اخبار

بارش برف یک متری در سورشجان | عکس + جزییات خبر

بارش برف در سورشجان ، در حالی که امسال با خشکسالی شدیدی رو به رو بودیم چهارمحال بختیاری به عمق یک متر سفیدپوش شد. جزییات خبر را باهم میخوانیم. با ما همراه باشید.

بارش یک متری برف در چهارمحال بختیاری

بارش یک متری برف , بارش برف در منطقه سورشجان،‌چهارمحال وبختیاری به یک متر رسید.

 

تصویری از بارش یک متر برف در سورشجان

 

قدمت سورشجان

بارش یک متر برف در سورشجان

سورِشْجان شهری در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. سورِشْجان در پانزده کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد. این شهر مرکز بخش لاران و از توابع شهرستان شهرکرد است.

فرهنگ، گویش و موسیقی مردم سورشجان با بختیاری‌ها درآمیخته‌است.

از زمان مشروطه، بسیاری از سورشجانی‌ها مانند سایر بختیاری‌ها به اصفهان مهاجرت نموده‌اند.

سرچشمه مایک و امامزاده آقا سید محمد (یکی از نوادگان امام جعفر صادق دانسته شده)[نیازمند منبع] از مکان‌های دیدنی این شهر است.

 

در حدود سال ۲۹۰ هجری قمری سنگ قبری در منطقه سورشجان قدیمی پیدا شده که نشانگر قدمت تاریخی سورشجان است .

 

قبلا محلی در نزدیکی مصطفی آباد در ۳ کیلومتری سورشجان فعلی قریه ای بنام سروش جان بوده که در این محل غار یا پناهگاه صخره ای وجود داشته و در آنجا صدا هائی ایجاد شده که به سروش یا ندای غیبی معروف شده ، وجه تسمیه از سروشجان و به مرور زمانبه سورشجان تبدیل شده است .

 

در مورد وجه تسمیه سورشجان به صورت دیگری نقل قول کرده اند :

در زمانهای قدیم ایران مورد هجوم مغولها قرار گرفت و مغولها با سپاه انبوهی که داشتند به ایران تاخت و تاز نمودند و چهارمحال و بختیاری نیز از این هجوم و حمله مغولان مصون نبود . مغول ها پس از فتح اصفهان متوجه چهارمحال شدند و از طریق کوهای گردنه رخ وارد سرزمین چهارمحال و بختیاری شدند و می خواستند از دو طریق استان چهار محال و بختیاری را که به طوایف مختلفی دسته بندی شده بودند محاصره کنند . از جمله طوایف : ایلخانی ، منجزی ، شاملو ، مرلین .

 

یک دسته از طریق شوراب سامان و دسته دیگر از طریق بخش مرکزی که به قسمت بخش لار چهارمحال و بختیاری مشهور است نقشه حمله خود را عملی کنند .ایلهای چهارمحالی نیز به چند دسته تقسیم شده بودند و سدی دفاعی در مقابل هجوم مغولان پدید آورده بودند .

 

از جمله طوایفی که در تنگ پردنجان ( فارسان ) بکمین نشسته بودند و بعدها اساس روستای سورشجان را بنیان گذاری کردند می توان ایل منجزی را نام برد .

 

بختیاریها تنگه پردنجان ( فارسان ) را مسدود کرده و افراد خود را در سورشجان فعلی مستقر نمودند و چند نفر دیدبان روی گردنه مشهور خلک ( سورشجان ) قرار دادند .

 

هنگامی که دیدبانها به اطلاع رساندند که مغولها می آیند سورشجانیها روی تپه بلندی به نام “دزگوش” به کمین نشستند . مغولها پشت تنگه پردنجان جمع شدند و نقشه حمله به بختیاریها را در سر داشتند . ( فاصله بین دزگوش و تنگه پردنجان پنج کیلو متر می با شد ) .

 

لذا پس از تجمع مغولها در آنجا بختیاریها از طریق کوهها و از پشت سر ، آنها را محاصره کرده وبه آنها یورش بردند و شکست سختی به آنها وارد کردند .

 

لذا پس از پیروزی تصمیم به برگزاری جشن و مهمانی شدند و سوری به مناسبت این پیروزی و شجاعت برگزار کردند و آن را سورشجان نام نهادند . پس از اتمام جنگ به سور شجاعان معروف شد ، که به مرور زمان به سورشجان مبدل گشت .

بارش برف یک متری در سورشجان | عکس + جزییات خبر

 منبع :    sureshjan.blogfa.com – نیک صالحی – مشرق

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا