نکته های خانه داری

کاربردهای جالب لیمو ترش در خانه داری و تمیزکاری

خواص لیمو ترش

لیمو ترش لکه های روی تخته برش را از بین می برد

لیمو ترش یکی از خوشمزه ترین و پرکاربردترین چاشنی ها در آشپزخانه است. ولی به چثه کوچک زرد رنگش نگاه نکنید، می توانید کارهای زیادی را به او بسپارید و آن را به اجزای فعال در خانه تبدیل کنید. یکی از ویژگی های مهم لیمو این است که ابزار بسیار خوبی برای تمیز کردن در فضای داخلی منزل شماست.

لکه هایی که با لیمو ترش پاک می شوند:

لکه های سخت آب:

به مرور زمان و با استفاده مکرر روی دوش حمام و شیرآلات استیل ساختمان لکه های سختی نقش می بندند که به راحتی پاک نمی شوند . برای پاک کردن سریع و راحت لکه های آب از روی شیرآلات کافی است جوش شیرین و نمک را روی یک نیمه برش زده لیمو بریزید و بر روی لکه ها بکشید تا به راحتی پاک شوند.

برق انداختن لوازم خانگی با لیمو ترش:

اکثر لوازم خانگی با دلیل استفاده از روغن ها و مواد پولیشی حاوی سمومی هستند که برای پوست و ریه مضر می باشند ولی شستشوی آنها به منظور بهداشت می تواند جلوه و زیبایی آنها را از بین ببرد پس بهتر است با ترکیب آب لیمو و روغن زیتون و اسپری کردن آن به لوازم خانگی به خصوص لوازم خانگی چوبی آنها را ضدعفونی و براق سازید.

لیمو ترش هوای داخل مایکروفر را تازه می کند

برای این که فضای داخل مایکروفر را پاک و تمیز نگه دارید، یک فنجان آب تهیه کنید و لیموی برش خورده ای را درون آن بیندازید. مایکروفر را روشن کنید تا شیشه آن را بخار بگیرد. سپس آن را خاموش و ۱۵دقیقه صبر کنید سپس در مایکروفر را باز کنید. حال می توانید به راحتی چربی، جرم و تکه های غذای داخل آن را تمیز کنید.

لیمو ترش باعث از بین رفتن بوی نامطبوع سطل زباله می شود

چند تکه از پوست لیمو ترش را درون سطل زباله قرار دهید. روی آن را تا حدی آب سرد بریزید تا بوی ترش لیمو برطرف شود. حالا سطلی تمیز و بدون بو دارید.

لیمو ترش لکه پارچه لنین و کتان را پاک می کند

این روش برای پارچه های ظریف و نازک هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. برای این که لکه روی پارچه را پاک کنید، آن قسمت را درون آب لیمو و نمک قرار دهید. اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه این محلول روی لکه باقی بماند. سپس آن را با سرکه و آب گرم بشویید.

لیمو ترش لکه های روی تخته برش را از بین می برد

یک عدد لیمو ترش را برداشته و آن را برش دهید. قسمت برش خورده را روی تخته بمالید تا لکه و بوی مواد غذایی از بین برود. اگر می خواهید تاثیر بیشتری داشته باشد، مقداری نمک یا جوش شیرین را قبل از لیمو روی تخته بپاشید. اگر لکه مقاومت کرد، فرصت دهید یک شب این مواد روی تخته بماند و سپس آب کشی کنید. اگر تخته برش از جنس چوب است، بعد از این که شسته و خشک شد، روی آن را روغن خوراکی بمالید.

تمیز و براق شدن سطوح چوبی خانه با لیمو ترش:

سطوح چوبی و پارکت ها بعد از مدتی استفاده به نوعی کدر می شوند و شفافیت اولیه خود را ندارند . برای رفع کثیفی و کدری سطوح چوبی می توانید با ترکیب آب لیمو و کمی روغن زیتون یک اسپری ضدعفونی کننده و البته براق کننده بسازید.

جالب است بدانید

▫️اگر روی سیب های قاچ شده کمی لیمو ترش بچکانید ، هیچوقت قهوه ای نخواهند شد و ظاهر پذیرایی خود را حفظ میکند.

کاربردهای جالب لیمو ترش در خانه داری و تمیزکاری

 

منبع : chidaneh.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا