عجیب و دیدنی و خواندنی

ایروبیک خوب است یا بد؟

ورزش ایروبیک

ورزش ایروبیک یکی از ورزش‌هایی است که توصیه‌های زیادی برای انجام آن می‌شود‎

 

یک فیزیوتراپ با تشریح ورزش ایروبیک به عنوان ورزشی که افراد در آن دچار کمبود اکسیژن نمی‌شوند، به فواید و همچنین مضرات آن در برخی افراد پرداخت.

 

بسیاری از پزشکان دردهای ما را ناشی از بی‌تحرکی می‌دانند بنابراین توصیه می‌کنند تا برای درمان این مریضی‌ها ورزش کنیم اما نکته مهم این است که ورزش‌ها باید به درستی و طبق نیاز بدن انجام شود در غیر این‌صورت عوارض جبران ناپذیری را به بدن تحمیل می‌کند.

 

ورزش ایروبیک یکی از ورزش‌هایی است که توصیه‌های زیادی برای انجام آن می‌شود اما باید به عوارض درست انجام نشدن آن نیز توجه داشت. به خاطر داشته باشید در هنگام راه رفتن معمولی خود با نگه داشتن حالت کشیده، بدن و عضله‌های باسن را منقبض کنید، این ورزش با ماهیچه‌های سراسر بدن در ارتباط است. بر این اساس مسعود غفاری میر، فیزیوتراپ در گفت‌وگو با تسنیم با تشریح ورزش ایروبیک به عنوان ورزشی که افراد در آن دچار کمبود اکسیژن نمی‌شوند، به فواید و همچنین مضرات آن در برخی افراد پرداخت.

 

ورزشی که کمبود اکسیژن ندارد 

ورزش ایروبیک هوازی یعنی ورزشی که در آن دچار کمبود اکسیژن نمی‌شویم. این ورزش به دو صورت حرفه‌ای و آماتور انجام می‌شود که برای از بین بردن بسیاری از بیماری‌ها مفید است این در حالی است که اگر این ورزش به شیوه نادرست انجام شود عوارض زیادی را به بدن تحمیل خواهد کرد.

 

کاهش چربی و وزن اضافی 

ایروبیک می‌تواند در کاهش وزن بدن بسیار موثر باشد و برای کسانی که به دنبال اندامی مناسب باشند این ورزش بسیار مناسب است بنابراین با انجام صحیح تمرین‌ها بدون اینکه آسیبی به بدن وارد شود، البته با رعایت یک رژیم غذایی درست می‌توان وزن را به اندازه متعادل رساند. در مجموع آنچه در انجام این تمرین‌ها حائز اهمیت است افزایش مدت زمان انجام حرکات، استمرار و تکرار و بالا بردن میزان دشواری تمرین‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 

باید توجه داشته باشید که اگر هدف از ایروبیک رسیدن به یک تعادل و جسمانی و بالا بردن درصد سلامتی و داشتن روحیه خوب است، راه تاثیرگذار و موثر در این موضوع انجام مرتب و همیشگی تمرین‌هاست.

 

بهبود عملکرد قلب با ایروبیک 

بهبود خون‌رسانی قلبی و عملکرد بهتر تنفس و در نتیجه عملکرد بهتر عضلات، احشای داخلی (کبد، کلیه، طحال و…) و گوارش می‌شود. بهبود جریان گوارشی و عملکرد کبد و کلیه از عوامل کنترل قند خون، کاهش وزن و دفع سموم از بدن است.

 

فواید ورزش ایروبیک

ورزش ایروبیک یکی از ورزش‌هایی است که توصیه‌های زیادی برای انجام آن می‌شود‎

 

ایروبیک ورزشی مفید برای همه سنین 

ایروبیک از تمرین‌های ملایم شروع می‌شود و به تدریج شدیدتر می‌شود. این ورزش برای بهبود تناسب و اندازه دست‌ها، پاها و دیگر اعضای بدن مثل قفسه سینه و باسن طراحی شده‌اند.

 

ورزشی برای اعتماد به نفس 

تمرین‌های ایروبیک با افزایش اعتماد به نفس از طریق کاهش وزن مؤثر و به تحرک واداشتن بدن به سلامتی روحی کمک می‌کنند. این موضوع موجب کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود وعلاوه بر آن احساس شاد کامی را افزایش می‌دهد.

 

زنگ خطر ایروبیک برای بیماران آرتروزی 

باید توجه داشته باشید که این نوع ورزش‌ها در افرادی که دچار آرتروز مفاصل اندام تحتانی، شلی غضروف کشکک یا شلی بیش از حد لیگامان‌ها هستند به شدت خطرناک و آسیب‌رسان است.

 

ورزشی برای تقویت بینایی و شنوایی 

همچنین سلامتی و کارکرد بهتر سیستم عصبی مرکزی و نباتی (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) از دیگر نتایج ورزش‌های ایروبیک است. کارکرد مناسب این سیستم در بهتر دیدن و بهتر فهمیدن فرد موثر است.

 

خانم‌ها تصور می‌کنند اگر با دستگاه، تمرین بدنسازی کنند، بدن آنها عضلانی می‌شود، در این رابطه باید گفت که میزان عضلانی شدن و جذابیت به این رشته، بین خانم ها و آقایان و افراد مختلف تفاوت دارد. زیرا بدن خانم‌ها به علت اختلاف هورمونی با آقایان واکنش متفاوت به این تمرین‌ها نشان می‌دهند.

 

خوب است بدانید که خانم‌ها می‌توانند با برنامه خاص و تمرین با وزنه، عضلات خود را سفت‌تر کنند. قبل از رسیدن به سن سالمندی و عوارض پیری بهترین ورزش برای بانوان، تمرین بدنسازی (کار با دستگاه) است.

 

کاهش کمر درد با انجام ورزش‌های هوازی 

بیش از ۸۰ درصد مردم در طول زندگی خود حداقل یک بار کمر درد را تجربه می کنند. کمر درد دومین علت مراجعه به پزشکان و علت بستری شدن در بیمارستان است. کمردرد دوران بارداری از اواسط سه ماهه دوم شروع و در سه ماهه سوم شدت می‌یابد. شواهد دلالت بر این دارد که زنان ورزشکار در این دوران کمتر به کمر درد می‌شود.

 

بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که ورزش‌های سبک هوازی در کاهش کمر درد زنان باردار موثر است، به طوری که از ورزش به عنوان یک روش پروفیلاکسی در کاهش کمر درد مادران باردار می‌توان استفاده کرد. 

 

منبع: تسنیم

 



به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا