بیماریها و راه درمان

علائم بیماری ام اس | درمان بیماری ام اس | بیماری ام اس چیست

بیماری ام اس چیست ؟

درمان ام اس در ایران,سن ابتلا به ام اس

   درمان بیماری ام اس,تشخیص بیماری ام اس

 

نام بیماری ام اس را تقریباً اکثر مردم شنیده اند، اما اطلاعات دقیق و روشنی از آن بیماری ندارند، زیرا نسبت به بسیاری از بیماریهای مغزی و نخاعی و عصبی از شیوع کمتری برخوردار است. در امریکا ۳۵۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند. این بیماری بیشتر در اوایل بزرگسالی ( ۴۰ ـ ۳۰ سالگی ) رخ می دهد و در زنان دو برابر شایع تر از مردان است. در سفیدپوستان شایع تر از سیاه پوستان و سرخ پوستان و در بستگان درجه یک ، پانزده برابر شایع تر است.

علت بیماری ms
علل « خود ایمنی » را می توان عامل اصلی این بیماری دانست، یعنی به صورت خود به خودی در سیستم ایمنی بدن اشکال پیش می آید. هر چند عوامل ژنتیکی و محیطی ، استعداد ابتلای به آن را معین می کنند، امروزه مشخص شده است که عامل عفونی نیز می تواند در آن دخیل باشد. در مناطق با آب و هوای معتدل بیشتر از گرمسیر شایع است.

علایم بالینی  ms
ضعف و کاهش حس در یک اندام ، مثلاً بی حسی یک دست یا یک پا، اختلالات بینایی مثل دو بینی و درد پشت و کاهش بینایی، اختلالات راه رفتن و هماهنگی ، تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار، خستگی غیر طبیعی ، درد بدن ، سرگیجه ، ناتوانی جنسی، لرزش دست . شروع بیماری غالباً ناگهانی است و بیمار می گوید در یکی دو روز گذشته در یکی از چشمان خود کاهش دید داشته و در پشت چشم هم احساس درد می کند.

انواع ام اس

۱ـ ام اس راجعه ـ بهبود یابنده
در این نوع بیماری معمولاً حملاتی هر از چند هفته یا ماه در فرد رخ می دهد و علایم عصبی در بدن بروز می کند و سپس بهبود می یابد.

 ۲ـ ام اس پیش رونده
در این نوع که به صورت اولیه و ثانویه است معمولاً در ادامۀ نوع اول ( ام اس راجعه ) رخ می دهد و مراحل بیماری به صورت پیش رونده و غیر قابل برگشت است.

 ۳ـ ام اس پیش رونده ـ عود کننده
این شکل از بیماری نادر است و در آغاز به صورت پیش رونده ایجاد می شود اما گاه ، مراحل عود و شعله وری رخ می دهد.

علائم اولیه بیماری ام اس  :

علت بیماری ام اس,ام اس خفیف

 

علت بیماری ام اس,ام اس خفیف

در ایجا ۱۰ عارضه شایع بیماری ام اس را که معمولا به عنوان علائم اولیه MS نیز در نظر گرفته می شوند، با هم بررسی می کنیم:

۱– بی حسی

بی حسی و مورمور شدن مداوم که معمولا صورت و دست ها و پاها را درگیر می کند، عارضه ی شایع بیماران مبتلا به MS است که به علت آسیب و تخریب سلول ها عصبی در مغز و نخاع ایجاد می شود. اما این وضعیت برای فردی که هنوز به بیماری مبتلا نشده و یا برای اولین بار است که آن را تجربه می کند، بسیار عجیب به نظر می رسد.
در واقع بی حسی و مورمور شدن می تواند در ابتدا به صورت حمله ای فرد را مورد آسیب قرار دهد. پاها شایع ترین بخش بدن برای بروز این عارضه اند.

 

۲– خستگی

خستگی می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، اما هر خستگی نشانه MS نیست. خستگی بدون دلیل، مثلا خستگی که فرد بعد از بیدار شدن از خواب و یا بدون هیچ گونه فعالیت بدنی بیان می کند می تواند نشانه اولیه بیماری MS باشد. این خستگی عضلانی بدون دلیل و و نیز ضعف عضلانی، مخصوصا در
ماهیچه های پاها و ضعف مچ پا، عارضه ای است که تقریبا در ۸۰ درصد مبتلایان اولین عارضه است. این خستگی با تخریب و آسیب سلول های عصبی، شدیدتر می شود.

۳– ضعف و گرفتگی عضلات

آیا شما هم در انجام فعالیت های به ظاهر ساده مشکل دارید؟ زود خسته می شوید و احساس ضعف در عضلات را دارید؟ این وضعیت می تواند نشانه آن باشد که سیگنال های عصبی نمی توانند به درستی از مغز و نخاع به سیستم عصبی محیطی منتقل شوند. در اینجا ضروری است که به پزشک مراجعه کنید. اما اختلال در کنترل عضلات خیلی وقت ها به دلیل اسپاسم، گرفتگی و سختی عضلات ایجاد می شود.
اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی حمله ای یکی از علائم آزاردهنده ی ام اس است. این اسپاسم ها معمولا شدیدا دردناک هستند، در بخش های انتهایی بدن نظیر دست ها و پاها  ایجاد می شوند و بعد از چند دقیقه برطرف می شوند.

در بیشتر مبتلایان، راه رفتن همراه با سرگیجه و اختلال در کنترل حرکات می تواند علامت اولیه بیماری باشد. این بیماران معمولا در مستقیم حرکت کردن مشکل دارند
۴– اختلالات بینایی

یکی از اولین نشانه های MS مشکل در بینایی است که آرام و به مرور زمان شدیدتر شده و با درد در چشم ها همراه خواهد شد. اختلالات بینایی به دلیل التهاب عصب چشمی ایجاد می شود. این شرایط تقریبا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به MS را تحت تاثیر قرار داده و در ۱۵ درصد از بیماران اولین عارضه ی ابتلا به بیماری می باشد. این شرایط که به دلیل اختلال عصب بینایی ایجاد می شود،
منجر به تاری دید در یک یا هر دو چشم و همچنین کوررنگی می شود. پس تاری دید، کوررنگی، دوبینی و درد چشم ها از علائمی است که می تواند نشانه ی ابتلا به MS باشد.

 

۵– اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع در بیماری MS دور از انتظار نیست.  تقریبا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به MS در کنترل ادرار و مدفوع خود مشکل دارند. این افراد معمولا از احساس دفع ادرار مکرر و ناگهانی در عذاب هستند. مشکل آزاردهنده دیگر در این افراد، اسهال مداوم و اختلال کنترل تخلیه روده است. اگر این برای شما یک مشکل شده است، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و وضعیت را بازگو کنید.

۶– کاهش حافظه

از آنجایی که MS به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند، کاهش و ضعف حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی از اختلالات رایج در نتیجه ی پیشرفت MS است که البته خیلی وقت ها می تواند از علائم شروع این بیماری باشد.

۷– اختلالات جنسی

در بیماران مبتلا به بیماری ام اس در مراحل شدید، اختلالات جنسی یکی از شایع ترین اختلالات در نظر گرفته می شود. این وضعیت که در بیشتر اوقات عارضه ای غیر قابل پیشگیری است، خیلی وقت ها یکی از علائم ابتلا به MS در نظر گرفته می شود.

۸– سرگیجه

در بیشتر مبتلایان، راه رفتن همراه با سرگیجه و اختلال در کنترل حرکات می تواند علامت اولیه بیماری باشد. این بیماران معمولا در مستقیم حرکت کردن مشکل دارند. در واقع این عدم تعادل در کنترل حرکات معمولا با پیشرفت تخریب سلول های عصبی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
به همین خاطر است که بسیاری از مبتلایان به MS برای راه رفتن نیاز به عصا دارند.

۹– تشنج

تشنج های صرعی از علائم بسیار رایج بیماری ام اس هستند که از گسترش اختلالات در مناطقی از مغز به نام قشر مغز ناشی می شوند. قشر مغز بیرونی ترین و البته بزرگ ترین بافت عصبی مغز است که مغز را می پوشاند و از آن محافظت می کند.

۱۰– افسردگی

ابتلا به بیماری آزاردهنده ای نظیر  MS، علاوه بر آسیب جسمی می تواند ابزاری برای شکنجه روحی فرد باشد. بسیاری از مبتلایان به ام اس، احساس افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو را یکی از مشکلات رایج خود بیان می کنند.

چه کسانی دچار بیماری ام.اس می‌شوند؟

انواع بیماری ام اس,بیماری ام اس و ازدواج

انواع بیماری ام اس,بیماری ام اس و ازدواج

عموماً دو گروه از اشخاص دچار بیماری ام.اس می‌شوند: اما چه کسانی ؟

الف -گروه نخست افرادی هستند فوق‌العاده حساس، زودرنج و عصبی و با کمترین ناملایمات از حالت عادی خارج شده و تعادل خود را از دست می‌دهند.
یکی از عمده‌ترین علت‌های این بیماری، عصبی شدن افراد است که مهم‌ترین دلیل آن در واقع کمبود مواد غذایی یا مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن و همچنین مواد زائد در سلول‌ها و بافت‌ها است. هرگاه شخص از نظر فیزیولوژی دچال اختلال شود، از نظر سیستم عصبی نیز دچار ناراحتی روحی و روانی خواهد شد و با کمترین برخوردی، عکس‌العمل نشان خواهد داد.‌

وقتی که تعادل املاح معدنی در بدن به هم می‌خورد، انسان با کمترین برخوردی عصبی می‌شود و همچنین کار غدد درون‌ریز در بدن مختل می‌شود. همین امر موجب می‌شود که ترشحات طبیعی معده مختل و اسید معده به اندازه دوبرابر حد طبیعی شود
.روزانه معده یک انسان بالغ حدود دو لیتر اسید کلریدریک ترشح می‌کند که در هضم غذا نقش اصلی را ایفا می‌کند. وقتی فردی عصبی می‌شود، این مقدار اسید به دو برابر حجم واقعی و طبیعی خود می‌رسد که در واقع روزانه چهار لیتر اسید معده که فوق‌العاده قوی است، ترشح می‌شود.
اختلال در غدد درون‌ریز موجب می‌شود که سیستم داخلی بدن به هم ریزد و انسان از حالت تعادلی روحی و روانی خارج شود. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری ام.اس نیز برای این گروه مؤثر خواهد بود، پرهیز از بروز تنش در مناسبات بین‌فردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی است افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند تا تفسیر خود را از موقعیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای تغییر دهند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود.

‌ب -گروه دوم شامل افرادی است که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد (غذاهایی با ‌‌PH اسیدی) به حد وفور استفاده می‌کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی، سرکه، تمر هندی، ماست، قره‌قروت و امثال آن دارند.

افرادی که دارای چنین طبعی هستند، اگر در مورد غذای مصرفی روزانه خود دقیق نباشند، بیشتر در معرض بیماری ام.اس قرار می‌گیرند.‌
عموماً در بیماران مبتلا به ام.اس، ‌‌PH خون گرایش به حالت اسیدی دارد و اگر این حالت بر اثر نوع تغذیه تکرار شود، بیمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت و حال بیمار به مرور رو به وخامت خواهد رفت. جالب توجه اینکه این نوع بیماران علاقه وافری به مصرف غذاهای دارای حالت اسیدوز نشان می‌دهند، مانند: ماست، بستنی، ترشی، تمر هندی، ماهی و امثال آن.
این‌گونه بیماران باید از مصرف غذاهای اسیدی دوری جویند تا بدین وسیله از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند. برای پیشگیری از این بیماری در سایر افراد نیز می‌توان مصرف متعادل مواد غذایی به‌ویژه اجتناب از مواد غذایی اسیدی را توصیه کرد.

درمان بیماری ام اس,تشخیص بیماری ام اس

علائم بیماری ام اس

درمان بیماری ام اس :

ساده ترین روش های درمان بیماری ام اس مصرف گرمی ها و به خصوص مواد زیر است:

۱- انجیر؛ شبی هفت عدد انجیر خیس خورده دریک لیوان آب که هم آب هم انجیر خورده شود

۲- زیتون؛ هفت عدد زیتون صبح ناشتا و هفت عدد زیتون شب دو ساعت بعد از شام (زیتون شور غیر کارخانه ای)

۳- چرب کرد مواضعی که دچار ضعف حسی و حرکتی شده اند با روغن زیتون بودار

۴- پرهیز از بوهای سرد و بوهای صنعتی به همراه داشتن عطر گل محمدی و استشمام مداوم آن بسیار سودمند است

۵- استفاده از ملین ها و هضم کننده ها برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش

ام اس

 

درمان ام اس در ایران,سن ابتلا به ام اس

علائم بیماری ام اس | درمان بیماری ام اس | بیماری ام اس چیست

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا