بدانیم تا سالم بمانیم

«اندومتریوز» چیست و چه کسانی را مبتلا می‌کند؟

 

علایم اندومتریوز,اندومتریوز چیست

اندومتریوز نوعی ناهنجاری در رشد لایه درونی رحم است

بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟
آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است.
در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود. این بافت می تواند در تمام بافت‌های بدن به جز طحال به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان‌ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
در آندومتریوز، بافت آندومتر تغییر جا داده، اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و در هر دوره قاعدگی، این بافت ضخیم می شود و خونریزی می کند.در آندومتریوز، بافت های اطراف ممکن است تحریک شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی گردد.

آندومتریوز می تواند باعث درد شدید، مخصوصا در دوران عادت ماهانه گردد. مشکلات بارداری نیز ممکن است بوجود آورد.
علائم آندومتریوز
– اولین علامت آندومتریوز، درد لگن می باشد که اغلب همراه با عادت ماهانه است. این درد با گذشت زمان بدتر می شود. درد لگن و گرفتگی عضلات ممکن است قبل از عادت ماهیانه شروع شده و چندین روز بعد از عادت ماهیانه ادامه داشته باشد.
– عادت ماهانه دردناک (دیسمنوره)
– درد در طی و یا بعد از نزدیکی با همسر
– درد هنگام اجابت مزاج و ادرار کردن : ممکن است این درد در طی عادت ماهیانه وجود داشته باشد.
– خونریزی بیش از حد: ممکن است در طی عادت ماهانه خونریزی بیش از حد داشته باشید و یا بین دو قاعدگی، خونریزی داشته باشید.
– نازایی در برخی زنان
– دیگر علائم شامل خستگی، اسهال، یبوست، نفخ و یا تهوع که ممکن است در طول عادت ماهیانه وجود داشته باشند.

 

شدت درد همیشه نشانه مطمئنی برای این بیماری نمی باشد. برخی زنان مبتلا دارای درد شدید هستند، در حالی که برخی دیگر درد کمی دارند و یا اصلا درد ندارند.آندومتریوز گاهی اوقات با برخی بیماری ها مانند بیماری های التهابی لگن و یا کیست تخمدانی اشتباه گرفته می شود.

آندومتریوز گاهی با سندروم روده تحریک پذیر (IBS) نیز اشتباه می شود. این سندرم باعث اسهال، یبوست و درد شکم می شود.

 

خطر ابتلای افرادی که یکی از بستگان درجه اولشان دچار اندومتریوز شده باشد، تا ۷ برابر بیشتر از افراد دیگر است.

وی همچنین با بیان علائم این بیماری گفت: نشانه ها بسته به بافتی که اندومتر در آن رسوخ کرده متفاوت است، اما از جمله علایم شایع و عود کننده آن، درد شدید قبل یا حین شروع قاعدگی یا بعد از آن، احساس سنگینی زیر شکم، درد یا خونریزی هنگام آمیزش جنسی، درد شدید ضمن دفع ادرار یا مدفوع در طول دوره قاعدگی، درد تیر کشنده در پاها، اختلالات گوارشی مشابه سندروم روده تحریک‌پذیر مانند اسهال، یبوست و حالت تهوع، لکه بینی، خونریزی غیر طبیعی، نازایی و سقط است که البته ممکن است فرد، مبتلا به اندومتریوز باشد اما هیچ علامت بالینی یا آزمایشگاهی مشخصی نداشته باشد.

متخصص لاپاراسکوپی با اشاره به اینکه شدت درد ارتباطی با شدت بیماری ندارد، توضیح داد: ممکن است کسی اندومتریوز شدید داشته باشد، ولی چون نزدیک به اعصاب نبوده، درد آزاردهنده‌ای را حس نکند یا در مقابل، فردی که اندومتریوز خیلی خفیفی دارد، می‌تواند درد شدیدی را تجربه ‌کند.

افراد مبتلا به اندومتریوز لزوما به ناباروری دچار نمی شوند و تنها آن دسته از خانم هایی که اندومتریوز از نوع شدید یا متوسط همراه با گرفتاری لوله‌ها و تخمدان‌ها داشته باشند احتمال کاهش باروری در آن ها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه علایم اندومتریوز با برخی بیماری ها مشابهت زیادی دارد و هنوز روش ساده‌ای برای تشخیص آن وجود ندارد بیان کرد: اگر بتوان در معاینه، کیست تخمدانی اندومتریوم (کیست شکلاتی یا اندومتریوما) را لمس یا از طریق سونوگرافی شناسایی کرد باید به احتمال وجود اندومتریوز شک کرد. در غیر این صورت، آزمایش‌ها، ام‌آرآی و سونوگرافی بخصوص در مراحل اولیه اندومتریوز، ممکن است برخلاف سایر بیماری‌ها کمک چندانی به تشخیص این مشکل نکند و اگر بیمار علایمی چون درد و خونریزی و… را داشته باشد، لاپاراسکوپی تنها راه تشخیص قطعی آن باشد.

به گفته این متخصص هیسترسکوپی، اندومتریوز یک بیماری عودکننده کم خطر اما پرعارضه و اغلب غیرسرطانی است که اگر جراح حاذق و  صبور باشد و بتواند تمام ضایعات را به طور کامل بردارد، احتمال عود آن کاهش می‌یابد.

برای تشخیص قطعی اندومتریوز و انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی لزوما به متخصصان باتجربه و حرفه ای مراجعه کنید.

منبع: salamatonline.ir

«اندومتریوز» چیست و چه کسانی را مبتلا می‌کند؟

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا