دانستنی های علمی

راهنمای مراقبت از کاکتوس

 

نکاتی برای نگهداری از کاکتوس,طرز نگهداری و پرورش کاکتوس

هنگام خرید کاکتوس گلدان آن را عوض کنید

 

کاکتوس از گیاهان مناسب برای آپارتمان است. معمولا گیاه سازگاری است و به نگه داری کمی نیاز دارد. با این حال برخی عادت دارند از کاکتوس مانند گیاهان دیگر نگه داری کنند و یک ماه نشده با کاکتوس گندیده مواجه می شوند. در این مقاله با رموز نگه داری از کاکتوس آشنا می شویم.

 

معمولا وقتی کاکتوسی را در گل فروشی می پسندید و می خرید، آنقدر از عمر آن در مغازه گذشته که دیگر گلدان برایش کوچک شده است. بهتر است در همان مغازه از مسئول فروش در مورد تعویض گلدان سوال بپرسید. گلدانی را انتخاب کنید که تنها اندکی از گلدان فعلی بزرگتر باشد زیرا فضای بیش از حد به آبیاری بیش از اندازه منجر می شود. اگر مسئول فروش نکته ی خاصی در مورد تعویض خاک به شما نداد، بهتر است به جای استفاده از بیلچه و آسیب به ریشه های گیاه، گلدان را بشکنید و گیاه را به طور کامل و یک دست خارج کرده و در وسط گلدان بزرگ تر قرار دهید. سپس دور آن را با خاک پر کنید. خاک گیاه کاکتوس مخصوص است. پس از هر خاکی برای تعویض گلدان استفاده نکنید. به گلفروشی ها مراجعه کنید و خاک مناسب کاکتوس خود را تهیه کنید. در غیر این صورت ترکیب خاک و کمی شن و ماسه نیز می تواند خاک مناسبی برای گیاه ایجاد کند. پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، به یا داشته باشید که کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد در بهار و تابستان و فصل استراحت در پاییز و زمستان.

 

نحوه نگهداری از کاکتوس،راهنمای مراقبت از کاکتوس

خاک گیاه کاکتوس مخصوص است از هر خاکی برای تعویض گلدان استفاده نکنید

 

آبیاری: در طی فصل رشد نیاز کاکتوس به آبیاری بیشتر است. با این حال برای آبیاری کاکتوس هیچ برنامه ی مشخصی وجود ندارد و همه چیز بستگی به آب و هوای محل زندگی شما، خاک و نور دریافتی بستگی دارد. هنگام آبیاری مراقب باشید که تمام سطح خاک خیس نشود. دور بعدی آبیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. برای اطمینان از خشکی خاک یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.

 

پرورش کاکتوس در خانه, نکاتی برای پرورش کاکتوس

برای آبیاری کاکتوس هیچ برنامه ی مشخصی وجود ندارد

 

کود و نور: در طی پاییز و زمستان هر دو تا سه ماه یک مرتبه به خاک کود اضافه کنید. کود مخصوص کاکتوس را از گل فروشی ها تهیه کنید. کاکتوس به نور فراوان نیاز دارند. برای عمر مفیدتر، آنها را پشت پنجره های رو به آفتاب قرار دهید. استفاده از نور چراغ ارزش چندانی ندارد. با این وجود مراقب باشید که کاکتوس خود را زیر نور آفتاب برشته نکنید. در فصل رشد دمای ۳۲ تا ۳۸ درجه برای کاکتوس کافی است و بهترین دما در فصل استراحت ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است.

 

راهنمای آبیاری و نگهداری از کاکتوس,آشنایی با روش آبیاری کاکتوس

در طی پاییز و زمستان هر دو تا سه ماه یک مرتبه به خاک کاکتوس کود اضافه کنید

 

نکات و هشدارها

آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه می شود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمی توان گیاه را نجات داد.

 

منبع : phow.ir – ehow.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا