داروهای گیاهی و طب سنتی

درمان آلرژی فصلی تنفسی با روغن های گیاهی

 

درمان آلرژی,داروهای گیاهی برای آلرژی

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به عوامل خارجی واکنش نشان می دهد

آلرژی یا حساسیت چیست ؟

آلِرژی یا حَسّاسیَت، (به انگلیسی: allergy) واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.

برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده‌است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.

خوشبختانه، درمان های طبیعی برای رفع علائم آلرژی وجود دارد. به عنوان مثال، اسانس های ضروری به واسطه خاصیت آنتی هیستامینی و ضد التهابی به کنترل علائم آلرژی کمک می کنند.

 علائم آلرژی

لازم به ذکر است گاهی در تابستان علائمی مشابه علائم تنفسی آلرژی بروز می‌کند که ناشی از گرمای هوا و بیماری‌های خفیف تنفسی است که نباید با آلرژی یکسان در نظر گرفته شوند زیرا از نظر درمان نیز کاملا مسیر درمانی متفاوتی با یکدیگر دارند. علائم آلرژی می‌تواند شامل آبریزش بینی، التهاب مجاری تنفسی، ریزش اشک چشم و خارش پوست برای مدت طولانی باشد که این علائم می‌تواند در افراد مختلف به اشکال مختلف و به میزان مختلف بروز کند اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت می‌باشد این است که پایه همه این علائم یکسان و همان الرژی می‌باشد.

اسانس های طبیعی برای درمان آلرژی
برای بهره مندی از این روغن های ضروری که علائم آلرژی را کنترل می کنند، شما باید مطمئن شوید که این روغن با کیفیت بالا و ارگانیک هستند. آلرژی یک وضعیت شایع است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به عوامل خارجی مانند گرد و غبار، واکنش نشان می دهد. این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما هیستامین تولید می کند؛ ماده ای که موجب التهاب و تحریک در قسمت های تنفسی شما می شود.

آلرژی یک بیماری جدی نیست ولی علائم آن می تواند آزاردهنده باشد و حتی مشکلات بینایی ناشی از آن انجام برخی امور روزمره را برای شما مشکل می کند.

خوشبختانه، درمان های طبیعی برای رفع علائم آلرژی وجود دارد. به عنوان مثال، اسانس های ضروری به واسطه خاصیت آنتی هیستامینی و ضد التهابی به کنترل علائم آلرژی کمک می کنند.

درمان آلرژی با روغن نعنا
مطالعات نشان داده است که روغن نعنا ضد التهاب است. این ماده سبب کاهش علائم اختلالات التهابی مزمن مانند رینیت (التهاب مخاط بینی) و آسم برونشی می شود. همچنین این ماده به عنوان یک خلط آور می تواند در درمان آلرژی، سینوزیت، سرفه و سرماخوردگی موثر باشد. روغن نعنا با آرام کردن ماهیچه های بینی باعث بیرون آمدن مخاط و مواد حساسیت زا می شود. برای کاهش التهاب می توانید مستقیما یک یا دو قطره خالص از آن را میل کنید. روغن نعناع کمی را به آب جوش اضافه کنید و بخارات را به مدت پنج دقیقه وارد سیستم تنفسی خود کنید.

درمان آلرژی,داروهای گیاهی برای آلرژی

روغن نعنا ضد التهاب است و برای درمان آلرژی مفید است

درمان آلرژی با روغن بابونه
دارای خواص ضد التهابی و آرامبخش است. این روغن به مبارزه با علائم آلرژی کمک می کند. مصرف روغن بابونه باعث کاهش احتقان و از بین رفتن قرمزی چشم می شود و تحریکات پوستی و خارش را از بین می برد. می توانید این روغن را روی پشت، سینه و گردن ماساژ دهید. یک قاشق چای خوری از روغن بابونه را می توانید به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و روزی دو بار آن را بنوشید.

درمان آلرژی,داروهای گیاهی برای آلرژی

روغن بابونه, به مبارزه با علائم آلرژی کمک می کند

روغن اوکالیپتوس برای درمان آلرژی با
این اسانس یکی از درمان های موثر برای مشکلات و بیماری های تنفسی است. ترکیبات فعال روغن اوکالیپتوس منجر به تسکین احتقان بینی می شود و از تنفس شما در برابر عفونت های ویروسی و باکتری ها حمایت می کند. قدرت آنتی هیستامینی این اسانس باعث کاهش حساسیت فصلی می شود. مقدار کمی روغن اوکالیپتوس را به آب جوش اضافه کنید. سپس، بخارات را برای مدت پنج دقیقه وارد ریه کنید.

درمان آلرژی,داروهای گیاهی برای آلرژی

روغن اوکالیپتوس یکی از درمان های موثر برای آلرژی است

اسانس لیمو و درمان آلرژی
این ماده می تواند سیستم لنفاوی بدن را بهبود بخشد و شرایط تنفسی را بهتر کند. طبق مطالعات روغن لیمو می تواند از رشد باکتری در محیط جلوگیری کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. با اسپری کردن این ماده در خانه می توانید عوامل حساسیت زا و باکتری ها را نابود کنید. یک یا دو قطره از عصار این گیاه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را بنوشید تا میزان متعادلPHرا در بدن خود حفظ کنید. همچنین می توانید در هنگام شستشوی لباسها آن را به مواد شوینده خود اضافه کنید یا چند قطره از آن را روی پرده، ملحفه و فرش اسپری کنید تا باکتری ها را از بین ببرد.

درمان آلرژی,داروهای گیاهی برای آلرژی

اسانس لیمو، میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و با آلرژی مبارزه کند

روغن اسطوخدوس برای درمان آلرژی
یک محصول آرامش بخش است که به کاهش التهاب راه های هوایی شما کمک می کند. مصرف این اسانس بخصوص زمانی که دچار عفونت های ویروسی هستید، توصیه می شود. مصرف روغن اسطوخدوس منجر به کاهش تراکم عطسه می شود و برای کاهش خارش ناشی از آلرژی و حساسیت مفید است. وقتی احساس کردید که آلرژی به سراغتان آمده، چند قطره از این گیاه را به کف دستانتان بمالید، دستانتان را جلوی بینی خود گرفته و نفس عمیق بکشید. برای فصل های حساسیت زا بهتر است همیشه مقداری پنبه آغشته به عصاره اسطوخودوس را به همراه داشته باشید.

درمان آلرژی,داروهای گیاهی برای آلرژی

روغن اسطوخدوس برای کاهش خارش ناشی از آلرژی و حساسیت مفید است

 

درمان آلرژی فصلی تنفسی با روغن های گیاهی

منبع :iec.behdasht.gov.ir

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا