بیماریها و راه درمان

وقتی دهان مزه فلز می گیرد!

مشکلات گوارشی , درمان خانگی  مزه بد دهان

جوش شیرین در از بین بردن اسید اضافی یا مزه فلزی در دهان موثر عمل می کند

 

یک مزه فلزی پایدار ممکن است مزه مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد و پس از مصرف غذاهای مورد علاقه نیز یک مزه تلخ در دهان ایجاد شود.

افراد مبتلا به بیماری Dysgeusia یک مزه فلزی عجیب را در دهان خود احساس می کند که به عنوان یک مزه تلخ، ناخوشایند یا آهنی تعریف می شود. در کنار یک حس چشایی ضعیف، فرد مبتلا به این شرایط می تواند از استفراغ نیز رنج ببرد.

 

این نوع از مزه بد می تواند ناخوشایند و مداوم باشد. در حقیقت، یک مزه فلزی پایدار ممکن است مزه مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد و پس از مصرف غذاهای مورد علاقه نیز یک مزه تلخ در دهان ایجاد شود. این شرایط می تواند کاهش اشتها و همچنین افسردگی را در پی داشته باشد.

 

برخی از دلایل مزه بد دهان شامل ریفلاکس اسید، کم آبی بدن، تنفس از راه دهان، دیابت کنترل نشده، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سیگار کشیدن، بارداری، خشکی دهان، مشکلات سینوسی، زوال عقل، عوارض جانبی برخی داروها، و بهداشت ضعیف دهان و دندان می شوند.

 

در بیشتر موارد، مزه فلزی در دهان می تواند با موفقیت از طریق درمان های خانگی و برخی تغییرات در سبک زندگی بهبود یابد. با این وجود، اگر مشکل حالت مزمن به خود گرفت باید به پزشک مراجعه شود تا علت اصلی شکل گیری آن مشخص و درمان شود.

 

در ادامه با برخی روش های موثر در خلاص شدن از شر مزه فلزی در دهان بیشتر آشنا می شویم.

 

سرکه سیب

سرکه سیب یک راه حل طبیعی و سرشار از مواد مغذی برای ایجاد تعادل در pH دهان است. این ماده به قلیایی کردن و همچنین، خنثی کردن محیط اسیدی دهان کمک می کند و در تسکین مزه فلزی موثر است. افزون بر این، مزه ترش سرکه سیب ترشح بزاق را تحریک می کند که این شرایط شستشوی مزه فلزی را تسهیل می کند.

 

یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام، تصفیه نشده را به یک لیوان آب اضافه کرده و دو بار در روز آن را بنوشید.

همچنین، از سرکه سیب می توانید به عنوان چاشنی سالاد یا برای مزه دار کردن خیارشور و ترشی استفاده کنید.

 

مزه فلز دهان , مزه مواد غذایی

برخی از دلایل مزه بد دهان شامل ریفلاکس اسید، کم آبی بدن است 

 

جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک ترکیب طبیعی به تنظیم pH کمک می کند و بر همین اساس، در پیشگیری از عدم تعادل شرایط اسیدی و قلیایی در بدن موثر است. جوش شیرین در از بین بردن اسید اضافی یا مزه فلزی در دهان موثر عمل می کند.

جوش شیرین در از بین بردن پلاک و باکتری های مضر در دهان نیز کارایی دارد.

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و روزی یک بار از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید.

همچنین، برای چند روز هنگام مسواک زدن اندکی جوش شیرین را روی مسواک خود بریزید تا اسیدیته دهان شما کاهش یابد.

 

آب نمک

هنگامی که موضوع حفظ بهداشت دهان و دندان مطرح می شود، شستشوی دهان با آب نمک نقش مهمی ایفا می کند. نمک از کلرید سدیم شکل گرفته که رشد باکتری ها در دهان را محدود می سازد و همچنین به خنثی سازی اسید کمک می کند. این شرایط به خلاص شدن از شر مزه فلزی دهان کمک می کند.

یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید.

این ترکیب را به هم بزنید تا نمک کاملا در آب حل شود.

از این محلول برای شستشوی دهان دو تا سه بار در روز، به ویژه پیش از خواب، استفاده کنید.

 

چای سبز

اگر مزه فلزی دهان با مشکلات گوارشی در ارتباط باشد، چای سبز می تواند به درمان آن کمک کند. به واسطه ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، این نوشیدنی سالم به مبارزه با عفونت های باکتریایی و کنترل التهاب کمک می کند. در حقیقت، وجود کاتچین ها در چای سبز می تواند با مزه تلخ و فلزی در دهان شما مقابله کند.

 

به طور همزمان، چای سبز از بهداشت دهان و دندان حمایت می کند که برای پیشگیری از شکل گیری مزه فلزی مهم است.

یک قاشق چایخوری برگ چای سبز را در یک فنجان آب داغ بریزید. درپوشی روی فنجان گذاشته و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و اندکی عسل به آن اضافه کنید و در حالی که نوشیدنی همچنان گرم است آن را مصرف کنید. روزی دو تا سه فنجان چای سبز بنوشید.

 

دارچین

دارچین می تواند با مزه بد و فلزی در دهان شما مقابله کند. چندین ترکیب و همچنین عوامل آنتی اکسیدانی در دارچین به از بین بردن مزه فلزی در دهان کمک می کنند. بوی تند دارچین نیز به فعالسازی جوانه های چشایی کمک می کند.

افزون بر این، دارچین به عنوان یک ضد اسید طبیعی عمل می کند و به برطرف کردن گاز معده کمک می کند.

 

یک قاشق چایخوری پودر دارچین و یک قاشق چایخوری عسل ارگانیک، خام را با هم ترکیب کنید تا حالت خمیر به خود بگیرد. این خمیر را روی زبان بگذارید و ۱۰ دقیقه منتظر بمانید، سپس دهان خود را به طور کامل شستشو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا مزه فلزی از بین برود.

 

نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. آب را به جوش آورید، سپس اجازه دهید چند دقیقه به حال خود باقی بماند. این نوشیدنی دارچین را دو یا سه بار در روز مصرف کنید.

یک تکه کوچک چوب دارچین را پس از خوردن وعده غذایی خود بجوید.

 

روغن نارگیل

میزان بیش از اندازه سموم در بدن یکی دیگر از دلایل مهم شکل گیری مزه بد و فلزی در دهان است. برای برطرف کردن آن استفاده از روغن نارگیل درمان خوبی محسوب می شود.

صبح هنگام، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق بکر را در دهان خود قرار دهید.

روغن نارگیل را در دهان خود بچرخانید.

این کار را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید تا زمانی که روغن رقیق‌تر شده و حالت شیری به خود بگیرد.

روغن را به بیرون تف کنید و دهان خود را با آب بشویید.

این روند را به مدت یک ماه هر روز انجام دهید.

 

نکته: روغن نارگیل را غرغره نکنید یا قورت ندهید.

 

درمان مزه بد دهان , دلایل مزه بد دهان

میزان بیش از اندازه سموم در بدن یکی از دلایل مهم مزه بد و فلزی در دهان است

 

لیمو

برای مقابله با مزه بد دهان، لیمو یکی دیگر از درمان های خانگی عالی محسوب می شود. اسید سیتریک موجود در این میوه ترشح بزاق را تحریک می کند که به از بین بردن مزه فلزی در دهان کمک می کند و با رشد باکتری ها مقابله می کند.

آب نصف یک لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. از این ترکیب برای شستشوی دهان خود دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

اندکی نمک روی یک تکه کوچک لیمو بپاشید. لیمو را روی زبان خود مالش دهید تا جوانه های چشایی تقویت شوند.

شما می توانید مقداری برگ لیمو را بجوید یا آنها را به سالاد یا سوپ اضافه کنید.

 

نعناع بیابانی

اگر عفونت های سینوسی یا دستگاه تنفسی فوقانی دلیل مزه فلزی یا بوی بد در دهان است، مشکل را می توانید با استفاده از نعناع بیابانی (Peppermint) برطرف کنید زیرا این گیاه از آثار ضد باکتری طبیعی بهره می برد.

نعناع بیابانی مانع رشد باکتری ها در دهان می شود و بر همین اساس، از شکل گیری بوی بد پیشگیری می کند و نفس را خوشبو می سازد.

نعناع بیابانی به تسکین دستگاه گوارش نیز کمک می کند و نشانه های ریفلاکس اسید که مزه فلزی در دهان یکی از آنها محسوب می شود را بهبود می بخشد.

 

یک مشت برگ نعناع بیایانی تازه را خرد کرده و در یک پارچ آب داغ بریزید. یک درپوش روی پارچ قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت به همان حال باقی بماند، سپس آن را صاف کنید. روزی یک لیوان از این آب مصرف کنید.

شما می توانید پنج تا شش برگ تازه نعناع بیابانی را دو یا سه بار در روز بجوید.

همچنین، شما می توانید یک فنجان چای نعناع بیابانی غلیظ تهیه کنید، اجازه دهید سرد شود و سپس روزی یک بار از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید.

 

آب

برای رهایی از مزه فلزی در دهان نوشیدن آب در فواصل منظم ضروری است. این کار به پاکسازی دهان از سموم کمک می کند. همچنین، آب به دفع بهتر مدفوع که می تواند حاوی مقادیر قابل توجهی از سموم باشد، کمک می کند.

افزون بر این، نوشیدن آب سطوح اسید در معده را کاهش می دهد و از درون شما را سالم نگه می دارد.

روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. البته این میزان با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان فعالیت فرد می تواند کمتر یا بیشتر شود.

بی رنگ و شفاف بودن ادرار می تواند نشانه ای خوب از این باشد که به میزان کافی آب مصرف می کنید.

 

بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان به عنوان بخشی از روند کنترل مشکلات دهان و دندان شناخته می شود. حفظ بهداشت از طیف گسترده ای از مشکلات سلامت از جمله تجربه مزه فلزی در دهان پیشگیری می کند.

دندان های خود را دو بار در روز حداقل به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. پس از هر وعده غذایی دندان های خود را برای پیشگیری از رشد باکتری ها تمیز کنید.

 

در کنار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه نیز برای حفظ بهداشت دهان و دندان مهم است.

هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید، زبان خود را نیز مسواک بزنید تا مزه فلزی کاهش یابد.

هر سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید.

حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید.

منبع:asriran.com



به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا