نکته های خانه داری

طرز تهیه ترشی موسیر |خواص موسیر

 

درست کردن ترشی موسیر,طرز درست کردن ترشی موسیر

طرز تهیه ترشی موسیر

مواد لازم برای تهیه ترشی موسیر :

موسیر خشک  ۱۰۰ گرم
 سرکه سفید ۱ لیتر
 زردچوبه یک قاشق چایخوری
 نمک به اندازه دلخواه

روش آماده کردن موسیر تازه :

موسیر، دو گونه است؛ یک نوع آن، دارای طعم تلخ است و نوع دیگرش تلخ نیست. نوع تلخ آن را پس از پوست کندن و ورقه‌ ورقه‌کردن، درون آب بریزید و هر چند ساعت یک بار، آب آن را عوض کنید تا کاملاً تلخی‌اش گرفته شود.

سپس آن را روی پارچه‌ای پهن کنید و بگذارید رطوبتش کاملاً گرفته شود. حالا این موسیر، آماده برای درست کردن ترشی می‌باشد.

روش آماده کردن موسیر خشک:

موسیر خشک را، درون آب سرد بریزید و بگذارید کاملاً خیس بخورد. یکی دو بار هم آب آن را عوض کنید و پس از آن که موسیر کاملاً لطیف و نرم شد، ریشه‌های ریز و دورریز آن را بگیرید. اینک موسیر شسته را روی پارچه‌ای پهن کنید تا کمی خشک شود.

روش تهیه ترشی موسیر :

موسیرهای آماده را درون شیشه بریزید و به اندازه دلخواه، نمک، یک قاشق چایخوری زردچوبه و سرکه بیفزائید و درِ آن را کاملاً ببندید تا ترشی، جا بیفتد.

نکته برای تهیه ترشی موسیر :

برای آماده کردن ترشی موسیر، می‌توان هم از موسیر تازه و هم از موسیر خشک استفاده کرد.

ترشی موسیر

خواص موسیر

خواص موسیر :

موسیر چاشنی‌ای اشتهاآور و دارای طبیعت گرم است. افرادی که عادت به خوردن موسیر دارند موهایشان دیرتر سفید شده و کمتر به عارضه ریزش مو مبتلا می‌شوند. خوردن موسیر در وعده غذایی شام برای درمان بی‌خوابی مفید است و می‌تواند دستگاه گوارش را تقویت و ضدعفونی کند و از انقباضات دردناک معده و روده بکاهد. موسیر عمل هضم غذا را آسان و با افزایش ادرار، سموم بیشتری را از بدن خارج می‌کند. این چاشنی در تسکین درد مفاصل و نقرس بسیار موثر و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، پایین آورنده خوب فشار خون است. موسیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B به عملکرد دستگاه اعصاب مرکزی کمک کرده و به شکل مطلوبی از سردردهای میگرنی می‌کاهد. سیستم قلبی ـ عروقی را تقویت و برای کاهش چربی و قند خون نافع است. محققان اعلام کرده‌اند مصرف موسیر اثرات قابل توجهی در پیشگیری از انواع سرطان دارد و التیام‌دهنده، ترمیم‌کننده موثر زخم‌ها و تسکین‌دهنده التهاب کبد است.

توجه: زیاده‌روی در خوردن موسیر خام برای افراد گرم‌مزاج مضر بوده و بشدت حرارت بدن را افزایش می‌دهد. اگر قصد تهیه ماست موسیر را دارید از ماست‌های کم‌چرب به همراه موسیر تازه و کمی پونه و فلفل به جای نمک استفاده کنید. اگر هم به موسیر تازه دسترسی نداشتید می‌توانید از پودر موسیر استفاده کنید. بهتر است پودر موسیر را به صورت خانگی تهیه و در ظروف در‌دار نگهداری کنید. بد نیست بدانید یک لیوان ماست پرچرب ۱۵۰ کالری، یک لیوان ماست کم‌چرب ۱۱۰ کالری و در ۱۰۰ گرم موسیر ۷۰ کالری انرژی نهفته است.

طرز تهیه ترشی موسیر |خواص موسیر

منبع : shooroshirin.ir

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا