بارداری

فریز تخمک چیست | روش های فریز تخمک | عوارض فریز تخمک

بعضی از افراد به دلیل شرایط جسمانی ، و یا عدم علاقه اقدام به فریز کردن تخمک میکنند. در این مقاله شرح کاملی از روش فریز تخمک ، سنین ، و نکات قابل توجهی درباره فریز تخمک ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

مراکز فریز تخمک در تهران

فریز تخمک چیست

 

سه دلیل اصلی برای فریز کردن تخمک وجود دارد:

۱- کوتاه بودن سن باروری در زنان.

خیلی از خانم هایی که تخمک خود را فریز می کنند بنا به دلایلی، اکنون آمادگی بارداری ندارند و می خواهند شانس بارداریشان را در سال های آینده از دست ندهند. برای مثال زنانی که می خواهند امنیت مالی پیدا کنند، یا مراحل تحصیلیشان را به پایان برسانند، و حتی دخترانی که هنوز شریک زندگیشان را پیدا نکرده اند، می توانند از این روش بهره ببرند. اگر در سن سی سالگی هستید و هنوز شرایط بچه دار شدن را ندارید، می توانید تخمک هایتان را فریز کنید و در چهل سالگی یا حتی پنجاه سالگی از آن ها استفاده کنید.

۲- محافظت از تخمک ها در طول درمان های پزشکی.

یکی از اثرات زیانبار شیمی درمانی و پرتو درمانی در بدن، ناباروری تخمک هاست. می توانید قبل از انجام این درمان ها، تخمک ها را فریز کنید و پس از اتمام دوره درمانی و مرحله ریکاوری، تخمک ها را به رحم بازگردانید.

۳- حفظ تخمک های اضافی در روش IVF .

معمولاً تخمک های بارور نشده در روش IVF را فریز می کنند تا در صورت لزوم بعداً از آن ها استفاده کنند.

 

بهترین سن برای فریز کردن تخمک، چه سنی است؟

هرچه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. با افزایش سن شما، سن تخمک ها نیز بالا می رود. درنتیجه قدرت باروری کاهش یافته و خطر تولد کودکی با ناهنجاری های کروموزومی افزایش می یابد. البته عوامل دیگری نیز در بروز این ناهنجاری ها نقش دارند، ولی مقصر اصلی سن بالای تخمک ها است.

 

فرآیند جمع آوری به چه صورت است؟

روند این عملیات مانند IVF است و دو تا چهار هفته زمان می برد.

– از آنجایی که به طور معمول تخمدان ها هر ماه یک تخمک آزاد می کنند، نزدیک به دوره قاعدگی تان، دارو مصرف می کنید تا تخمدان ها تحریک شده و همزمان چندین تخمک آزاد کنند.

– هر چند روز یک بار نزد پزشکتان می روید و از طریق سونوگرافی، و بررسی سطح هورمون ها معاینه می شوید تا زمان جمع آوری تخمک ها مشخص شود.

– زمانی که تخمک ها رسیدند، آن ها را از طریق یک عمل سرپایی جمع آوری می کنند. ابتدا، یک داروی بی حسی به شما تزریق می شود، سپس با کمک دستگاه سونوگرافی، یک سوزن از طریق واژن، وارد رحم می شود و حداقل ۵ و حداکثر٢٠ تخمک در هر عملیات، جمع آوری می شود.

– پس از یک تا دو ساعت می توانید به خانه بروید. البته ممکن است تا چند روز، در ناحیه رحم احساس گرفتگی داشته باشید.

 

چگونه از تخمک های فریز شده استفاده می شود؟

تخمک ها بلافاصله پس از برداشت، فریز می شوند. هرچه بیشتر، تخمک فریز کنید، شانس اینکه حداقل یکی از آنها طی مراحل، انجماد، ذوب، بارورسازی و انتقال، سالم بمانند بیشتر می شود. زمانی که آماده بارداری و انتقال هستید، تخمک ها، ذوب شده و آنهایی که سالم هستند، به روش IVF یا لقاح مصنوعی، در آزمایشگاه با اسپرم همسرتان، تلقیح می شوند. سپس یک تا چهار رویان، همزمان به رحم منتقل می شوند.

به گفته متخصصان، خانمی که ٣٣ سال سن دارد، با ٢٠ تا ٢۵ تخمک فریز شده، شانس خوبی برای بارداری یک نوزاد سالم در آینده دارد و افراد بالای این سن بالطبع باید ذخیره تخمکی بیشتری داشته باشند.

 

میزان موفقیت این روش چقدر است؟

با اینکه اطلاعات در این زمینه محدود است، اما گزارشات حاکی از آن است که در همه جای دنیا، حدود یک الی دو سوم درمان های ناباروری به وسیله، فریز تخمک، منجر به بارداری سالم می شوند.

به یاد داشته باشید :

– همانطور که گفته شد، هرچه در زمان فریز کردن تخمک ها، سن کمتری داشته باشید شانس شما برای داشتن یک نوزاد سالم در آینده بیشتر خواهد بود. براساس تحقیقات اخیر، خانمی سی ساله که دو، تا شش تخمک فریز کرده است، احتمال بارداری او ٩ تا ٢۴ درصد است، که درصد پایینی است. به همین خاطر توصیه می شود ذخیره تخمک فریز شده تان را بالا ببرید.

– با پیشرفت تکنولوژی، موفقیت در این روش نیز افزایش یافته است. از این رو، اگر برایتان امکان پذیر باشد، استفاده از رویان فریز شده درصد موفقیت بیشتری نسبت به تخمک فریز شده دارد. زیرا رویان ها در مرحله انجماد بیشتر از تخمک ها دوام می آورند.

– تخمک هایی که به روش انجماد سریع، فریز می شوند، شانس زنده ماندن بیشتری نسبت به تخمک های فریز شده به روش قدیمی یا کند، دارند.

– استفاده از تخمک فریز شده، به هیچ وجه احتمال ناهنجاری های کروموزومی را افزایش نمی دهد.

 

قیمت فریز تخمک

روش های فریز تخمک

 

نگذارید تخمک‌ها پیر شوند

اگر قصد فریز کردن تخمک‌ها را دارید، هرچه زودتر این فرایند را شروع کنید بهتر است. اوایل دهه سی، زمان مناسبی برای فریز کردن تخمک‌هایی است که قرار است حدود ۵-۴ سال بعد یا حتی حوالی چهل سالگی‌تان، شما را به آرزوی مادر شدنتان برسانند. واقعیت این است که با گذشت زمان، تخمدان‌هایتان هم کم‌توان‌تر می‌شوند و احتمال تولید تخمک‌هایی که قدرت باروری بالا دارند، هر روز کمتر می‌شود.

 

 

قبل از درمان‌های سخت اقدام کنید

درمان‌های پزشکی سختی چون شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی‌های مربوط به ناحیه رحم و تخمدان، ممکن است شانس شما برای باردار شدن در آینده کاهش دهند. اگر سرطان دارید و به شیمی‌درمانی نیازمندید، بهتر است قبل از شروع دوره درمان، تخک‌ها را فریز کنید؛ چراکه درمان‌های سخت بیماری سرطان و مصرف داروهای شیمی‌درمانی، ممکن است قدرت باروری تخمک‌هایتان را کاهش دهند.

 

دست توی جیبتان کنید

فریز کردن تخمک‌ها هزینه زیادی دارد و ممکن است فشار مالی زیادی را به شما تحمیل کند. اما یادتان نرود که هزینه درمان‌های ناباروری مثل IVF هم چندان پایین نیست و اگر قصد بچه‌دار شدن دارید و می‌دانید که سن مناسبی را برای باروری انتخاب نخواهید کرد، بعید است که راه کم‌هزینه‌ای پیش رویتان قرار داشته باشد. فریز کردن تخمک، به شما امکان بارور شدن در زمان‌های متفاوت را می‌دهد. شما می‌توانید بخشی از تخمک‌های فریز شده را در یک سال تلقیح کنید و بخش دیگر را برای باروری در سال‌های بعد نگه دارید.

 

مطمئن نباشید

تصور نکنید که فریز کردن تخمک‌ها، راه قطعی و ۱۰۰ درصدی برای مادر شدن است. بعید نیست که با وجود صرف چنین هزینه و انتخاب چنین روشی، باز هم توان بارور شدن را نداشته باشید. شاید هم کیفیت تخمک‌های شما آنقدر بالا نباشد که بعد از دوره انتظار، امکان باردار شدنتان را فراهم کند. پس ماجرا را تمام شده تلقی نکنید. هر تخمک، بین ۲ تا ۱۲ درصد شانس برای تبدیل شدن به یک نوزاد را دارد و حتی اگر در جوانی آن را فریز کرده باشید، نمی‌توانید سن رحم، وضعیت سلامت جسم و شرایط زندگی‌تان را در کاهش یا افزایش احتمال باروری بی‌تاثیر بدانید.

 

 

یک ماه وقت بگذارید

رویه فریز کردن تخمک‌ها معمولا بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد و در این دوره، پزشکتان توصیه‌های مختلفی را با شما درمیان می‌گذارد. برای اینکه تخمک‌های شما آماده فریز شدن باشند، معمولا در روزهای قبل از شروع قاعدگی، داروهای باروری برایتان تجویز می‌شود. این داروها به تخمدان‌ها برای تولید تخمک بیشتر کمک می‌کنند و شانس شما برای باردار شدن در آینده را افزایش می‌دهند. البته نظارت بر انجام این کار به همین جا تمام نمی‌شود و شما در روزهای بعد، با انجام آزمایش‌های خونی که سطح هورمون‌هایتان را مشخص می‌کنند و البته انجام سونوگرافی، از بهترین زمان برداشتن و فریز کردن تخمک‌ها باخبر می‌شوید.

 

عوارضش را تحمل کنید

برداشتن تخمک برای فریز کردن، معمولا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. شما در این مدت بی‌حسی دریافت می‌کنید و با وسیله‌ای شبیه به یک سوزن، پزشک از دیواره واژنتان تخمک‌ها را برداشته و آماده نگهداری می‌کند. معمولا در این مرحله، حدود ۵ تا ۲۰ تخمک برداشته می‌شود. تلاش برای برداشتن تخمک‌ها اقدام سخت و دردناکی نیست اما باید بعد از برگشتن به خانه، کمی استراحت کنید. بعید نیست که در روزهای بعدی، گرفتگی و انقباض عضلات شکم را تجربه کنید و تا چند روز، با عوارض اندک ناشی از این اقدام درگیر باشید.

 

 

نگران آینده نباشید

نگران نباشید! فریز کردن تخمک، احتمال تولد نوزاد با ناهنجاری‌های کروموزومی را افزایش نمی‌دهد. گرچه نوزادانی که با کمک تخمک‌های فریز شده متولد می‌شوند هم مثل دیگر نوزادان با تهدیدهای مختلف سلامتی روبرو هستند، اما نباید تقصیر مشکلات پس از تولد را بر گردن این روش علمی انداخت.

 

 مراکز فریز کردن تخمک

عوارض فریز تخمک

فریز تخمک چیست | روش های فریز تخمک | عوارض فریز تخمک

 

منبع: ninisite.com – بیتوته – نی نی بان – پزشکان بدون مرز

 

۳/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا