نگهداری مواد غذایی

آشنایی با خواص انگور سیاه و قرمز برای بدن و پوست

انگور یکی از میوه های شیرین و بسیار مقوی در میان میوه های دیگر است که دارای رنگ و اندازه های مختلفی است.این میوه در روی درختی است رونده که به دور خودش می پیچد و بالا می رود. این درخت بیش از آب نیاز به تکیه گاه دارد تا بتواند به رشد خودش ادامه دهد.انگور یکی از قدیمی ترین میراث های ایران کهن است که خواص بسیاری برای سلامتی و رفع بسیار بیماریها دارد.

خاصیت انگور,بهترین خواص انگور

مصرف منظم و روزانه انگور، نقش پررنگی در تنظیم سطح کلسترول خون دارد

ترکیبات شیمیایی انگور:
 کلیه قسمت های درخت انگور قابل استفاده دارویی است .
برگ مو :دارای ساکارز ، لوولز Levulose ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته ای و تعدادی اسیدهای آلی است
دم خوشه انگور :دارای تانن ، مواد رزینی ، تارتارات پتاسیم و اسید های آلی است .
غوره ک میوه سبز رنگ و نارس انگور است که دارای طعم ترش می باشد . غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک ، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند می باشد .

با این همه، زیاده روی در مصرف انگور (مخصوصا انگور قرمز) می تواند امکان انعقاد خون را کمتر کند. بنابراین بهتر است حدود ۲ هفته قبل از عمل جراحی از انواع انگور و آب انگور استفاده نکنید چون این کار خطر خونریزی را افزایش می دهد. بهتر است افراد مبتلا به کم خونی یا رقت خون، انگور قرمز یا آب آن را با احتیاط و حدود ۱ ساعت بعد از صرف غذای اصلی مصرف کنند.

انگور و لاغری

خواص انگور در بارداری

آشنایی با خاصیت های انگور :

انگور هم چاق کننده است هم لاغر کننده

افرادی که خیلی لاغرند و می خواهند چاق شوند، می‌توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگور بخورند.

انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده، به این صورت که اگر انگور را از صبح تا ظهر، به تنهایی میل کنید لاغر کننده و اگر آن را همراه با غذا بخورید چاق کننده است.

 پیشگیری از برخی سرطان ها

انواع انگور دارای بالاترین حجم از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند. از این رو، مصرف آنها می‌تواند باعث پیشگیری از بروز استرس اکسیداتیو و التهاب های مزمن در بدن شود. هر دوی این موارد، جزو عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند که می توان با مصرف منظم انگور، از ابتلا به آنها دور ماند و در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان را هم کاهش داد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های فراوان موجود در انگور می‌توانند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن هم پیشگیری کنند. ترکیبات فنولی موجود در انگورها نیز قابلیت کاهش خطر ابتلا به سرطان های کلورکتال، ریه، پروستات و پستان را دارند.

 تقویت توان مغز و حافظه

انگورهای قرمز و بنفش، دارای ترکیبی به نام «رزوراتول» هستند. تحقیقات اخیر ثابت کرده اند این ترکیب بسیار مفید می‌تواند با افزایش جریان خون به سمت مغز، باعث بهبود عملکرد مغز، بهبود حافظه و پیشگیری از ابتلا به مشکلات حافظه‌ای ناشی از افزایش سن شود. علاوه بر این، رزوراتول موجود در انگور می‌تواند باعث به تاخیر افتادن ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر هم بشود. برای این منظور، مصرف روزانه حداقل ۶۰ تا ۱۰۰ گرم انگور یا آب طبیعی این میوه به تمامی افراد توصیه می شود.

 حفظ سلامت قلب

مصرف منظم و روزانه انگور، نقش پررنگی در تنظیم سطح کلسترول خون دارد. به عبارت ساده‌تر، مصرف این میوه می‌تواند هم به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و هم به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک کند و به این ترتیب، احتمال ابتلا به کلسترول خون بالا یا بیماری های قلبی-عروقی را کاهش دهد. از طرف دیگر، نتیجه تحقیقی که محققان دانشگاه ویسکانسین انجام داده‌اند، نشان می‌دهد مصرف روزانه آب انگور قرمز می‌تواند احتمال افزایش کلسترول خون را در بیماران قلبی-عروقی را کاهش دهد. ضمن اینکه مصرف انگور و آب انگور با افزایش سطح نیتریک اکسید در خون، از گرفتگی عروق پیشگیری می‌کند و احتمال ابتلا به حمله و سکته‌ قلبی را تاحد چشمگیری کاهش می دهد.

 کنترل فشار خون

مصرف روزانه انگور و آب آن می‌تواند با از بین بردن گرفتگی های عروق و پیشگیری از ابتلا به آسیب‌های عروقی، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. از طرف دیگر، این میوه سرشار از پتاسیم است. از این رو، بیماران مبتلا به فشار خون بالا می توانند برای کنترل یا کاهش فشار خون خود، مصرف روزانه آن را در برنامه غذایی روزانه‌شان داشته باشند.

 رفع خستگی

انواع انگور دارای باکیفیت‌ترین نوع ویتامین‌ها و املاحی مانند منیزیم، فسفر، آهن و مس هستند. از این رو، مصرف روزانه آنها به عنوان میان وعده می‌تواند باعث افزایش انرژی و رفع خستگی شود. از طرف دیگر، قرار گرفتن این ترکیبات کنار یکدیگر باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود و علائم خستگی مانند کرختی و بی‌حوصلگی را از افراد دور می کند. ضمن اینکه کربوهیدرات موجود در انگور با بهبود عملکرد ماهیچه ها و سیستم عصبی، باعث ارتقای کارکرد آنها و دوری دوچندان خستگی از بدن ما خواهد شد. متخصصان برای افزایش انرژی و شادابی روزانه، مصرف نصف لیوان آب انگور در وعده صبحانه و نصف لیوان آب انگور در وعده عصرانه را بسیار مفید می دانند.

 رفع یبوست

یکی دیگر از خواص بسیار ارزشمند انگور، پیشگیری از ابتلا به یبوست یا درمان یبوست های مزمن است. هم انگور سفید و هم انگور قرمز، دارای حجم بالایی از فیبر نامحلول هستند. مصرف این فیبر نامحلول می تواند با افزایش تولید آنزیم های هضم، باعث تحریک حرکات دودی روده و پیشگیری از ابتلا به یبوست شود. شما می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، نصف لیوان آب انگور یا حدود ۵۰ گرم انگور تازه را به صورت ناشتا یا حدود ۱ ساعت پس از صرف وعده های اصلی غذایی مصرف کنید.

 تقویت‌سیستم ایمنی

نتیجه مطالعات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد رزوراتول موجود در انگور باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمن می‌شود. به علاوه، انگور حاوی ۳ ریزمغذی حیاتی (ویتامین C، آهن و ویتامین B6) برای حفظ سلامت سیستم ایمنی است و به همین دلیل هم مصرف روزانه آن می تواند برای تمامی افرادی که به این میوه حساسیت ندارند، مفید باشد.

افزایش استحکام استخوان‌

انگورها حاوی املاحی مانند مس، آهن و منگنز هستند. از این رو، مصرف آنها نقشی اساسی در حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها دارد. علاوه بر این، مصرف روزانه انگور می‌تواند با افزایش چگالی استخوان ها، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را هم کاهش دهد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود مصرف انگور از کودکی در رژیم غذایی تمام افراد جای بگیرد.

انگور سیاه یکی از چهار میوه های بهشتی می باشد

انگور برای سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفابخش دارد.

آب انگور تازه برای بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند، نوشیدنی مناسبی است، زیرا ادرارآور است. حتی در این مورد بهتر است به جای شیر به بیمار، آب انگور تازه داده شود.

مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند توصیه شده است، زیرا آب انگور عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل می‌کند. کبد را تقویت می‌کند و به فعالیت سالم آن کمک می‌کند.

انگور موجب افزایش اشتها می شود.

انگور، سموم بدن را دفع می‌کند و یبوست را برطرف می‌سازد.

اگر آب انگور را بر پوست بمالید، چین وچروک آن را بر طرف می‌کند و پوست را با طراوت می‌کند.

کشمش
 کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است .
خواص طبی روغن هسته انگور
روغن هسته انگور گرم کننده بدن است ، این روغن ضد یبوست می باشد . از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.
مضرات انگور
خواص انگور سیاه
هر کیلو انگور برابر ۲کیلو گوشت عمل میکند و برخلاف گوشت مقدار اسید اوریک را در بدن افزایش نمیدهد ?
انگور دفع کننده سموم بدن است و هر کیلوی آن به اندازه ۱ لیتر شیر مفید است

 ماسک انگور:

طرز تهیه ماسک انگور :

در این دستور العمل، کیوی و انگور وجود دارد. کیوی علاوه بر ویتامین C، E و K غنی از آنتی اکسیدان هاست. دانه های سیاه کیوی، روغن امگا ۳ دارند که برای پوست شما شگفت انگیز است. وقتی انگور و کیوی را با هم مخلوط می کنید، ماسکی بسیار عالی به دست می آورید که پوستی سالم و شفاف به شما می دهد.

آنچه برای تهیه ماسک انگور به این روش نیاز دارید:

  1. چند عدد انگور را له کنید تا خمیری شود.
  2. به همین مقدار کیوی با دانه های سیاه بردارید.
  3. این دو را با هم مخلوط کنید.
  4. در صورت تمایل می توانید به این مخلوط، ماست اضافه کنید.

این ماسک را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس با آب ولرم بشویید. اکنون پوست شما درخشان و سالم به نظر می رسد.

آشنایی با خواص انگور سیاه و قرمز برای بدن و پوست

منابع :   salamat.ir,namnak.com ,beytoote.com ,setare.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا