بیماریها و راه درمان

درمان هپاتیت E چیست ؟ چگونه هپاتیت را کنترل و درمان کنیم ؟

هپاتیت E چیست ؟ آیا قابل درمان است ؟ چگونه از انتقال آن جلوگیری کنیم ؟ نکات مهم درمانی آن کدام است ؟ هپاتیت چه علائمی دارد ؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ میدهیم . با ما همراه باشید.

 

کدام نوع هپاتیت خطرناک است

درمان گیاهی هپاتیت ب

 

شایع‌ترین راه‌انتقال هپاتیت ‌E از طریق استفاده از آب آلوده در همه‌گیری‌ها است و گاهی انتقال از طریق غذای آلوده هم اتفاق می‌افتد البته راه‌اصلی انتقال این ویروس از طریق دهانی- مدفوعی است.

 

این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به ویژه به دلیل مصرف غذاهای دریایی خام بالاست، در مناطق با شیوع بالای بیماری،همه‌گیری به علت انتقال آب بیشتر در فصول بارانی به خصوص در موقع پر آب شدن رودخانه‌ها دیده می‌شود. در این مناطق حیوانات اهلی و وحشی دارای سرولوژی هپاتیت e مثبت هستند و در برخی موارد نوع ویروس هپاتیت E در جانوران وانسان‌های مبتلا، شبیه به هم بوده است

 

ویروس هپاتیت e در بعضی حیوانات مانند شامپانزه، میمون، گوسفند و جوندگان باعث بیماری می‌شود البته در صورت ورود مقادیر کم این ویروس به بدن انسان، علائمی ایجاد نمی‌شود اما ورود مقادیر زیاد ویروس باعث ابتلا به هپاتیت شدید می‌شود. به نظر می‌رسد که هپاتیت E یک بیماری مشترک بین دام و انسان باشد و حیوانات وحشی و اهلی و خوک‌ها می‌توانند مخزن عفونت آن باشند و سبب آلوده شدن حیوانات دیگر،‌ آب، علوفه و سبزیجات شوند و بیماری را به انسان منتقل کنند.

 

دوره کمون هپاتیت e حدود دو تا ۹ هفته و به طور متوسط ۶ هفته است و مدت مسری بودن بیماری نیز بین یک تا پنج هفته بعد از شروع علائم است، باید توجه کرد که نظامیان با توجه به ماموریت‌های جنگی یا صلح‌آمیز در مناطق با سطح بهداشتی پایین و بدون دسترسی به آب آشامیدنی در معرض خطرهستند. به عنوان مثال شیوع عفونت در سربازان آمریکایی در افغانستان کمتر از منطقه پاکستان بود که علت آن استفاده بیشتر سربازان حاضر در افغانستان، از غذا و آب آشامیدنی ارسالی از کشورشان بوده است. این موضوع هم در ماموریت‌های نظامی و هم در سفرهای خارجی بسیار با اهمیت است.

 

باید توجه کرد که این بیماری در اکثر موارد بدون علامت است و در صورت وجود علائم نمی‌توان با در نظر گرفتن علائم بالینی، هپاتیت E را از سایر عوامل ویروسی هپاتیت متفاوت کرد. علائم بیماری به‌صورت علائم مقدماتی شبیه آنفولانزا، درد شکم، تهوع، استفراغ و تب است و بعدا زردی (یرقان) نیز عارض می‌شود. این بیماری معمولا خود به خود بهبود می‌یابد اما برای زنان باردار می‌تواند خطرناک باشد.

 

علائم بالینی و آزمایشگاهی معمولا در عرض ۶ هفته بهبود می‌یابند،موارد شدید بیماری می‌تواند با زردی شدید و خارش طاقت‌فرسا منجر به بستری شدن بیمار در بیمارستان شود. باید توجه کرد که بیشتر موارد مرگ‌ومیر هپاتیت E در دوران حاملگی رخ می‌دهد واین خطر در سه ماه آخرحاملگی بیشتر است و به ۲۰ درصد می‌رسد همچنین خطر ابتلا به بیماری در ساکنان روستاها بیشتر است.

 

به نظر می‌رسد که دستگاه ایمنی مبتلایان در تعیین عاقبت عفونت هپاتیت E در بدن تاثیر دارد. باید توجه کرد که این بیماری مانند هپاتیت A منجر به حالت هپاتیت مزمن‌، سیروز کبدی و یا حالت ناقل مزمن نمی‌شود. البته اخیر گزارش‌هایی از مزمن شدن بیماری در پیوند اعضا گزارش شده است.

 

 مواد غذایی گیاهی مفید برای کبد

آرتیشو

مصرف آرتیشو یا همان کنگر فرنگی برای درمان هپاتیت قدمت زیادی دارد. این گیاه به جهت دارا بودن غلظت زیاد کافئویلکوینیک اسید، از کبد محافظت کرده و به بهبود وضعیت آن کمک می ‌کند. همچنین این ماده به جریان صفرا از کبد کمک می‌کند. در واقع عدم حرکت صفرا از کبد به سمت کیسه صفرا خطر زیادی برای کبد خواهد داشت.

شیرین ‌بیان نیز به تقویت جریان صفرا، سم ‌زدایی از کبد و تقویت اثر

اینترفرون کمک می ‌کند، البته مصرف طولانی ‌مدت آن در مبتلایان به

فشار خون بالا باید با احتیاط باشد

 

آرتیشو را می ‌توان به صورت خام در سالاد و همچنین پخته استفاده نمود، البته باید آبی که آرتیشو در آن پخته می ‌شود نیز مصرف شود، زیرا بیشتر ترکیبات مفید آرتیشو در آب حل می‌ شوند. تهیه آرتیشو با روغن زیتون ترکیب مناسبی برای کبد است.

 

لبو

لبو نیز از زمان ‌های قدیم برای درمان بیماری ‌های کبد استفاده می ‌شده، رنگدانه قرمز این گیاه به نام بتاسیانین به فرآیند سم ‌زدایی و خروج سموم از کبد کمک می ‌کند.

 

قاصدک

قاصدک یکی از بهترین درمان ‌ها برای کبد شناخته شده است و باعث افزایش سطح گلیکریزین در خون می‌ شود. ریشه این گیاه حاوی مقدار زیادی پروتئین، پکتین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B1 (تیامین) و آهن است. به ‌علاوه تاکسانین موجود در این گیاه تاثیرات زیادی در بهبود عملکرد کبد دارد و به تقویت جریان صفرا، کاهش التهاب کبد، التهاب مجاری صفراوی و بهبود سریع کبد کمک می‌کند.

 

شیرین بیان

شیرین ‌بیان نیز به تقویت جریان صفرا، سم ‌زدایی از کبد و تقویت اثر اینترفرون کمک می ‌کند، البته مصرف طولانی ‌مدت آن در مبتلایان به فشار خون بالا باید با احتیاط باشد، زیرا مصرف بیش از ۳ گرم در روز باعث افزایش سدیم و تجمع آب می‌ شود.

 

تشخیص هپاتیت

کشف درمان هپاتیت ب

 

خارمریم

گیاه خارمریم (Silybum marianum (L.) Gaertn) گیاهی یک یا دو ساله از تیره کاسنی است که دانه های آن متابولیت های ثانویه و ارزش دارویی بالایی، خصوصا در درمان بیماری های کبدی دارد. ترکیبات اصلی آن مخلوطی از فلانولینگان ها است که سیلیمارین نامیده می شود. در کشورهای مختلف فرآورده های فراوانی از عصاره حاصل از میوه های این گیاه عرضه شده است و این گیاه از پُر مصرف ترین گیاهان دارویی در جهان به شمار می آید.

مصرف آرتیشو یا همان کنگر فرنگی برای درمان هپاتیت قدمت زیادی دارد.

این گیاه به جهت دارا بودن غلظت زیاد کافئویلکوینیک اسید، از کبد محافظت

کرده و به بهبود وضعیت آن کمک می ‌کند

 

بخشی از گیاه که برای خواص درمانی استفاده می شود دانه است و ماده ی موثر درمانی آن سیلیمارین نامیده می شود. مهم ترین کاربرد درمانی این گیاه اثر محافظتی روی کبد است که در مطالعات حیوانی و انسانی نیز گزارش شده است.

 

در مطالعات بالینی متعددی مصرف سیلیمارین در درمان بیماری کبدی مانند سیروز، هپاتیت ویروسی و سمی مزمن، کبد چرب و التهاب مجرای صفرا موثر بوده است که دلیل آن را خواص آنتی اکسیدانی این ماده می دانند. سیلیمارین سلول های کبد را در برابر هرگونه آسیب نابود کننده حاد یا مزمن محافظت می کند.

 

همچنین در کاهش کلسترول خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، درمان انواع سرطان، کاهش عوارض جانبی در بیماران تحت درمان با شیمی درمانی برای سرطان و سنگ کیسه صفرا نیز اثرات جالب توجهی دارد.

 

استفاده از این گیاه در درمان بیماری های کبدی پیشینه ای ۲۰۰۰ ساله دارد و امروزه به کمک فناوری های جدید، بار دیگر در نقش داروی هپاتیت ظاهر شده است.

 

بهترین آنتی ‌اکسیدان ‌های محافظ کبد

* مواد غذایی گیاهی غنی از آرژنین: سیر، پیاز، آناناس، مارچوبه، کلم، خیار، کاهو، انبه، موز، هلو و جو

* مواد غذایی گیاهی غنی از ویتامین C: سیر، پیاز، فلفل ، پرتقال، نارنگی، کدو حلوایی ، لیمو ترش ، هویج ، زردآلو ، آلو ، سیب زمینی ، اسفناج و انگور

* مواد غذایی گیاهی غنی از کاتچین: جو دو سر، زیتون، هلو و توت فرنگی

* مواد غذایی گیاهی غنی از اپی کاتچین: چای سبز ، هلو و انگور

* مواد غذایی گیاهی حاوی گلوتاتیون: سیر، لوبیا سبز ، سیب زمینی، اسفناج و ذرت

 

در ادامه درباره ی بی ‌اشتهایی و دیگر مشکلات گوارشی که از عوارض هپاتیت است، توصیه هایی را ارائه خواهیم کرد و درباره ی غذاهای مفید و مضر در این بیماری نیز مطالبی را ذکر خواهیم کرد.

 

راه انتقال هپاتیت ب

درمان هپاتیت

درمان هپاتیت E چیست ؟ چگونه هپاتیت را کنترل و درمان کنیم ؟

منبع:tebna.ir – بیتوته – تبیان

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا