بیماریها و راه درمان

نکات تغذیه ای مهم برای سلامت روده

سیستم ایمنی بدن, کاهش وزن

نکات تغذیه ای مهم برای سلامت روده

نوشته های مشابه

به لطف پژوهش های جدید و مدرن، ما بیش از هر زمان دیگری درباره نقش چشمگیری که دستگاه گوارش و به ویژه روده در سلامت انسان ایفا می کنند، آگاه شده ایم.

فواید بهره‌مندی از روده هایی سالم تنها در به حداقل رساندن علائم ناخوشایندی مانند گاز، درد و نفخ خلاصه نمی شود. مراقبت از روده برای بهبود خلق و خو و تجربه خواب خوب نیز حیاتی است. همچنین، باکتری های مفید در دستگاه گوارش چیزی در حدود ۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن شما را شکل می دهند و در کاهش وزن نیز نقش دارند.

اما برای تجربه تمام این فواید، سلامت روده باید در جایگاه نخست قرار بگیرد. افراد بسیاری اغلب ارتباط بین عملکرد روده و پیشگیری از بیماری ها را نادیده می گیرند که پیامدهای این مساله می تواند ویرانگر باشد.

در ادامه با برخی تهدیدات اصلی برای سلامت روده بیشتر آشنا می شویم.

مواد غذایی با اثر قندی بالا و فیبر کم

مصرف بیش از اندازه قند یکی از تهدیدهای اصلی سلامت انسان محسوب می شود. این در شرایطی است که مصرف غذاهای فرآوری شده و آرد پالایش شده نیز روندی افزایشی را در سراسر جهان دنبال می کند.

از این رو، نه تنها رژیم های غذایی معمولی با کمبود مواد مغذی مواجه هستند، بلکه رشد باکتری ها و مخمرهای بد در روده را نیز افزایش می دهند. این شرایط می تواند به شکل گیری التهاب منجر شده و شکل گیری مشکلاتی مانند عدم تحمل های غذایی، آلرژی ها، روده نشت پذیر، کمبود ویتامین ها و مسائل خودایمنی را موجب شود.

دارو

ناراحت کننده است، اما واقعیت دارد: بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان علائم سلامت ضعیف می توانند هرچه بیشتر دیوارهای دفاعی طبیعی ما را تضعیف کنند. داروهای مسکن، استروئیدها، مسدودکننده های اسید، و آنتی بیوتیک ها همگی در عملکرد گوارشی ما اختلال ایجاد می کنند و تخریب روده را موجب می شوند.

اگرچه تنها شما و پزشک شما می توانند دارویی که نیاز دارید را تشخیص دهند، اما می توانید با گنجاندن مکمل هایی مانند پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی کیفیت بالا در بازسازی و محافظت از روده نقش پررنگ‌تری داشته باشید.

مواد غذایی بسیار واکنشی

برخی مواد غذایی می توانند محرک عدم تحمل های غذایی و تضعیف سلامت شما باشند. عدم تحمل های غذایی اثری مستقیم روی سلامت روده دارند و می توانند مسائلی مانند خستگی، سردرد، درد مفصل، و خطر بیشتر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، و بیماری متابولیک را موجب شوند.

ساده‌ترین روش برای شناسایی غذاهای مشکل آفرین کنار گذاشتن هفت ماده غذایی اصلی برای ۲۱ روز است که شامل گلوتن، لبنیات، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، و شیرین کننده ها می شوند. سپس استفاده از آنها را دوباره آغاز کرده و علائم، وزن و سطوح انرژی خود را ثبت کنید تا مقصران اصلی شناسایی شوند.

استرس مزمن

از مدیریت سررسیدهای کاری و ساعات شلوغ ترافیک تا رسیدگی به تکالیف فرزندان و تهیه غذا همه ما با استرس آشنا هستیم. استرس بلند مدت نورون های موجود در روده را تغییر داده و تولید عادی آنزیم های گوارشی را متوقف می کند، که این شرایط فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری و عفونت قرار می دهد.

به دلیل این که استرس مزمن سلامت روده را از بین می برد، حذف عوامل استرس‌زا تا حد امکان اهمیت دارد و سپس اصلاح رژیم غذایی، مصرف مکمل ها، انجام ورزش و خواب با کیفیت باید برای رسیدگی به هر گونه منبع استرس مورد توجه قرار بگیرد.

بدون تردید، متوجه شده اید که تمام خطراتی که در بالا به آنها اشاره شد با یکدیگر مرتبط هستند. سطوح استرس بر میزان غذا خوردن و خواب فرد تاثیرگذار است. رژیم غذایی بر خلق و خو و روند بهبودی تاثیرگذار است. خستگی یا بیماری نیز انتخاب غذاهای مناسب و درست را دشوارتر می سازند.

اما این بدان معنی است که می توانید با چند اقدام مناسب دوباره در مسیر درست قرار بگیرید. با بهبود سلامت روده سلامت و بهزیستی کلی در سال های پیش روی زندگی خود را بهبود خواهید بخشید.

 

برای تقویت سلامت روده‌ها به این توصیه‌های غذایی عمل کنید:

مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از گوشت‌های فراوری‌شده نیز به هیچ عنوان استفاده نکنید. براساس انجمن سرطان امریکا، خطر سرطان روده با مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز (معادل یک همبرگر کوچک) یا ۵۰ گرم گوشت‌های فراوری‌شده مثل سوسیس، بیکن، کالباس و هات‌داگ (معادل یک عدد هات‌داگ ۲۰-۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

دکتر راسوماسن می‌گوید، «البته می‌توانید مقدار کمی گوشت‌قرمز استفاده کنید – به اندازه دو وعده غذایی ۱۰۰ گرمی در هفته. اما بهتر است مصرف گوشت‌های فراوری‌شده را به کل محدود کرده و هرازگاهی بعنوان مزه مصرف کنید زیرا آنها حاوی ترکیبات دیگری مثل نگهدارنده‌ها هستند که می‌توانند موجب بروز سرطان شوند.»

مصرف قند را محدود کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کولیت اوسراتیو و بیماری کرون معمولاً رژیم‌های غذایی پرقند و کم‌فیبر دارند. بااینکه قند مستقیماً با پیشرفت سرطان روده در ارتباط نیست اما غذاهای با میزان قند بالا معمولاً کالری بالایی دارند و می‌توانند موجب افزایش وزن و چاقی شوند.

مصرف فیبر را افزایش دهید. داشتن یک رژیم‌غذایی پرفیبر برای سلامت عمومی روده‌ها بسیار خوب است. دکتر راسوماسن می‌گوید، «امریکایی‌ها به طور متوسط ۱۳ گرم در روز فیبر مصرف می‌کنند اما این میزان باید ۲۵ تا ۳۵ گرم در روز باشد.»

بهترین راه برای اضافه کردن فیبر به رژیم‌غذایی از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات پرفیبر مثل گلابی، سیب، موز، پرتقال، کنگرفرنگی پخته، بروکلی و ذرت می‌باشد. غلات کامل نیز منابع بسیار خوبی از فیبر هستند. فیبر با کمک به گوارش‌ غذا و جلوگیری از یبوست نیز به سلامت روده‌ها کمک می‌کند. این مسئله احتمال ابتلا به بواسیر را نیز کاهش می‌دهد.

شیر بنوشید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کلسیم و ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است. اما انجمن سرطان در امریکا توصیه نمی‌کند که مصرف کلسیم خود را به بالاتر از میزان توصیه شده ببرید، زیرا اگر کلسیم مصرفی روزانه به بالاتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز برسد، احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. درعوض مطمئن شوید که میزان توصیه‌شده کلسیم را در روز مصرف می‌کنید: برحسب سن، از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم در روز. سایر منابع کلسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار مثل اسفناج.

غلات و حبوبات را هوشمندانه انتخاب کنید. غلات کامل موادغذایی هستند که همه قسمت‌های مهم را در خود نگه داشته و جزء موادغذایی طبیعی هستند. همه افراد بزرگسال می‌بایست نیمی از غلات و حبوبات مصرفی خود مثل جو و گندم را در سه تا پنج وعده‌غذایی به شکل غلات کامل استفاده کنند. بعضی غلات کامل آماده مثل جو، آرد گندم کامل و برنج قهوه‌ای نسبت به انواع تصفیه‌شده‌شان مثل آرد‌سفید و برنج سفید، حاوی ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبر، اسیدهای چرب لازم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات طبیعی گیاهی مفید برای روده بیشتری هستند.

نکات تغذیه ای مهم برای سلامت روده

منبع:asriran.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا