ازدواج و همسرداری

اختلاف بر سر خرج خانه!

 

اختلاف برسرخرج خانه

 

مسائل

مالی و نیازها و توقعات در خانواده :زن از نظر لباس، تشریفات خانه، مهمانی ها و پذیرایی ها، هدیه بردن ها ،چشم روشنیها و غیره یک سلسله احساسات وعواطف خاص دارد. برخی از خانم ها هستند که مجموعه محاسبات آنها را تنها نیازها ، علائق و احساسات خودشان تشکیل می دهد. می گویند: آیا می توانیم فلان وسیله را نداشته باشیم؟ وقتی پرده منزل خواهرم بهترین پرده است چرا مال ما نباشد ؟ وقتی فلانی مبلمانش را عوض کرده ما می توانیم عوض نکنیم ؟

 

بعد هم نوبت میهمانی ها و پذیرایی ها می رسد. امشب می خواهیم اقوام و دوستان را برای شام دعوت کنیم. مگر ـ آقای شوهر! ـ فراموش کرده ای وقتی به مهمانی فلانی رفتیم چند نوع غذا تهیه دیده بود پذیرایی و سفره چیدنشان با چه تشریفاتی بود مگر می شود مال ما کمتر باشد .

 

 

بخش بزرگ دیگری هم هدیه ها ست. امروز فلانی عروسی کرده، فلانی از سفر آمده، چنین و چنان شده و باید هدیه برد. سطح هدیه هم باید مرتب بالا برود که از سایر هدایا بهتر باشد. زن تنها متوجه قوم و خویش و همسایه و دوست است و در چارچوب محصور خودش این مسائل را می بیند.

 

اما اینها از کجا و با کدام پول و درآمد باید تامین گردد فقط برای همان شب عید چقدر پول باید خرج شود حقوق و درآمد شوهر چقدر است .

خانم خانه نباید یکطرفه به مسائل نگاه کند و فقط به چشم و همچشمی ها و تجمل دوستیها و ذوقهای خودش مشغول باشد گر چه به زیباییها و تجملها و تنوعها علاقمند است و اتفاقا گاهی هم ذوقها و سلیقه های بسیار جالبی دارد. اما فقط اینها را می بیند و خارج از این دایره دو مطلب را نمی بیند: یکی درآمد شوهر و دیگر اینکه اگر درآمد شوهر هم کافی است رعایت اصول روابط سالم اجتماعی اسلامی و پرهیز از اشرافیگری تجمل دوستی و اسرافکاری .

 

اختلاف برسرخرج خانه

 

البته کسانی هستند که درآمدهای

گزاف

دارند نظیر بعضی از بازرگانان و صاحبان شغلهایی که کسب درآمد برایشان آسان است. ممکن است زن فکر کند که شوهر از عهده همه توقعات من بر می آید اما هر چند در آمد شوهر زیاد و پول فراوان است آیا باید همه آن برای خود انسان خرج شود ؟مگر اینها حساب ندارد که همه درآمد صرف لباسهای متنوع سفره های رنگارنگ تجملات و تشریفات شود پس مسئولیت اجتماعی کجا رفته است .

 

بی توجهی زن به درآمد شوهر نیازهای اجتماعی و اصول اسلامی ـ که یکی از آنها پرهیز از اسرافکاری و اشرافیگری است ـ البته می تواند در حفظ محبت خانوادگی موثر باشد.برعکس در مورد شوهران نیز باید این مطلب را بیان داشت که: آقای محترم ! شما هم بدانید که همسر شما احساسات ،

 

عواطف و ذوق خاصی دارد. اساسا برای زن یک لباس زیبا مسئله است . اینکه بتواند از میهمانانش پذیرایی گرم بکند و به اصطلاح سفره خوبی بچیند مسئله است . رنگ پرده که من و شما چندان احساسش نمی کنیم و این حوصله را نداریم که بفهمیم آیا اگر کدام رنگ را داشته باشد زیباتر و مناسب تر است .

 

آیا این احساس باید جواب داده شود یا خیر آیا می توانیم خشک و خشن بگوییم درآمد کم است .پول ندارم به دیدن اقوام نرو پذیرایی نکن و هدیه نبر ! و با آن خشونت خاص و احیانا پشتوانه منطقی وارد شویم که نیازهای اساسی ما چیست: نیاز اصلی زندگی عبارت است از غذایی که سیر کند و لباسی که انسان را از سرما و گرما حفظ کند و کلبه ای که در آن زندگی کنیم .

 

شوهر باید بداند که زن موجودی متفاوت از مرد است و بسیاری از مسائل که برای آقایان مهم نیست ، برای خانم ها با اهمیت است . پس بهتر است شوهران همسرانشان را درک کنند و نظراتشان را با مهربانی با همسرشان در میان بگذارند.

 

باید حساب کنیم که

زن

موجود دیگری است. دلبستگی ها ولذت هایی دارد. و لذا آقایان همان طور که کار خانم ها را در منزل به حساب می آوردند باید برای احساس و ذوق آنها هم حساب باز کنند. البته منظور این نیست که همه توقعات به هر ترتیب برآورده شود باید درآمد را هم در نظر گرفت و اعتدال را رعایت کرد و با پرهیز از اسراف و تجمل و در عین حال با رعایت نیاز جامعه از غرق شدن در رقابتها و چشم و همچشمیها ـ که هیچگاه پایان نمی پذیرد ـ اجتناب کرد اما می گویم خیلی خشک نباشد.

منبع: کتاب «گفتارهای تربیتی» – محمد جواد باهنر

زناشویی,روابط زناشویی,آموزش زناشویی,مسائل زناشویی,اموزش زناشویی,مسایل زناشویی,زندگی زناشویی,آموزش روابط زناشویی,روابط زناشویی با عکس,خرج خانه ,اختلاف,اختلاف بر سر خرج خانه
زناشویی,روابط زناشویی,آموزش زناشویی,مسائل زناشویی,اموزش زناشویی,مسایل زناشویی,زندگی زناشویی,آموزش روابط زناشویی,روابط زناشویی با عکس,خرج خانه ,اختلاف,اختلاف بر سر خرج خانه



 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا