دانستنی های علمی

آنتی بیوتیک تار عنکبوتی تولید شد!

تار عنکبوت ماده‌ای شگفت انگیزی است که در ابتدای شناخت فواید آن هستیم. اخیرا تیمی از دانشگاه نایتنگهام به روشی برای ساخت آنتی بیوتیک ترکیبی تار عنکبوت دست یافتند و ثابت کردند که این ماده در تحویل دارو، داروهای احیا کننده و درمان زخم‌ها به طریقی که احتمال عفونت بسیار کم شود، موثر است.

 

نحوه ساخت آنتی بیوتیک,نحوه به وجود آمدن تار عنکبوت

تار عنکبوت برخلاف مواد دیگر حساسیت ایجاد نمی‌کند

 

این گروه از محققان توانستند با استفاده از روشی که آن را “کلیک-شیمی” نامیده‌اند مولکول ها (برای مثال آنتی بادی ها بچسبند) را به تارعنکبوت مصنوعی ترکیب شده با باکتری E.coli متصل کنند. کلیک-شیمی، روشی است که مولکول‌های انتخابی در محلول تار عنکبوت قبل از تبدیل شدن به رشته‌، در محل مناسب قرار می‌گیرند. نیل توماس، محقق و استاد شیمی زیستی و داروئی می‌گوید: این تکنیک ما را قادر به تولید سریع ساختارهای تار عنکبوت زیست سازگار می‌کند این ساختارها می‌تواند به صورت یک یا چند عامل باشد و در حوزه‌ی وسیعی از کاربردها می‌توان از آن استفاده کرد. این تکنیک به طور خاص در حوزه‌ی مهندسی بافت و تحقیقات زیست پزشکی کاربرد خواهد داشت.

 

این تیم نشان داده است که محصول شبکه‌ای زیست تخریب پذیرشان، قادر به انجام دو کار ضروری برای بهبود زخم می باشد: این محصول قادر است تا سرعت رشد بافت جدید را افزایش دهد و همچنین آنتی بادی‌ها را به آرامی و تحت کنترل آزاد کند. توماس اضافه کرد: احتمال کاربرد این تارها در ایجاد پوششی پیشرفته برای درمان زخم هایی که به کندی درمان می‌شوند، مثل زخم های دیابتی، وجود دارد. با استفاده از تکنیک ما با رهاسازی میزان کنترل‌ شده‌ی آنتی بادی، از عفونت زخم طی هفته ها و ماه ها جلوگیری می‌شود. همزمان با آن بافت تار که همچون داربستی موقتی قبل از تخریب عمل می کند باعث افزایش سرعت بازسازی بافت آسیب دیده می‌شود.

 

این پژوهش حاصل همکاری توماس و دکتر سارا گودکر از دانشکده‌ی علوم زیستی است و هزینه‌ی آن را شورای پژوهش بیوتکنولوژی و علوم زیستی (‌BBSRC) تامین کرده است. تار عنکبوت از دیرباز به خاطر استحکام و همچنین زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری آن مورد تحسین قرار گرفته است. تار عنکبوت برخلاف مواد دیگر حساسیت ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل برای کاربردهای دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در روزگاران دور و در زمان یونان باستان و رم، سربازان برای جلوگیری از خونریزی در زخم‌های باز، از تار عنکبوت استفاده‌ می‌کرده‌اند.

 

یک رشته‌ی تار عنکبوت از موی انسان نازکتر است. با این وجود ۵ برابر قوی تر از فولادی با همین اندازه است. تار عنکبوت به شدت انعطاف پذیر است اما هنگامی که سست می‌شود، خم نمی‌شود. نتایج مطالعه‌ی که در سال ۲۰۱۶ انجام شده نشان می‌دهد که کاربرد قطرات روی تار عنکبوت تنها برای شکار طعمه نیست بلکه همچون قرقره‌ای اتوماتیک با جمع کردن تارهای عنکبوت اضافی باعث می‌شود شکار محکم نگه داشته شود.

 

منبع: bigbangpage.com – natureworldnews.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا