بیماریها و راه درمان

سیاتیک چیست | درمان خانگی سیاتیک | درمان سیاتیک با داروهای گیاهی

سیاتیک چیست ؟ آیا دردهای سیاتیک را می شود به روش های خانگی تسکین داد ؟ بهترین و قطعی ترین روش برای درمان هر بیماری تشخیص دکتر و روش هایی که تحت نظر دکتر باشد ، است. در این مقاله با روش های درمانی خانگی تسکین دردهای سیاتیک آشنا میشویم و صد البته باید تحت نظر دکتر باشد. با ما همراه باشید.

 

درمان رگ سیاتیک با ورزش

سیاتیک چیست

 

رگ سیاتیک کجاست؟

سیاتیک کلمه ای است برای توصیف مجموعه ای از علائم ناشی از فشرده سازی عصب سیاتیک که از پایین کمر شروع شده و تا پاها کشیده می شود. درد یا بی حسی ممکن است مفصل ران، باسن، پا و ساق پا را درگیر کند. از آنجا که سیاتیک علامت است و نه بیماری، درمان سیاتیک با توجه به دلیل آسیب به عصب سیاتیک متفاوت است.

بسیاری از کسانی که از سیاتیک رنج می برند، اقدامات جامع مانند خنک کردن و گرم کردن ناحیه آسیب دیده، کشش آرام پایین کمر و یوگا می تواند مناسب باشد. طب سوزنی نیز به طور کلی برای درمان سیاتیک و کمر درد استفاده می شود.

اگر چه در ادبیات علمی به خوبی مستند نشده است، چندین داروی گیاهی وجود دارد که توانایی کاهش درد عصب را دارند و می توانند به عنوان داروی گیاهی برای درمان سیاتیک استفاده شوند. هر کدام از این داروهای می توانند متعلق به گروه و شیوه عمل خاصی باشند.

 

این شیوه های عمل عبارتند از:

– مسکن های غیر مواد مخدر از طریق فعالیت های ضد التهابی

– داروهای مسکن مخدر، که بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کنند

– شل کننده های عضلانی، در مورد سیاتیک ناشی از پیریفورمیس

 

درمان سیاتیک با داروهای گیاهی

از جمله داروهای گیاهی معمول برای سیاتیک می توان زردچوبه، گل همیشه بهار کوهی، سیر، گیاه راعی (گیاه سنت جونز ورت) و سیاه دانه را نام برد. از نظر تجربی، سیاه دانه در درمان سیاتیک موثر است.

مصرف خوراکی جوشانده سیاه دانه به همراه عسل و همچنین ماساژ روغن سیاه دانه می تواند در تسکین درد سیاتیک موثر باشد.

 

درمان سیاتیک با زردچوبه

زرد چوبه به عنوان ادویه ای برای غذاهای هندی و سایر غذاهای آسیایی شناخته شده است. همچنین قرن ها به عنوان یک دارو در طب سنتی و پزشکی چینی استفاده می شود. دیفرولویل متان عامل ضد التهابی زرد چوبه است و معمولا تحت عنوان کورکومین شناخته شده است.

تعدادی از مطالعات تایید کرده اند که کورکومین در درمان علائم درد و تورم در بسیاری از بیماری های التهابی مزمن مانند آلرژی و آرتریت روماتوئید موثر است.

دستورالعمل ها برای استفاده از زردچوبه متفاوت هستند. دکتر لیندا وایت پیشنهاد می کند که در هر پخت و پز ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم، چندین بار در روز، زرد چوبه مصرف شود.

وی هشدار می دهد که زردچوبه به دلیل حرارت دیدن، ممکن است برای کسانی که مشکلات روده ای دارند و یا زنان یائسه ناخوشایند باشد. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری کیسه صفرا هستند باید از مصرف زردچوبه خودداری کنند.

 

آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)

گونه های مختلفی از  آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی از قرون وسطی در اروپا در طب سنتی استفاده می شود. امروزه آرنیکا توسط بسیاری از مردم برای درمان کبودی و آسیب عضلانی که در ورزش رخ می دهد و کمر درد استفاده می شود.

اگر آرنیکا در درمان پارگی عضلانی موثر باشد می تواند سیاتیک ناشی از آسیب و استرس وارده بر عضلات نزدیک عصب سیاتیک را نیز درمان کند.

بر اساس تحقیقاتی که توسط دکتر استیون کرچ منتشر شد، مکانیسم ضد التهابی آرنیکا کاملا متفاوت از داروهای ضد التهابی معمولی است. و همچنین هشدار می دهد که آرنیکا دارای عوارض جانبی متعددی است مانند واکنش های آلرژیک بر روی پوست و اثرات جانبی برای کبد و قلب.

آرنیکا نباید خوراکی مصرف شود و باید به صورت موضعی فشرده شده استفاده شود. تعدادی از ترکیبات تجاری در قالب کرم یا ژل حاوی این گیاه وجود دارند. هرگز نباید بر روی زخم اعمال شود.

 

درمان سیاتیک با سیر

سیر که معمولا برای سلامت قلب شناخته شده است، برای درمان گیاهی سیاتیک نیز توصیه می شود. شواهد بسیار کمی از اثر بخشی آن در این زمینه وجود دارد و بحث دقیقی در مورد شیوه ی عمل آن وجود ندارد. پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که سیر را به شکل جامد یا به عنوان شیر سیر – دو حبه له شده سیر در نیم فنجان شیر- دو بار در روز مصرف شود.

 

درمان سیاتیک با گیاه راعی

عامل ضد التهابی آن هایپرفورین است و در درمان سیاتیک ناشی از آسیب عضلانی موثر است. لازم به یادآوری است که سنت جونز به طور معمول به عنوان داروی ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد و هنگام استفاده از آن باید احتیاط شود.

گیاه سنت جونز گرچه بسیار محبوب و به طور گسترده ای در دسترس است اما می تواند با سایر دارو ها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از استفاده از آن باید با پزشک مشورت کرد.

تمام داروهای اشاره شده برای درمان سیاتیک، از نوع غیر ماده مخدر بودند و در صورت بروز اثر درد، از طریق اثر ضد التهابی خود به عنوان مسکن عمل می کنند.

سایر گیاهان دارویی که ممکن است سیاتیک را درمان کنند در رده دیگری از دارو ها قرار می گیرند: مواد مخدر شیوه ی عمل مواد مخدر به این گونه است که در گیرنده های درد در سیستم عصب مرکزی دخالت می کنند.

زغال اخته و گیاه کراتوم هر دو داروی مسکن قوی هستند در صورت استفاده ی نادرست و یا بیش از حد می توانند مضر باشند. هر کسی که این داروها را مصرف می کند باید تحت نظارت پزشک باشد.

 

زغال اخته

این گیاه به عنوان سم ماهی فلوریدا نیز شناخته شده است (زیرا مردم بومی از عصاره ی آن که شامل توکسین روتنون است، برای آرام کردن ماهی در آب، به منظور شکار راحت تر استفاده می کنند).

به طور سنتی برای درمان درد عصبی، مانند درد دندان و موارد شدید تر سیاتیک استفاده می شود. این گیاه حاوی تعدادی آلکالوئیدها می باشد در دوز زیاد می تواند برای انسان سمی باشد. به نظر می رسد که خواص آرام بخش و ضد اسپاسم به دلیل وجود یک یا چند کانابینوئید است.

کسانی که به داروهای فعال کننده عصبی حساس هستند، به خصوص کودکان و زنان باردار یا مسن، باید از مصرف آن اجتناب کنند. عرق کردن، لرزش و بی حسی از علائم مصرف بیش از حد دارو است.

کسانی که دارو های بی خوابی و ضد اضطراب مصرف می کنند نباید از این گیاه استفاده کنند. همچنین قبل از جراحی نیز نباید استفاده شود، زیرا ممکن است بیهوشی را پیچیده کند.

 

درمان سیاتیک با کراتوم

کراتوم درختی از خانواده قهوه است و در مناطق گرمسیر جنوب شرقی آسیا رشد می کند. برای دردهای مزمن، اضطراب و بی خوابی استفاده می شود. بنابراین یک نامزد برای درمان سیاتیک است.

همانند بسیاری از گیاهان خانواده قهوه، کراتوم حاوی آلکالوئیدهای متعدد است. کراتوم  در درمان علائم ترک اعتیاد نیز موثر است. با این حال ممکن است خود اعتیاد آور باشد و یا حداقل ایجاد عادت کند.

در ادامه راه‌حل‌هایی موثر برای درمان خانگی درد سیاتیک آمده است

اگر به درد سیاتیک مبتلا باشید، ممکن است در مسیر عصب سیاتیک که از پایین کمر و باسن تا ساق پاها احساس درد داشته باشید. با این حال، درد سیاتیک می‌تواند فقط روی یک طرف بدن شما تاثیر بگذارد. سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که فتق یکی از مهره‌ها بخشی از عصب شما را تحت فشار می‌گذارد. در نتیجه، درد، التهاب و بی‌حسی در پای آسیب‌دیده و حتی در انگشتان شما ایجاد می‌شود. عواملی مانند سن، چاقی، شغل، نشستن به مدت طولانی و دیابت ممکن است خطر ابتلا به درد سیاتیک را افزایش دهند.

گرچه درد ناشی از عصب سیاتیک ممکن است شدید باشد، اما بیش‌ترِ افراد مبتلا به این مشکل می‌توانند در عرض چند هفته با درمان‌های غیر عملی درمان شوند. با این حال، ممکن است به بیماران مبتلا به سیاتیک شدید که ضعف قابل‌توجهی در ساق پا یا تغییرات مثانه یا روده را تجربه می‌کنند، توصیه شود که جراحی انجام بدهند. در این مقاله، می‌خواهیم برخی از چندین درمان خانگی درد سیاتیک معرفی کنیم که به شما کمک می‌کنند تا به طور قابل‌توجهی از درد و ناراحتی رهایی پیدا کنید. اگر کنجکاو هستید که با این روش‌های درمانی آشنا شوید، لطفا این مقاله را بخوانید.

 

۱. کمپرس گرم یا سرد

گفته می‌شود که استفاده از کمرس گرم یا سرد اولین نکته برای درمان درد و التهاب سیاتیک است. تنش عضلات ممکن است روی عصب سیاتیک فشار وارد کند؛ در نتیجه، می‌تواند سبب بروز درد سیاتیک شود. کمپرس گرم می‌تواند به شما کمک کند که به طور قابل‌توجهی تسکین پیدا کنید زیرا با استفاده از گرما عضلات منقبض شده، شل می‌شوند. کمپرس سرد نیز در کاهش تورم در اطراف عصب و کاهش درد موثر است. شما می‌توانید یکی در میان درمان گرم و سرد را استفاده کنید. به این ترتیب که با کمپرس گرم شروع کنید و سپس کمپرس سرد را اعمال کنید.

 

اگر می‌خواهید از گرما استفاده کنید، ایده‌ای عالی است که از گرمای مرطوب استفاده کنید، مثلا حوله‌ای که بخار گرم به آن وارد شده‌است. شما باید یک کیسه‌ی آب گرم یا سرد در مناطق آسیب‌دیده خود قرار دهید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه همان‌جا بماند. این درمان را هر چند ساعت چند بار تکرار کنید تا دردتان کاهش بیابد. با این حال، اگر شما از هر گونه مشکلی در زمینه‌ی گردش خون رنج می‌برید، نباید از کمپرس سرد استفاده کنید.

 

۲. زردچوبه

زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی است؛ بنابراین، باید به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک در نظر گرفته شود. به علاوه، این ادویه‌ی قدرتمند حاوی کورکومین است، ترکیبی است که به کاهش التهاب و درد عصبی کمک می‌کند. برای درمان سیاتیک با استفاده از زردچوبه، باید یک قاشق چایخوری زردچوبه را به یک فنجان شیر اضافه کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید یک تکه چوب دارچین کوچک را نیز به آن اضافه کنید. پس از آن، محلول را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی که محلول جوشید، کمی صبر کنید تا از گرمای آن کاسته شود و برای شیرین شدن‌اش کمی عسل به آن اضافه کنید. توصیه می‌شود که این محلول را یک یا دو بار در روز و به مدت چند هفته استفاده کنید تا بهبود قابل‌توجهی را تجربه کنید.

اگر دوست ندارید شیر- زردچوبه بخورید، به جای آن می‌توانید مکمل زردچوبه را مصرف کنید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که بیش از حد این مکمل را استفاده نکنید زیرا ممکن است برخی عوارض جانبی ناخواسته ایجاد شود. اگر چه مقدار زردچوبه‌ی مورد مصرف به خود فرد بستگی دارد، اما معمولا بیماران سیاتیک باید ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم زردچوبه را به صورت سه وعده در روز مصرف کنند. قبل از انتخاب مکمل زردچوبه به عنوان یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان سیاتیک، باید حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. اگر در حال مصرف داروهای دیابت و رقیق‌کننده‌ی خون هستید، درمان زردچوبه برای شما مناسب نیست. علاوه بر این، بیماران مبتلا به سنگ مثانه نیز باید از مصرف آن پرهیز کنند.

 

۳. ماساژ

اگر به دنبال درمان خانگی درد سیاتیک هستید، نباید ماساژ را نادیده بگیرید. ماساژ برای تسکین درد ناشی از اسپاسم عضلانی موثر خواهد بود. علاوه بر این، به بدن شما کمک می‌کند تا آرام شود، تنش را آزاد کند، گردش خون را افزایش دهد و محدوده‌ی حرکت را تحریک کند.

شما باید دو یا سه بار در روز برای قسمت آسیب‌دیده (پشت و پاها) ماساژ بگیرید تا به نتیجه‌ی قابل‌توجهی، برسید. برای ماساژ باید از کرم‌هایی استفاده کنید که دارای خواص ضد التهابی هستند و می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

علاوه بر این، محلول دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن برای ماساژ قسمت‌های آسیب‌دیده استفاده کنید. این محلول با مخلوط کردن ۳ قاشق غذاخوری پودر جوز هندی و یک فنجان روغن کنجد به دست می‌آید. مخلوط را کمی در مایکروویو گرما بدهید. پس از آن، اجازه دهید اندکی از گرمای آن کم شود و با استفاده از آن در حالی که هنوز گرم است پشت، باسن و پای خود را ماساژ بدهید. شما باید چندین بار در روز این روش درمانی را تکرار کنید.

شما می‌توانید ماساژ درمانی را به طور روزانه انجام دهید. گفته می‌شود که درد در باسن، پشت و طرفین ران‌ها ممکن است به نقاط حرکتی در عضلات مینیموس و گلوتئوس مدیوس مرتبط باشد.

توصیه می‌شود ماساژ درمانی را تکرار کنید تا زمانی که درد سیاتیک به طور کامل بهبود بیابد.

 

۴. ورزش

اگر چه بیماران مبتلا به سیاتیک نیاز به استراحت دارند، اما همچنان مهم است که فعالیت‌های روزمره‌ی همیشگی‌شان را ادامه بدهند. یکی از راه‌حل‌های موثر برای درمان خانگی درد سیاتیک این است که باید یک برنامه‌ی تمرینی را که برای تقویت عضلات پشت و ماهیچه‌های شکمی طراحی شده‌است، انجام دهید. توصیه می‌شود که تمرینات ورزشی را هر زمان که سیاتیک عود می‌کند، انجام بدهید. علاوه بر این، تقویت عضلات اصلی باعث می‌شود تا روند بهبودی تقویت شود.

در این مقاله، به شما تمرین کششی زانو به قفسه‌ی سینه را یاد می‌دهیم که کمک می‌کند تا درد سیاتیک کاهش بیابد و همچنین سبب بهبود انعطاف‌پذیری پایین کمر می‌شود.

– در ابتدا، به پشت دراز بکشید، پاها را صاف کنید و ران‌ها را جدا از هم نگه دارید.

– قسمت بالایی بدن را ریلکس کنید و زانوی راست خود را به سمت بالا بکشید. سعی کنید عمیقا بکشید.

– دست‌های خود را پشت ران قلاب کنید و سپس تا آن‌جا که می‌توانید آن را به طرف سینه‌ی خود بکشید.

– پای دیگر را روی زمین صاف دراز کنید.

– این پوزیشن را به مدت حدود ۲۰ ثانیه نگه دارید. وقتی این کار را می‌کنید، لطفا به طور عمیق دم و بازدم انجام بدهید. پس از آن، می‌توانید پای خود را پایین بیاورید.

– شما باید این حرکت را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید و بعد دوباره همین مراحل را روی پای دیگرتان انجام بدهید.

– این تمرین را روی هر پا به تعداد ۳ تا ۵ بار انجام دهید.

– برخی از حرکات یوگا نظیر حرکت کبوتر یا حرکت گربه نیز برای تسکین درد کمر و سیاتیک موثر هستند. علاوه بر این، تمرینات برداشتن فشار از روی نخاع نیز توصیه می‌شود.

شما باید با پزشک‌تان مشورت کنید و از آن‌ها در مورد برنامه‌ی ورزشی مناسب شرایط خودتان راهنمایی بخواهید.

 

درمان قطعی سیاتیک

درمان خانگی سیاتیک

 

۵. سنبل‌الطیب

استفاده از سنبل‌الطیب یا علف گربه به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک  به شما کمک می‌کند تا درد را از بین ببرید و عضلات خود را آرام کنید. سنبل‌الطیب در درمان درد سیاتیک همراه با اسپاسم عضلانی مؤثر است. چنین تاثیری احتمالا به این دلیل است که این گیاه حاوی روغن فرار است که در شل کردن عضلات و کاهش تنش موثر است. علاوه بر این، بیمارانی که دچار محرومیت از خواب هستند نیز از این گیاه به عنوان راه‌حلی عالی برای رفع مشکل خود استفاده می‌کنند.

به منظور درمان سیاتیک، شما می‌توانید دمنوش سنبل‌الطیب را با اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری ریشه خشک‌شده‌ی این گیاه به یک فنجان آب جوش آماده کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. توصیه می‌شود چند فنجان دمنوش سنبل‌الطیب را در هفته و به مدت چند هفته مصرف کنید تا به نتیجه‌ی قابل‌توجهی دست پیدا کنید.

علاوه بر این شما می‌توانید از مکمل سنبل‌الطیب استفاده کنید در صورتی که زمانی برای تهیه‌ی دمنوش ندارید. اگر چه این یکی، روشی آسان و راحت برای درمان درد ناشی از سیاتیک است، اما قبل از استفاده از آن باید با دکتر مشورت کنید. مصرف بیش از حد مکمل‌های این گیاه ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای سلامتی شما ایجاد کند.

 

۶. کرم کپسایسین

کپسایسین که ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فعالی در فلفل‌های کایین است می‌تواند به طور موثری به رهایی از درد کمک کند. کپسایسین نقش مهمی در تضعیف سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی که به عنوان ماده‌ی P شناخته شده‌اند و سیگنال‌های درد را انتقال می‌دهند، دارد.

بنابراین بیماران مبتلا به سیاتیک می‌توانند یک پماد یا کرم حاوی کپسایسین ۰.۰۲۵٪ تا ۰.۰۷۵٪ را خریداری کنند.

با این حال، مهم است در نظر داشته باشید که کپسایسین ممکن است احساس سوزش ایجاد کند. شما نباید کپسایسین را در ناحیه‌ی شکم یا روی زخم استفاده کنید.

شما باید این درمان خانگی درد سیاتیک را چند بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه‌ای مثبت برسید.

 

۷. تخم شنبلیله

پماد تهیه‌شده از تخم شنبلیله می‌تواند به کاهش درد ناشی از سیاتیک کمک کند. دلیل احتمالی چنین تاثیری می‌تواند این باشد که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است. علاوه بر این، تخم شنبلیله همچنین به عنوان درمان موثری برای درد نقرس و آرتریت روماتوئید در نظر گرفته می‌شود.

در مرحله‌ی اول، باید یک مقداری تخم شنبلیله را بردارید و سپس آن را با کمک غذاساز له کنید. سپس کمی شیر به آن اضافه کنید و ترکیب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کم‌کم به یک خمیر نرم تبدیل شود. شما باید این مخلوط را در مناطق آسیب‌دیده به عنوان یک پماد استفاده کنید. اجازه بدهید این ترکیب به مدت چند ساعت روی این نواحی بماند و بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید. شما باید این درمان را به طور روزانه تکرار کنید تا دردتان به طور قابل‌توجهی تسکین بیابد.

 

۸. پوست بید سفید

پوست بید سفید را می‌توانید برای درمان خانگی درد سیاتیک استفاده کنید و این درمان تاثیری طولانی مدت دارد. چنین تاثیری به این دلیل است که پوست بید سفید حاوی سالیسین و گلیکوزید فنلی است که خواص ضد درد و ضد التهابی دارد. بیماران مبتلا به درد سیاتیک باید یک تکه پوست بید سفید حاوی ۱۲۰ یا ۲۴۰ میلی‌گرم سالیسین را به مدت چند هفته هر روز مصرف کنند. با این حال، قبل از استفاده از پوست بید سفید به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک ، برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید و در مورد عوارض جانبی احتمالی آن از پزشک‌تان سوال کنید.

 

۹. حرکت دادن ستون فقرات

مراقبت‌های کایروپراکتیک به عنوان یک درمان طبیعی برای درد پشت و گردن در نظر گرفته می‌شود. حرکت دادن ستون فقرات با استفاده از تکنیک‌های مختلف از قبیل پیش راندن یا پس راندن‌های سریع و کوتاه، به منظور کاهش تحریک عصب، التهاب و سایر علائم مرتبط با سیاتیک موثر است. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی Manipulative and Physiological Therapeutics، منتشر شد، بهبودی با این روش در ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه که از سیاتیک رنج می‌بردند به اندازه‌ی بهبودی بیماران مبتلا به سیاتیک بود که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند.

از آن‌جایی که تکنیک‌ها و روش‌های استفاده شده برای حرکت دادن کایروپراکاتیک ستون فقرات از فردی به فرد متفاوت است و به دلایل دقیق درد سیاتیک بستگی دارد، بنابراین ابتدا باید با دکتر مشورت کنید و از او در مورد درمان مناسب سوال کنید.

 

۱۰. طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان خانگی درد سیاتیک است که می‌تواند به کاهش درد شدید، التیام بدن و آرام شدن عضلات منقبض کمک کند. هنگامی که برخی از نقاط طب سوزنی را تحریک می‌کنیم، در واقع سیستم عصبی مرکزی را نیز تحریک می‌کنیم. از این رو، مواد شیمیایی آزاد می‌شوند. در نتیجه، ادراک درد تغییر می‌کند و کم‌کم حس تسکین درد پدیدار می‌شود. در طب سوزنی گرم، چندین سوزن گرمادیده برای بهبود درد سیاتیک استفاده می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی طب سنتی چینی منتشر شد، اثربخشی طب سوزنی گرم را در درمان درد سیاتیک نشان داد. این مطالعه نشان داد که درد سیاتیک در  ۱۷ بیمار از ۳۰ بیمار پس از انجام طب سوزنی، به طور کامل درمان شد. اما اگر می‌خواهید طب سوزنی انجام دهید، همیشه باید به دنبال یک متخصص طب سوزنی با تجربه و ماهر باشید.

 

۱۱. درمان توپ تنیس

درمان توپ تنیس شامل تکنیک‌های مختلف طب فشاری، ماساژ، و بازتاب‌درمانی است که می‌تواند تنش عضلانی و درد عضلات را کاهش دهد. این روش درمانی به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک ، در درمان ماهیچه‌ی گلابی شکل واقع در نزدیکی عصب سیاتیک موثر است.

این عضله می‌تواند باعث شود که عصب سیاتیک به تاندون‌ها فشار ایجاد کند، و همین سبب ایجاد درد در کپل‌ها و ساق پا می‌شود. درمان توپ تنیس نقاط خاصی را در عضله‌ی گلابی‌شکل درمان می‌کند؛ در نتیجه، کمک می‌کند که انقباض و سفتی عضلانی کاهش بیابد. علاوه بر این، توپ تنیس گردش خون را در این منطقه بهبود می‌بخشد و تحرک را افزایش می‌دهد.

برای انجام روش درمانی توپ تنیس، باید صاف و به پشت روی زمین قرار بگیرید. دست‌های‌تان را مشت کنید. مشت‌های‌تان را در قسمت پایین کمرتان قرار بدهید. اطمینان حاصل کنید که برجستگی‌های بندهای انگشتان به پایین کمر فشار می‌آورند. به مدت یک دقیقه حرکت نکنید، بر روی طرف آسیب دیده خود غلت بزنید. پس از آن، مشت خود را زیر کناره‌های کپل‌‌ها قرار دهید. زمانی که این پوزیشن را دارید چشم‌های‌تان را ببندید و عمیق نفس بکشید. وقتی درد آن نقطه تسکین یافت، می‌توانید مشت خود را به نقطه دیگر که در آن درد دارید، حرکت دهید.

سپس، باید از انگشتان و دست‌های خود برای اعمال فشار روی نقاط واقع در پایین پاها استفاده کنید. نقطه‌ای که در فرورفتگی جلویی سر استخوان فیبولا (نازک‌نی) ساق پا قرار دارد به عنوان نقطه‌ی فشاری GB 34 نامیده می‌شود. هنگامی که این نقطه فشار داده می‌شود به شما آرامش می‌دهد. باید چند دقیقه صبر کنید. فشار را به نقطه‌ی ۴۰ GB که در توخالی بزرگ مقابل مچ پا قرار دارد حرکت دهید. این نقطه را به مدت چند دقیقه فشار دهید. پس از آن شما باید فشار را به GB 41 نقطه‌ی جابجایی بین استخوان‌های چهارم و پنجم کف پا قرار دهید. این پوزیشن را برای حدود ۱ تا ۲ دقیقه نگه دارید.

 

۱۲. حمام با نمک اپسوم

اگر به دنبال درمان خانگی درد سیاتیک هستید، نباید حمام با نمک اپسوم را نادیده بگیرید. نمک اپسوم که در هر داروخانه‌ای موجود است، برای آرامش بخشیدن به سیستم عصبی و خارج کردن سموم از بدن موثر است. به منظور استفاده از نمک اپسوم برای درمان سیاتیک، فقط باید ۲ فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب گرم اضافه کنید. به بیماران مبتلا به سیاتیک توصیه می‌شود که به مدت ‍۵ تا ۲۰ دقیقه در ترکیب آب و نمک اپسوم غوطه‌ور شوند. گرمای آب کمک می‌کند که گردش خون افزایش بیابد و التهاب را از بین می‌برد.

 

۱۳. خواب

خواب نقش مهمی در پروسه‌ی بهبود دارد. بیماران مبتلا به سیاتیک نیاز به خواب با کیفیت دارند تا تعادل بدن خود را حفظ کنند. خواب کمک خواهد کرد که عضلات آن‌ها شل شوند، عصب بازسازی شود، دمای بدن متعادل شود و اطمینان حاصل شود که قسمت‌های مختلف بدن نقش خود را به نحو مطلوبی انجام می‌دهند. توصیه می‌شود در یک اتاق تاریک بدون نور مصنوعی بخوابید تا بدن‌تان به بهترین حالت ممکن ریلکس شود.

علاوه بر این، گفته می‌شود که دراز کشیدن روی یک سطح سفت می‌تواند درد را کاهش دهد. بیماران مبتلا به سیاتیک باید یک بالش زیر زانوی خود قرار دهند. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید روی پهلو بخوابید و بالشی را بین زانوهای‌تان قرار دهید. شما باید هر دو موقعیت را امتحان کنید و ببینید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

 

۱۴. هیدراتاسیون

هنگامی که از سیاتیک رنج می‌برید، باید به اندازه‌ی کافی آب بنوشید تا بدن‌تان هیدراته بماند. اگر می‌خواهید التهاب را کاهش دهید و عصب‌ها را تغذیه کنید، آب یک گزینه‌ی عالی است. با این حال، دمنوش تهیه شده از گیاهان دارویی گل نمدار یا نرم‌دار، فرنجمشک و ریشه‌ی شیرین بیان و برخی دیگر نیز بدن شما را تغذیه می‌کنند و کمک می‌کنند که از درد ناشی از سیاتیک به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. توصیه می‌شود که به اندازه‌ی کافی یعنی ۸ لیوان آب در روز مصرف کنید.

 

۱۵. نفس بکشید.

گفته می‌شود که تنفس عمیق می‌تواند به شما کمک کند که اکسیژن را به همه‌ی سلول‌های بدن خود برسانید. تنفس عمیق شکمی به عنوان یک ابزار قدرتمند و ساده به کاهش درد سیاتیک کمک می‌کند.

 

۱۶. گیاه علف سگ جامائیکا

علف سگ جامائیکا که پوست درخت علف سگ است، ماده‌ی درمانی قدرتمندی برای کاهش درد عصبی است. برای درمان خانگی درد سیاتیک ، شما می‌توانید مکمل گیاه علف سگ جامائیکا را مصرف کنید یا تنتور این گیاه را در مناطق آسیب‌دیده‌ی خود استعمال کنید. قبل از مصرف مکمل، باید با دکتر مشورت کنید و از او در مورد عوارض جانبی احتمالی ناخواسته سوال کنید. مادران باردار یا مادران شیرده باید برای جلوگیری از درد سیاتیک از علف سگ جامائیکا استفاده کنند.

 

۱۷. سیر

سیر هم مانند زردچوبه، حاوی خواص ضد التهابی است؛ بنابراین، باید به عنوان یک درمان خانگی درد سیاتیک  در نظر گرفته شود. شما می‌توانید مکمل سیر مصرف کنید یا آن را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. توصیه می‌شود که هر روز صبح چهار حبه سیر خام را بجوید تا از شدت درد کاسته شود. علاوه بر این، سیر همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان می‌شود؛ بنابراین بدن شما قادر خواهد بود با رادیکال‌های آزادی که باعث بروز سیاتیک و سایر بیماری‌ها و اختلالات می‌شوند، مبارزه کند.

 

۱۸. انگور

انگور میوه‌ی پرفایده‌ای است که می‌تواند برای اهداف مختلف سلامتی مورد استفاده قرار گیرد. از آن‌جایی که این میوه دارای خواص ضد التهابی است، می‌توان آن را به عنوان یکی از درمان‌های مؤثر خانگی برای رفع درد سیاتیک در نظر گرفت. برای کاهش التهاب توصیه می‌شود از میوه‌های ضد التهابی مثل انگور استفاده کنید. انگور و دیگر میوه‌های ضد التهابی می‌توانند به کاهش تورم و احساس سوزش و همچنین تنش عضلانی کمک کنند.

 

۱۹. لیمو

لیمو یک ماده‌ی خوراکی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. مهم‌تر از همه، لیمو به طور شگفت‌انگیزی در درمان مشکلاتی مانند سیاتیک موثر است. دلیل احتمالی چنین تاثیری می‌تواند این باشد که لیمو منبع عالی ویتامین C است، یک ویتامین ضد التهابی که می‌تواند درد، تورم و احساس سوزش را کاهش دهد. شما باید با مصرف آب لیمو به صورت منظم دریافت ویتامین C را افزایش دهید. ویتامین C می‌تواند به خوبی برای کاهش التهاب و نیز درد سیاتیک تاثیرگذار باشد. توصیه می‌شود که آب، آب لیمو و مقدار کافی عسل را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را هر روز صبح با معده‌ی خالی بخورید تا اثرگذاری آن افزایش بیابد.

 

۲۰. گیاه پنجه‌ی شیطان را مصرف کنید.

مکمل گیاهی پنجه‌ی شیطان، می‌تواند به بیماران مبتلا به سیاتیک کمک کند. این گیاه می‌تواند به عنوان داروی ضد التهابی مثل ایبوپروفن عمل کند. توصیه می‌شود یک دوز حدودا ۱۵۰۰ میلی‌گرمی را در روز مصرف کنید. در اکثر موارد این مکمل هیچ گونه عوارض جانبی نشان نمی‌دهد. با این حال، افرادی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مانند وارفارین را مصرف می‌کنند باید از مصرف این مکمل پرهیز کنند، زیرا استفاده از پنجه‌ی شیطان همزمان با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. بنابراین لازم است قبل از شروع مصرف این مکمل با پزشک‌تان صحبت کنید.

 

۲۱. رژیم غذایی مخصوص سیاتیک

برای بیماران مبتلا به سیاتیک، مهم است که یک رژیم سالم و متعادل داشته باشند که حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین حیوانی ارگانیک است. خوردن غذاهای سالم که غنی از پتاسیم هستند مانند پرتقال، سیب‌زمینی، موز، مکمل اسپریولینا، پرتقال و جلبک کلرلا توصیه می‌شود. علاوه بر این، بیمار مبتلا به سیاتیک باید بیش‌تر از ماهی‌های دریایی مانند ماهی سالمون، کفشک ماهی و ساردین بخورند. شما همچنین باید از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل پرهیز کنید زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. شکر باید از رژیم غذایی شما حذف شود. همچنین باید از خوردن غذاهای چرب، تند، یا سرخ شده پرهیز کنید.

 

۲۲. نور مادون قرمز

تشک‌های مادون قرمز به شما کمک می‌کنند تا هر گونه درد پشت را کاهش دهید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که تشک مادون قرمز را به یک منبع برق متصل کرده و روی آن دراز بکشید. نور مادون قرمز در درمان درد عصب موثر است و شما را آرام می‌کند.

 

۲۳. پودر جوز هندی

پودر جوز هندی بو داده را با یک قاشق غذاخوری روغن زنجبیل مخلوط کنید. چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط خنک شود. سپس شما می‌توانید آن را در مناطق پوستی آسیب دیده اعمال کنید. اجازه بدهید که ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. گفته می‌شود که اگر می‌خواهید نتیجه رضایت‌بخش‌تر باشد، باید این درمان را چندین بار در هفته و به مدت چند هفته تکرار کنید.

 

۲۴. روغن خردل

یک درمان خانگی درد سیاتیک  روغن خردل است. شما باید ۳ قاشق غذاخوری روغن خردل، مقداری از دانه‌های زنیان رومی و همین‌طور سه حبه سیر له شده مخلوط کنید. ترکیب حاصل را چند دقیقه حرارت بدهید و سپس کمی صبر کنید تا خنک شود. با استفاده از نوک انگشتان خود، مناطق آسیب دیده را با این ترکیب به آرامی ماساژ بدهید. تا زمانی که بهبودی قابل‌توجهی را تجربه نکرده‌اید، این روش درمانی را تکرار کنید.

 

۲۵. آقطی

تمام قسمت‌های این گیاه مانند برگ، میوه و گل‌ها می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. آقطی به لطف تاثیری که برای شل کردن عضلات دارد، می‌تواند به کاهش فشار در انتهای عصب‌های آسیب‌دیده کمک کند. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی بهتری برسید، باید یک لیوان آب میوه‌ی آقطی را دو بار در روز بخورید.

 

۲۶. گیاه توت مار

شما باید ۱/۲ قاشق غذا خوری از گیاه توت مار خشک‌شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. روی فنجان را بپوشانید و آن را حدود ۱۵ دقیقه دم بگذاریپ. توصیه می‌شود که ۲ قاشق غذاخوری از این محلول را سه بار در روز بنوشید.

 

۲۷. کرفس

کومارین، یک ترکیب موجود در کرفس، دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که در درمان خانگی درد سیاتیک موثر هستند. تمام کاری که باید انجام بدهید، این است که برگ‌های کرفس و ساقه‌ی آن را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. تا زمانی که آب سبز شود، اجازه بدهید که ترکیب بجوشد. برای خلاص شدن از درد سیاتیک، باید ۳ فنجان از دمنوش کرفس را هر روز بخورید.

 

۲۸. دونگ کویی

دونگ کویی یک درمان خانگی درد سیاتیک  است. نوشیدن مخلوطی از دونگ کویی و آب، درد را به صورت طبیعی درمان می‌کند.

 

۲۹. آب سیب‌زمینی

در مرحله‌ی اول، باید یک سیب‌زمینی را رنده کنید و سپس آب آن را استخراج کنید. آب سیب‌زمینی را با مقدار کافی آب هویج مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را دو بار در روز بنوشید تا سوزش و درد در پا و ساق کاهش بیابد.

 

۳۰. بابونه

بابونه نیز به لطف خواص ضد التهابی می‌تواند به کاهش درد سیاتیک کمک کند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که منطقه‌ی آسیب‌دیده را با روغن بابونه ماساژ دهید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، باید این درمان را چند بار در هفته و به مدت چند هفته تکرار کنید.

 

۳۱. روغن گالتریا

علاوه بر روغن بابونه، ماساژ آرام مناطق آسیب‌دیده با روغن گالتریا نیز در درمان درد ناشی از سیاتیک موثر است. شما می‌توانید روغن گالتریا را که در فروشگاه‌های گیاهان دارویی پیدا کنید.

 

۳۲. ترب کوهی

ترب کوهی نیز یک درمان خانگی درد سیاتیک است. شما فقط باید کمی ترب کوهی را له کنید تا زمانی که تبدیل به خمیر یکدستی شود. کمی آن را گرم کنید و سپس با این خمیر، مناطق آسیب‌دیده را ماساژ دهید. یک پارچه‌ی تمیز را روی منطقه‌ی تحت درمان قرار دهید و سپس به مدت ۲ ساعت صبر کنید.

روش دیگر برای درمان خانگی درد سیاتیک با ترب کوهی به این ترتیب است که از ترب کوهی رنده شده آبش را استخراج کنید. آن را گرم کنید و مقدار کافی عسل به آن اضافه کنید. توصیه می‌شود که این ترکیب را سه بار در روز مصرف کنید تا زمانی که بهبودی قابل‌توجهی را تجربه کنید.

 

درمان گرفتگی رگ سیاتیک

درمان سیاتیک با داروهای گیاهی

سیاتیک چیست | درمان خانگی سیاتیک | درمان سیاتیک با داروهای گیاهی

 

منبع: allremedies – nabzema.com – bazdeh.org

بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا