مذهبی

سوره توحید با معنی و تفسیر

خواص سوره توحید,متن سوره توحید,قرائت سوره توحید

سوره توحید یکصد و دوازدهمین سوره قرآن کریم است که مکی  و  4آیه دارد

نوشته های مشابه

  

سوره‌ی اخلاص (توحید) مکی است و چهار آیه دارد.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾

 

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾

 

لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾

 

وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ 

معنی سوره توحید
۱- بگو خداوند یکتاست

۲- خدا بی نیاز است

۳- نه زاییده و نه زاییده شده

۴- هیچ کس همتای او نیست

تفسیر آیات سوره توحید

تفسیر سوره توحید
۱- بگو او الله یگانه است (احد): یعنی ذاتی که قابل تعدد و کثرت نباشد نه در خارج و نه در ذهن به همین دلیل هم به جز در مورد خداوند تعالی هرگز، در کلام ایجابی بکار نمی‌رود و از همین توحید روش کامل احیاء انسان‌ها و راه تحرک و عمل و رهایی ایشان نشأت می‌گیرد که بوسیله آن انسان می تواند همانطور که خداوند از او خواسته خلیفه او در زمین باشد و احکام وشرایع و ارزشها و موازین الهی را متحمل شده و در دین اخلاص بیابد.

۲- الله بی نیاز مطلق و مرجع و منتهای همه موجودات است (صمد): یعنی قصد کردن با اعتماد، و خدای تعالی سید و بزرگیست که از هر سو به جانبش قصد می کنند تا حوایجشان را برآورد و تمام موجودات عالم متوجه او هستند ونیاز به او دارند. و اصولا هر چیزی که نام (شیی‌ء) بر آن صادق باشد در ذات و صفات و آثارش محتاج به خداست و هر چیزی در نهایت به سوی او منتهی می‌شود. و الف و لامی که بر سر کلمه (صمد) آمده است، افاده حصر می کند، یعنی فقط خدای تعالی صمد مطلق است ، به خلاف (احد) که احتیاجی به الف و لام نداشت تاحصر را برساند، چون اصولا در باره احدی غیر خدا اطلاق نمی شود و تکرار نام (الله )در هر دو جمله به جهت این است که هر یک جمله ای مستقل هستند که در تعریف خدای تعالی کفایت می‌کنند و در عین حال هم به وسیله صفات ذاتی، خداوند را معرفی کرده اند و هم به وسیله صفات فعلی (احد صفت ذاتی و صمد صفت فعلی است )بعضی مفسرین گفته‌اند کلمه صمد، هر چیز تو پری است که درونش خالی نباشد و در نتیجه نه بخورد، نه بنوشد، نه بخوابد و به بزاید و نه زاییده شده باشد که اگر این تفسیر درست باشد آیه بعدی تفسیر کلمه (صمد) خواهد بود.

خواص سوره توحید,متن سوره توحید,قرائت سوره توحید

ترجمه سوره توحید

 
۳- نه زاده و نه زاییده شده است
پس وقتى خداوند یکتا باشد دیگر فرزندى ندارد چون اگر فرزندى داشته باشد، پس او هم مثل خداوند است و در این صورت خداوند با فرزندش مىشوند دو خدا.

در صورتى که گفتیم خداوند یکتااست و شریکى ندارد.

لمْ یُولَدْ، زاییده نشده.

اولاً کسى که می‌خواهد به دنیا بیاید نیازمند به کسى است که او را به دنیا بیاورد و آن کس هم مادرش می‌شود.

در صورتى که ما گفتیم خداوند بی‌نیاز است.

 

پس مادر ندارد که به آن نیازمند باشد.

ثانیاً کسى که مادر دارد مادرش از جنس خودش است.

وخداوند اگر مادر داشته باشد پس مادرش هم از جنس خود خدا است.

و خدا با مادرش دو تا خدا می‌شود.

در صورتى که ما گفتیم خداوند یکتا است و شریکى ندارد.

در این باره، در قرآن شریف، آیاتى وجود دارد که در زیر پیاده مىکنیم:(قالُوا اتَّخَذَ اللهُ وَلَداً سُبْحانَ الله).

«گروهى گفتند که خدا داراى فرزند است که پاک و منزه از آن است که فرزند داشته باشد».

(وَخَرَقُوا لَهُ بَنِینَ وَبَنات بِغَیْرِ عِلْم سُبْحانَهُ وَتَعالى عَمّا یَصِفُونَ).

«گروهى پنداشتند که خداوند دختران و پسرانى دارد، در صورتى که خدا از همه این نسبتها که بر او وصف می‌کنند برتر و منزه است».

(ما کانَ للهِ أنْ یَتَّخِذَ مِنْ وَلَد سُبْحانَهُ اِذا قَضى أمْراً فَاِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ* وَقالُوا اتَّخَذ الرَّحْنُ وَلَداً* لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئاً اِدّاً* تَکادُ السَّمواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنهُ وَتَنْشَقّ الارَضُ وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً* اَن دَعَو لِلرَّحْمنِ وَلَداً).

«خدا هرگزفرزندى اتخاذ نکرده.

وى منزه از آن است که فرزندى داشته باشد، چون بگوید چیزى موجود باش بىدرنگ آن چیز موجود می‌شود.

و کافران گفتند که خداى رحمان فرزند برگرفته.

اى کافران! همانا قولى بسیار زشت و منکر گفتید.

نزدیک است ازاین گفته زشت شما آسمان ها ازهم فرو ریزد و زمین شکافته و کوه ها متلاشى گردد.

چرا که براى خداى مهربان فرزندى دعوى کردید.

 

خواص سوره توحید,متن سوره توحید,قرائت سوره توحید

تفسیر سوره توحید

 
۴- و هیچکس همتای او نیست:
ولادت نوعی تجزء و قسمت پذیری است و بدون ترکیب تصور نمی‌شود، و هر مرکبی به اجزاء خود نیاز دارد و حال آنکه خدای متعال صمد است و حاجت همه محتاجان به او منتهی می‌شود، و چنین کسی احتیاج در او متصور نیست، پس فرزند نداشتن خداوند فرع و نتیجه صمدیت اوست، همچنین خدای متعال مجانس و همسری ندارد تا بواسطه او فرزندی پدید بیاید. از طرف دیگر خداوند هرگز از کسی زاده نشده و این امر هم فرع صمدیت اوست، چون تولد چیزی از چیز دیگر مستلزم احتیاج مولود به والد است و خدای متعال صمد است، بنابراین احتیاج در او تصور نمی‌رود و نیز هر مولودی حادث و جسمانی است لکن این امر در مورد خداوند محال است .این آیه نفی قول نصاری است که مسیح را پسر خدا می‌دانند و نیز نفی قول مشرکین است که آلهه خود وملائکه را فرزندان خداوند می‌دانستند و اما کفو نداشتن خداوند، هیچ موجودی در ذات ، صفات یا افعال همتای خدای متعال نیست، و هیچ مماثل و نظیر و کفوی ندارد و این صفت او هم متفرع بر صمدیت اوست ، چون هر کفوی که برای خداوند فرض شود مستلزم آنست که آن کفو مستقل درذات خود و بی نیاز از خدای متعال باشد و حال آنکه خداوند صمد مطلق است و همه موجودات محتاج اویند.لذا حاصل مفاد این سوره، این مطلب است که ، خدای تعالی را به صفت احدیت وواحدیت توصیف می‌کند و در تفسیر الدر المنثور از رسول خدا ص نقل شده که سوره توحید معادل ثلث قرآن است‌ .

منابع:
ghoran1390.persianblog.ir
ic-el.com



به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا