مذهبی

آیا هر توبه‌ای قبول می‌شود؟

 

مراحل توبه

نوشته های مشابه

توبه در لغت به معنای رجوع و بازگشت است , مذهبی

 ولَیْسَتِ التَّوْبَهُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ ۚ أُولَـٰئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ﴿نساء/١٨﴾

و توبه کسانى که پیوسته گناه مى‌کنند تا چون مرگ یکیشان فرا رسد، گوید: اینک توبه کردم، پذیرفته نیست، و نه توبه کسانى که در حال کفر مى‌میرند. براى اینان عذابى دردناک فراهم ساخته‌ایم .

این آیه راجع به توبه ی غیر مقبول است که انسان با دیدن مقدمات قطعی مرگ از قبیل مشاهده ی فرشتگان و غیره که نشان می دهند دستش از دنیا کوتاه شده توبه می کند و همچنین کسانی که با حالت کفر از دنیا می روند توبه ندارند.

زیرا در آستانه ی مرگ، انسان گوشه و کنار عالم برزخ و صورت های وحشتناک برزخی گناهان را مشاهده می کند و معلوم است که هر کسی در آن حالت حاضر است از گناه خود برگردد. ولی بعد از این کشف و شهود، توبه ی انسان مقبول نمی افتد.

هر توبه‌ای قبول می‌شود؟

امام على (ع) فرموده اند: مَن اُعْطِیَ التَّوبَهَ لَم یُحرَمِ القَبولَ ، ومَن اُعْطِیَ الاسْتِغْفارَ لَم یُحرَمِ المَغفِرَهَ . به هر کس (توفیق) توبه داده شود، از قبول آن محروم نمیشود و به هر کس (توفیق) استغفار عطا گردد ، از آمرزش محروم نمی ‏ماند.

مهمترین شرایط توبه عبارت است از:


* پشیمانی و ندامت از صمیم قلب و تصمیم بر عدم ارتکاب دوباره.

* استغفار و طلب بخشش.

* تصمیم قاطع بر جبران گذشته و ادای حقوق، خصوصا اگر حق الناس باشد.

آیا هر توبه‌ای قبول می‌شود؟

منبع: afkarnews.ir

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا