بارداری

آیا بارداری در زمان پریود امکان دارد؟

به ریزش دوره‌ای دیواره رحم که همراه با خونریزی است قاعدگی یا عادت ماهانه گفته می‌شود. طول مدت خونریزی، میزان خونریزی، فاصله بین خونریزی‌ها و سایر خصوصیات هر قاعدگی از شاخص‌های مهم سلامت زنان است. اولین تجربه قاعدگی یا پریود (Menarche) معمولا بین ۸ تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی از جمله نژاد، سابقه فامیلی افراد، شرایط زندگی و نوع تغذیه، منطقه جغرافیایی محل رشد، وضعیت بهداشت و عوامل روحی در زمان شروع آن موثر هستند. مطالعات نشان داده که زندگی در مناطق شهری، اضافه وزن و زندگی در نزدیکی خط استوا سن قاعدگی را پایین‌تر می‌آورد.

مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولا سه تا پنج روز است، اما بین دو تا هشت روز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی که -از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دوره بعد محاسبه می‌شود- به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد و به طور کلی سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۶ تا ۳۵ روز متغیر است.

احتمال بارداری در زمان پریودی

بارداری در زمان پریود

در زمان قاعدگی احتمال بارداری هست؟

حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است. تمامی این اعداد، به طور متوسط و بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک هستند و برای هر کس فرق می‌کنند و در چند سال اول بعد از شروع پریود و چند سال قبل از یائسگی تغییرات زیادی دارند.

مشخصه ترشحات دوران قاعدگی چیست؟

ترشحات قاعدگی شامل مقداری خون روشن شریانی، موکوس دهانه رحم (سرویکس)، ترشحات واژن و بافت دیواره رحم است. به همین دلیل رنگ ترکیب ترشحات قاعدگی کمی تیره تر از رنگ خون است. در واقع بر خلاف تصور عامه که خون قاعدگی را خونی کثیف می‌دانند، اکثر خون قاعدگی خون شریانی یا خون تمیز (حاوی اکسیژن) است. در اوایل یا اواخر خونریزی ممکن است که رنگ خون قهوه‌ای تیره باشد؛ این به دلیل فعالیت آنزیم‌های خاص و پدیده‌ای طبیعی است.

در دوران قاعدگی چه باید کرد؟

استراحت، کیسه آب گرم و مسکن در کاهش درد قاعدگی موثر هستند. نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می‌گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن باز می‌گرداند. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند. در دوران قاعدگی موارد زیر را رعایت کنید:

در زمان قاعدگی حتما از نوار بهداشتی تمیز و یک بار مصرف شود.
استحمام مرتب و زیاد در دوران قاعدگی توصیه می‌شود.
سعی کنید از یبوست در دوران قاعدگی در امان باشید.
دقت کنید که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت‌ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می‌شود.

پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون‌های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.

آیا در زمان قاعدگی احتمال بارداری وجود دارد؟

احتمال بارداری در زمان قاعدگی تقریبا صفر است در صورت نزدیکی حین قاعدگی نیازی به استفاده از روش‌های ضدبارداری نیست. اگر چه مقدار آهن از دست رفته در هر سیکل قاعدگی ناچیز است، اما در کشورهایی مثل ایران که فقر تغذیه ریشه‌کن نشده، مصرف قرص آهن برای مقابله با کم خونی فقر آهن (البته با تجویز پزشک) منطقی به نظر می‌رسد. دولت ها باید با آموزش صحیح به افراد جامعه، مخصوصا دختران در سن بلوغ میزان آگاهی در مورد قاعدگی را افزایش دهند. پنهان کردن قاعدگی، ایجاد حس شرمساری، کناره گرفتن از جامعه هنگام قاعدگی، به کار بردن لغات منفی برای قاعدگی، ارتباط دادن مسائل جانبی به قاعدگی، عدم درک صحیح از یک فرایند کاملا طبیعی و هر آنچه که ذره ای از طبیعی فرض شدن قاعدگی کم کند باید اصلاح شود.

بارداری در زمان پریودی امکان پذیر است

بارداری در زمان پریودی

روش کاهش درد در دوران قاعدگی

به طور معمول عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از زنان شکم و کمر درد شدیدی را در دوران قاعدگی تجربه می‌کنند. علت درد، انقباضات قدرتمند عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم برای بیرون راندن ترشحات قاعدگی است. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن و استفاده از کیسه آب گرم و استراحت به کاهش این درد کمک می‌کنند.

سندرم قبل از قاعدگی در بعضی از زنان رخ می‌دهد که شامل دردناک شدن پستان‌ها به علت احتباس آب و نمک، خستگی و تغییرات خلقی مثل تحریک پذیری است. تغذیه سالم، کاهش مصرف کافئین و حمایت روحی اساس درمان را تشکیل می‌دهند. نزدیکی در زمان قاعدگی از نظر شرعی منع شده است. از نظر علمی در گذشته باور بر این بود که داشتن رابطه جنسی هنگام قاعدگی، شانس اندومتریوز و عفونت را بالا می‌برد. هنوز هم بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از نزدیکی در زمان قاعدگی پرهیز شود چون برخی مطالعات نشان می‌دهند امکان انتقال عوامل عفونی میکروبی یا ویروسی (مثل سوزاک، سیفیلیس، کلامیدیا، ویروس اچ‌آی‌وی و ویروس تب‌خال) در زمان قاعدگی افزایش می‌یابد. اما از آنجایی‌ که مطالعات جدیدتر رابطه معناداری بین نزدیکی حین قاعدگی و آندومتروز و عفونت پیدا نکردند، امروزه در صورت آمادگی ذهنی طرفین و رعایت نکات بهداشتی، منعی برای رابطه جنسی هنگام قاعدگی وجود ندارد. از سوی دیگر گفته می‌شود که انقباضات ماهیچه‌ای هنگام نزدیکی و ارگاسم می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کنند. ثبت دقیق اولین و آخرین روز هر قاعدگی بسیار مهم است.

یائسگی چیست و عوامل موثر بر تغییر زمان قاعدگی کدامند؟

یائسگی به زمانی گفته می‌شود که خونریزی قاعدگی کاملا متوقف شود و معمولا در دهه ششم زندگی رخ می‌دهد.

عوامل زیادی موجب تغییر زمان قاعدگی می شوند. شایع‌ترین آنها بارداری است، اما ورزش سنگین، رژیم‌های غذایی، کاهش وزن زیاد، مسافرت، استرس روحی و جسمی، کیست‌های تخمدان، بلوغ زودرس، فیبروم (میوم) رحم و سرطان می‌تواند این زمان را تغییر دهند. تنها زمانی که روند معمول قاعدگی تغییر کند نیاز به مراجعه نزد پزشک است.

احتمال بارداری در زمان پریود بودن

بارداری در زمان پریود بودن

آیا امکان بارداری در زمان قاعدگی وجود دارد ؟

آیا فکر میکنند که اگر فرد در زمان عادت ماهیانه اقدام به رابطه جنسی نماید ، احتمال بارداری وجود خواهد داشت یا نه ؟

خیلی ها فکر میکنند که اگر فرد در زمان عادت ماهیانه اقدام به رابطه جنسی نماید ، احتمال بارداری وجود نخواهد داشت. اما باید گفت که این امکان وجود دارد که وی در دوران خونریزی نیز باردار گردد.

تعدادی دلیل برای این مهم وجود دارد که برجسته ترین آنها عبارت است ازدلیل تمام خونریزی های مهبلی عادت ماهیانه نمی باشد. مواقعی وجود دارد که زنان خونریزی کمی رو در زمان تخمک گذاری مشاهده مینمایند .

این زمان درست زمانی می باشد که فرد برای باردار شدن کاملاٌ آماده بوده و به اصطلاح کشش رحمی وی بالاست. در زمان تخمک گذاری یک تخم از لوله تخمدان رها شده و بسمت پایین و لوله فالوپ (شیپور رحمی) حرکت میکند.

این بسیار طبیعی است که دختری در زمان تخمک گذاری مقداری خون را مشاهده نماید و آن را حمل بر تغییر زمان عادت ماهیانه و یا به اشتباه خود عادت ماهیانه تلقی نماید

بعضی وقتها تخمک گذاری می تواند قبل از اینکه خونریزی پریود در فرد به پایان برسد اتفاق بیافتد و بعضی وقتها نیز میتواند اتفاقش بلافاصله بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه نیز می باشد. از طرفی اسپرم نیز می تواند تا ۳ روز بعد از رها شدن تخمک رو باردار نماید .

بنابراین داشتن رابطه جنسی در هر دو صورت میتواند بارداری نا خواسته رو بهمراه داشته باشد. داشتن سکس بدون استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی، در زمان عادت ماهیانه و حتی در زمان خونریزی همچنان دارای ریسک میباشد.

خارج از این مسئله ، روابط جنسی در زمانی که فرد دارای شرایطی اینچنین می باشد هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی توصیه نمی گردد. در این شرایط حتی ریسک مبتلا شدن به انواع بیماریهای جنسی از قبیل ایدز و یا زگیلهای واژن و انواع دیگر بیماریها کاملاٌ بالا می باشد .

تنها راه قابل اطمینان و شایع برای جلوگیری از بارداری نا خواسته و بیماریهای واگیردار، در شرایط فعلی استفاده از کاندوم میباشد.

آیا بارداری در زمان پریود امکان دارد؟

منابع: parsegard.com,forum.iransalamat.com,iranmadame.com
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا