نکته های خانه داری

آموزش صحیح اتو زدن انواع پارچه ها | نکات مهم اتوکشی

 

نکاتی برای اتو کشیدن,راهنمای اتوکشی انواع پارچه

لباس کتان را هنگامی که نمناک است از داخل و با دمای بسیار بالا اتو کنید , مهارتهای خانه داری

شیوه اتو کشیدن درست انواع پارچه

اتوها بنا به نوع ساخت آن ها، وظایف و کارهای از پیش تعیین شده ای را برای ما انجام می دهند. مانند دستور اتویی که برای حرارت مناسب ابریشم، بر روی اتو درج شده است. پس چطور است که ملحفه های پنبه ای ما همیشه چین دار شده و تاپ های پلی استر درخشش عجیب و غریبی بعد از اتو کردن دارند؟ در ادامه، راهنمایی سریع برای اتو کردن همه لباس هایتان مانند آنچه که مدیران بر تن دارند، ارائه می دهیم.

پنبه: اتو را در دمای بسیار بالا قرار داده و هنگامی که پارچه مقداری نمناک است آن را اتو کنید. در مواقع لزوم از بخار اتو یا اسپری آب استفاده کنید.

کتان: لباس کتان را هنگامی که نمناک است از داخل و با دمای بسیار بالا اتو کنید. در مواقع لزوم از بخار اتو یا اسپری آب استفاده کنید.

پشم: پارچه پشمی را هنگامی که نمناک است، از داخل و با حرارت کم اتو کنید و از بخار برای مرطوب کردن آن استفاده کنید. روی لباس پارچه ای تمیز بکشید تا از صدمه به آن محافظت کند.

پلی استر: لباس پلی استر را هنگامی که نمناک است، با حرارت کم اتو کنید. در صورت لزوم از اسپری آب استفاده کنید، اما از بخار استفاده نکنید. بخار یا حرارت بالا می تواند لایه ای پلاستیکی روی آن به جای بگذارد که باعث براق شدن آن شود.

مخمل: هرگز پارچه مخمل را اتو نکنید. این نوع پارچه فقط به بخار نیاز دارد، یعنی شما قادر به انجام آن نبوده و باید آن را به خشکشویی بسپارید.

کشمیر: پارچه های پشمی لطیف کشمیر را هم نباید اتو نکنید و باید به خشکشویی بسپارید.

تور: پارچه توری را هنگامی که خشک است با حرارت پایین و با استفاده از پارچه محافظ اتو کنید. از اسپری آب یا بخار اتو استفاده نکنید.

نایلون: لباس های نایلونی را در حرارت پایین اتو کنید. هرگز از بخار استفاده نکنید و در صورت لزوم فقط از اسپری آب استفاده کنید.

اکریلیک: پارچه اکریلیک را در حالت کاملاً خشک، از داخل و با حرارت ملایم اتو کنید. هرگز از بخار استفاده نکنید و در صورت لزوم فقط از اسپری آب استفاده کنید.

ابریشم: لباس ابریشمی را بعد از شستشو و هنگامی که نمناک است، از داخل، با حرارت کم اتو کنید و از اسپری بخار یا آب روی آن پرهیز کنید. حتماً از پارچه ای برای حفاظت از آن استفاده کنید.

نکته های مهم اتوکشی :

آموزش صحیح اتو زدن انواع پارچه ها

آموزش صحیح اتو زدن انواع پارچه ها

۱- دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس ها را صاف می کنند؛ یکی  با پرس کردن و فشردن پارچه آن را صاف می کند و اتوی دستی با کشیده شدن بر روی سطح پارچه چروک های آن را باز می کند. هر یک از این دو روش برای انواع خاصی از پارچه ها و لباس ها مناسب تر هستند و برخلاف تصور ما همیشه و برای همه لباس ها یکسان و قابل جایگزینی با یکدیگر نیستند.  ما اغلب در منزل از اتوهای دستی برای اتو کردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه های مختلف استفاده می کنیم. پارچه های ظریف مانند ژرسه ها، لباس های پشمی و همچنین لباس های پیلی دار باید به وسیله اتوی پرسی اتوکشی شوند. اما برای صاف کردن ملحفه ها، پارچه های نخی، پلی استر و ابریشم اتوی دستی مناسب تر است.

۲-پس از تنظیم درجه اتو به تناسب جنس پارچه لباس رعایت برخی اصول دیگر نیز می تواند در حفظ وضعیت لباس به بهترین شکل و برای مدتی طولانی تر مفید باشد.

۳-لباس هایی که از پارچه های درشت بافت دوخته شده اند را نیز همیشه از پشت اتو بزنید.

۴- اگر می خواهید روکش پارچه ای میز اتو بر اثر اتو کشیدن مکرر لباس ها، تغییر رنگ ندهد و لکه دار نشود، روکشی جداگانه به اندازه میز اتوی خود بدوزید یا از روکش های آماده استفاده کنید و هر چند وقت یک بار آن را خارج کنید و بشویید.

۵- برای جلوگیری از برق افتادن لباس های تیره به هنگام اتوکشی، تکه ای پارچه به رنگ روشن  و نمدار و مرطوب روی آن ها پهن کنید و از روی آن لباس را اتو بزنید.
لباس های نخی به سرعت چروک می شود. برای اتو کردن سریع آن ها می توان با آب پاش مخصوص کمی آب روی قسمت های مختلف لباس پاشید  و بعد چروک لباس ها را راحت تر با اتو صاف کرد.

۶- برای اتو کردن لباس های دکمه دار و زیپ دار، ابتدا پارچه ای روی قسمت های برجسته لباس بیندازید و بعد اتو را روی آن بکشید تا روی لباس خط نیفتد.
اگر در سفر، به اتو دسترسی نداشتید، لباس چروک را از یک چوب لباسی آویزان کنید و آن را برای مدتی در فضای حمام بخار گرفته قرار دهید.

۷- اگر می خواهید لباس یا رومیزی گلدوزی یا پولک دوزی شده ای را اتو بکشید بهتر است حوله ای را روی میز اتو پهن کنید و لباس یا رومیزی را به صورت برعکس روی حوله قرار دهید و شروع به اتوکشی کنید. با این کار قسمت های برجسته پارچه، پرس و تخت نمی شود.

۸- به هنگام اتو کردن پرده های بلند و بزرگ خانه، قسمت های اتو شده را روی یک یا دو  صندلی که پشت میز اتو قرار داده اید، بیندازید تا دوباره چروک نشود.

۹- هنگام اتو کردن لباس ها می توانید ملحفه ها را به صورت دولا یا چندلا روی میز اتو پهن کنید تا آن ها هم به همراه لباس ها اتو شود و بعد تنها به زمان کوتاهی برای صاف کردن قسمت های تا شده آن ها نیاز دارید.

۱۰- پس از استفاده از اتوی بخار، نه تنها باید آب مخزن آن را خالی کنید بلکه اگر دستگاه اتو دکمه مخصوصی برای خارج کردن بخار دارد نیز باید آن را آن قدر فشار دهید تا باقی مانده آب داخل مسیر آن هم بخار شود و در صورت خارج شدن رسوب به صورت خرده گچ، نگران نباشید چون این رسوبات لکه ای ایجاد نمی کند و فقط باید پارچه یا لباس را بتکانید تا جدا شود.

۱۱- اتو را در اتاق خواب انجام دهید تا بتوانید از تخت برای قرار دادن لباس ها استفاده کنید و به کمد و چوب لباسی ها دسترسی داشته باشید.

۱۲- زمان اتو کردن را با قرار دادن یک تکه فویل زیر پارچه میز اتو کاهش دهید. فویل گرما را منتقل کرده گویی از دو طرف اتو می کنید.

آموزش صحیح اتو زدن انواع پارچه ها | نکات مهم اتوکشی

منبع : blog.bamilo.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا