بارداری

علائم بارداری دوقلو در ماه اول بارداری

علایم حاملگی دوقلو

: در این مقاله از ایران بانو  نشانه های بارداری دوقلو را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

علائم بارداری دوقلو

علائم بارداری دوقلو,علائم اولیه بارداری دوقلو

علائم اولیه بارداری دوقلو : از هر۲۰۰حاملگی، حدود ۶حاملگی چند قلو هستند که میزان دوقلویی بیشتر از چند قلویی می باشد. مادرانی که دو قلو باردار هستند، معمولا مشکلاتی مانند تهوع و استفراغ و ترش کردن غذا را بیشتر از سایر مادران دارند.

اولین نشانه های حاملگی دوقلو مشابه اولین نشانه های بارداری نوزاد واحد هستند.

فقدان چرخه قاعدگی

این علامت معمولا در طول کل دوران بارداری وجود دارد. با این حال، برخی از زنان هنوز هم یک دوره قاعده میشوند حتی زمانی که آنها باردار هستند. که معمولا ریختن جدار رحم،است

اما همیشه با دکتر خود صحبت کنید اگر شما خونریزی واژینال دارید در زمان بارداری.دوتا هشت هفته پس از لقاح اطراف نوک پستان تیره ترو دردناک میشود. در واقع یکی از نشانه های شایع بارداری است که زنان برای اولین بار، متوجه میشوند.

حساسیت به لمس پستان و درد در دوران بارداری مانند درد قبل از دوره قاعدگی شماست.صرف نظر از اینکه شما یک تست حاملگی خانگی انجام داده باشید شما همیشه باید یک قرار ملاقات را با دکتر یا مامای خود داشته باشید اگر شما فکر می کنید حامله هستید.

ای وی اف: لقاح مصنوعی. در حالی که IVF یک حاملگی دوقلویی را تضمین نمی کند، اماشما بیشتر احتمال دارد به حاملگی دوقلویی اگر شما درمان IVF را دریافت کردید.

در جمعیت های معمولی، تولد دوقلو در حدود ۱ در ۹۰ حاملگی رخ دهد. IVF.com اشاره می کند که در حاملگی IVF در تولد دوقلویی حدود ۲۵ درصد است. داشتن تاریخچه خانوادگی دوقلوها در شجره نامه خود شانس حامله شدن، دوقلویی را افزایش می دهد. زنانی که بیش از سی سال سن دارند به احتمال زیاد حاملگی دوقلویی دارند.

علائم بارداری دوقلو

بسیاری ازنشانه های رایج حاملگی دوقلو شبیه نشانه های بارداری تک قلویی میباشد. تفاوت اصلی این است که معمولا تاثیر یا شدت علایم بارداری بیشتر است. هورمون بیشتری که ترشح میشود می تواند علائم را تشدید کند.

بنابراین تکرر ادرار، خستگی، بیماری صبحگاهی و درد پستان در یک بارداری دو قلویی ممکن است دو برابر در یک حاملگی تک قلو باشد. بعضی از تحقیقات نشان داده که مادران حامل دوقلوها اغلب بیماری صبحگاهی شدید داشته اند. افزایش سطح هورمون HCG و مولکول پروتئین آلفا فتوپروتئین بارداری دوقلویی شایع تر است.

افزایش وزن سریع یکی دیگر از نشانه های مشترک یک حاملگی دوقلویی است.البته، یکی از بهترین راه برای تشخیص حاملگی دوقلویی دیدن سونوگرافی و دو ضربان قلب و دو کیسه جنین میباشد.

تایید سونوگرافی

سونوگرافی تنهاراه تایید حاملگی دوقلویی میباشد.

تعداد ضربان قلب در سونوی داپلر

تعداد ضربان قلب جنین ممکن است توسط یک داپلر در اواخر سه ماهه اول توسط پزشکان با تجربه تشخیص داده شود.

سطوح hCG

زنانی که در حال حمل بارداری چندقلویی هستند ممکن است افزایش سطح هورمون hCG، هورمون (دوران بارداری) داشته باشند.

فتوپروتئین آلفا

غربالگری فتوپروتئین آلفا ، نیز به عنوان یک غربالگری سرم مادر یا آزمایش نشانگر سه گانه شناخته شده است، در سه ماهه دوم انجام می شود. این غربالگری برای تشخیص نقص certainbirth و اندازه گیری مقدار یک پروتئین خاصی است که در کبد جنین ترشح می شود.خواندن تست مثبت یا بالا ممکن است یک حاملگی چندقلویی را نشان دهد.

اندازه بزرگ شکم برای سن حاملگی

علائم اولیه بارداری دوقلو : بیشتر پزشکان و ماماها با اندازه گیری ارتفاع قله رحم زنان (فاصله بین بالای استخوان شرمگاهی تا بالای رحم) در دوران بارداری ، کمک به تخمین سن حاملگی میکند.زنان دارای بارداری دوقلویی اغلب تجربه افزایش کشش رحم، و ارتفاع قله رحم بیشتر از سن حاملگی واقعی را دارند.

افزایش وزن سریع

عوامل متعددی می تواندباعث افزایش وزن شود، که اکثر آنها به عادات بد غذایی نسبت داده میشود.

افزایش وزن اولیه تا ده پوند در سه ماهه اول می تواند به دلیل افزایش حجم خون و اندازه رحم باشد. در پایان سه ماهه دوم مادران دوقلوها ۱۵-۲۵ پوند به دست می آورند. در حالی که حاملگی تک قلو معمولا دستاوردهای ده تا بیست پوند تولید میکنند.

ویار صبحگاهی شدید

در حدود نیمی از زنان باردار به نوعی از بیماری صبحگاهی در دوران بارداری رنج میبرند.

حرکات مکرر جنین

برخی از زنان احساس حرکات جنین را زودتر از تاریخ مورد انتظار دارند.

خستگی افراطی

حس خستگی شدید شکایت بیشتر مادران با بارداری دو قلویی است .

بی خوابی ٬ بی حالی و احساس خستگی در سه ماهه اول بارداری های دو یا چند قلویی ٬ نسبت به بارداری های یک قلویی میتونه بیشتر است . احساس خستگی بخاطر کار ٬ استرس٬ عدم تغذیه مناسب و یا داشتن فرزند دیگر باشد اما بدلیل بارداری چند قلویی است .

مستعد بودن ابتلا به داشتن دوقلویی

علائم بارداری دوقلو :عوامل متعددی وجود دارد که یک زن بیشتردر احتمال دوقلویی قرار گیرد از جمله: دوقلوها درخانواده مادری ،استفاده از داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری و لقاح مصنوعی.

علائم بارداری دوقلو در هفته ششم

علائم بارداری دوقلو در ماه اول,علائم بارداری دوقلو در ماه اول

۱۰ دلیل متفاوت بودن بارداری دوقلو با تک قلو

۱٫ به بارداری پرریسک خوش آمدید

آیا شما کاملا سلامت هستید؟ آیا دوقلوهای شما به راحتی در حال رشد هستند؟ آیا احساس خوبی دارید؟ اینها چندان مهم نیست شما یک بلیت یک طرفه به بارداری پرخطر دارید و ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید.

۲٫ به ویار متفاوت سلام کنید

ویار صبحگاهی با وجود بارداری دوقلو کاملا متفاوت است چون هورمون‌هایی که قرار بود دوبرابر ترشح شوند حالا چهاربرابر شده‌اند شما تا هفته ۱۸ بارداری این را تجربه خواهید کرد طوری که هر جای میخواهید بروید یک ظرف هم همراه‌تان خواهد بود و بدون آن یک قدم هم برنمی‌دارید.

این در حالی است که با دیدن مواد غذایی متنوع تمایل به خوردن آنها داشته باشید اما بوی غذا شما به سمت همان ظرفی که همراه خود دارید، ببرد. چند هفته بعد از این جریان با عضلات گرفته مجبور می‌شوید به داروهای ضد تهوع روی بیاورید.

۳٫ سونوگرافی متفاوت است

این که برای بررسی رشد لوبیای کوچک بخواهید سونوگرافی انجام دهید اصلا غیرطبیعی نیست اما زمانی که شما دو لوبیا برای بررسی دارید وقت‌های سونوگرافی شما تبدیل به بخشی از زندگی‌تان مانند خوابیدن و نفس کشیدن می‌شود. تا پایان ماه هشتم و نهم شما می‌توانید یک آلبوم عکس از سونوگرافی دوقلو‌های‌تان تهیه کنید.

۴٫ لباس‌های بارداری تنگتان است

همین که وارد سه ماه سوم بارداری می‌شوید هیچ لباسی اندازه خودتان پیدا نخواهیدکرد چون بدون شک فضایی که دو نفر اشغال می‌کنند بیشتر است. مطمئن باشید که شما یک ابرقهرمان هستید.

۵٫ یک زبان جدید را یاد خواهید گرفت

واژه « تک» قبل‌تر به فرهنگ لغات شما اضافه شده بود اما حالا کلماتی مانند دوقلو، همسان، ناهمسان و … را هم یاد گرفته‌اید. می‌بینید که حالا دایره لغات شما گسترش بیشتری پیدا کرده است.

۶٫ بیشتر خسته می‌شوید

این یک واقعیت ترسناک است. قطعا وقتی حمام یا دستشویی بروید یا حتی با تلفن حرف بزنید خسته خواهید شد. پله‌ها بدون شک شما را بیشتر از یک مادر باردار تک قلو خسته خواهد کرد و برخی اوقات برای انجام کارهای‌تان نیاز به کمک از دیگران خواهید داشت و این از همان سه ماهه اول شروع خواهد شد.

۷٫ فیزیک علیه شماست

جثه شما نقش مهمی در زندگی‌تان بازی خواهد کرد. هر چه بزرگتر می‌شوید انجام کارهایی که باید انجام دهید سخت‌تر خواهد شد. اولین قانون نیوتن می‌گوید اگر جسمی در حال سکون باشد، ساکن باقی می‌ماند و اگر جسمی در حال حرکت باشد همچنان با همان سرعت به حرکتش ادامه می‌دهد.

در این حالت بخش زیادی از نیروی شما صرف تغییر وضعیت از حالت ساکن به حرکت مانند بلند شدن از صندلی خواهد شد. این تقصیر شما نیست. اصلا فکر نکنید که می‌توانید مثل گذشته خم شده و بند کفشتان را ببندید. در این زمان قوانین فیزیک می‌تواند با یک مادر باردار دوقلو بی‌رحمانه عمل کند.

۸٫ باید به غریبه‌ها لبخند بزنید

شکم بزرگ شما ناخودآگاه توجه دیگران به خود جلب کرده و مردم را کنجکاو می‌کند در حدی که بسیاری نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند و از دادن نظر یا پرسیدن سوال اجتناب کنند. برخی سوال‌ها مناسب است اما برخی دیگر مانند «زایمان طبیعی خواهی داشت یا سزارین؟»

« در خانواده دوقلو دارید؟» « فکر میکنی بزرگتر از این هم بشوی؟» خودتان را ناراحت نکنید و فقط قبل از این که با این حرفها رو‌به‌رو شوید خودتان را آماده کنید و فقط لبخند بزنید این کاملا بستگی به شما دارد که بخواهید چطور برخورد کنید.

۹٫ شکم‌تان محافظ میخواهد

بدون شک نیاز به یک وسیله پشتیبان برای زیر شکم‌تان خواهید داشت تا بتوانید تعادلتان را حفظ کنید و راحت‌تر کارهای‌تان را انجام دهید.

۱۰٫ اصلا راحت نیستید

وجود دو انسان کوچک با همه چیزهایی که دارند از جمله کیسه آمنیوتیک و جفت و … اصلا راحت نیست. در بارداری تک قلو حدود ماه هشتم و نهم فرد احساس ناراحتی میکند اما در مورد دوقلوها این اتفاق از ماه ششم می‌افتد. حرکت آنها و البته فشاری که ممکن است به معده و ریه شما بیاورند قطعا تنفس را برای شما سخت‌تر خواهد کرد.

علائم بارداری دوقلو در ماه دوم

علائم بارداری دوقلو پسر,علائم بارداری دوقلو در ماه اول بارداری

بارداری دو قلو یا چند قلویی چه علائمی دارد؟

حالت تهوع و استفراغ زود هنگام و بیش از حد طبیعی در سه ماهه اول بارداری
افزایش وزن، بیش از حد طبیعی
احساس کمر درد در دوران بارداری
بزرگ شدن رحم به صورت نامتناسب با تعداد ماه بارداری و بیش از حد طبیعی
حرکت جنین بیش از حد طبیعی در سه ماهه دوم بارداری و بعد از آن

در مراحل پایانی دوران بارداری احتمال بروز موارد زیر در مادرانی که بارداری دوقلو و یا چند قلویی را تجربه می کنند نسبت به مادرانی که یک قلو باردار هستند بیشتر است:

واریس در وریدها
یبوست
هموروئید (Hemorrhoids)
افزایش کمر درد
مشکلات تنفسی (به علت فشاری که رحم بر روی دیافراگم وارد می کند، فشار بر شش ها نیز بیشتر می شود.)
سوء هاضمه (به علت فشاری که رحم بر معده وارد می کند)
شکم بسیار بزرگتر نسبت به مادرانی که یک قلو باردار هستند.
دیابت بارداری
پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی (Preeclampsia) که یک اختلال جدی محسوب می شود و روی مادر و جنین ها تاثیر می گذارد.

چگونه دوقلو باردار شویم:

سابقه خانوادگی

آیا دوقلوزایی در خانواده شما وجود داشته است؟ اگر مادر، خواهر، برادر، عمو، دایی و یا فرزندان دایی و عموی شما سابقه دوقلوزایی داشته باشند، داشتن فرزندان دو قلو برای شما بعید نخواهد بود، چراکه خیلی وقت ها دوقلویی امری ارثی است.اما فقط در دوقلوهای همسان، مسئله ارث موثر است.

اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلوهای همسان داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما و در نتیجه تخمک گذاری چندگانه و در نتیجه داشتن دوقلوهای همسان در شما بسیار بالا خواهد بود.

چاقی و بلندی قد

زنان با BMI بالاتر از۳۳ ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

سن بالا

مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. به نظر می رسد سرعت تخمک گذاری با افزایش سن به مرور افزایش می یابد. تقریبا ۲۰ درصد مادرانی که در سن بالاتر از ۴۵ سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.

البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

سابقه داشتن فرزند دوقلو

اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند.به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری چندگانه را افزایش می دهد.

مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان IGF که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و موجب دوقلوزایی می شود.

روش های کمک باروری

روش های کمک باروری به طور چشمگیری چندقلوزایی را افزایش داده است. داروهایی که تخمک گذاری را در زن تحریک می کنند، می توانند به باروری های چندگانه منجر شوند.

همچنین بارداری های چندقلو می تواند ناشی از لقاح در محیط آزمایشگاهی یا IVF باشد. البته نمی توان گفت تمام مادرانی که با روش IVF باردار می شوند چند قلو دارند، ولی امروزه درصد چشمگیری از افرادی که از IVF استفاده می کنند، روش های کمک باروری را به منظور دوقلوزایی به فردی که از لحاظ باروری مشکلی ندارد توصیه نمی کند. در واقع این روش ها تنها برای کسانی که مشکل نازایی دارند، کاربرد دارند.

علائم بارداری دوقلو : افزایش دفعات بارداری

با افزایش دفعات بارداری، احتمال دوقلوزایی افزایش می یابد. اما مشکل این است که هیچ کس نمی داند که بیشترین احتمال دوقلوزایی در کدام بارداری است و به همین خاطر، این روش معقول و مناسبی برای داشتن دو قلو نخواهد بود.

علائم اولیه بارداری دوقلو |علائم بارداری دوقلو در ماه اول بارداری

۴.۳/۵ - (۸۹ امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا