درمان

فواید نوشتن | کنترل خشم و انرژی با نوشتن

نوشتن ، یکی از بهترین راه های تخلیه انرژی است ، روانشناسان معتقدند با نوشتن میتوان خشم و عصبانیت را کنترل کرد. در ادامه با مقاله ای درباره نوشتن و فواید آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

خواص حروف ابجد

کنترل خشم و انرژی با نوشتن

 

اما آیا نوشتن سنتی، واقعا هیچ فایده عملی دارد، یا اینکه کاری است که بعضی‌ها به مقتضای عادت، هنوز انجام می‌دهند.

 

۱- با نوشتن با قلم و کاغذ، بهتر می‌توانید یاد بگیرید: یکی از روش‌های برتر برای یادگیری و به خاطرسپاری مطالب، نوشتن خلاصه مطالب و کلمات کلیدی است. وقتی با قلم روی کاغذ می‌نویسید، بخشی از مغز شما به نام مرکز فعال‌کننده مشبک یا Reticular Activating Center یا به اختصار RAS فعال می‌شود.

این RAS، فیلتری برای همه چیزهایی است که مغز شما می‌خواهد پردازش کند. با نوشتن به موضوع اهمیت بیشتری می‌دهید و در نتیجه بیشتر در حافظه‌تان باقی می‌ماند.

در سال ۲۰۱۰ تحقیقی در این مورد انجام شد و مشخص شد که وقتی از کودکان خواسته می‌شود، چیزی را بنویسند، مراکز یادگیری‌شان نسبت به زمانی که فقط آن را می‌بینند، بیشتر فعال می‌شوند.

۲- نوشتن سنتی، از شما نویسنده بهتری می‌سازد: با وجود اینکه ماشین تحریرها و کامپیوترها در دسترس همه قرار کرفته‌اند، هنوز هم بسیاری از نویسندگان نوشتن با قلم و کاغذ را ترجیح می‌دهند.

سال ۱۹۹۵، سوزان سانتاگ در مصاحبه‌ای که با نشریه Paris Review گفت که اولین پیش‌نویس خود را همیشه با کاغذ و قلم می نویسد و بعد برای ویرایش‌های بعدی تایپ می‌کند. او گفت که تأمل و آهستگی‌ای که نوشتن سنتی دارد را دوست دارد.

ترومن کاپوتی هم علاقه مشابهی داشت، او البته همیشه در هنگام نوشتن قوه و سیگارش هم کنارش بود! او هم نخستین پیش‌نویس مطالبش را با کاغذ و قلم می‌نوشت.

در پژوهشی که در سال ۲۰۰۹، توسط دانشگاه واشنگتن انجام شد، مشخص شد آن دسته از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی که به کاغذ و قلم انشاء می‌نویسند، نسبت با بقیه، مقالات طولانی‌تری می‌نویسند و علاوه بر آن از جملات کامل‌تری استفاده می‌کنند و حتی سریع‌تر هم مطلب می‌نویسند.

در پژوهشی که در سال ۲۰۰۹، توسط دانشگاه واشنگتن انجام شد، مشخص شد آن دسته از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی که به کاغذ و قلم انشاء می‌نویسند، نسبت با بقیه، مقالات طولانی‌تری می‌نویسند و علاوه بر آن از جملات کامل‌تری استفاده می‌کنند و حتی سریع‌تر هم مطلب می‌نویسند.

۳- نوشتن از حواس‌پرتی جلوگیری می‌کند: از وقتی که شبکه‌های اجتماعی آمدند، میزان وبلاگ‌نویسی به شدت کم شد. دلیلش تنها محبوبیت شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه یک دلیل عمده هم حواس‌پرتی وبلاگ‌نویس‌ها در جلوی کامپیوترهاست. سابق بر این، وقتی شبکه‌های اجتماعی نبودند، وب‌گردی عبارت بود از چک کردن ایمیل، دیدن وبلاگ‌ها و سایت‌های مورد علاقه و وبلاگ‌ نوشتن، اما حالا چیزهایی دیگری مثل چک کردن مطالب فرندفید، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، فیس‌بوک هم اضافه شده است.

درست به همین خاطر است که برنامه‌هایی  مثل Minutes Please و … نوشته شده‌اند تا بلکه دمی شبکه‌های اجتماعی راحتمان بگذارند!

البته اشتباه نکنید، شبکه‌های اجتماعی کلا چیز بدی نیستند، مطابق تحقیقی که دانشمندان علوم اعصاب در سال ۲۰۱۲ انجام دادند، مشخص شد که استراحت‌های کوتاه پنج دقیقه‌ای در هنگام کار و چک کردن مطالب شبکه‌های اجتماعی در این فرصت‌ها، می‌تواند بر میزان کارایی کارمندان بیفزاید.

اما اگر واقعا می‌خواهید روی کاری متمرکز شوید، بهتر اصلا پشت کامپیوتر نباشید، کاغذی بردارید و شروع کنید به نوشتن!

۴- نوشتن مغزتان را جوان نگه می‌دارد: نوشتن در حکم ورزشی برای مغز است. بعضی از پزشکان عقیده دارند که نوشتن با قلم و کاغذ، فعالیت‌های حرکتی، حافظه و اعمال شناختی را تقویت می‌کند و باعث می‌شود با افزایش سن و سال، مغزتان همچنان جوان باقی بماند.

بر اساس تحقیقی که در نتایج آن در مجله Cognitive Neuroscience در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، مشخص شد که اگر شخصی عبارات چینی، علایم موسیقی یا نشانه‌های ریاضی را با دست بنویسد، نسبت به زمانی که همین عبارات را با کامپیوتر نوشته باشد، سریع‌تر می‌تواند آنها را تشخیص بدهد و شناسایی کند.

روان‌شناس بالینی گفت: شیوه مناسب دیگر برای مدیریت هیجانات منفی مثل خشم، تخلیه هیجانات از طریق نوشتن، خط خطی کردن و حرف زدن در مورد احساساتمان با دیگران است.

 

خواص حرف ر

فواید نوشتن

 

رضایی، روانشناس بالینی اظهار داشت: ریشه بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌هایی که اغلب عاقبت خوشایندی ندارد خشم و پرخاشگری است.

وی افزود: همه ما می دانیم که بروز خشم بیشتر وقت ها وضع را بدتر می کند و بروز دادن خشم، روش خوبی برای کم کردن انرژی آن نیست اما بسیاری از افرادی که به خصوص دردعواها خشم خود را بروز می دهند، احساس از دست دادن کنترل و شرمساری می کنند. پس بهتر است به دنبال راه حل بهتری برای این هیجان مخرب باشیم؛ به طوری که نه مجبور باشیم آن را فروبخوریم و به خودمان آسیب بزنیم و نه اینکه با بروز آن به دیگران آسیب بزنیم.در اینجا برای اینکه بتوانیم جلوی این اتفاق را بگیریم، یعنی درواقع خشم خود را به خصوص در دعواها، درگیری ها و اختلاف نظرها کنترل کنیم چند پیشنهاد مطرح می‌کنم.

وی افزود: آگاهی ما از اینکه در یک موقعیت عصبانی هستیم، «خودآگاهی هیجانی» نامیده می شود؛ به عبارتی دقیق تر، خودآگاهی هیجانی یعنی فرد به احساسات و هیجانات خود در موقعیت های مختلف آگاهی داشته باشد. این آگاهی می تواند به کنترل هیجانات و احساسات ما کمک کند.

این روان شناس بالینی تصریح کرد: مثلا با گفتن این جملات به خود «من در حال حاضر عصبانی هستم»، «احساس خشم می کنم»، مانع از آن می شویم که خشم کنترل ما را به دست گیرد.

 

خشممان را از قبل شناسایی کنیم

رضایی ادامه داد: مرور تجربه های عصبانیت‌هایی که در گذشته داشته ایم، می تواند به ما کمک کند پیش بینی کنیم، بودن با برخی افراد یا حضور در برخی موقعیت ها در بیشتر موارد منجر به عصبانیت ما می شود. مثلا اگر می دانیم رفتن با فلان دوست درجه چندم به سینما ما را خشمگین می کند می توانیم با او سینما نرویم. ولی مثلا اگر باید در یک جلسه کاری شرکت کنیم که می دانیم در آن جلسه همکار یا رییس ما حرف هایی در مودر عملکرد ما می زند که منصفانه نیست. در این شرایط بهتر است از قبل بدانیم که باید مجهز به راهکارهایی مثل مذاکره یا تن آرامی به آن جلسه برویم. همیشه مجهز بودن به ما کمک می کند خشممان را بهتر کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه تنفس عمیق می تواند بر ضربان قلب و در نتیجه فشار خون اثر بگذارد گفت: بدین ترتیب می توان با تنفس عمیق، مانع از بالا رفتن فعالیت اجزای جسمانی خشم شد و به خنثی کرد آن کمک کرد.

 

حواسمان را پرت کنیم

این روان شناس بالینی خاطرنشان کرد: منطق استفاده از روش های حواس پرتی در این است که ذهن ما این ویژگی را دارد که نمی تواند در آنِ واحد به دو مسئله فکر کند. وقتی در مواقع خشم، حواس خود را معطوف به موضوعات حاشیه ای کنیم، ذهن از حواس تاثیر می پذیرد و بدین ترتیب از فکر کردن و پر و بال دادن بیشتر به خشم دور می شویم. هر روشی که به لحاظ روانی شما را از موقعیت دور و حواستان را به موضوعی دیگر مشغول کند، یک روش حواس پرتی محسوب می شود. برای مثال شمردن معکوس اعداد (هفت تا هفت از ۱۰۰ کم کنیم)؛ به یاد آوردن شعر؛ به یاد آوردن یک تصویر یا خاطره خوشایندش؛ تماشای فیلم و…

وی گفت: یک شیوه مناسب دیگر برای مدیریت هیجانات منفی مثل خشم، تخلیه هیجانات از طریق نوشتن، خط خطی کردن و حرف زدن در مورد احساساتمان با دیگران است.

رضایی در پایان توضیح داد: ممکن است در مواردی راهکارها قبلی به کارمان نیایند و ما ناگزیر در موقعیت شروع تجربه خشم قرار بگیریم. در این موارد گاهی بهترین راه این است که برای کاهش هیجانمان موقعیت را ترک کنیم، اما حواسمان باشد ترک موقعیت خیلی طول نکشد و زمانی که احساس کردیم آرام تر شده ایم به موقعیت برگردیم و حتما در یک زمان مناسب تر راجع به مسئله گفت و گو کنیم.

 

خواص حرف ق

راه های کنترل خشم و عصبانیت

 

 منبع: سلامت نیوز – تبیان

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا