موفقیت

عادت های بدی که استعداد های شما را از بین می برند

 

تغییر عادت های بد

حذف عادت های بد و رسیدن به بهترین حالت موجود از خودمان، یک سفر است

حذف عادت های بد و رسیدن به بهترین حالت موجود از خودمان، یک سفر است. یک پروسه است.  این چیزی‌ست که همه ما خواستارش هستیم صرف نظر از اینکه متوجه باشیم آیا این خواسته را داریم یا نه

ترک عادت های بد 

به احتمال، شما هم با نظریه هرم سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو آشنا هستید. به اعتقاد مازلو نیازهای آدمی از یک سلسله‌مراتب برخوردارند، بدین ترتیب که رفتار افراد در لحظات خاص، تحت تأثیر شدیدترین نیاز آن لحظه، قرار می‌گیرد. هنگامی که ارضای نیازها آغاز شده و برآورده می شود، تغییری که در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که، به جای نیازهای قبلی، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله‌مراتب نیازها، اوج گرفته و پس از ارضاء هر یک از نیازها، آن نیاز فروکش کرده و نوبت را به نیاز پس از خود می‌سپارد، تا در نهایت که انسان به مرحله خودشکوفایی می رسد.

ترک عادت های بد, عادت های بد غذایی

ترک بسیاری از عادت های بد, تغییر عادت های بد ,حذف عادت های بد

طبق نظریه آبراهام مزلو، انسانها وقتی به جایگاه خودشکوفایی می‌رسند، دارای خصوصیات زیر خواهند بود:

– پذیرش کامل خود

– نترسیدن از هرگونه ریسکی و گام برداشتن در مسیرهای ناشناخته

– توانایی در داشتن روابط عمیق و با مفهوم

– شاکر بودن و لذت بردن در هر لحظه از زندگی

– داشتن انگیزه برای رشد و توسعه

البته باید توجه داشت که برآورده شدن نیاز های اساسی انسان الزاما به معنی رسیدن به مرحله خود شکوفایی نیست، بلکه ارضاء و رفع نیاز های اولیه شرط لازم برای خود شکوفایی است و لی کافی نیست. ترک بسیاری از عادت های بد برای رسیدن به این جایگاه لازم بوده و به همت و تلاش بسیاری نیاز دارد، اما قطعا شدنی است.

برخی از موارد هستند که شانس شما را برای رسیدن به این جایگاه را مخدوش می‌کنند. بعنوان مثال برخی عادت های بد که در زیر ذکر شده، از جمله کارهایی هستند که اگر ترک نکنید، باعث می‌شوند نتوانید به آنچه می‌خواهید برسید.

ارجحیت دادن دیگران به خودتان 

تصور کنید که امروز سرکار نمی‌روید و برنامه ریزی کرده‌اید که کمی ریلکس کنید یا سرگرمی داشته باشید یا کارهایی که دوست دارید انجام دهید. اما یک تماس تلفنی دریافت می‌کنید : ” میتونی امروز به جای من بیای سر کار؟ می‌دونم واسه خودت کار داری اما واقعا احتیاج دارم که یه نفر از بچه م مراقبت کنه”.  یا جملاتی از این دست…

انسانی که برای زمان خودش اهمیت قائل نباشد، آیا می‌تواند برای زمان دیگران ارزش قائل باشد؟ قطعا کمک به دیگران امری پسندیده است اما غفلت از نیازها و خواسته های خودمان از جمله عادت های معیوب است که مانع رسیدن شما به جایگاهی می‌شود که می‌خواهید به آن دست یابید.

اگر از آن دسته آدمهایی هستید که هرگز نمی‌تواند به دیگران (( نه )) بگوید،  بهتر است چند دلیل زیر را در نظر داشته باشید.

– شاید می‌ترسید از اینکه دیگران دوستتان نداشته باشید.

– شاید از اینکه برای خودتان کاری انجام دهید احساس گناه می‌کنید.

– شاید از اینکه تنها شوید احساس خوبی ندارید.

– شاید پی به ارزش زمان خودتان نبرده اید.

– شاید به خواسته های دیگران بیشتر اولویت می‌دهید تا به خواسته های خودتان.

زمان گذاشتن برای خودتان، بدون شک بسیار حیاتی است، اگر می‌خواهید در مسیر رشد و توسعه قرار گیرید. از اینکه بگویید (( نه)) نترسید اینکار شما را آدم بدی نمی‌سازد.

هماهنگ شدن با بقیه علی رقم میل باطنی 

رسیدن به جایگاه خودشکوفایی به این معنا نیست که همیشه با همه‌ی اطرافیان خود موافقت کنید. ممکن است توسط خیلی ها مورد دوست داشتن قرار نگیرید که اشکالی ندارد. اما سعی و تقلا کردن برای اینکه به هر زحمتی خوتان را با دیگران هماهنگ کنید باعث می‌شود نتوانید انسان منحصر به فردی باشید، احساس تقلبی بودن به شما دست می‌دهد و شادی را از شما می‌گیرد.

 

دچار ترس شدن و نادیده گرفتن خود 

نادیده گرفتن یا سانسور خواسته‎های خود، به این معناست که مانع خودتان برای رسیدن به آنچه واقعا می‌خواهید می‌شوید. و این مورد از ترس، ناشی می‌شود. ترس اینکه نکند نادان به نظر برسم؟ یا دیگران مثل دوستان یا والدین یا همسرم در موردم چه فکرکنند؟ پس نباید چیزی بگویم.

ترس از نقد دیگران، دلیلی‌ست برای نگفتن خواسته هایتان.  اما خیلی ها نیز از این می‌ترسند چون بارها از اینکه با دیگران یکرنگ بوده اند و ضرر کرده‌اند. برای غلبه بر چنین حالتی، سعی کنید آنچه می‌خواهید را در یک دفترچه بنویسید. هر آنچه می‌خواهید را بنوسید و اصلا مهم نیست چقدر عجیب غریب یا شرم آور، به نظر برسد. اگر این عادت را تکرار کنید، متوجه خواهید شد که در آینده ای نزدیک تا چه حد با خودتان صادق خواهید شد و به این ترتیب است که می‌توان به جایگاه انسان ارزشمند-برتر رسید.

با برداشتن قدم های زیر، به خودتان کمک کنید  

– نسبت به ارزش های خود پایبند باشید.

– قبل از اینکه کاری را انجام دهید، فکر کنید و اگر احساس خوبی در مورد آن ندارید، انجامش ندهید.

– اگر کسی به شما بگوید نمی‌توانی این کار را انجام دهی، شما  تسلیم نشوید و دست از رویاهای خود برندارید.

– اطراف خودتان را با آدمهایی پر کنید که مثبت هستند و شما را تشویق می‌کنند.

– سعی نکنید دیگران را شبیه به خود کنید. سعی نکنید دیگران را عوض کنید.

سفر در جاده ی رسیدن به مرحله خود شکوفایی و حذف عادت های بد، سفر آسانی نیست، اما ارزش سفر کردن را دارد.

 از خود-تخریبی و از اینکه بگوید من همینم که هستم، دست بردارید. خواسته های خود را در اولویت قرار دهید و ترس را از خود دور نمایید.

عادت های بدی که استعداد های شما را از بین می برند

منبع: redmag.ir

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا