مذهبی

چه کسانی از شفاعت ائمه اطهار (ع) محروم می‌مانند؟

 

شفاعت در روز قیامت

اولین چیزی که در روز قیامت از ما می‌پرسند، نماز است

پیامبر اسلام (ص) فرمودند: محرومیت از شفاعت ائمه اطهار , نماز میزان است؛ هرکس آن را کامل کند پاداش کامل می برد.

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح این حدیث می‌گوید: اولین چیزی که در روز قیامت از ما می‌پرسند، نماز است. در حدیث است که نماز ستون دین است. اگر نماز پذیرفته شود، دیگر اعمال نیز پذیرفته می‌شود و اگر نماز رد شود، سایر اعمال هم پذیرفته نمی‌شود.

ایشان در ادامه می‌گوید: زمانی که ما مدرسه می‌رفتیم، قانون مدرسه این بود که هرکس در درس های ریاضی و هندسه رد می شد مردود بود. ولو تمام درس های دیگر را قبول می‌شد. نماز هم همان حکم ریاضی و هندسه را دارد.

مرحوم مجتهدی تهرانی در ادامه می گوید: در روایت است زمانی که امام صادق (ع) در حال شهید شدن بودند، از اطرافیان خواستند که نزد ایشان بیایند. سپس ایشان فرمود: هر کس نماز را سبک بشمارد و به جایگاه آن اعتنا نکند، شفاعت ما نصیب وی نخواهد شد.

«صلاه» یا نماز به عنوان فعلی عبادی که به منظور دعا و نیز تعظیم الهی انجام میشود، یکی از مشترکات ادیان الهی است، هرچند شکل و نحوهٔ انجام آن در ادیان مختلف متفاوت میباشد. از همین روست که در قاموس کتاب مقدس در معنای واژه نماز آمده است: «نماز معروف است و یکی از واجبات دینیه هر روز تمام ملل و مذاهب است، چه منفرداً و چه جماعتاً…» و پس از آن به شرح معنای نماز بر مبنای تورات و انجیل پرداخته تا آنکه می‌نویسد: «احدی جز منکرین خدا منکر نماز و دعا نیست…».

چه کسانی از شفاعت ائمه اطهار (ع) محروم می‌مانند؟

منبع: کتاب احسن الحدیث، ص

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا