بدانیم تا سالم بمانیم

ورزشهای مناسب برای دوره های مختلف زندگی

ورزش تاثیرات فوق العاده ای در سلامت بدن و روح دارد. اما ورزش را از چه سنی باید شروع کرد ؟ آیا در سن بالا هم ورزش تاثیری بر روی سلامتی خواهد داشت ؟ در ادامه قصد داریم فواید ورزش کردن و بهترین سن شروع ورزش را با هم بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

بهترین ورزش برای نوجوانان دختر

بهترین سن برای شروع بسکتبال

 

افرادی که قصد دارند تاثیر افزایش سن بر قلب را کاهش دهند باید قبل از سن ۶۵ سالگی ورزش کردن را آغاز کنند.

افرادی که جوان‌تر از ۶۵ سال هستند و هرگز ورزش نکرده‌اند برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قلب باید هر چه‌ زودتر ورزش را آغاز کنند.

مطالعات انجام شده در دالاس آمریکا نشان داده است که شروع ورزش قبل از سن ۶۵ سالگی می‌تواند از احتمال بیماری‌های قلبی بکاهد.

افراد باید قبل از سن ۶۵ سالگی چهار تا پنج بار در هفته‌ ورزش کنند و در این دفعات شدت و مدت ورزش را تغییر دهند.

 

مدیر این تحقیقات می‌گوید همان طور که مردم هر روز دندان‌هایشان را مسواک می زنند، لباس‌های‌شان را عوض می‌کنند و غذا می خورند باید برای بهداشت فردی نیز ورزش را به برنامه‌های خود ‌اضافه کنند.

در این مطالعات افرادی که به صورت مرتب ورزش می‌کردند، نسبت به دیگران ۱۸ درصد در جذب ماکزیمم اکسیژن پیشرفت داشتند و ماهیچه‌های قلب آنها ۲۵ درصد افزایش کارایی داشته است. زمانی که عضلات قلب سفت شوند، فرد به فشار خون مبتلا می‌شود. در مواردی ممکن است خون داخل قلب، به ریه‌ها وارد شود.

 

بررسی‌ها نشان داده است افراد بالای ۷۰ سال که فعالیتی نداشته‌اند نمی‌توانند دیگر تاثیرات منفی افزایش سن در قلب را بر طرف کنند.

افراد زیر باید یک روز در هفته‌ ورزش با شدت زیاد انجام دهند که در این تمرینات انرژی زیادی مصرف کنند و باید در طول هفته‌ دو تا سه بار نیز به مدت حداقل نیم ساعت ورزش هوازی انجام دهند، طوری که عرق کنند و در زمان ورزش تنفس سخت‌تری داشته باشند، اما بتوانند حرف بزنند.

 

ورزش در دوران بلوغ پسران

حداکثر سن برای شروع بسکتبال , ورزشهای مناسب برای دوره های مختلف زندگی

 

ورزشهای مناسب برای دوره های مختلف زندگی

در دوران زندگی ورزش و فعالیت های بدنی بر حسب سن ، جنس و وضع سلامتی بدن فرق می کند. مثلاً در جوانی باید عضلات را قوی و محکم کرد تا در سنین بالاتر به آسانی دچار رخوت و سستی نگردند و از چهل سالگی به بعد دیگر نباید در بند تحکیم عضلات و حفظ زیبائی اندام بود بلکه ورزش را باید به منظور حفظ سلامت و طول عمر انجام داد و از پنجاه سالگی به بعد باید سعی کرد هر قدر ممکن است پیری را به عقب انداخت و از عوارض آن جلوگیری نمود .

قابلیت و زمان لازم برای برگشتن به وضع طبیعی بعد از ورزش راهنمای خوبی برای تعیین مقدار و شدت ورزش در هر سنی است . برگشتن به وضع طبیعی بایستی سریع باشد .

▪ درصورتی که ورزشکار ده دقیقه بعد از متوقف نمودن ورزش هنوز تنفس و ضربان قلبش به وضع عادی برنگشته باشد ویا تا روز بعد هنوز خستگی ادامه داشته باشد ، ورزش انجام شده بسیار شدید و یا طولانی بوده است و در مدت یا نوع آن باید تجدید نظر شود .

▪ زمان ورزش کردن نیز باید طوری انتخاب گردد که در فعالیت قسمت های مختلف بدن عوارض نامطلوب برجای نگذارد ، مثلاً ورزش بلافاصله بعد از صرف غذا موجب اختلال در کار معده و سوء‌هاضمه می گردد .

▪ در سن مدرسه یعنی از ابتدای ۶ سالگی ، ورزش هائی که سبب تصحیح حالات بدن شوند و بازی هائی که در جریان آن ها بچه می جهد و میدود مناسب است .

▪ بعد از ۱۲ سالگی علاوه بر تعلیم ورزش ، باید بازی های ورزشی را بدون مسابقه و حداکثر تا حد رقابت شروع نمود. اشخاصی که در انجام این ورزش ها شرکت می کنند باید دقیقاً مراقبت شوند ، زیرا جوانان همیشه تمایل دارند و می خواهند از حدود امکاناتشان تجاوز کنند .

▪ مسابقات ورزشی را می توان از ابتدای هیجده سالگی شروع نمود .

▪ در سن بلوغ به شرطی که مورد غیرمجازی وجود نداشته باشد می توان تمام انواع ورزش ها را تمرین نمود . ورزش منظم در سن بلوغ باعث افزایش وزن ،‌ پهنای شانه ها و قدرت عضلانی بیش از آن چه از بلوغ ناشی می شود می گردد .

▪ بعد از چهل سالگی باید ورزش های سخت و سنگین و طولانی را کنار گذاشته و از خسته شدن زیاد تا حدی که نفس ببرد اجتناب نمود .

▪ بازی های سخت ورزشی و ورزش هائی که احتیاج به سرعت دارند باید ترک شوند . ورزش ها با ملایمت انجام گرفته و همیشه فواصل استراحت در بین آنها موجود باشد .

▪ ورزش و حرکت موجب عقب انداختن دوران پیری می باشد و سالمندانی که ورزش می کنند از سلامتی و نشاط بیشتری برخوردار می باشند . بنابراین یکی از مؤثرترین روش های پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی ورزش و تربیت بدنی است . البته منظور از ورزش ، تمرینات ورزشی خسته کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای سالمندان مناسب باشد ، شنای ملایم و پیاده روی ، ورزش های مناسبی برای سالمندان می باشد .

▪ خانم ها و دوشیزگان بایستی ورزش هائی را انتخاب کنند که تلاش بدنی ملایمی را داشته باشد و از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری ، بوکس و کشتی خودداری نمایند .

ورزش هائی که این شرایط را برای خانم ها و دوشیزگان به بهترین نحوی تأمین می کند عبارت اند از پیاده روی در هوای آزاد ، اسکی ، تنیس ، والیبال ، بسکتبال ، هندبال ، سواری ، شنا ،‌قایقرانی ،‌ ماهیگیری و باغبانی . حرکات موزون توأم با موزیک ، به خصوص برای دختران جوان مناسب است .

ورزش باید در تمام عمر ، با توجه به سن ، جنس و وضع جسمانی بدن به طور مداوم انجام گیرد مگر در مواردی که علائم واضح یک عیب عضوی در فرد وجود داشته باشد و طبق نظریه کمیسیون طبی کمیته ملی ورزش ،‌ هر گونه فعالیت بدنی و ورزش به طور دائم و یا موقت غیرمجاز گردد .

همان قدر که تمرین بهداشتی و صحیح مفید است افراط در تمرین نیز به طور یقین مضر می باشد که از عوارض نامطلوب آن خستگی و احساس درد در بدن ،‌ تغییرات در خلق و خوی و ناراحتی های قلب و عروق قابل ذکرند

 

سن شروع ورزش رزمی

سن مناسب شروع ورزش در بانوان

ورزشهای مناسب برای دوره های مختلف زندگی

منبع: ایسنا – بیتوته – parsiteb.com

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا