تستهای روانشناسی

تست: پول برای شما واقعا چه معنایی دارد؟

 

پولدار شدن

پول در دست شماست تا کاری با آن بکنید،مسئله مالکیت یا تصاحب آن نیست‎

این تست بسیار جالب است حتما آنرا انجام دهید تا از نتیجه آن شگفت زده شوید

اگر پول اضافی داشته باشید، خرجش می کنید. اگر اوضاع سخت تر باشد، در صورت لزوم، به خوردن لوبیا هم راضی هستید! به طور خلاصه، هیچ وقت قرار نیست به خاطر برنامه ریزی مالی پاداشی بگیرید.

۱٫ پس از یک وعده غذا با دوستان صورت حساب روی میز قرار می گیرد. 

الف) کسی غیر از شما مسئول محاسبه سهم هر کس می شود.

ب ) هر کس سهمش را روی میز می گذارد.

ج ) شما از این که غذای همه را حساب کنید خوشحال می شوید.

د ) مبلغ صورت حساب را مساوی بین همه تقسیم می کنید.

۲٫ پس از چند هفته، کاناپه رویایی تان را در حراج می بینید. 

الف) با لبخندی سرخوشانه بر چهره سریعا می روید تا آن را بخرید.

ب ) هم کاناپه را می خرید و هم دو مبل تک نفره همراه آن را.

ج ) مدتی صبر می کنید تا کمی قیمت پایین تر بیاید.

د ) خیلی هیجان زده نمی شوید؛ چیزهای زیادی هست که باید پولش را بدهید.

۳٫ به چه چیز نوجوان ها بیشتر حسادت می کنید؟ 

الف) داشتن یک اسکوتر جدید

ب ) رهایی از مسئولیت

ج ) بیرون رفتن با لباس های عجیب

د ) عشق و حال فرار از کلاس

۴٫ فرض کنید در وقت اضافی خود از نقاشی با آبرنگ لذت می برید. یک روز دوستی که به دیدن تان آمده می خواهد تابلوی مورد علاقه تان را بخرد. 

الف) از او می خواهید قیمت پیشنهادی اش را بگوید.

ب ) قیمت را دو برابر می کنید.

ج ) به او می گویید خیلی به آن علاقه دارید.

د ) حاضر نیستید آن را با دنیا عوض کنید.

۵٫ قصد دارید دو هفته به مراکش بروید. 

الف) به این فکر می کنید که چطور به صرفه ترین سفر را داشته باشید.

ب ) از دوستی که سال گذشته به آنجا رفته کمک می خواهید.

ج ) سریعا یک عینک آفتابی و یک شلوارک جدید می خرید.

د ) ساک خود را می بندید و با یک هواپیمایی نسبتا ارزان سفر می کنید.

۶٫ یک نفر اظهارنظر اهانت آمیزی به شما می کند. 

الف) با آرامش جواب می دهید.

ب ) رفتار او را اوج بی شرمی و بدرفتاری می دانید.

ج ) کاملا به آن بی اعتنایی می کنید.

د ) نگاه بدی به او می کنید.

۷٫ کارفرمای جدیدتان در مورد هزینه ها خیلی ولخرج است. 

الف) شما تلاش می کنید همه صورت حساب های تان را جابجا کنید.

ب ) وقتی با اتوبوس به ماموریت می روید به دروغ می گویید با تاکسی رفته اید.

ج ) دوستان تان را به هزینه شرکت به رستوران های شیک دعوت می کنید.

د ) وقتی افرادی را برای یک ناهار کاری به رستوران می برید همه را تشویق می کنید بهترین غذاها را سفارش دهند.

۸٫ یک شب که بیرون هستید ترجیح می دهید: 

الف) با آخرین درآمد خود همه را میهمان کنید.

ب ) عامل اصلی جان بخشیدن به جمع می شوید.

ج ) دیگران را مشاهده می کنید و فقط گوش می دهید.

د ) پر انرژی درباره رویدادهای روز بحث می کنید.

۹٫ یک خرج نامنتظره بزرگ رخ می دهد که حساب تان خالی می شود، چه احساسی دارید؟ 

الف) ناامیدی

ب ) اضطراب

ج ) تقدیرباوری

د ) حس فقدان

۱۰٫ قصد دارید در آینده ای نزدیک یک خانه بخرید. 

الف) به هر چیزی که علامت «برای فروش» داشته باشد توجه می کنید.

ب ) معروف ترین محله های نزدیک خود را جستجو می کنید.

ج ) خانه های موجود در قیمت مورد نظرتان را نگاه می کنید و صبر می کنید تا خانه مناسب را پیدا کنید.

د ) مناطقی با بالاترین ارزش زمین را جستجو می کنید تا بهترین قرارداد را ببندید.

بیماری روانی مربوط به پول

امتیاز ۱۹-۱۰: پول به اندازه سرنوشت مرموز است 

نگاه بسیار عادی به پول دارید و مایلید هفته به هفته زندگی خود را بگذرانید.

اگر پول اضافی داشته باشید، خرجش می کنید. اگر اوضاع سخت تر باشد، در صورت لزوم، به خوردن لوبیا هم راضی هستید! به طور خلاصه، هیچ وقت قرار نیست به خاطر برنامه ریزی مالی پاداشی بگیرید. با این حال دلایل خوبی در دفاع از این رویکرد وجود دارد. برای شما پول ظاهرا یک جیز تماما اتفاق محور است که افراد کنترل کمی بر آن دارند، پس نگران بودن برای آن بی وجه است. با این حال، این نگاه سست معایب خودش را دارد. ممکن است برای افزودن جنبه های دراماتیک و هیجانی به زندگی تان وابسته نوسان های زندگی مالی تان شوید.

چرا چنین نگاهی دارید؟ نخست، باید بی میلی تان نسبت به برنامه ریزی پیشاپیش را آزمایش کنید. هرگز یاد نگرفته اید که بر مخارج خود حد بگذارید یا یک بودجه معقول تنظیم کنید. به جای آن، مشوق ها و محرک ها عامل خرج کردن شما بوده اند و عمدتا تحت تاثیر امیال زودگذر هستید. به دنبال ارضای فوری خواست های تان هستید؛ برای شما، بلند مدت بیش از حد انتزاعی و محدود کننده است.

مدیریت خوب پول نیازمند صبر و نظم است و اینها ویژگی هایی هستند که برای شما بیش از حد غریبه اند. آرام آرام به خودتان بیاموزید که ارباب امور مالی خود باشید و نه امور مالی ارباب شما. بر روی حس فقدان خود و نیاز به این که هر چه می خواهید سریعا باید حاضر باشد، کار کنید. با آموختن نحوه برنامه ریزی برای آینده قادر به تاثیرگذاری مثبت تر خواهید بود.

امتیاز ۲۵-۲۰: پول به شما پایگاه اجتماعی می دهد 

در نظر شما، پول تاثیر مهمی بر جایگاه اجتماعی تان دارد.

پول مثل عصایی جادویی است که باعث می شود اطرافیان شما را بپذیرند و به رسمیت بشناسند. این بازتاب بیرونی قدرت است و شما همیشه قدرت بیشتری می خواهید. پذیرفته اید که ظرفیت بالایی برای کار کردن دارید، که راهی به درآمد هر چه بیشتر به سوی شما می گشاید. با این حال، در این تلاش برای کسب پول و قدرت بیشتر، گاهی در برابر برخی معایب آسیب پذیر می شوید – همکاران خیانتکار، مخارج بیهوده و غیره.

انگیزه شما در کسب پول زیاد از به هم آمیختن ارزش شخص با تصویر قدرت ناشی می شود – وقتی دیگران به شما لبخند می زنند چون صورتحساب را پرداخته اید، فکر می کنید به شما محبت شده است. از خودتان بپرسید واقعا می خواهید مردم به خاطر چه چیزی از شما تعریف کنند. آیا پول شماست، یا ترجیح می دهید به خاطر هوش و اصالت تان باشد؟ پول یقینا می تواند یک عزت نفس سست ایجاد کند. بدون آن، گاهی این احساس را دارید که کاملا بی ارزشید.

سراب ثروت باعث می شود احساس قدرت و تاثیرگذاری بکنید اما در نهایت به دنبال قدرت درونی در جای درست نیستید. سعی کنید وسواس تان را نسبت به تصویر خود نزد دیگران کنار بگذارید. به جای آن، بر پر رنگ کردن ارزش شخصی منحصر به فردتان تاکید کنید؛ یعنی بر شمایی که کاملا جدای از حساب بانکی تان وجود دارد. در طول زمان، کشف خواهید کرد که این کار منبع ثروت های بزرگ تری است.

امتیاز ۳۱-۲۶: پول امنیت می آورد 

رابطه شما با پول عمدتا مبتنی بر کنترل است. شما با دقت زیاد حساب های خود را مدیریت می کنید و چیزی را بیش از یک صورتحساب کاملا متوازن دوست ندارید! وقتی نوبت به پول می رسد، خرج های نامنتظره یا سرخوشی های مالی تند و تیز را دوست ندارید. اصول راهنمای شما رشد مداوم و پس انداز برای روز مباداست. پول به شما حس امنیت می دهد و از هرگونه خرجی که ممکن است احساس اطمینانی را که از امور مالی خود به دست می آورید خراب کند، می پرهیزید. در نظر شما خرید چیزها به معنای کسب وسایل تازه نیست، بلکه عملا به معنای از دست دادن پول است.

اما مشکلی که با پذیرش مفهوم پول به عنوان یک انرژی با گردش آزاد دارید، مانع می شود از آن لذت ببرید. برای مثال در تعطیلات، اغلب وقت تان را صرف این می کنید که چطور می توانید از شر یکسری مخارج خلاص شوید و نتیجه این است که هیچ وقت از تعطیلات لذت نمی برید.

این احساس ماندگار که انگار هر وقت پول خرج می کنید، چیزی را از دست می دهید، ممکن است به ترس از دست دادن خودتان منجر شود. انتقال پولی که به سختی به دست آورده اید این احساس را به شما می دهد که انگار قدرت و استقلال تان از دست رفته است. سعی کنید بیشتر بر لذت بردن از تجربیاتی که با پول می توان خرید تمرکز کنید. حول خرج کردن پول، احساس رضایت بپرورانید و به پول همچون ابزار برای افزایش شادی خود فکر کنید.

امتیاز ۴۰-۳۲: پول یعنی آزادی 

برای شما پول چیزی است که آزادی عمل به همراه می آورد. شما به پول فقط به عنوان ابزاری در راه یک هدف نگاه می کنید و نه به عنوان هدفی فی نفسه، داشتن یک حساب بانکی پر از پول،بدون برنامه ای معنادار برای خرج آن، علاقه شما را بر نمی انگیزد. مسئله این نیست که پول را دوست ندارید و از بردن ناگهانی یک لاتاری بال در نمی آورید، بلکه پول به خودی خود موضوع مورد علاقه شما نیست.

به همین دلیل،مدیریت حساب های تان مشکلی برای تان ایجاد نمی کند. میدانید چطور صبر کنید تا توان پرداخت پول چیزی را که می خواهید به دست آورید، و می دانید چطور به هدفی در زندگی تان برسید. با وجود این، به هر حال شما هم انسانید و معمولا دست به مخارج سرمستانه می زنید، فقط به خاطر این که خوش بگذرد یا به خاطر این که نمی خواهید لحظه ای را که لحظه ای طلایی به نظر می رسد از دست بدهید.

آزادی که در رابطه با پول دارید، به آن علت است که آن باورهای منفی ای که گاهی مردم نسبت به پول دارند، شما را بر نمی انگیزد.شما پول را ریشه همه بدی ها نمی دانید و به خاطر امنیت یا عزت نفس هم بر آن متکی نیستید.بنابراین، می توانید آن را بر حسب امیال خود و بدون اسیر حساب بانکی خود شدن، مدیریت کنید تا جایی که خود شما مسئله باشید. پول در دست شماست تا کاری با آن بکنید؛ مسئله مالکیت یا تصاحب آن نیست. همین راه را ادامه دهید و در عین حال گاهی در قرعه کشی ها شرکت کنید. که می داند؟! شاید یک بار خوش شانس بودید.

تست: پول برای شما واقعا چه معنایی دارد؟

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا