بیماریها و راه درمان

افسردگی زمستانی چیست ؟ | علت و درمان افسردگی زمستانی

یکی از بیماری های شایع فصلی ، افسردگی در زمستان است. طبق تحقیقات به عمل آمده خانم ها بیشتر از آقایان درگیر میشوند. در ادامه نکاتی برای بهبود این بیماری فصلی گردآوری کرده ایم.

 

درمان سریع افسردگی

افسردگی زمستانی چیست

 

بر اساس مطالعات صورت گرفته، کاهش نور در زمستان یکی از علل مهم ابتلا به افسردگی زمستانی است که زنان بیش از مردان از آن رنج می‌برند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان داده است، زنان بیش از مردان دچار افسردگی زمستانی می‌شوند.

محققان دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند با بررسی بیش از ۱۵۰ هزار بزرگسال و تجزیه و تحلیل اطلاعات آنها دریافتند، زنان دو برابر بیش از مردان ممکن است افسردگی زمستانی را تجربه کنند.

بر اساس این مطالعات صورت گرفته، کاهش نور در زمستان یکی از علل مهم ابتلا به افسردگی زمستانی است که زنان بیش از مردان از آن رنج می‌برند.

به گفته کارشناسان بهداشتی، علت افسردگی زمستانی به خاطر کاهش نور و دما در این فصل است؛ میزان نور می‌تواند فعالیت‌های برخی مواد شیمیایی خاص مانند ملاتونین (melatonin) و سروتونین (serotonin) را در مغز تحت تأثیر قرار دهد؛ همین امر به نوبه خود می‌تواند بر روی خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد.

مؤسسه ملی بهداشت، درمان و بهبود پزشکی آمریکا (NICE) شواهد مربوط به نور درمانی برای بهبود افسردگی زمستانی را مورد بررسی قرار داده و آن را به طور کلی یک روش غیر قطعی معرفی کرده است، اما ممکن است به عنوان دارو نما بتوان از آن استفاده کرد و از مزایای آن نیز بهره برد.

بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی این سازمان، حداقل ۱۰ میلیون آمریکایی از افسردگی زمستانی در فصل سرما رنج می‌برند.

یافته‌های به دست آمده از این مطالعه در مجله اختلالات عاطفی آمریکا منتشر شده است.

رای تنظیم ترشح این هورمون در بدن و مقابله با حالت افسردگی رعایت نکات زیر به شما توصیه می شود:

 

درمان افسردگی مزمن

درمان افسردگی زمستانی

 

۱- سعی کنید مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کنید:

در روزهای زمستان مخصوصا روزهایی که ابری است و نور خورشید کمی به منزل وارد می شود، مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کنید. قرارگیری مستقیم در برابر نور خورشید و استفاده از هوای تازه می تواند راه حل مناسبی برای غلبه بر افسردگی در زمستان باشد.

 

۲- استفاده از نوردرمانی:

اگر به مدت چند روز پیاپی هوا ابری بود، حتما از نور درمانی استفاده کنید. محیط اطراف خود را روشن نگه دارید تا باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین در شما شود و شما را از حالت کسالت و رخوت خارج کند.

 

۳- پرده های خانه را کنار بزنید:

اگر در شهری مانند تهران زندگی می کنید که به علت مشرف بودن بسیاری از خانه ها به خانه دیگری از پرده های زخیم استفاده می کنند و آپارتمان زیاد است، حتما پرده ها را در روزهای ابری کنار بزنید تا همان مقدار کم از نور آفتاب هم وارد منزل شود.

دریافت همین مقدار نور کم هم می تواند تاثیر بسزایی در تنظیم خلق و خوی شما داشته باشد و افسردگی های ناشی از روزهای کم نور زمستان را در شما کم کند.

مصرف ویتامین D به تنهایی برای مقابله با افسردگی مناسب نیست، بلکه باید با نوردرمانی و ورزش نیز همراه شود

 

۴ از ورزش غافل نشوید:

حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی المقدور در پارک و فضاهای سرسبز و خوش آب و هوا ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها راه مناسبی برای مبارزه با افسردگی و رخوت است، بلکه نیروی شما را برای انجام کارهای روزانه بیشتر می کند.

 

۵– مصرف ویتامین D  را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید:

مصرف ویتامین D برای افراد مبتلا به افسردگی فصل زمستان بسیار مناسب است. مصرف ویتامین D به تنهایی برای مقابله با افسردگی مناسب نیست، بلکه باید با نوردرمانی و ورزش نیز همراه شود.

همچنین محققان در یافته اند که مصرف ویتامین D نقش مهمی را در ارتقای روحیه ایفا می کند.

 

۶- ملاقات با دوستان و بیرون رفتن با آنها تا حد زیادی می تواند از افسردگی های فصل زمستان بکاهد.

تذکر:

– اگر فردی بخواهد علایم افسردگی زمستانی را هر چه سریع تر از خود دور کند، باید همه موارد گفته شده را رعایت کند تا تاثیرات مفید و سریع تری را ببیند.

– اگر علایم افسردگی زمستانی در فردی شدت پیدا کرد، باید به روانپزشک مراجعه کند و با تجویز او، داروهای خاصی را مصرف کند تا بتواند بر حالت افسردگی غلبه کند.

درمان افسردگی بدون دارو

علت افسردگی زمستانی

افسردگی زمستانی چیست ؟ | علت و درمان افسردگی زمستانی

منبع: سلامت نیوز – بیتوته – تبیان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا