زیبایی

راههای جلوگیری از چروک صورت و بدن و دست ها

 

پیری زود رس

هیچ وقت برای رسیدگی به پوست دیرنیست

با بالا رفتن سن تغییراتی در پوست صورت و بدن ایجاد می شود و شما در پوست تان احساس پیری و چروکیدگی می کنید. در این مقاله به شما می گوییم که چگونه می توانید از پیری پوست تان جلوگیری کنید.

روشهای جلوگیری از پیری پوست 

کنترل بسیاری از عوامل که منجر به پیری پوست می‌شود دست شما نیست. مثلاً کاهش سطح استروژن باعث شل شدن پوست می‌شود. ژنتیک نیز ساختار استخوان را تغییر می‌دهد اما عوامل خارجی دیگر که در روند پیری تأثیر دارند می‌توانند با عادت‌های مناسب و تغییر در سبک زندگی کند شوند. وقتی افراد نخستین علائم پیری را در پوست مشاهده می‌کنند مثلاً زمانی که خطوط روی پیشانی، خط خنده یا تیرگی پوست روی پوست دیده می‌شود به یاد این مسأله می‌افتند که باید به فکر مراقبت از پوست خود باشند. بهتر است این کار را از سنین پایین‌تر انجام بدهید، اما یادتان باشد هیچ وقت برای رسیدگی به پوست دیرنیست.

طبیعی است اگر بخواهید پوست‌تان جوان‌تر به نظر برسد، افزایش سن ظاهر پوست را به طرز عجیبی تغییر می‌دهد. این تغییرات را در ۳۰ سالگی و با رسیدن به دوره میانسالی تجربه می‌کنید، اما اینکه پوست از چه زمانی وارد روند پیری شود به عادت‌های روزمره شما بستگی دارد.

اهمیت به پوست به اندازه توجه به لباس

شاید چنین تصور کنید که یک متخصص پوست تأکید اولیه‌اش باید روی محصولات بهداشتی و تکنیک‌های مراقبت از پوست باشد. اما بسیاری از کارشناسان پوست می‌گویند نخستین قدم برای داشتن پوست شاداب و جوان، استفاده از رژیم غذایی مناسب است. پوست بزرگترین ارگان بدن است که مستقیماً از آنچه می‌خورید تغذیه می‌کند. بنابراین باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. در رژیم غذایی مناسب باید ویتامین دی بخوبی تأمین شود. بهتر است از اواخر سن جوانی مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنید. امگا ۳ و امگا ۶ برای پوست بسیار اهمیت دارند.

ایده‌آل این است که شما این اسیدهای چرب را از منابع طبیعی مانند روغن زیتون، دانه‌های کتان و ماهی‌هایی مانند سالمون دریافت کنید. مکمل‌های روغن ماهی در صورت نیاز می‌تواند منبع دیگری برای این چربی‌ها باشند. این اسیدهای چرب برای رطوبت‌رسانی پوست لازم

است. نوشیدن آب در همه شکل‌ها توصیه‌ دیگری است که برای پوست اهمیت دارد. حداقل یک لیتر آب بنوشید. اگر اندام‌تان ورزشکاری است نوشیدن آب بیشتر توصیه می‌شود. نوشیدن قهوه و چای سبز نیز برای پوست مؤثر است.

علاوه بر این، لازم است میزان مصرف غذاهای فرآوری شده و شکر را کاهش بدهید. این مواد باعث التهاب می‌شوند و سلول‌های پوستی را تخریب می‌کنند.

مراقبت در برابر نورخورشید

نور خورشید و اشعه‌های «یو وی» دشمن پوست است. نور خورشید عامل اصلی پیری پوست هستند. نور خورشید به الاستین پوست آسیب می‌زند و کلاژن را کاهش می‌دهد. با کاهش کلاژن پوست شل و چروک می‌شود. نور آفتاب همچنین بافت و رنگ پوست را تغییر می‌دهد.

برای کند شدن روند پیری پوست چاره‌ای ندارید جز اینکه کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. اگر این کار اجتناب‌ناپذیر است از کلاه برای پوشاندن روی خود استفاده کنید. گوش‌ها و گردن خود را نیز مانند صورت با کرم ضدآفتاب محافظت کنید. اگر در موقعیتی هستید که ضدآفتاب ندارید از لوازم آرایشی‌ای استفاده کنید که ازپوست دربرابر یو وی محافظت کند.

ویتامین آ را فراموش نکنید

در میان تعداد زیادی از محصولات بهداشتی ضد پیری برای پوست، رتینوییدها بهترین‌ آنها هستند. رتینوییدها از ترکیبات ویتامین آ تشکیل شده‌اند و باعث افزایش تشکیل کلاژن، از بین بردن منافذ و بهبود خون‌رسانی می‌شوند. آنها چربی پوست را از بین می‌برند و ضد آکنه هستند.

رتینوییدها پوست را سالم، شفاف‌تر و نرم‌ و یکنواخت می‌کنند. برای استفاده از رتینوییدها حتماً با دستورالعمل پیش بروید. گاهی لازم است بتدریج میزان استفاده از آن را افزایش دهید. معمولاً بهتر است از آنها روی پوست تمیز و شب‌ها استفاده کنید چون به نور خورشید حساس هستند. همچنین بهتر است بعد از استعمال آنها از یک مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید. یادتان باشد رتینوییدها برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

یکی دیگر از مشکلات خشکی پوست می باشد

. بـا افزایش سـن شـما سلولهای پوست آب و چربی کمتری تولید خواهد کرد. برای مقابله با خشکی پوست مراحل زیر را طی کنید:

— از مرطوب کننده استفاده کنید: در فـصل پـایـیـز و زمـستان از مرطوب کننده استفاده کنید. و یا آنکه از سیستمهای مرطوب کننده خانگی سود برده و یـا یـک کتری آب را روی رادیاتور قرار دهید.

— بـر خلاف تصور عام هنگامی که شما در معرض آب قرار می گیـرید بـدن شـما رطوبت بیشتری از دست می دهد. هر چه بیشـتر در معرض آب قرار گیرید پوست شما خشکتر و پیر تر می گردد. از آب ولرم و یا خنک و نـه آب داغ برای شسـتشوی بدن خود استفاده کنید. آب داغ چربی طبیعی پوست بدنتان را از میان خواهد برد. و هرگاه از وان استفاده میکنید به آن روغن مخصوص اضافه کنید. در وان بیش از ۱۵ دقیقه باقی نـمانید و پس از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

عادت‌های روزانه و شبانه

مراقبت از پوست نیاز به راهکاری پیچیده ندارد. فقط کافی است راهکارهای ساده را بدرستی به کار ببرید. در روز مهم‌ترین کار استفاده از ضد آفتاب است. در غیر این‌صورت کلاژن‌هایی که در طول شب در پوست تولید شده‌اند از بین می‌روند. بهترین توصیه برای شب‌ها پاک کردن آرایش از روی پوست صورت است. در طول روز پوست در تماس با مواد شیمیایی آرایشی یا موجود در هواست و این باعث کاهش کلاژن و آسیب‌های دیگر می‌شود. شب‌ها باید آنها را پاکسازی کنید و به پوست فرصت بازیابی بدهید. بهتر است زود به زود روکش بالش را عوض کنید.

محصولات آرایشی برای بازیابی پوست

امروزه علاوه بر محصولات بهداشتی و آرایشی که آسیب کمتری به پوست می‌زنند محصولاتی وجود دارند که برای جوان سازی و بازسازی سلول‌های پوستی مفید هستند. این محصولات معجزه نمی‌کنند و مانع پیشروی زمان نیز نمی‌شوند، اما انتخاب مناسب می‌تواند سرعت تغییرات را کاهش دهد و شدت چروک‌ها را کم کند. اگر نگران پوست‌تان هستید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با دانش خود دارو یا کرم‌های تخصصی تجویز کند.

درمان‌های خانگی

مواد طبیعی زیادی وجود دارد که می‌توانید به‌صورت ماسک از آنها استفاده کنید. مثلاً استفاده از عسل روی پوست، ترکیب سفیده تخم مرغ و خامه با آبلیمو، استفاده از گلاب روی پوست، ماساژ پوست با انواع روغن‌ها در مراقبت از پوست بسیار اثرگذار هستند و روند پیری پوست را کند می‌کنند. البته ماسک‌ها واقعاً درمان‌ کننده نیستند بلکه ظاهر پوست را خوشایند و مطلوب می‌کنند و در پاکسازی و لایه‌برداری پوست اثرگذار هستند. پیری واقعیت وجود آدمی است. سعی نکنید آن را متوقف کنید. تلاش شما باید این باشد پیرتر از خودتان نباشید. با این راهکارها فقط می‌توانید شبیه خودتان باشید.

قند بخوری پیر می شوی

از سوی دیگر این قضیه مواد غذایی هستند که می توانند بر حفظ جوانی اثر مخرب داشته باشند مثل قندهای ساده. اگر به حفظ سلامت و جوانی خود می اندیشید حتما باید مصرف قندهای ساده مثل قند و شکر معمولی، انواع شیرینی جات و. . . را محدود کنید.

 

با سبوس آشتی کن

ویتامین های گروه B بر سلامت پوست و حفظ جوانی تاثیر زیادی دارد. سبوس گندم و برنج منبع غنی این گروه از ویتامین هاست. بنابراین برای مصرف نان بهتر است از نوع سبوس دار آن مثل نان سنگک استفاده کنید؛ برنج قهوه ای هم می تواند این نیاز بدن را تامین کند

 

ماساژ

هـنـگام استـفـاده از کـرمـهای مـرطوب کننده دستان خود را بصورت حرکات مدور به ملایمت از چانه تا میان پیـشـانی بالا آورده و سپـس دستـانـتـان را به دو سوی صورتتان به پایین سر دهید. این کار را ۱۲ مرتبه تکرار کنید.

برای جلوگیری از چین و چروک و خطوط صورت اطراف دهان، خنـده اغـراق آمیـزی کـرده و سپس دندانهایتان را مـحـکـم به هم بفشارید. این کار را ۲۴ مرتبه تکرار کنید.

برای جلوگیری از چین و چـروک گـردن دستهـایـتان را از زیر چانه بطرف پایین و بالا ماساژ بدهید این کار را ۱۲ مرتبه تکرار کنید.

 

راههای جلوگیری از چروک صورت و بدن و دست ها

منبع : ایران بانو

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا