بارداری

نوشیدن آب در دوران بارداری چه اثراتی دارد | مضرات نوشیدن زیاد آب

نوشیدن آب همیشه و برای همه بشدت توصیه شده ، این مسئله در خانم های باردار حساس تر بوده زیرا هم باید آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند و هم آب دریافتی جنین باید کامل باشد. در اینجا به نکات ضرورت دریافت آب میپردازیم.

 

 میزان مصرف آب در بارداری

نوشیدن زیاد آب در دوران بارداری

 

 

آب مواد مغذی ضروری را به جنین می‌رساند

هر روز نگران رسیدن ویتامین و مواد معدنی ضروری به جنین‌تان هستید و مدام حواستان به چیزهایی که می‌خورید هست تا بهترین مواد غذایی به بدن او برسد؟ خب، دقیقا به همین خاطر هم هست که در بارداری باید بیشتر آب بخورید زیرا آب است که باعث بهبود جذب این ویتامین‌ها و مواد معدنی، انتقال آنها به سلول و سپس ورودشان به سلول‎های خونی می‌شود و این سلول‌های خونی غنی از مواد مغذی هستند که قرار است از جفت عبور کنند و در نهایت به جنین برسند – همه‎اش هم با کمک H2O!

 

نیاز به آب در دوران بارداری بیشتر است

تا پایان بارداری شما به آب بیشتری احتیاج دارید چون سیستم‌های مختلف بدن باید بتوانند به جای دو نفر کار کنند. برای اینکه بتوانید به مقدار آب توصیه شده در طی دوران بارداری برسید، سعی کنید به جای مصرف یک باره آب به مرور و در طی روز مایعات بخورید تا یک دفعه دچار احساس سنگینی و پری زیاد نشوید. در ضمن اگر در این دوران ورزش می‌کنید، یادتان باشد که حتما قبل، بعد و در حین ورزش آب بخورید به خصوص اگر در هوای گرم فعالیت می‌کنید. این نکته کلیدی را نیز هیچ وقت فراموش نکنید که وقتی احساس تشنگی می‌کنید، یعنی بدن شما در میانه راه کم آب شدن است و باید فورا آب را به سلول‌ها برسانید.

 

 

از کجا بفهمیم که آب کافی خورده‌ایم یا نه؟

رنگ ادرار بهترین راه برای کنترل میزان آب بدن است. ادرار تیره رنگ نیاز بدن به آب بیشتر را نشان می‌دهد و ادرار بی رنگ نشان از کافی بودن میزان آب دریافتی بدن است.

در صورتی که زن باردار نمی‌تواند مزه آب را تحمل کند، بهتر است یک برش لیموترش را در لیوان و یا پارچ آب بیندازد تا طعم دار شود. علاوه بر این مخلوط کردن چند قطره آب لیمو ترش تازه با آب برای برطرف ساختن حالت تهوع نیز مفید است.

افزودن گشنیز تازه، دانه رازیانه و یا یک دانه هل در آب می‌تواند آن را طعم دار کند. تکه میوه های یخ زده مانند پرتقال، لیمو، کیوی، هلو، زردآلو و آلو می‌توانند به جای یخ مورد استفاده قرار بگیرند.

 

آب از ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری، یبوست و هموروئید پیشگیری می‌کند

در دوران بارداری شما نه فقط برای تامین نیازهای دو نفر غذا می‌خورید و آب می‌نوشید، بلکه میزان مواد زائد دفعی‌تان هم بیشتر می‌شود. بنابراین با افزایش مصرف آب در طی روز به کلیه‌ها کمک می‌کنید تا بتوانند این مواد را دفع کرده و از بدن بیرون بفرستند. البته مصرف آب در بارداری یک فایده مهم دیگر هم دارد و آن پیشگیری از عفونت‌های ادراری است. آبی که مدت طولانی در مثانه بماند به محیطی بسیار مناسب برای فعالیت باکتری‌ها تبدیل می‌شود بنابراین مصرف آب کافی شما را در برابر عفونت کلیه، مثانه و مجاری ادراری بیمه می‌کند.

همچنین آب باعث می‌شود دفع مدفوع از بدن نیز راحت تر انجام شده و یبوست ایجاد نشود. از آنجا که یبوست در بارداری به دلایل مختلف بسیار شایع است، بنابراین نیازی به تاکید نیست که در این شرایط به دلیل افزایش فشار در ناحیه مقعد برای خروج مدفوع، ریسک هموروئید یا بواسیر هم افزایش پیدا می کند.

 

آب از خستگی، ورم و سردرد پیشگیری می‌کند

هوا خیلی گرم شده یا شما باردار هستید؟! بله، وقتی باردار هستید، بیشتر احساس گرما می‌کنید ولی با مصرف مقادیر کافی آب و مایعات می‌توانید به سیستم‌های خنک کننده بدن کمک کنید تا کارشان را بهتر انجام دهند.

یکی از اولین نشانه‌های کم آبی در بدن خستگی است که با مصرف آب کافی قابل رفع یا پیشگیری است. علاوه بر این، خوردن آب مانع بروز سردرد (یکی دیگر از علامت های کم آبی) می‌شود. در ضمن فراموش نکنید که آب کافی شما را از شر سدیم اضافه هم خلاص می‌کند تا بدنتان به خصوص در ناحیه مچ و ساق خیلی ورم نکند.

 

خوردن آب تنها روش تامین مایعات مورد نیاز بدن نیست

اگر چه آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات مورد نیاز بدن است اما برای حفظ تنوع می‌توانید از شیر، آب میوه و سبزیجات (طبیعی و بدون شکر)، آب‌های طعم‌دار شده (به شرط اینکه گازدار نباشند)، انواع چای بدون کافئین و… استفاده کنید.

فراموش نکنید که ۲۰ درصد از آب مورد نیاز روزانه شما از مواد غذایی تامین می‌شود. بیشترین مقدار آب معمولا در میوه‌ها انباشته شده است. یک فنجان آب هندوانه یا طالبی حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر آب دارد، یک عدد گلابی یا یک فنجان توت فرنگی حدود ۱۲۰ میلی لیتر آب دارد و… .

 

در دوران شیردهی بیشتر آب بخورید

خانم‌های شیرده هم باید آب بیشتری بخورند تا شیر در بدن شان به خوبی ترشح شود. بعضی وقت‌ها به این افراد توصیه می‌شود که برای افزایش شیرشان به جای آب، ماءالشعیر بنوشند اما حقیقت این است که هیچ مایعی نمی‌تواند جایگزین آب شود. از طرف دیگر کالری ماءالشعیر نسبت به آب بیشتر است و همین امر می‌تواند باعث بالا رفتن وزن مادران شیرده شود.

بنابراین نوشیدن چند لیوان آب (به تنهایی یا به همراه طعم‌دهنده‌ای مانند آب‌لیموی تازه) می‌تواند اقدامی موثر در جهت حفظ سلامت و افزایش شیر مادران عزیز باشد.

 

 در دوران بارداری آب بیشتری بنوشید

به گفته‌ی متخصصان اتحادیه‌ی متخصصان زنان آلمان در مونیخ، نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز به زنان باردار توصیه می‌شود.

بنابراین گزارش، علت، آن است که در زنان باردار میزان خون حدود یک لیتر افزایش می‌یابد تا بدین وسیله جنین از طریق جفت بتواند مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند.

این گزارش می‌افزاید؛ با نوشیدن آب بیشتر بدن مایعات بیشتری ذخیره می‌کند و در کنار آن زنان باردار اغلب تعریق بیشتری دارند.

متخصصان معتقدند نوشیدن بیشتر آب باعث می‌شود بدن مواد معدنی مهم و مورد نیاز خود را به دست آورد.

همچنین نوشیدن آب معدنی سرشار از منیزیم به عملکرد و ساختار عضلات مادر کمک می‌کند و از بروز واریس در او پیشگیری می‌نماید.

متخصصان برای رفع تشنگی نوشیدن آب میوه را نیز به مادران باردار توصیه می‌کنند.

به گفته متخصصان نوشیدن آب در ماه آخر بارداری باعث وزن گیری بهتر جنین می شود

 

خوردن آب هویج در دوران بارداری

بهترین نوشیدنی در دوران بارداری

 

نوشیدن آب در دوران بارداری چه اثراتی دارد :

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد زنان باردار از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی خودداری کنند.

بر اساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، نوشیدنی‌های رژیمی ممکن است حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی باشند که مصرف آن‌ها احتمال زایمان زودرس و پیش از موعد را افزایش می‌دهد.

بنابراین گزارش بر اساس تحقیقی که بر روی ۶۰ هزار زن باردار در دانمارک انجام گرفته زنانی که از نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض زایمان زودرس هستند.

این گزارش حاکی است، احتمال زایمان پیش از موعد در زنان بارداری که یک وعده در روز از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، ۳۸ درصد و در زنانی که ۴ وعده در روز از این نوشابه‌ها می‌نوشند، ۷۸ درصد بیشتر است.

این گزارش تاکید می‌کند: شیرین کننده مصنوعی در بدن تجزیه شده و تبدیل به مواد شیمیایی می‌شود که ممکن است احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. بر پایه این گزارش بنا به توصیه دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، بهترین نوشیدنی برای زنان باردار آب است.

 

 

نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری خطرناک است

زنانی که در طول بارداری بیش از ۵/۲ لیتر آب می‌نوشند احتمال این که به «hyponatraemia» مبتلا شوند، ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

زمانی که در دوران بارداری آب زیاد می‌نوشند بیش از حد طبیعی در معرض ابتلا به عارضه خطرناک «هیپوناترمی» قرار می‌گیرند. این حالت یک اختلالات الکترولیتی در نمک‌های خون است که در آن غلظت سدیم در پلاسمای خون بیش از حد طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

نتایج این پژوهش سوئدی نشان داد: زنانی که در طول بارداری بیش از ۵/۲ لیتر آب می‌نوشند احتمال این که به این عارضه مبتلا شوند، ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. این مشکل باعث بروز سردرد، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در صورتی که کنترل نشود ممکن است مشکلات جدی‌تر و خطرناک‌تری را به وجود آورد. از این رو پرستاران در انگلیس به زنان باردار توصیه می‌کنند در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنند. در واقع در دوران بارداری مادران باید به پیام طبیعی بدن یعنی احساس تشنگی برای نوشیدن آب بسنده کنند و نیازی نیست که بیشتر از این مقدار آب بنوشند. این عارضه در حالت‌های شدید می‌تواند منجر به ورم مغز و یا حتی کما شود.

 

فواید نوشیدن آب در دوران بارداری

نوشیدن آب، توصیه اکید متخصصان برای تضمین سلامتی در تمام دوران زندگی است. دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دورانی است که نوشیدن آب در آن باید مورد توجه قرار گیرد.

در تحقیقی که روی ۱۵۰۰ زن باردار انجام شد روشن شده است زنانی که در دوران بارداری هنگام صبح، یک لیوان آب می‌نوشیدند عوارض ناشی از بارداری مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد و افسردگی در آنان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. همچنین در این زنان میزان ابتلا به یبوست در این دوران به مقدار زیادی کم می‌شود. باید توجه داشت میزان آب مصرفی در این دوران باید کافی باشد زیرا همان‌طور که در بالا اشاره شد، نوشیدن آب زیاد در این دوران خطرناک است. متخصصان توصیه می‌کنند زنان در این دوران پنج تا شش لیوان آب در روز بنوشند.

نوشیدن آب مانع از دهیدراته شدن بدن می‌شود. دهیدراته شدن در دوران بارداری باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، حفظ آب در بدن، حالت تهوع، انقباض عضلات، سرگیجه و. .‌. می‌شود. این مشکل در سه ماهه سوم بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا دهیدراته شدن در این زمان می‌تواند انقباضاتی را در پی داشته باشد که منجر به زایمان زودرس شود. علاوه بر این بروز عفونت‌های ادراری که در دوران بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد را مانع می‌شود و یبوست و هموروئید را نیز کاهش می‌دهد.

 

در دوران شیردهی بیشتر آب بخورید

خانم‌های شیرده هم باید آب بیشتری بخورند تا شیر در بدن شان به خوبی ترشح شود. بعضی وقت‌ها به این افراد توصیه می‌شود که برای افزایش شیرشان به جای آب، ماءالشعیر بنوشند اما حقیقت این است که هیچ مایعی نمی‌تواند جایگزین آب شود. از طرف دیگر کالری ماءالشعیر نسبت به آب بیشتر است و همین امر می‌تواند باعث بالا رفتن وزن مادران شیرده شود.

بنابراین نوشیدن چند لیوان آب (به تنهایی یا به همراه طعم‌دهنده‌ای مانند آب‌لیموی تازه) می‌تواند اقدامی موثر در جهت حفظ سلامت و افزایش شیر مادران عزیز باشد.

 

 خوردن دلستر در بارداری

مضرات نوشیدن زیاد آب

نوشیدن زیاد آب در دوران بارداری | مضرات نوشیدن زیاد آب

منبع: ninisite.com

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا