بدانیم تا سالم بمانیم

مضرات مصرف زیاد نمک چیست ؟ | نمک چه ضرری به سلامتی میرساند؟

مضرات نمک چیست ؟ نمک چه تاثیراتی بر روی سلامت بدن میگذارد ؟ کدام دسته از نمک ها برای مصرف بهترند ؟ آیا نمک خاصیت هم دارد ؟ در این مقاله به توضیح خواص و مضرات نمک میپردازیم. با ما همراه باشید.

 

کمبود نمک در بدن

مضرات مصرف زیاد نمک

 

آزمایشات روی موش و سلول های انسانی نشان می دهد که مصرف غذاهای شور سبب پاسخ ایمنی التهابی در بدن می شود که مغز را از مصرف اکسیژن محروم ساخته و به نورون ها آسیب می رساند و همچنین سبب بروز مشکلات روانی و رفتاری نیز می شود.

 

مسئله مهم این است که این اثرات با داشتن یک رژیم غذایی نرمال به حالت طبیعی بازمی‌گردد. شواهد حاکی از آن است که تغییر شیوه زندگی بسیار در این زمینه کارساز است.

حدود پنج و نیم میلیون آمریکایی به آلزایمر و زوال عقل دچار هستند.

 

«بلاک» یا درهم پیچیدگی برخی از پروتئین‌های مضر خاص موجود در مغز که «بتا آمیلوئید» نامیده می‌شوند، بهترین نشانگرهای آلزایمر هستند، اما دکتر کنستانتینو ایادکولا متخصص پیشرو در درمان سکته مغزی و زوال عقلی و استاد دانشگاه ویل کرنل (Weill Cornell) و محقق این مطالعات گفت: مغز افراد مبتلا به زوال عقل، دارای مشکلات مربوط به عروق خونی مغز نیز هست.

 

وی افزود: رژیم غذایی شور سبب بروز التهاب در بدن می شود که با تمامی بیماری های خطرناک مرتبط است.

 

تیم تحقیقات موش های آزمایشگاهی را با یک رژیم غذایی شور تغذیه کردند که میزان نمک در این رژیم بیش از یک قاشق چایخوری در روز بود. این میزان در برخی از رژیم‌های غذایی یافت می شود.

 

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم شور به اختلال در عملکرد سلول‌های «لایه درون رگی» منجر می شود که جریان خون در مغز را کاهش می‌دهد.

 

در برخی از انواع زوال مغز که شایع ترین نوع آن آلزایمر است، جریان خون به مغز کاهش پیدا می کند.

 

ایادکولا ادامه داد: عملکرد عادی مغز نیازمند خون رسانی منظم و مناسب جریان خون به آن است.

 

بررسی موش های آزمایش شده، نشان داد: موش هایی که رژیم غذایی با نمک بالا دریافت کردند، در آزمایش شناسایی و تشخیص اشیاء جدید با سختی مواجه شدند.

 

این موش ها همچنین چگونگی لانه سازی را فراموش کرده بودند و از مواد کمتری در ساخت لانه استفاده می کردند.

 

اسکن مغزی انجام شده از موش ها نشان می دهد که پس از چهار هفته و با تغذیه موش ها با رژیم غذایی معمولی، اثرات سوء رژیم شور تغییر کرد و نشانه های سلامتی در موش ها دوباره بازگشت.

 

 عوارض مصرف ۳برابری نمک :

مضرات مصرف شکر

مضرات نمک دریا

نتایج بررسی‌های انجام شده مشخص کرده درصورتی که افراد تنها ۳ گرم از مصرف روزانه نمک خود را کاهش دهند، حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی عروقی کاهش خواهد یافت. همچنین حدود ۳۵ درصد از بیماری‌های مربوط به فشار خون نیز کاهش می‌یابد. وقتی میزان مصرف نمک در جامعه‌ای بالا باشد می‌توان بیماری‌های احتمالی آنها را در آینده نه چندان دور پیش‌بینی کرد. ازجمله بیماری‌هایی که مصرف نمک فراوان می‌تواند ایجاد کند، فشار خون است. کاهش مصرف نمک، فوراً باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود.

 

افزایش فشار خون، خطر سکته یا حمله قلبی را افزایش می‌دهد. نمک زیاد، کلسیم را از استخوان‌ها می‌گیرد و باعث دفع آن از ادرار می‌شود در نتیجه منجر به نازک شدن استخوان می‌شود. همچنین کاهش مصرف نمک خطر شیوع سرطان معده و آسم و بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد. برخی افراد معتقدند که با نوشیدن آب هم چاق می‌شوند. مصرف نمک زیاد، باعث افزایش مایعات در بدن می‌شود. کاهش مصرف نمک دراین شرایط، حدود ۲لیتر از مایعات بدن (یا ۲کیلوگرم از وزن بدن) را کاهش می‌دهد.

 

چطور نمک را کم کنیم

غذای صنعتی فرآوری شده مصرف نکنید. غذاهای ساده و سالم مانند انواع ماهی، مرغ و گوشت قرمز کم چربی را خودتان در منزل بپزید. سعی کنید غذاهای آماده مثل انواع کنسرو و غذای بیرون از منزل را نخورید. نمکدان بر سر سفره نگذارید. ذائقه‌تان کم‌کم با نمک کم تغییر خواهد کرد. در برچسب بعضی مواد غذایی هم مقدار سدیم موجود در ۱۰۰گرم از ماده غذایی ذکر شده است. برای تبدیل مقدار سدیم به نمک بایستی آن را در عدد ۵/۲ضرب کنید.

 

منابع اصلی نمک

بخش عمده نمک مصرفی از غذاهای فرآوری شده به‌دست می‌آید و فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می‌کنیم. انواع سس‌های فرآوری شده و چاشنی‌ها، کنسرو‌ها، سوسیس و کالباس، انواع پنیر‌ها، انواع غذاهای آماده، غلات صبحانه، انواع نان‌ها و کیک‌های صنعتی، انواع اشتها‌آورها مانند ترشی‌ها ازجمله منابع اصلی ورود نمک به بدن هستند. چه نمکی بهتر است ؟

با وجود اینکه ایرانی‌ها ۳برابر حداکثر مجاز مصرف نمک در روز را استفاده می‌کنند با این حال کیفیت نمک دریافتی‌شان بسیار پایین است به‌طوری که به گفته دکتر کیمیاگر متخصص تغذیه ایران روی کمربند کمبود ید قرار دارد البته این به‌معنای آن نیست که ما افراد را برای مصرف نمک بیشتر ترغیب کنیم.

 

نمک دریا:

نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود. این نمک، تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است. علاوه بر ناخالصی، میزان ید آن کم یا حتی فاقد آن است که نیاز روزانه بدن به ید را تأمین نمی‌کند. هر چند نمک دریا حاوی مواد معدنی ازجمله فلوئور و پتاسیم است اما با توجه به اینکه در مصرف مقادیر زیاد آن، این املاح تأمین می‌شوند، این ویژگی نمک دریا بسیار کم اهمیت بوده و ارزش کاربری ندارد.

 

نمک تصفیه شده و ید‌دار :

ید یکی از عناصر نادر و ضروری است که بدن انسان برای تنظیم ترشحات ضروری غدد به مقدار بسیار کم آن در روز نیاز دارد. ید به‌طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد ولی مقدار آن در برخی مناطق بسیار پایین است. نمک تصفیه شده نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی‌های آن حذف شده است. نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به‌مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

 

مضرات نمک در نان

خواص نمک

مضرات مصرف زیاد نمک چیست ؟ | نمک چه ضرری به سلامتی میرساند؟

منبع : isna.ir – همشهری آنلاین – آفتاب نیوز – بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا