نسبت به آن تغییر دهید.

هنگامی که به ذهن نیمه هشیار خود نمی‌توانم را پیام می‌دهید، آن را باور می‌کند و در لایه‌های زیرین خود ضبط می‌کند.

 

عامل مهم در تصمیم‌گیری درست، فکر کردن به نتایج و فرصت‌هاست. ممکن است برای شما قبول این واقعیت دشوار باشد که از دست دادن شغل، موقعیتی نیست که شما را با شکستی جدی مواجه کند اما ما همیشه فرصت‌های مناسب در زندگی را در رابطه با پول، مقام و موقعیت‌ شغلی و نشانه‌های آشکار موفقیت سنجیده‌ایم. اما این بار شما باید درباره فرصت‌های مطلوب زندگی به شکل کاملا متفاوتی بیندیشید. در واقع شما باید با ترس به گونه‌ای برخورد کنید تا مانع از آن نشود که نتوانید به اهداف مهم خود در زندگی برسید. همیشه هنگام تصمیم‌گیری  به خودتان بگویید:«من حتما از عهده‌اش برمی‌آیم و راه درست را انتخاب می‌کنم.» بدین ترتیب اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد و می‌آموزید که به خود اعتماد کنید.

 

ترس

بنابراین هراس‌های ما نیز به  میزان زیادی کاهش می‌یابد. در واقع  آگاهی از اینکه شما می‌توانید از عهده هر کاری برآیید، کلیدی است  که به کمک آن به خود اجازه می‌دهید دست به مخاطره بزنید. شما قبل از تصمیم‌گیری می‌توانید به خودتان بگویید:«هر اتفاقی بیفتد من شکست نمی‌خورم. دنیا پر از فرصت‌های مطلوب است من برای یادگرفتن و آموزش بیشتر به دنبال فرصت‌های مطلوب هستم.» فکر نکنید که چه چیزی را ممکن است از دست بدهید؛ فکر کنید که چه چیزی را ممکن است به دست آورید.

هنگام تصمیم‌گیری سعی کنید ابتدا اولویت‌های خود را مشخص کنید. لازمه این کار این است که به ندای درون خود گوش فرا دهید. به خود فرصت فکر کردن بدهید و ببینید در زندگی خواهان چه چیزهایی هستید. برای اغلب ما رسیدن به این آگاهی بسیار دشوار است زیرا ما از کودکی این نگرش را یاد گرفته‌ایم که بهتر است مطابق خواسته‌های دیگران عمل کنیم. ما نمی‌دانیم که در واقع چه چیزهایی واقعا برای ما لذتبخش و شادآور است.

از خود بپرسید در حال حاضر کدام مسیر  و کدام راه شما را به خواسته‌هایتان نزدیک‌تر می‌کند. به این نکته هم توجه داشته باشید که اهداف‌تان دائم تغییر می‌کنند و به همین دلیل ضرورت دارد که پیوسته هدف‌های خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید. قبل از هر چیز بدانید که نباید زیاد سخت بگیرید. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اغلب افراد خودشان و تصمیماتشان را خیلی جدی می‌گیرند. در این زمینه فراموش نکنید که هیچ چیز آن قدرها هم که فکر می‌کنید مهم نیست. اگر در نتیجه تصمیمی که می‌گیرید پولی از دست بدهید اشکالی ندارد. راه برخورد با پول از دست دادن را یاد می‌گیرید. اگر دوستی را از دست بدهید، دوست دیگری پیدا می‌کنید. اگر تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، زندگی به طرز جدید را یاد می‌گیرید و… .

 

همیشه مترصد یافتن راه‌هایی باشید تا از هر تجربه‌ای ارزشی کسب کنید

یکی از با ارزش‌ترین درس‌ها برای کاستن از هراس، پاسخ مثبت دادن به ندای هستی است. این به آن معناست که هر اتفاقی در زندگی برایتان می‌افتد، سرتان را به سمت پایین تکان دهید و به جای «نه» گفتن، بگویید:«آری».

اغلب وقتی می‌خواهیم در مسیر خاصی حرکت کنیم، حادثه‌ای غیر مترقبه همه چیز را تغییر می‌دهد. این حوادث غیر مترقبه یا امکان بروز آنها، زمینه ترس را در ما مساعد می‌کنند. در این زمان ممکن است بدترین اتفاقات را پیش‌بینی کنیم اما فراموش نکنیم که پاسخ مثبت دادن و به خود اعتماد کردن پادزهر هراس و ترس است.  «نه» گفتن به معنای قربانی بودن است؛ چگونه ممکن است این اتفاق برای من بیفتد؛  نه گفتن به معنای مسدود کردن، جنگیدن و مقاومت کردن در برابر فرصت‌های رشد و رسیدن به چالش و مبارزه است. «آری» گفتن ابزاری جادویی است که می‌توانیم از آن برای برخورد با شدیدترین هراس‌هایمان استفاده کنیم.

به علاوه همیشه مترصد یافتن راه‌هایی باشید تا از هر تجربه‌ای ارزشی کسب کنید. از خود بپرسید:«از این تجربه چه چیزی می‌توانم بیاموزم؟ چگونه می‌توانم از این تجربه خود به شکل مثبت استفاده کنم؟ چگونه می‌توانم بر اثر این تجربه در موقعیت بهتری قرار گیرم؟» همین که قصد داشته باشید چیز مثبتی خلق کنید، خود‌به‌خود اتفاق مثبتی هم روی خواهد داد. در واقع به این توجه نکنید که چه باید باشد، راه را برای ذهنتان باز گذارید، تا آنچه را نمی‌تواند پیش‌بینی کند، به وجود آورد. سعی کنید به زندگی آری بگویید، در آن شرکت کنید. حرکت کنید، عمل کنید و اقدامی صورت دهید. به خودتان و دیگران احساس تعهد داشته باشید. متعهد شوید و ترس را فراموش کنید و به آن بها ندهید.

 

راههای غلبه بر ترس از بیماری

درمان ترس در کودکان , مقابله با ترس در زندگی

راه های مقابله با ترس های مختلف در زندگی

منبع: سلامت نیوز – همشهری – تبیان – بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا