مذهبی

نماز احتیاط چگونه است؟ در چه مواردی واجب می شود

 

نماز احتیاط را چگونه بخوانیم

نماز احتیاط را چگونه می خوانند؟

  • این نماز از قیام، نیت نماز احتیاط، تکبیر، خواندن سوره حمد به‌تنهایی، رکوع، دو سجده، تشهد و سلام تشکیل شده است.
  • نماز احتیاط اذان، اقامه، سوره و قنوت ندارد.موارد خواندن نماز احتیاط و نحوه خواندن آن و اینکه باید بلند خوانده شود یا آهسته و چه جملاتی را خواستم بدانم مواردی که نماز احتیاط واجب می‏شودعبارتند از:

    الف) شک بین ۳ و ۲؛

    ب) شک بین دو و چهار؛

    پ) شک بین دو و سه و چهار ؛

    ت) شک بین سه و چهار؛

    ث) شک بین چهار و پنج در حال قیام ؛

    ج) شک بین سه و پنج ؛

    چ) شک بین سه و چهار و پنج؛

    ح) اگر بعد از نماز بداند که در بین نماز حال تردیدی داشته که مثلا دو رکعت خوانده یا سه رکعت و بنا را بر سه گذاشته ولی نداند که گمانش به

 

کسى که نماز احتیاط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، باید فورى نیت نماز احتیاط کند و تکبیره الاحرام بگوید و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود.

نماز احتیاط را چگونه می خوانند؟
همه مراجع: کسى که نماز احتیاط بر او واجب شد، بعد از سلام نماز، باید فورى نیت نماز احتیاط کند و تکبیره الاحرام بگوید و فقط «حمد» را بخواند و به رکوع و سجده رود.

پس از سجده دوم، اگر یک رکعت نماز احتیاط بر او واجب است، تشهد و سلام دهد واگر دو رکعت بر او واجب است، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام دهد و پس از تشهد، سلام دهد.

نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید نیت آن را به زبان نیاورد و بنابر احتیاط واجب «حمد» و حتى «بسم اللّه» آن را هم آهسته بگوید. در بین نماز اصلى و نماز احتیاط، کارى که نماز را باطل مى ‏کند، انجام ندهد.

موارد بیشتری را در داوخانه معنوی بخوانید

 

نماز احتیاط چگونه است؟ در چه مواردی واجب می شود

منابع :
توضیح ‏المسائل مراجع، م ۱۲۱۵ و ۱۲۱۶؛ آیت‏ الله وحید، توضیح‏ المسائل، م ۵ – ۱۲۲۴ و آیت ‏الله نورى، توضیح‏ المسائل، م ۷ – ۱۲۱۶؛ دفتر آیت‏ الله خامنه‏ اى.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا