بارداری

وقتی جواب تست بارداری مثبت است اما باردار نیستید | تست های بارداری

بسیاری از تست های بارداری ادعا دارند که ۹۹% درست است. گاهی ممکن است جواب مثبت باشد اما باردار نباشیدو حتی ممکن است که گمان کنید علائم بارداری را نیز دارید . در اینجور مواقع واقعا باید چه کرد ؟ در اینجا به همین مسئله میپردازیم . با ما همراه باشید.

 

تست بارداری با جوش شیرین

تست های بارداری خانگی

 

 

کیت‌های  تست بارداری خانگی چطور عمل می‌کنند؟

آزمایش‌های خانگی بارداری که از طریق ادرار عمل می‌کنند، با شناسایی هورمون گونادوتروپین جفتی (hCG که همان هورمون حاملگی است) در ادرار، وجود بارداری یا عدم آن را تشخیص می‌دهند. البته هورمون بارداری hCG هم در ادرار و هم در خون خانم باردار وجود دارد.

تست‌های خانگی بارداری بسته به برند آن، جزئیاتی در دستورعمل خود دارند که می‌تواند بر دقت نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد. مثلا در بعضی کیت‌ها توصیه شده که خانم کاربر، یک نوار تست را در مسیر ادرارش قرار دهد. برخی دیگر ظرفی برای نمونه‌گیری از ادرار دارند تا در نهایت فرد، یک نوار تست بارداری را داخل ظرف پر از ادرار فرو ببرد یا مقداری از ادرار را با کمک قطره‌چکان، روی نوار تست بچکاند.

 

نوع جواب مثبت یا منفی باردرای این تست‌ها به برند کیت بستگی دارد و ممکن است به یکی از روش‌های زیر ظاهر شود:

ظاهر شدن یک علامت «مثبت/+» یا «منفی/-»

ظاهر شدن کلمه یا کلمه‌های «PREGNANT» یا «NOT PREGNANT»

ظاهر شدن یک یا دو خط نشانگر

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که بعد از انجام آزمایش خانگی بارداری، حتی یک علامت کمرنگ یا ظاهر شدن یک خط هم می‌تواند نشانه مثبت بودن جواب باشد.

در عین حال، تمام جواب‌های مثبت بارداری به این معنی نیست که باردارید؛ گاهی ممکن است جواب تست شما مثبت کاذب باشد!

بنابراین خوب است در صورت مثبت شدن جواب تست بارداری، در اولین فرصت با پزشک‌تان مشورت کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید باردار هستید اما جواب تست خانگی‌تان منفی شد، باید با یک متخصص صحبت کنید؛ چراکه مسلما آزمایش‌های بیشتری نیاز است تا وضعیت شما به درستی مشخص شود.

 

در ادامه فهرستی از ۵ شرایط ممکن آمده است که می‌توانند باعث جواب مثبت کاذب در تست خانگی بارداری شوند.

 

۱. خط تبخیر

در تست‌های خانگی آزمایش ادرار برای تعیین بارداری، مهم است که تمام مراحل آزمایش را به درستی انجام دهید. هر برند دستورالعمل خاص خودش را دارد، بنابراین مهم است که پیش از دست به کار شدن، تمام مراحل را یکبار با دقت بخوانید.

در بیشتر تست‌ها از کاربر خواسته شده تا نهایتا ۵-۴ دقیقه بعد از انجام تست، جواب را بخوانند؛ چراکه این جواب دقیق‌تر است و جواب‌هایی که بعد از ۱- تا ۳۰ دقیقه روی نوار تست ظاهر می‌شود، دیگر ارزش نخواهند داشت.

در بیشتر کیت‌های خانگی غیردیجیتال بارداری، ظاهر شدن یک خط روی نوار تست به معنای باردار نبودن و ظهور دو خط به معنی بارداری است که این علامت‌ها ممکن است به شکل مثبت و منفی هم ظاهر شوند.

اگر تست بارداری را دیرتر از مدت زمان ذکر شده در دستور العمل کیت خواندید، ممکن است شبیه جواب مثبت به نظر بیاید. البته در بیشتر موارد، چیزی که ظاهر می‌شود، یک جواب مثبت بارداری نیست؛ بلکه بعد از مدت زمان تعیین شده در کیت، یک خط دیگر به خاطر تبخیر ادرار روی نوار تست ایجاد شده است.

 

۲. سابقه سقط عمدی یا ناخواسته

بعد از سقط (خواسته یا ناخواسته) ممکن است جواب تست خانگی ادرار برای تشخیص بارداری‌تان مثبت شود. وقتی یک تخمک بارور وارد دیواره رحمی می‌شود، بدن شروع به ترشح هورمون بارداری hCG می‌کند. بعد از سقط ناخواسته یا عمدی، سطح hCG شروع به پایین آمدن می‌کند؛ اما این اتفاق به کندی رخ می‌دهد. معمولا سطح hCG در یک دوره ۹ تا ۳۵ روزه کاهش می‌یابد و به طور میانگین ۱۹ روز طول می‌کشد تا این کاهش رخ دهد. بنابراین انجام تست بارداری در این دوره، یک جواب مثبت کاذب خواهد بود.

گاهی ممکن است خانمی دچار سقط ناقص شود. در چنین شرایطی ممکن است بافت‌هایی از بارداری در رحم باقی مانده باشند و همچنان باعث ادامه ترشح hCG شوند. در چنین مواردی، ممکن است به جراحی D&C (دیلاتاسیون و کورتاژ که به معنای باز کردن دهانه رحم تراشیدن و بیرون آوردن بافت دیواره داخلی رحم است) نیاز باشد تا تمام محصولات و بقایای بارداری از رحم تخلیه شده و پاکسازی شود.

 

۳. حاملگی مولار

«حاملگی مولار»، «مول هیداتی‌فرم» یا «حاملگی پوچ»که به «بچه خوره» هم معروف است، شرایطی است که باعث رشد تومور رحمی می‌شود. حاملگی مولار به خاطر ناهنجاری‌های ژنتیکی تخم بارور شده و در نتیجه بارداری غیرطبیعی شود.

در یک حاملگی سالم و طبیعی، تخم بارور شده ۲۳ کروموزوم از مادر و ۲۳ کروموزوم از پدر دارد اما در در یک حاملگی مولار کامل، کروموزوم‌های مادر وجود ندارند و فقط کروموزوم‌های پدر حضور دارد که همین موضوع باعث عدم تشکیل رویان یا جفت می‌شود.

در مقابل، حاملگی مولار ناکامل است که رویان و جفت تشکیل می‌شود. با این حال، رویان دو سری کروموزوم از پدر و یک سری از مادر دارد؛ در نتیجه رویان به جای ۴۶ کروموزم طبیعی، ۶۹ کروموزوم دارد!

در بارداری مولار، به جای رویان و جفت طبیعی، بافت جفت به شکل خوشه‌ای انگور رشد می‌کند؛ این اتفاق به خاطر شکل‌گیری توده‌ای از کیسه‌های کوچک و پر از مایع رخ می‌دهد که باید با یک جراحی D&C برداشته شود. بعد از این جراحی، پزشک متخصص میزان هورمون hCG به طور مرتب چک می‌کند تا مطمئن شود به حالت طبیعی برگشته است.

گاهی ممکن است بیماری «تروفوبلاستیک بارداری پایدار» اتفاق بیفتد؛ شرایطی که به خاطر ادامه رشد محصولات حاملگی مولار در رحم رخ می‌دهد که گاهی باید با روش‌های جدی و سخت و انجام اعمال جراحی برای برداشتن رحم یا انجام شیمی‌درمانی درمان شود.

در ضمن بد نیست بدانید خانم‌هایی که حاملگی مولار را تجربه می‌کنند، ممکن است درست مثل خانم‌هایی که دچار سقط شده‌اند، به خاطر از دست رفتن غمگین و ناراحت می‌شوند.

 

۴. داروها

برخی داروها ممکن است باعث شوند جواب تست خانگی بارداری شما مثبت از آب درآید؛ این داروها حاوی مقداری hCG به عنوان ماده محرک دارند که معمولا برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند. بنابراین بهتر است خانم‌هایی که از داروهای درمان ناباروری استفاده می‌کنند، همیشه برای تست بارداری به پزشک متخصص‌شان مراجعه کنند. البته بیشتر داروها و همینطور مواد مخدر والکل، تاثیری بر جواب تست‌های خانگی بارداری ندارند.

 

قیمت تست بارداری

بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

 

۵. بیماری‌ها

برخی شرایط خاص پزشکی می‌توانند سطح هورمون hCG خانم‌ها را افزایش دهند؛ حتی وقتی باردار نیست. مثلا:

بیماری‌هایی که بر غده هیپوفیز و سطح هورمون‌ها به خصوص در دوره پیش‌یائسگی یا خانم‌های یائسه تاثیر دارند.

بیماری تروفوبلاستیک بارداری که باعث ایجاد تومور در سلول‌هایی می‌شوند که به طور طبیعی مسئول ساخت جفت هستند.

سرطان‌های تخمدان، مثانه، کلیه، کبد، ریه، روده بزرگ، پستان و شکم

فانتوم hCG که در نتیجه مداخله آنتی‌بادی‌ها با کیت تست رخ می‌دهد؛ فانتوم hCG زمانی رخ می‌دهد که آنتی‌بادی‌های خاصی به مولکول‌های کیت تست بارداری می‌چسبند که مسئول شناسایی hCG هستند. این تداخل، باعث می‌شود کیت بارداری، میزان hCG را بیش از آنچه که واقعا هست، نشان دهد.

 

کیست‌های تخمدانی

بیماری‌های کلیوی یا عفونت‌های مجاری ادرار

 

کیت‌های خانگی تست بارداری چقدر دقیق هستند؟

به گزارش دفتر سلامت زنان ایالات متحده آمریکا، کیت‌های خانگی تست بارداری تا ۹۹ درصد دقت عمل دارند؛ البته به شرطی که درست استفاده شوند!

مقدار هورمون hCG موجود در ادرار خانم‌ها به مرور زمان افزایش می‌یابد و معمولا اگر از این کیت‌ها بعد از یک دوره پریود از دست رفته، استفاده کنید، نتیجه دقیقی خواهند داشت.

البته میزان هورمون hCG در حدود ۱۰ درصد از زنان، فقط یک روز بعد از به تاخیر افتادن پریود افزایش می‌یابد. بنابراین در چنین روزی، بهتر است از این کیت‌های خانگی استفاده نکنید که نتیجه دقیقی نخواهند داشت.

دوباره یادآوری می‌کنیم که این تست‌های خانگی، صرفا بعد از مدت زمان معینی که در دستورالعمل‌شان آمده، معتبر هستند و با گذشت زمان، ممکن است نتیجه مثبت کاذب را به شما نشان دهند.

 

اگر جواب آزمایش‌تان مثبت است …

به محض اینکه جواب آزمایش بارداری‌تان مثبت شد، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام ارزیابی و آزمایش‌های بیشتر، بتواند بارداری شما را تایید کرده و بر روند آن نظارت کند.

اگر احساس می‌کنید باردار هستید اما جواب تست خانگی بارداری شما منفی است، خوب است برای گرفتن راهنمایی‌های بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

 چگونه باید از تستهای حاملگی خانگی استفاده کرد؟

تستهای حاملگی خانگی، وجود یکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به نام “گونادوتروپین جفتی انسان” یا hCG را در ادرار نشان می دهد. این هورمون که توسط سلولهای جفت تولید می شود، ابتدا هنگامی که تخمکِ بارور شده، در رحم جای می گیرد (تقریبا شش روز پس از حامله شدن)، در جریان خون شما وارد می شود. سپس میزان هورمون hCG در طی هفته های بعدی در بدن به سرعت افزایش پیدا کرده و مقدار آن هر دو روز دو برابر می شود.

۱۴ روز پس از حاملگی (یعنی تقریبا همان زمانی که شما انتظار دارید پریود بعدی شروع شود)، برخی از تستهای حاملگی ممکن است بتوانند این هورمون را در ادرار شما تشخیص داده و نتیجه مثبت برای حاملگی را اعلام کنند. اما بر خلاف ادعاهای تهیه کنندگان آنها، این تستها غالبا آنقدر دقیق نیستند که بتوانند حاملگی را در این مرحله تشخیص دهند.

در واقع، اگر یک هفته دیگر هم (پس از زمانی که انتظار داشته اید پریود بعدی آغاز شود) صبر کنید، می توانید امید داشته باشید که نتیجه دقیق تری از این تستها به دست آورید.

 

اگر دراولین روزی که انتظار پریود شدن را داشته اید اما پریود نشده اید از این تستها استفاده کنید، نتیجه تا چه حد دقیق خواهد بود؟

اکثر این تستها ادعا می کنند که بیش از ۹۹% دقت دارند، یعنی به طور ضمنی بیان می کنند که شما همین که زمان پریود بعدی تان فرا رسید اما پریود نشدید، می توانید از این تستها استفاده کنید؛ اما تحقیقات نشان داده است که این ادعاها چندان هم صحیح نیستند.

واقعیت این است که میزان hCG در ادرار در روزهای پس از لقاح، در افراد مختلف متفاوت است.

ممکن است از انواع تست های موجود در بازار، یک یا تعداد کمی از آنها به اندازه کافی دقیق باشد که بتواند در اولین روز از پریود بعدی، سطح هورمون hCG را تشخیص داده و نتیجه مثبت بدهد.

در واقع علت اصلی این است که حساسیت برخی از این تستها بقدری نیست که بتواند به آن مقداری از این هورمون که در ادرار خانمهای حامله در اولین روز از پریود بعدی شان وجود دارد، واکنش نشان دهد.

اکثر این تستها در روز اول از موعد پریود بعدی، تنها قادرند ۱۶% از حاملگی ها را تشخیص دهند؛ هر چند یک هفته بعد از موعد پریود بعدی، اکثر این تستها می توانند نتیجه مثبت حاملگی را ارائه دهند.

 

پس چگونه این تستها می توانند ادعای دقت در همان روزهای اول باردار شدن را داشته باشند؟

در واقع آنها چنین ادعایی ندارند. آنها صرفا ادعا می کنند که در مجموع “بیش از ۹۹% دقت دارند”، سپس به طور جداگانه می گویند که می توانید در اولین روز از موعد پریود بعدی، از این تستها استفاده کنید.

در صورتی که تهیه کنندگان یک تست بخواهند از برچسب “دقت بیش از ۹۹%” بر روی تست حاملگی خانگی خود استفاده کنند باید نشان دهند که نتیجه این تست در آزمایشگاه، مشابه با نتیجه سایر تستهای موجود یا حتی بهتر از آنها است.

از آنجا که تستهای موجود دقیق تر از تستهای قدیمی هستند، تعجبی ندارد که بتوانند به این ادعاهای خود جامه عمل بپوشانند؛ اما توجه داشته باشید که این تستها ممکن است نتوانند حاملگی را در اولین روز از موعد پریود بعدی تشخیص دهند در حالیکه با گذشت زمان این امکان وجود دارد.

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که کدام تستها بهتر و دقیق تر هستند؟

به سادگی نمی توان به این سوال پاسخ داد. هر روزه محصولات جدیدی به بازار می آیند و تستهای فعلی نیز پیشرفته تر می شوند.

به همراه برخی از این تستها، اطلاعاتی نیز در مورد میزان “حساسیت” و “دقت” تست ارائه شده است.

میزان حساسیت تست بدین صورت ارائه می شود: حداقل میزان غلظت hCG (بر حسب میلی واحد در یک میلی لیتر از ادرار) که تست قادر به تشخیص دادن آن است.

به عنوان مثال، تست حاملگی که ادعا می کند می تواند میزان ۲۰ mIU/ml از hCG را تشخیص دهد، باید دقیق تر از تستی باشد که می گوید می تواند میزان ۵۰ mIU/ml را تشخیص دهد.

متأسفانه باید گفت که نمی توان به این اطلاعات چندان اعتماد کرد، زیرا انواع مختلفی از hCG وجود دارد و این اعداد لزوما بیانگر توانایی تشخیص نوعی از hCG نیست که در اوائل بارداری در ادرار دیده می شود.

 

چگونه می توانم از تست حاملگی خانگی استفاده کنم؟

ابتدا تاریخ انقضاء محصول را نگاه کنید، خصوصا اگر مدتی از خرید آن گذشته است، تا مطمئن شوید که هنوز می توانید از آن استفاده کنید.

اگر محصول را در محل مرطوب یا گرم مانند حمام نگهداری کرده باشید، ممکن است فاسد شده و دیگر امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد؛ پس بهتر است آن را دور بیندازید و یک تست جدید بخرید.

هنگامی که می خواهید از تست استفاده کنید، دستورالعمل نحوه استفاده از آن را به دقت مطالعه کنید، زیرا نحوه استفاده از محصولات مختلف ممکن است متفاوت باشد.

در اکثر این قبیل از تستها باید نمونه ادرار خود را در یک ظرف بریزید و سپس نوار کاغذی مخصوص را در آن فرو کنید.

ممکن است در برخی دیگر با استفاده از قطره چکانی که در کنار محصول به شما داده شده است، چند قطره از آن را در سوراخی که روی دستگاه تعبیه شده است، بریزید. در برخی دیگر از تستها می توانید مستقیما روی کاغذ مخصوص ادرار کنید.

در بعضی هم می توانید از هر کدام از دو روش که مایل هستید استفاده کنید.

همچنین نحوه نمایش نتیجه نیز در این تستها متفاوت است: برخی از آنها نوارهای باریک صورتی یا آبی رنگ را بر روی کاغذ تست نمایش می دهند، اما برخی دیگر ممکن است علامت مثبت یا منفی را بر روی یک پنجره نمایش دهند.

در اکثر این تستها، یک نشانگر کنترل نیز وجود دارد که نشان می دهد آیا نتیجه تست معتبر است یا نه. اگر این نشانگر تغییر رنگ ندهد بیانگر آن است که نتیجه تست معتبر نیست.

شاید به علت فاسد شدن یا دلایلی از این قبیل باشد و ممکن است نتیجه بارداری به دست آمده از آن واقعا اشتباه باشد.

در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، می توانید با فروشنده کالا تماس گرفته و بخواهید که یک تست جدید برایتان بفرستند، هر چند ممکن است رسیدن این تست جدید مدتی طول بکشد و شما نتوانید به سرعت از آن استفاده کنید.

اکثر تستها عنوان می کنند که نتیجه تست ظرف ۵ دقیقه مشخص می شود، هرچند که ممکن است برای گرفتن نتیجه مثبت مجبور باشید تا ۱۰ دقیقه نیز صبر کنید.

 

آیا ممکن است نتیجه تست منفی باشد، اما باردار باشید (یعنی نتیجه منفی کاذب به دست بیاید)؟

در صورتی که نتیجه تست منفی باشد و در صورتی که هنوز پریود نشده اید، چند روز یا یک هفته دیگر صبر کرده و مجددا از تست استفاده کنید.

شاید تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می کرده اید انجام شده باشد و در نتیجه هنوز برای انجام تست حاملگی بسیار زود باشد.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید از اولین ادرار خود در صبح استفاده کنید، زیرا ادرار در آن زمان بیشترین غلظت را دارد.

توجه داشته باشید که نتیجه منفی لزوما به معنای حامله نبودن نیست.

در صورتی که در موعد مقرر پریود نشدید، ممکن است حامله شده باشید؛ پس بهتر است از مصرف دارو و سایر کارهایی که در دوران حاملگی خطرناک است خودداری کنید.

در صورتی که تا یک هفته بعد پریود نشدید و نتیجه تست هم هنوز منفی بود، بهتر است به ملاقات پزشک خود بروید تا علت این امر مشخص شود.

 

آیا ممکن است نتیجه تست مثبت باشد، اما باردار نباشید (یعنی نتیجه مثبت کاذب به دست بیاید)؟

بله؛ نتیجه مثبت کاذب هم ممکن است مشاهده شود و این یعنی نتیجه تست مثبت باشد، اما شما حامله نباشید.

در صورتی که شما نتیجه مثبت زودهنگام از تست بگیرید و کمی بعد هم پریود شوید، ممکن است دچار عارضه “حاملگی شیمیایی” شده باشید.

این بدان معناست که یک تخمک بارور شده به رحم منتقل شده و سپس به اندازه ای رشد کرده است که هورمون hCG تولید کند؛ اما پس از آن، رشد تخمک بنا به دلایلی متوقف شده است.

این اتفاق برای ۲۰ تا ۵۰ درصد از تخمکهای بارورشده می افتد، که دلیل آن ممکن است غیرطبیعی یا ناسالم بودن تخمک یا عدم توانایی آن برای رشد و تبدیل شدن به جنین، باشد.

در این حالت، شما دوباره پریود خواهید شد، هرچند این دوره پریود ممکن است کمی دیرتر شروع شده و خونریزی شما نیز بیشتر از حد معمول باشد.

در گذشته که تستهای حاملگی به اندازه امروز دقیق نبودند، این حاملگیهای شیمیایی هیچ وقت تشخیص داده نمی شدند.

به همین دلیل، برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است تا یک هفته پس از موعد مقرر پریود بعدی خود نیز صبر کنید و سپس تست حاملگی را انجام دهید تا نتیجه دقیق تری به دست بیاورید.

توجه داشته باشید که در “بارداری خارج رحمی” (یعنی زمانی که تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره رحم قرار گرفته باشد)، ممکن است نتیجه مثبت یا منفی از تستهای حاملگی به دست بیاید.

در صورتی که درد در ناحیه شکم یا خونریزی غیرطبیعی مشاهده کرده اید (صرف نظر از نتیجه تست حاملگی)، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

تستهای حاملگی خانگی با تستهایی که در مطب پزشکان یا ماماها انجام می شود، چه تفاوتی دارند؟

در برخی از کلینیکها، دقیقا از همان تستهای خانگی استفاده می شود.

پزشکان و ماماها، زمانی که می خواهند مقدار دقیق hCG در خون شما یا تغییرات مقدار آن در طول زمان را بدانند، مثلا زمانی که به سقط جنین مشکوک باشند، از آزمایش خون بارداری استفاده می کنند.

در این آزمایش تنها به یک جواب مثبت یا منفی اکتفا نمی شود و مقدار دقیق نوعی از hCG بنام “بتا” در خون اندازه گیری می شود.

 

تست حاملگی خانگی را از کجا می توانم خریداری کنم؟

شما می توانید این تستها را از اکثر داروخانه ها تهیه نمایید، و برای خریداری آنها به نسخه پزشک نیاز نخواهید داشت.

اما دقت کنید که در برخی بسته ها ممکن است بیشتر از یک تست وجود داشته باشد که اگر آنها را بخرید، معامله بهتری انجام داده اید

 

 تست بارداری با بیبی چک

جواب آزمایش بارداری مثبت

وقتی جواب تست بارداری مثبت است اما باردار نیستید | تست های بارداری

منبع: ninisite.com – بیتوته –  goums.ac.ir
باید بدانید که بی بی چک را چگونه بخوانید و تفسر کنید و همچنین می توانید با دانستن ریزترین علائم بارداری به خودتان کمک کنید تست بارداری با وایتکس هم جالب و دقیق است اگر جنین پسر باشد اگر برای بارداری قرص مصرف میکنید عوارض قرص لتروزول برای بدن را بدانید با ایران بانو همراه باشید

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا