نگهداری مواد غذایی

خواص پوست میوه ها و سبزیجات دوریختنی برای صورت و بدن

خواص میوه ها

بخش هایی از مواد غذایی که نباید دور ریخته شوند !!

پوست پیاز از محتوای بالای کوئرستین سود می برد، که این ماده مغذی گیاهی در مبارزه با التهاب، کاهش فشار خون، پیشگیری از تشکیل پلاک در شریان ها، و حفظ سلامت قلب موثر است.

بسیاری از ما پس از مصرف گوشت یا پالپ میوه بخش های دیگر آن را روانه سطل زباله می کنیم. اما این کار می تواند دسترسی به برخی منابع غذایی ارزشمند را از بین ببرد.

بخش های دیگر میوه ها، به ویژه پوست آنها نیز می توانند منابع خوبی برای مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان باشند.

پوست مرکبات

بسیاری از ما پس از گرفتن آب لیمو پوست آن را دور می اندازیم. اما پژوهش های صورت گرفته موارد استفاده جالب نوجهی را برای پوست لیمو نشان داده اند. همچنین، برخی فواید تغذیه ای چشمگیر در پوست لیمو پنهان شده اند. دو قاشق غذاخوری پوست لیمو می تواند حاوی سه گرم فیبر باشد، پنج برابر ویتامین C بیشتر نسبت به پالپ این میوه داشته باشد، و منبع خوبی برای ویتامین ها و مواد معدنی اساسی دیگر از جمله ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات، ویتامین B6، ویتامین B5، ویتامین A، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، و منیزیم باشد.

خاصیت پوست میوه ها,آشنایی با خواص پوست میوه ها

پوست لیمو پنج برابر ویتامین C بیشتر نسبت به پالپ این میوه دارد

پوست موز

بیشتر ما بدون این که توجهی به پوست نرم موز داشته باشیم، تنها از بخش داخلی این میوه استفاده می کنیم. موز حاوی تریپتوفان است که ترشح سروتونین، هورمون شادی، را بهبود می بخشد، از این رو به بهبود خلق و خو و محرک های عصبی کمک می کند. به منظور استفاده از پوست موز، میوه های رسیده را انتخاب کنید. پوست موز رسیده نرم تر، نازک تر و خوشمزه تر است. پوست موز را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بپزید یا بجوشانید. شما می توانید آن را به اسموتی ها، سرخ کردنی ها یا سوپ ها اضافه کنید یا آن را به صورت پوره درآورده و به مافین یا خمیر کیک اضافه کنید. روش ساده دیگر برش زدن موز به همراه پوست و پختن آن است.

خواص دور ریختنی های میوه ها،خواص پوست میوه ها

پوست موز رسیده نرم تر، نازک تر و خوشمزه تر است

خواص پوست میوه, ضدسرطان

۱٫ برگ های هویج: بیشتر از خود هویج، برگ هایش پر از کلروفیل هستند. این ماده به گیاه رنگدانه سبز می دهد. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می کند و به قوی شدن استخوان ها و عضلات کمک می کند. پتاسیم زیادی در آن وجود دارد که فشار خون را کم می کند و سوخت و ساز بدن را بهبود می دهد. همچنین از پوکی استخوان پیشگیری می کند. حتی یک تحقیق ثابت کرده است که افرادی که در خطر بیماری قلبی هستند افرادی هستند که پتاسیم بسیار کمی دریافت می کنند. برگ هویج منبعی غنی از ویتامین کا هم هست که در خود هویج وجود ندارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

نحوه استفاده: از آنجائیکه تراکم بالای پتاسیم در برگ های هویج باعث تلخ شدن آن شده است، بهتر است آن را خوب خرد کنید و با چیزهای خوشمزه دیگر مخلوط کنید. مثلاً در سالاد بریزید یا برای تزئین خوراکی های دیگر یا سوپ بکار ببرید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

۲٫ پوست سیب زمینی: سیب زمینی بخاطر افزایش وزنی که ایجاد می کند، زیاد خوش نام نیست. ولی پوست آن پر از مواد غذایی از جمله پتاسیم، ویتامین ث، آهن، مس و فیبر است. پوست تنها یک سیب زمینی حاوی ۱۸ درصد فیبر لازم برای شماست. فیبر زیاد موجب تنظیم گوارش و کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی و دیابت می شود. فیبر باعث می شود که بعد از وعده غذایی به مدت طولانی تری احساس پر بودن کنید. به همین علت است که خانم هایی که فیبر روزانه خود را از ۱۲ گرم به ۲۴ گرم افزایش می دهند، ۹۰ کالری کمتر در روز دریافت می کنند.

نحوه استفاده: سیب زمینی با پوست را با کمی روغن زیتون و نمک و فلفل برشته کنید. حتی می توانید به آنها گیاهان معطر و ادویه بیفزایید.

پوست و دانه های هندوانه

هندوانه میوه ای خوشمزه و مفید است که به واسطه محتوای بالای آب خود موجب طراوت و سرزندگی انسان می شود. در شرایطی که بخش داخلی قرمز رنگ هندوانه حاوی مواد مغذی مختلفی است، اما پوست و دانه های این میوه نیز حاوی مواد مغذی قدرتمندی هستند. از بخش سفید رنگ پوست هندوانه می توانید در پخت و پز استفاده کنید. این بخش حاوی اسید آمینه اسید سیترولین است، که پس از تبدیل شدن به آرژینین به بهبود گردش خون، افزایش جریان خون، بهبود سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی، افزایش میل جنسی، و کاهش خستگی عضلانی کمک می کند. همچنین، این بخش دارای ویتامین های C و B6 است، که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. قسمت سفید پوست هندوانه را می توانید به اسموتی ها اضافه کنید، آن را برش زده و به سالاد میوه یا سالسا اضافه کنید، به همراه سیب زمینی و هویج در سوپ ترکیب کنید، یا از آن ترشی درست کنید. دانه های هندوانه را نیز می توانید پس از بو دادن استفاده کنید.

فواید برگ کرفس, خاصیت داروئی پوست کیوی

پوست و دانه های هندوانه حاوی مواد مغذی قوی هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند

ساقه های بروکلی

ساقه های بروکلی حاوی سولفورافان هستند، که یک ماده شیمیایی گیاهی آنتی اکسیدان با ویژگی های ضد التهابی است، از سلول ها در برابر آسیب DNA محافظت می کند، مواد سرطان زا را غیر فعال می کند و تشکیل رگ های خونی تومور را مهار می کند. شما می توانید ساقه های بروکلی را به اشکال مختلف در سالادها استفاده کنید. اگر با سبزیجات خام میانه خوبی ندارید می توانید آنها را بپزید، بخارپز کنید، یا کباب کنید. ساقه های بروکلی را می توانید به سوپ اضافه کنید یا به صورت پوره در سس، پستو، حمص، یا غذای کودک استفاده کنید.

خواص پوست هندوانه, خواص پوست مرکبات

ساقه های بروکلی از سلول ها در برابر آسیب DNA محافظت می کند

مغز آناناس

از مغز آناناس می توان در دستورالعمل های مختلف استفاده کرد، زیرا مقدار فراوانی از ویتامین ها و مواد معدنی در آن پنهان شده اند. آناناس حاوی بروملین است، که یک آنزیم گوارشی پروتئینی محسوب می شود. آناناس از ویژگی های ضد التهابی سود می برد و می تواند التهاب سینوس و بینی را کاهش دهد و به کاهش درد عضلانی و ورم مفاصل کمک کند. همچنین، آناناس دارای ویژگی های ضد انعقادی است. از مغز آناناس می توانید در سالادها، اسموتی ها یا به همراه آب یا چای استفاده کرد تا افزون بر بهره مندی از مواد مغذی، عطر و طعم بهتری به آنها ببخشید. همچنین، می توانید مغز آناناس را به تکه های ریز خرد کرده و آن را به سرخ کردنی ها اضافه کنید، در روغن زیتون غوطه ور کنید، به ماست یونانی اضافه کنید تا یک دسر شکل بگیرد، یا از آن برای مزه‌دار کردن غذای دریایی استفاده کنید.

آشنایی با خواص پوست میوه ها, خاصیت دورریختنی های میوه ها

مقدار فراوانی از ویتامین ها و مواد معدنی در مغز آناناس پنهان شده اند

پوست پیاز

پوست پیاز از محتوای بالای کوئرستین سود می برد، که این ماده مغذی گیاهی در مبارزه با التهاب، کاهش فشار خون، پیشگیری از تشکیل پلاک در شریان ها، و حفظ سلامت قلب موثر است. پیازهای قرمز حاوی کوئرستین بیشتری نسبت به نمونه های زرد هستند. یک پیاز کامل را می توانید به سوپ، سس، چیلی، … اضافه کنید و پیش از مصرف پوست ها را جدا کنید.

خواص پوست میوه ها,خاصیت پوست میوه ها

پیازهای قرمز حاوی کوئرستین بیشتری نسبت به نمونه های زرد هستند

برگ های کرفس

در کنار ساقه های کرفس، از برگ های این گیاه نیز می توانید در پخت و پز استفاده کنید. برگ های کرفس سرشار از منیزیم، کلسیم، و ویتامین C هستند و شما می توانید از آنها در سالادها به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده گیاهی استفاده کنید.

خواص پوست مرکبات, خاصیت مغز آناناس

برگ های کرفس سرشار از منیزیم، کلسیم، و ویتامین C هستند

ساقه چغندر سوئیسی

ساقه های چغندر سوئیسی نیز به اندازه برگ های آن مهم هستند، زیرا از محتوای مواد مغذی بالایی سود می برند. ساقه های چغندر سوئیسی از محتوای بالای گلوتامین برخوردار هستند و می توانند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کنند. همچنین، به عنوان یک سبزی برگدار، آنها منبع خوبی برای آهن و فیبر محسوب می شوند.

خواص داروئی پوست پیاز,فواید برگ کرفس

ساقه چغندر سوئیسی منبع خوبی برای آهن و فیبر محسوب می شوند

پوست کیوی

پوست کیوی به واقع برای انسان یک خوراکی خوب است. پوست کیوی همانند پوست میوه های خانواده مرکبات حاوی ویتامین C فراوان است و همچنین محتوای فیبر آن بیشتر از دیگر بخش های این میوه است. اگر بافت پوست کیوی را دوست ندارید، می توانید یک میوه کامل را به اسموتی اضافه کنید تا دیگر بافت و مزه آن را احساس نکنید.

آشنایی با خواص پوست میوه ها,خواص پوست میوه ها

پوست کیوی همانند پوست میوه های خانواده مرکبات حاوی ویتامین C فراوان است

بررسی ها نشانی می دهند پرتقال، خیار، موز و کیوی از میوه هایی هستند که پوست آنها را حتما باید خورد زیرا سرشار از ویتامین است و دارای خواص بسیار مفیدی برای پوست و مو هستند.
گفتنی است اگر چه خوردن پوست با میوه برای برخی افراد قابل تحمل است اما اگر بدانید که پوست میوه ها گاهی از خود میوه با ارزش تر هستند به هیچ وجه خوردن آنها را ترک نمی کنید.
پوست میوه ها در برابر اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت می کنند و احتمالا سرطان ها را تا ۳۰ درصد کاهش می دهند.

خواص پوست میوه ها و سبزیجات دوریختنی برای صورت و بدن

منبع : asriran.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا