بارداری

بعد از سزارین چه مراقبت هایی لازم است؟

 

سزارین یا طبیعی,مراقبت بعد از سزارین

یکی از سختی‌هایی که بعد از زایمان سزارین با آن مواجه میشوید، درد ناحیه شکم است

سزارین، یک نوع زایمان غیرطبیعی است که در آن نوزاد با ایجاد برشی در دیواره شکم و رحم مادر خارج می‌شود. در شرایط ویژه‌ای که زن باردار به دلایل پزشکی توانایی یک زایمان طبیعی را نداشته باشد از روش سزارین که نوعی عمل جراحی است استفاده می‌شود تا زایمان میسر گردد.

در حال حاضر بسیاری از شما مادران باردار آگاهی خود را نسبت به زمانی که نوزادتان به دنیا می‌آید افزایش داده اید و در انواع کلاس‌هایی که برای نحوه زایمان و شیردهی وجود دارد، شرکت می‌کنید یا از تجارب دیگران استفاده می‌کنید اما ممکن است ندانید درست بعد از سزارین که به خانه برمی‌گردید چه کارهایی باید انجام دهید تا زودتر بهبود پیدا کرده و بتوانید با سلامت کامل از نوزادتان مراقبت کنید. ما به شما می‌گوییم که باید در این دوره حواس‌تان به چه چیزهایی باشد.

خوابیدن در کنار نوزاد
درست است که مشتاق هستید زودتر به زندگی عادی و کارهای روزانه قدیم بازگردید اما باید برای مدتی به بدنتان فرصت بدهید تا توان از دست رفته خود را بازیابد. از هر زمانی برای استراحت استفاده کنید. می‌توانید برای بهتر ارتباط گرفتن با نوزادتان زمانی که خواب است کنار او دراز بکشید و کمی استراحت کنید.

از شکم‌تان مراقبت کنید
یکی از سختی‌هایی که بعد از زایمان سزارین ممکن است با آن مواجه باشید، درد ناحیه شکم و جای زخم و بخیه‌ای است که در این ناحیه وجود دارد. بهترین وسیله‌ای که می‌تواند به شما کمک کند کمتر هنگام بلند شدن و نشستن نگران باشید شکم بند است. اگر می‌توانید قبل از زایمان آن را بخرید که بلافاصله که از بیمارستان به خانه برگشتید، استفاده کنید. بعد از سزارین بدون شک شما به این وسیله برای محافظت از شکم‌تان نیاز دارید

رابطه زناشویی
ممکن است از نظر روانی از اولین هفته‌های پس از زایمان میل جنسی شما دوباره فعال شده باشد اما از نظر فیزیکی حداقل به ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز دارید به ویژه اگر زایمانتان سزارین باشد. به یاد داشته باشید که اگر خودتان به نوزاد شیر می‌دهید، تغییرات هورمونی می‌تواند باعث کاهش رطوبت واژن شود. تا دوماه سعی کنید به ابراز علاقه کلامی و لمسی بسنده کنید.

بلند کردن چیزی
سعی کنید در اولین هفته‌های پس از زایمان هیچ چیزی سنگین‌تر از کودکتان بلند نکنید. هرگاه می‌خواهید چیزی را بلند کنید زانوهایتان را به جای کمرتان خم کنید. بلند کردن وزنه سنگین می‌تواند به بخیه‌هایتان آسیب بزند.

بالش یادتان نرود
برای وقتی که می‌خواهید به نوزادتان شیر بدهید هیچ چیز مثل یک بالش کوچک کار را راحت نمی‌کند. حتی با این بالش می‌توانید هنگام عطسه، سرفه یا خنده از شکم‌تان محافظت کنید. در اصل با فشردن این بالش روی شکم هنگام عطسه و سرفه می‌توانید از زخم شکم مراقبت کنید. پس قبل از اینکه کسی بخواهد با شما شوخی کرده یا لطیفه‌ای برای‌تان تعریف کند شما مجهز به بالش باشید.

حمام کردن
بهترین گزینه برای آرامش بخشیدن به بدن حمام کردن است. اما حداقل یک هفته صبر کنید. پس از یک هفته حتی می‌توانید در وان آب گرم دراز بکشید اما هرگز از روغن‌های ضروری در آب استفاده نکنید و قبل از پر کردن وان هم از تمیزی آن اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن است محل زخم‌هایتان را تحریک و ملتهب کند.

سزارین یا طبیعی,مراقبت بعد از سزارین

سعی کنید در اولین هفته‌های پس از سزارین هیچ چیزی سنگین‌تر از کودکتان بلند نکنید

لباس زیر بزرگ بپوشید
بگذارید یک راز کوچک را به شما بگوییم که شاید تا به حال هیچ کس بعد از زایمان این راز را با شما درمیان نگذاشته باشد. شما باید یک لباس زیر گشاد و پادار بعد از زایمان استفاده کنید. لباس زیرتان نباید هیچگونه فشاری به شکم و پاهای‌تان وارد کند. در حال حاضر فقط و فقط باید به راحتی‌تان توجه کنید و مد روز بودن را کنار بگذارید.

کارهای منزل
اگر جزو آن دسته از زنانی هستید که نمی‌توانند پر بودن سبد رخت چرک را تحمل کنند و هر روز باید کف خانه را تی بکشند، خواهشا کمی به فکر خودتان باشید. حداقل تا دو هفته پس از زایمان کارهای خانه را فراموش کنید. سعی کنید از دیگران کمک بگیرید.

سشوار بگیرید
شما حتما در این دوران به سشوار نیاز دارید البته نه برای موهایتان بلکه برای جای زخمتان. اگر به  حمام بروید باید بلافاصله جای زخم را خشک کنید. حواس‌تان باشد که برای این قسمت از صابون برای شستشو استفاده نکنید. بعد از آنکه حوله را روی جای زخم گذاشتید و خیسی آن را گرفتید با سشوار خوب خشک کنید. اگر جای زخم را خشک نکنید این احتمال وجود دارد که دچار عفونت شوید. اگر جای زخمتان قرمز یا متورم باشد یا درد در این ناحیه افزایش یافته باشد می‌تواند علامت بروز عفونت تلقی شود.

آب زیادی بنوشید
نوشیدن مایعات زیاد می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن حین زایمان کمک کرده و همچنین مانع از بروز یبوست در شما شود. اگر خوردن مایعات زیاد را دوست ندارید می‌توانید به خوراکی‌های حاوی فیبر مانند میوه‌ها فکر کنید که سرشار از آب هستند و می‌توانند ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی به بدن‌تان برسانند.

صندلی ننو از واجبات است
یک صندلی یا ننو راحت و سبک برای روزهای اول داشته باشید تا بتوانید به آسانی کودک را بلند کرده یا سر جایش بگذارید. این وسیله کمک می‌کند که بنشینید و خیلی آرام او را با پای‌تان تکان دهید و در عین حال به کارهای دیگرتان برسید. این صندلی برای مادری که تازه جراحی سزارین کرده بسیار مناسب است.

بازگشت به کار
اگر میخواهید زودتر به کار بازگردید، از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با نوزادتان و بازیابی توانایی بدنتان پس از زایمان استفاده کنید. اگر شغلتان نیازمند تحرک فیزیکی زیادی نیست، از هفته دوم پس از زایمان طبیعی و هفته سوم یا چهارم پس از سزارین می‌توانید به شغلتان بازگردید. اما از لحاظ روانی ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

بعد از سزارین چه مراقبت هایی لازم است؟

گردآوری:بخش زناشویی ایران بانو

منابع:

 niniban.com

salamatism.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا