زیبایی

علت خارش پوست سر و بدن | درمان خارش پوست

علل ایجاد کهیر در بدن

پوست ملتهبی که ورم کرده و به شدت می‌خارد، از دچار شدنتان به اگزما خبر می‌دهد‎

خارش پوست در یک منطقه‌ی خاص و یا کل بدن می‌تواند آزاردهنده و خسته کننده باشد. خارش بدن می‌تواند از یک مور مور شدن خفیف تا خارش شدید ناگهانی متفاوت باشد. در اغلب موارد، احساس خارش در پوست با میزان استرس فرد بدتر می‌شود چرا که استرس، خارش را شدیدتر می‌کند. مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس، آلرژی، آفتاب‌ سوختگی، یا عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث ایجاد خارش پوستی در سراسر بدن شما شوند.

بسیاری از آدم‌ها می‌گویند در بدن خود احساس خارش دارند. انگار که چیزی روی پوست‌شان می‌خزد و یا احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن رو یا درست زیر سطح پوست‌شان دارند. ممکن است برای آرام شدن مدام وسوسه شوید و قسمتی که خارش دارد را بخارانید. با این حال، زمانی که که خارش غیرقابل کنترل می‌شود معمولا وارد یک چرخه‌ی خارش- خاراندن می‌شوید و احساس می‌کنید که نمی‌توانید خارش بدن را متوقف کنید.

در این مقاله من نگاهی خواهم داشت به علل خارش در سراسر بدن تا کمک‌تان کنم که از آن پیشگیری کنید. همچنین بسیاری از درمان‌های طبیعی مفید برای کمک به تسکین خارش و خلاص شدن از آن را در این نوشتار خواهید آموخت. قبل از هر چیزی اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به یکی از علل اصلی که باعث می‌شود خاریدن پوست شدید تر شود – استرس

علت خارش پوست:

برخی از مواد شیمیایی

اگر می‌خواهید خانه را با مواد شیمیایی تمیز کنید، حتما دستتان را دستکش‌های که داخلشان آستر کتانی وجود دارد بپوشانید. اغلب مواد شوینده، می‌توانند پوست حساس و نیازمند مراقبت شما را دچار اگزما کنند. گذشته از این، استفاده از خوشبو کننده‌های هوا، یا حتی روشن کردن شمع‌های معطر هم زمینه را برای عود کردن مشکلتان فراهم می‌کند. اگر هم بخاطر کارتان با دود و آلودگی هوا سر و کار دارید، طبیعی است که اگزمای پوستتان دیر خوب شود. در برخی موارد، صابون‌ها و شوینده‌های مو و بدن هم می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. پس اگر سابقه دچار شدن به اگزما را دارید، از شوینده‌های ملایم و ضدحساسیت و البته بدون عطر استفاده کنید.

آب داغ

حمام کردن زیر آب داغ، یا حتی شستن دست‌ها با آب داغ، پوست شما را دچار اگزما می‌کند. پس سعی کنید بدنتان را با آب ولرم یا حتی نسبتا خنک بشویید و بعد از شست و شو هم با یک مرطوب‌کننده بدون عطر، حساسیت پوستتان را پایین بیاورید.

تابش خورشید

کار کردن زیر آفتاب، زمینه را برای بروز اگزما فراهم می‌کند. پوستی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته و دچار تعریق شده، مستعد چنین آسیب‌هایی است و به همین دلیل در زمان قرار داشتن زیر آفتاب، بهتر است از لباس‌های نخی آستین بلند، دستکش‌های نخی و کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. یادتان نرود که تعریق زیاد، حتی اگر به دلیل کار کردن زیر آفتاب نباشد، می‌تواند زمینه را برای بروز اگزما فراهم کند.

برخی از لباس‎‌ها

لباس‌های پشمی یا لباس‌هایی که از مواد مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون ساخته شده‌اند، ممکن است پوست شما را دچار اگزما کنند. بهترین راه برای فهمیدن تاثیر لباس‌ها بر وضعیت پوستتان، دقت کردن به زمان شروع مشکل یا دوره ادامه یافتن آن است. آیا دیروز که با لباسی از جنس پلی‌استر از خانه بیرون رفتید، دوبار پوستتان دچار اگزما شد؟

استرس

زندگی پر استرس، یا رخ دادن رویدادی که به روان شما فشار آورده، می‌تواند وضعیت پوستی‌تان را وخیم‌تر کند. استرس باعث به وجود آمدن التهاب در بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدنتان را هم تضعیف می‌کند. پس اگر عوامل بالا شما را به اگزما دچار نکرده‌اند، برای حفظ آرامشتان بیشتر تلاش کنید.

آلرژی

حساسیت به گرده، حیوانات خانگی، گرد و غبار و یا حتی مواد غذایی، می‌تواند نشانه‌های اگزما را روی پوستتان پدیدار کند. شاید با انجام یک تست آلرژی، بتوانید متهم اصلی را شناسایی کنید و با حذف کردنش از زندگی‌تان، با مصرف داروهای مناسب، بتوانید به سالم ماندن پوستتان هم کمک کنید.

هوای خشک

اگر خشکی هوا پوستتان را آسیب‌پذیر و دچار اگزما کرده، سعی کنید همیشه یک دستگاه بخور را در خانه روشن کنید. شمایی که کولر گازی را جایگزیون کولر آبی کرده‌اید، قطعا به یک وسیله تازه برای مرطوب نگهداشتن فضای خانه‌تان نیاز دارید.

عوامل تشدید خارش :

بیشتر خارشها با گرما تشدید می شوند. همچنین استرس ، اضطراب و ترس نیز می تواند خارش را تشدید نمایند. اکثر خارشها ، شب هنگام ، زمانی که فرد از کار و فعالیت روزانه فارغ می شود ، تشدید می شوند. کانال گوش خارجی ، سوراخ بینی و ناحیه اطراف مقعد و ناحیه تناسلی ، نواحی مستعد خارش محسوب می شوند.
خارش می تواند ریشه عصبی داشته باشد. برخی خارش ها در حیطه بیماری های پوست و مو بسیار مرتبط با مسایل روحی و روانی هستند و به همین علت به آن ها درماتیتهای عصبی ( نورو درماتیت ) می گویند.

در این بیماری ها فرد تمایل شدیدی به خاراندن برخی نواحی در دسترس پوست دارد و از خاراندن این نواحی لذت می برد و یک سیکل معیوب از خارش و خاراندن درست می شود و پوست شبیه پسوریازیس می شود. در درمان این افراد باید حتما به مسایل روحی توجه شود و درمان موضعی به تنهایی جواب نمی دهد.
در برخی موارد مثل کهیر، علت اصلی خارش ماده هیستامین است. کهیر می تواند به دلیل مصرف یک دارو یا غذای خاص یا به دلیل برخی عفونت ها باشد. البته علل متعدد دیگری هم برای کهیر وجود دارند، مثلا ممکن است نور آفتاب یا تماس با آب یا تماس با سرما یا ارتعاش موجب کهیر شود.
گاهی حساسیت پوستی به برخی مواد، موجب خارش های شدید می شود، مثل برخی افراد با مصرف اسپری ضدعرق و خوش بو کننده زیر بغل، دچار حساسیت می شوند

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست :

قدم اول درمان ، تشخیص علت خارش است و بدون این امر، درمان بسیار مشکل است اما برخی اقدامات وجود دارند که می تواند به تخفیف خارش کمک کنند، مثلا خنک نگه داشتن محیط و پرهیز از حمام داغ و لباس پشمی.خشکی پوست هم یکی از علل مهم خارش است، لذا در بیمارانی که از خشکی پوست رنج می برند، چرب و مرطوب نگاه داشتن پوست برای تخفیف خارش اهمیت بسیاری دارد. در افراد مسن، خشکی یک علت مهم و شایع است که باید مراقب استفاده از شوینده های نامناسب پوست و استحمام های مکرر که باعث خشکی پوست می شوند، باشند و مرتب از کرم مرطوب کننده استفاده نمایند.

برخی داروهای موضعی نیز می توانند موجب کاهش خارش های موضعی شوند، مانند بی حس کننده های موضعی (مثل کرم لیدوکائین، ژل نیزوکائین) و برخی آنتی هیستامین های موضعی(مثل کرم داکسپین) و محلولهای موضعی حاوی کامفور یا مفتول. کورتون موضعی هم در برخی موارد که علت خارش، التهاب است

(مثل اگزماها) می تواند مفید باشد. کرم یا لوسیون کالامین نیز می تواند مفید باشد. باید توجه داشت که تمام داروهای موضعی گاهی می توانند خود موجب ایجاد آلرژی و حساسیت شده و موجب تشدید خارش گردند، بنابراین مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک و ترجیحا با تجویز متخصص پوست باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری نماید. از نظر داروهای خوراکی هم، آنتی هیستامین ها از شایع ترین داروهای تخفیف خارشاند،

اما بسیاری از این داروها خواب آور هستند، لذا افراد به خصوص کسانی که رانندگی می کنند یا افراد مسن باید بسیار مراقب باشند. داروهای آنتی هیستامینی که خوابآور نیستند، روی خارش اثر ندارند، مگر در مورد کهیر. از برخی داروهای ضد مخدر نیز اثرات ضد خارش دیده شده و در نهایت از نور درمانی نیز می توان در برخی خارش ها استفاده کرد.

علت خارش پوست سر و بدن | درمان خارش پوست

منبع: هفته نامه آتیه نو/سلامت نیوز

۲.۲/۵ - (۴ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا