مدیریت

ویژگی های افراد باهوش | افراد نابغه چه خصوصیاتی دارند؟

افراد باهوش و با قدرت تفکر قوی دارای خصوصیت های مشترکی هستند که آنها را با بقیه متمایز می کند. در این مقاله با خصوصیات مشترک افراد باهوش آشنا میشویم. با ما همراه باشید.

 

 خصوصیات افراد خنگ

ویژگی های افراد باهوش

 

ذهن قوی، انتخاب و دیسپلین است، نه یک ویژگی ذاتی و شانسی. داشتن ذهنی قوی به توانایی شما در دیدن جنبه‌های مثبت هر چالش و هوش عاطفی شما بستگی دارد. زندگی پر از مشکلات است، و همه ما با مشکلات عدیده مواجه می‌شویم. صرف نظر از موقعیتی که در آن قرار می‌گیرید، شما باید محکم، و با درکی مثبت به مسائل بنگرید و قدم های حیاتی و مهم بردارید. شما فردی قوی ذهن هستید، اگر:

 

۱ ) می‌توانید احساس و منطق را متعادل کنید

شما از لحاظ ذهنی قوی هستید اگر، مسئله را کاملاً درک کرده و احساسات منفی و قوی خود را درک و کنترل کنید. سپس، با منطق موقعیت را بسنجید و تصمیمات قاطع بگیرید، و با لحظات سخت که هوش عاطفی شما را می‌سنجند، مواجه شوید. متعادل کردن احساسات و منطق مهارتی است که می‌توان آن را از راه شکیبایی و درک، بهبود بخشید.

 

۲ ) با تغییرات سازگار شوید

تغییر کار ساده ای نیست، اما توانایی سازگار شدن با موقعیتهای جدید در زندگی، دال بر توانمندی ذهن است. آیا در هر تغییر موقعیتی را می‌بینید؟ ذهن قوی شما را قادر می‌سازد تا توجه خود را به جنبه‌های بدتر معطوف نکنید، بلکه برای پیشبرد هر چه بهتر مسئله نهایت تلاش خود را خواهد کرد.

 

۳ ) زندگی و تصمیمات شما بر پایه‌ی ارزشهای شماست

افراد قوی ذهن می‌توانند  بر اساس اصول و باورهای خود زندگی کنند. آنها می‌دانند که چگونه اولویت‌های خود را مدیریت کنند، و تصمیمات خود را در راستای ارزش های اخلاقی اتخاذ ‌کنند. دیدگاه ها و سبک زندگی دیگران هرگز بر آنها تحمیل نخواهد شد.

 

۴ ) به استقبال شکست می‌روید

افراد دارای ذهن قوی می‌دانند که در مسیر موفقیت، شکست نیز نهفته است. آنها از امتحان فرصت‌های جدید، به دلیل شکست در زندگی، دست برنمی‌دارند. چشمگیرترین موفقیت ها در زندگی، در ناامیدانه‌ترین لحظات بدست می‌آیند. شکست شما را وادار می‌کند تا مثبت بیاندیشید و راه‌حل‌های بکر را امتحان کنید.

 

۵ ) به خشم یا حسرت متوسل نمیشوید

قدم برداشتن به جلو، زمانیکه هنوز به بدبیاری‌های گذشته می‌اندیشید، سخت خواهد بود. داشن ذهن قوی به شما کمک می‌کند تا از دردهایی که در گذشته تجربه کرده‌اید، خلاص شوید. شما یاد می‌گیرید که خود را ببخشید و به جلو قدم بردارید. آیا قادرید که از افراد سمی دوری کنید؟ برخی از افراد می‌توانند ناامید کننده باشند. با این وجود، افراد قوی ذهن می‌توانند این افراد را شناسایی کنند و تعامل خود با آنها را به حداقل برسانند. آنها با هر فرد مسئله ساز به روشهای مختلف روبرو می‌شوند و هرگز به آنها اجازه نمی‌دهند که از مرزها فراتر بروند.

 

۶ ) قاطع هستید

آیا فکر می‌کنید که ذهن شما بر توانایی شما در رسیدن به موفقیت غلبه دارد؟ این یک حقیقت است، و شما بدون شک شکست خواهید خورد اگر ذهن خود را معطوف به شکست کنید.

بسیاری از افرادی که رکوردهای موفقیت‌آمیز در جهان به جا گذاشته‌اند، از تغییر قوه ذهنی خود شروع کرده‌اند. اگر میخواهید کاری در زندگی انجام دهید، دیر نشده، ذهن خود را دوباره برنامه‌ریزی کنید، و آن را معطوف به موفقیت کنید.

 

۷ ) هرگز به افراد اجازه نمی‌دهید که شادی شما را محدود کنند

افراد قوی ذهن، اولویت را به بیشتر کردن شادی خود می‌دهند. اگر فردی با ذهن قوی هستید، زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه نمی‌کنید. همچنین، به انجام کارهای درست افتخار می‌کنید و نظرات دیگران شادی را از شما دور نخواهد کرد. برای اینکه از لحاظ ذهنی قوی باشید، به کسی نیاز ندارید که آن را به شما بیاموزد. کافیست که بر توانایی ذهنی خود برای تغییر افکار و احساسات کنترل داشته باشید. همه می‌توانند ذهنی قوی داشته باشند و از داشتن آن لذت ببرند.

 

چهره افراد باهوش

نشانه های افراد باهوش

 

۸) آن‌ها می‌دانند که چقدر نمی‌دانند

باهوشترین آدم‌ها می‌پذیرند که برخی چیزها را نمی‌دانند و با مفهوم آن آشنایی ندارند، جیم واینر (Jim Winer) می‌نویسد:”افراد باهوش از گفتن جمله من نمی‌دانم ابایی ندارند. اگر چیزی را نمی‌دانند می‌توانند آن را یاد بگیرند.” عقیده و نظر واینر از سوی جاستین کروگر (Justin Kruger) و دیوید دانینگ (David Dunning) مورد تایید است چون مطابق مطالعاتی که این دو انجام داده‌اند، هر چه میزان هوش افراد کمتر باشد، بیشتر روی قابلیت‌‌های شناختی خود غلو می‌کنند.

برای مثال، در یک آزمایش، دانش‌آموزانی که در آزمون پذیرش دانشکده حقوق شرکت کرده بودند، کسانی که کمترین نمرات آزمون را کسب کرده‌ بودند ادعا می‌کردند که تقریباً به ۵۰ درصد سوال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند و کسانی که در چارک بالا نمره آورده بودند عنوان می‌کردند که توانسته‌اند به تعداد اندکی از سوالات پاسخ صحیح بدهند.

 

۹) کنجکاوی آن‌ها سیری‌ناپذیر است

 

آلبرت انیشتین می‌گفت:” من استعداد خاصی ندارم، فقط زیادی کنجکاوم.”  کیزربر آلاس (Keyzurbur Alas) می‌گوید:” افراد باهوش به خود اجازه می‌دهند فریفته چیزهایی شوند که دیگران قدرشان را نمی‌دانند.” تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که بین هوش کودکی و آزادی در تجربه کردن – که شامل کنجکاوی فکری در بزرگسالی می‌شود، ارتباط وجود دارد.

دانشمندان هزاران تن از افرادی که در انگستان به دنیا آمده بودند را به مدت ۵۰ سال تحت بررسی قرار دادند و دریافتند که یازده ساله‌هایی که در تست IQ نمره بالاتری را کسب کرده بودند در سال ۵۰ سالگی آزادانه‌تر دست به تجربه و آزمایش می‌زنند.

 

۱۰) روشنفکر هستند

افراد باهوش خودشان را به ایده‌ها یا فرصت‌های جدید محدود نمی‌کنند. همت (Hammet) می‌نویسد که انسان‌های باهوش “تمایل دارند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات دیگران را با احترام و ذهنی باز بپذیرند” و به همین خاطر پذیرای راه‌حل‌های جایگزین هستند. روانشناسان می‌گویند که افراد روشنفکر- کسانی که منصفانه بدنبال دیدگاه‌های متناوب و  وزن شواهد هستند – در تست هوش و تست SAT امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. همچنین افراد باهوش مراقب ایده‌ها و نقطه نظراتی که می‌پذیرند، هستند.

آلاس می‌گوید:” یک ذهن هوشمند از پذیرش چیزهایی که ارزش اسمی دارند، بسیار متنفر است و بنابراین از قبول آن‌ها تا زمان پیدا شدن شواهد فراوان خودداری می‌کند.”

 

۱۱)  آن‌ها از مصاحبت با خودشان لذت می‌برند

 

ریچارد هی (Richard He) می‌گوید افراد بسیار باهوش ” بسیار فردگرا” هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که انسان‌های باهوش در مقایسه با دیگران از معاشرت با دوستانشان کمتر احساس رضایت می‌کنند.

 

۱۲)  آن‌ها خودکنترلی بالایی دارند

زُهرعلی (Zoher Ali)  می‌نویسد افراد باهوش قادرند با ” برنامه‌ریزی، تبیین اهداف، بررسی استراتژی‌های جایگزین و در نظر گرفتن عواقب آن‌ها ” بر تکانشگری غلبه کنند. دانشمندان دریافته‌اند که بین هوش و خودکنترلی ارتباط وجود دارد. در مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت، شرکت‌کنندگان باید بین دو جایزه مالی یکی را انتخاب می‌کردند: پرداخت مبلغ کمتر دراسرع وقت یا پرداخت مبلغ بیشتر بعد از یک مدت. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که پرداخت بیشتر در مدتی بعد را انتخاب کردند، به عبارت دیگر خود کنترلی بیشتری داشتند- معمولاً جزو کسانی هستند که در تست‌های هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند.

محقیقین این مطالعه می‌گویند قسمتی از مغز- قشر قدامی جلوی مغز- ممکن است نقش مهمی در کمک به افراد در حل مشکلات سخت و نشان دادن خودکنترلی در انجام کار تا رسیدن به هدف، داشته باشد.

 

۱۳)  آن‌ها واقعاً بامزه و شوخ‌طبع هستند

ادویتا بیهانی (Advita Bihani) می‌گوید افراد بسیار باهوش شوخ طبع هستند. دانشمندان هم این را قبول دارند. یک مطالعه نشان داد افرادی که شرح تصویر کارتونی بامزه‌تری می‌نویسند، در اندازه‌گیری هوش کلامی امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. مطالعه دیگری نشان داد که کمدین‌های حرفه‌ای در اندازه‌گیری هوش کلامی امتیاز بالای متوسط را دریافت می‌کنند.

 

۱۴) آن‌ها به تجربیات دیگران حساس هستند

افراد باهوش می‌توانند ” احساس و افکار دیگران را تقریباً حس کنند”. برخی روانشناسان بر این عقیده‌اند که همدلی، هماهنگ بودن با نیازها و احساسات دیگران و عمل کردن به روشی که پاسخگوی آن نیازها باشد، مولفه اصلی هوش هیجانی است. افرادی که هوش هیجانی دارند معمولاً به صحبت با افراد جدید و دانستن در مورد آن‌ها علاقمندند.

 

نشانه های افراد باهوش

ظاهر افراد باهوش

ویژگی های افراد باهوش | افراد نابغه چه خصوصیاتی دارند؟

منبع: بانوی شهر – بیتوته – shabakeh-mag.com

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا