بارداری

هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری و سونوگرافی

بارداری هفته به هفته

نوشته های مشابه

  

هفته ششم بارداری
 اگرچه شما ۶ هفته‌ای می‌شود که در ساخت این سریال درگیرید، اما کوچولوی شما ۴ هفته است که به داستان سریال اضافه‌شده، البته تاکنون نقش او در سایه بوده، اما در این دو هفته اخیر دیگر به صورت جدی به بازی در مقابل شما می‌پردازد و نشانه‌های آن هم بروز علائم بارداری است که شما با بخشی از آن‌ها این روزها دست و پنجه نرم می‌کنید. 

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری
رویان کوچولوی شما این روزها در حال رشد است و شرایط حساسی را سپری می‌کند بنابراین عوامل خارجی بر روی او بسیار تأثیر دارد. بیشتر ناهنجاری‌های مادرزادی در این دوران در رویان شکل می‌گیرد. یواش‌یواش بیشتر شبیه انسان می‌شود. با این حال که لباس قورباغه‌ها را برتن کرده، اما در این هفته برای تغییر قیافه چند نقطه تیر رنگ در صورت او ایجادشده که چشم‌ها و بینی او هستند.

در اطراف سر او حفره‌هایی کار گذاشته‌شده که در آینده‌ گوش‌های او خواهند بود. دست و پاهای او از این هفته قابل دیدن هستند با این تفاوت که فعلاً چهار برجستگی در اطراف بدن او است. بالای چین‌خوردگی‌هایی که گردن و بدنه رویان را تشکیل می‌دهند سوراخی است که دهان وروجک شما را نشان می‌دهد.

هفته ششم بارداری و سونوگرافی

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

 
 اندام‌های او با سرعت بیشتری در حال تغییر است. بافت بدنی پشت رویان زودتر از بافت جلویی او رشد کرده و حالت خمیده‌ای به اندام او داده است. اگر اندام یک اسب دریایی را پیش چشم خود تصور کنید فرشته کوچولوی شما الآن خودش را به این صورت درآورده است.

قد: ۰٫۶ سانتی متر
وزن: ۰ گرم

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری
خوب! حالتان خوب نیست تهوع‌های صبحگاهی حسابی شما را  به ریخته حتی دلتان نمی‌خواهد غذا بخورید همان غذایی که هم می‌خورید معلوم نیست چقدر در معده‌تان باقی می‌ماند. حالتان خوب نیست احساس خستگی می‌کنید و حوصله هیچ‌کسی را هم ندارید. این‌ها تنها بخشی از نشانه‌های بارداری است باید منتظر بروز مشکلات بیشتر باشید.

 ممکن است بگویید که چقدر حرف‌های منفی می‌زنیم. نه می‌خواهیم برای این شرایط آماده‌باشید. دیده‌اید که گاهی بازیگرها مجبور می‌شوند در شرایط سختی بازی کنند. خوب به نظر می‌رسد که شرایط سخت شما هم شروع‌شده و بازی کردن در نقش مادر باردار اصلاً کار راحتی نیست. این هفته با مشکلاتی رو به رو می‌شوید که چندان برای شما خوشایند نیست.

 ممکن است با یک سرفه ساده، خنده یا عطسه‌کردن احساس کنید که قدری ادرار از شما ترشح کرده، مسلماً این وضعیت با روحیه حساس این روزها، شما را کلافه می‌کند این طبیعی است رحم در حال بزرگ‌تر شدن است و به مثانه فشار وارد می‌کند. بنابراین برای رفتن به توالت تنبلی نکنید و به سرعت و در فاصله زمانی کمتر به توالت بروید. در صورتی که پزشک به شما استراحت مطلق داده می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید. برای بهبود بی‌اختیاری ادراری در این دوران می‌توانید از ورزش‌های کف لگنی یا تقویت‌کننده عضلات واژن استفاده کنید.
 
در این روش باید ماهیچه‌های اطراف واژن و معقد خود را به حالت فشرده نگه دارید به گونه که انگار نمی‌خواهید به توالت بروید. سپس این ماهیچه‌ها را منقبض کنید و به تنفس خودتان ادامه دهید. بعد آن‌ها را رها کنید. ممکن است طی این هفته بعد از ادرار لکه‌هایی را روی لباس خود ببینید و ترس شما را بردارد که نکند اتفاقی برای رویان افتاده، این امر کاملاً طبیعی است با این حال  با پزشک خود مشورت کنید چرا ممکن است این علائم مربوط به سقط‌جنین باشد. این هفته ممکن است دچار یبوست شوید.

هفته ششم بارداری و سونوگرافی

مراقبت های هفته ششم بارداری

 
مراقبت‌های بارداری در هفته ششم بارداری
در این هفته سرتان شلوغ خواهد بود. این هفته باید آزمایش بدهید. نمونه خون و ادرار برای چند علت مورد نیاز است.

نمونه ادرار: این آزمایش برای تعیین میزان قند خون و عفونت‌های موجود در بدن آزمایش می‌شود.

 نمونه خون: نمونه خون شما نیز آزمایش می‌شود تا سطح هورمون‌های بارداری و کم خونی بررسی شود. البته مواد دیگری مثل سرخجه، آبله‌مرغان و بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس و هپاتیت B، سوزاک و کلامیدیا مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش‌ها قرار نیست هر بار تکرار شود این فقط برای بررسی‌های اولیه است.
 
معاینه فیزیکی: تقریباً هر بار که شما به پزشک متخصص مراجعه کنید فشارخون را می‌گیرد. برای اولین بار ممکن است که پزشک پستان‌ها شما را معاینه بکند و حتی اگر تست پاپ اسمیر نداده‌اید این کار را برای شما انجام دهد. سپس لگن شما را معاینه می‌کند. پزشک یا ماما ممکنه فقط برای بررسی وضعیت رحم شکم شما را معاینه کند. برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند از روی شکم این کار را انجام دهند و برخی دیگر از داخل رحم را بررسی کنند.  
 
رعایت بهداشت: در این دوران بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. مدام دست‌هایتان را بشویید تا از ورود آلودگی به بدنتان جلوگیری کند. از دیدار با افراد بیمار خودداری کنید. ترجیحاً به زباله‌ها هم نزدیک نشوید. مواد غذایی را خام مصرف نکنید تا می‌توانید همه آن‌ها را بپزید. از مصرف مواد غذایی باز جدا خودداری کنید چرا که آلودگی هوا بر روی این مواد غذایی می‌نشیند. لبنیاتی که پاستوریزه نیستند هم را نخورید. همه این توصیه های از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند.  

هفته ششم بارداری و سونوگرافی

هفته ششم بارداری

 
تغذیه در هفته ششم بارداری
بیشترین علائمی که شما در این دوره تجربه می‌کنید، حالت تهوع و استفراغ و به همان نسبت نوسانات خلقی است. پزشکان معتقدند که تهوع صبحگاهی در بارداری یک نشانه خوب است. استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی، خطر سقط جنین در مراحل بعدی بارداری و سرطان سینه را برای مادر کاهش می‌دهد. تهوع صبحگاهی نشان دهنده این است که هورمون‌های مناسبی در بدن مادر در حال ساخت است. یکی از روش‌هایی که به کاهش این علائم کمک می‌کند، مصرف این مواد غذایی است:

* خوردن میان وعده یا اسنک در طول روز
*  محدود کردن یا خودداری از مصرف غذاهای چرب، تند و سرخ شده
*  نوشیدن مایعات برای هیدراته ماندن، به خصوص اگر حالت تهوع دارید.
*  مصرف غذاهای سالم
 *  اگر هنوز مصرف مکمل‌ها را آغاز نکرده‌اید، لازم نیست برای ملاقات با پزشک و تجویز نسخه
* منتظر بمانید. همین حالا خوردن مکمل‌های فولیک اسید را با ۶۰۰ میکروگرم آغاز کنید.

 

منبع: niniban.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا